[GC 2013] ROZHOVOR - Jakub Szamalek: Jedna z klíčových změn v Zaklínači 3 je rozsáhlost světa
Jaké bude hlavní téma hry?
"Zaklínačské tituly byly vždy vícevrstvé, takže ačkoliv budou některé složky vyčnívat, stále zde bude prostor k prozkoumávání mnoha věcí, pokud bude hráči libo. Samozřejmě je v Zaklínači 3 hlavní příběhová linie, a ta bude obalena hutným obsahem, aby se hráč mohl dovídat o všem všechno. Tato příběhová linie se bude zaobírat Geraltem z Rivie a jeho osobními cíli, ambicemi a sny. V předchozím dílu, Zaklínač 2: Vrahové Králů, byl Geralt vržen do nitra politických intrik a musel si proklestit cestu skrze určité záležitosti, obnovit svoji paměť a tak dále.
Na začátku Zaklínače 3 se už Geraltovi paměť zotavila, tudíž ví naprosto přesně, co se stalo v minulosti a po čem prahne v budoucnosti. To ho o to více naplňuje odhodláním a staráním se o své vlastní zájmy a cíle, takže není pouhou figurkou na šachovnici, se kterou si králové a kouzelnice dělají, co se jim zamane. Má naprosto jasnou ideu toho, čeho a jak chce docílit, takže bych řekl, že hlavním tématem hry je v podstatě Geralt z Rivie a jeho osobní příběh.
Proč Zaklínač 3 nese podtitul Divoký Hon?
"Jak už název napovídá, tak Divoký hon bude hrát důležitou úlohu ve hře a bude představovat jednoho z největších Geraltových antagonistů. Ti z vás, kteří četli knížky ví, že Divoký hon je vskutku zajímavý fenomén, skupina, frakce, či jak by se to dalo nazvat. A samozřejmě hráči, kteří knihy nečetli, dostanou příležitost k prozkoumání této záhady a zjištění, o koho se vlastně jedná a co chtějí. A toto bude přední součást příběhové linie, přestože se toho bude odehrávat současně mnoho."
Jsi v kontaktu s autorem předlohy, Andrzejem Sapkowskim?
"Andrzej Sapkowski stvořil postavu Geralta z Rivie i jeho okolní svět a předal nám práva k možnosti s tímto dílem pracovat, osobně ale neprojevuje žádný zájem s námi úzce spolupracovat. Má své vlastní projekty a vlastní knihy, nám dal volnou ruku a my děláme svojí práci, nejedná se zde ale o žádnou přímou konexi."
Můžeš nám představit některé nové herní prvky Zaklínače 3?
"Jedna z klíčových změn je rozsáhlost světa. Odhadli jsme velikost světa Zaklínače 3 na 35násobek plochy oproti Zaklínačovi 2, takže to je skutečně velká změna. A to má dopad i na další nové prvky jako například nové metody prozkoumávání. V Zaklínačovi 2 jste mohli chodit, běhat a v určitých předem určených oblastech i šplhat, zatímco v třetím Zaklínačovi budete moci skákat, jezdit na koni, plout na lodi, takže se budete nacházet v obrovském světě, který budete moci prozkoumávat mnohými způsoby. Také se vracíme ke kořenům role Geralta, zabijáka a lovce příšer, a představujeme nové mechaniky v lovení nestvůr. Zatímco v druhém Zaklínačovi jste mohli vytasit meč, začít pobíhat po lese a pobíjet příšery, v třetím díle doporučujeme hráči chovat se jako pravý Zaklínač, tedy se nejprve naučit o monstru, kterému bude čelit, než se mu skutečně postaví tváří v tvář.
Pokud se tedy rozhodnete promluvit si se svědky, prozkoumat následky obětí, stopy tlap, drápů a podobně, tak budete moci stvůru identifikovat, poznat její silné a slabé stránky, a podle těch se tak zařídit. A pokud se rozhodnete vrhnout do boje bez této přípravy, tak můžete celkem snadno potkat monstrum, které je pro vás v této fázi příliš silné. V Zaklínačovi 3 se úroveň nepřátel nebude škálovat, takže na začátku budou ve hře monstra, která bude extrémně těžké porazit. A k takovým byste měli mít respekt a k bitvě s nimi se skutečně pořádně připravit, jinak se celá situace promění v pěkně tvrdý oříšek k rozlousknutí."
Slyšeli jsme, že Zaklínač 3 bude oplývat novým soubojovým systémem, co mi o něm můžeš říct?
"Skutečně je tomu tak a v porovnání s druhým dílem jsme pozměnili pěknou řádku věcí. V Zaklínačovi 2, když jste zmáčkli tlačítko, Geralt udělat řadu pohybů, které byly zkombinovány animací. To sice na oko působilo krásně, ale z reakcí fanoušků jsme vypozorovali, že necítili, že mají pevnou kontrolu nad situací. V Zaklínačovi 3 tedy když zmáčknete tlačítko, Geralt provede přesně jeden úder, po němž bude zcela na vás, zda tlačítko opětovně zmáčknete a své kombo podržíte nebo se stáhnete, abyste vykouzlili znamení nebo udělali kotoul či piruetu pro zmizení z těsných situací.
Takže v podstatě máte plnou moc nad vašimi bojovými pohyby. Oproti prvním dvěma dílům, které obsahovaly něco kolem dvaceti bojových animací pro Geralta, bude Zaklínač 3 obsahovat přes 90 animací, takže zde bude velká rozmanitost možností. K tomu všemu přemýšlíme nad našimi možnostmi, co se týče bojových postavení zaklínače, protože zaklínači jsou více než lidé. Jedná se o lidi, kteří byli podrobeni částečným mutacím tak, aby se stali excelentními válečníky. V obou dvou dílech Zaklínače je sice Geralt skvělý šermíř, ale nevnímali jste jeho neuvěřitelný zrak, čich a sluch, takže to se snažíme vynést více do popředí. Chceme, abyste cítili, že stojíte na vrcholu své ligy a jste extrémně mocní válečníci, takže doufám, že to dovedeme přenést i do samotného soubojového systému."
To zní skvěle. Tvrdíte, že v Zaklínači 3 bude otevřený svět. Co to obnáší?
"Otevřený svět znamená, že můžete jít kamkoli, kdykoliv a v jakémkoliv pořadí, takže když vás postavíme někam, budete tam moci zůstat i odejít jinam a vrátit se někdy jindy. Nebudou se tedy už opakovat situace, jako byly v druhém Zaklínačovi, že některé oblasti budou uzavřeny, jakmile v nich dokončíte příběhovou linii. Vždy se budete moci vrátit v momentě, kdy se vám zachce. To znamená, že tento díl bude ještě více nelineární než předešlé zpracování, protože nejenže budete moci udělat mnoho rozhodnutí, ale budete je moci udělat i v libovolném pořadí, takže i to je třeba vzít v úvahu. Jedná se o ohromný svět k prozkoumání, který je zároveň protkán naším rozsáhlým a pohlcujícím příběhem."
Jak je na tom engine? Potáhne hru zcela nový motor, nebo jde o novou verzi toho předešlého?
„Nevím, jestli jsem úplně ta správná osoba, na kterou byste se měli s takovou otázkou obracet, jelikož jsem scénárista a o technických věcech toho tolik nevím, ale co jsem slyšel od svých přátel z programátorského týmu, tak se jedná o novou iteraci enginu. Stavěli na RED Engine 2, ale jedná se zjevně o jiný a výkonný engine, který byl určen k vytváření obrovského světa v plynulém pohybu bez načítacích obrazovek a tak podobně. Takže bych řekl, že se jedná o nový engine, který si bere z RED Engine 2 to nejlepší, ale jak jsem už řekl, na tuto otázku byste se měli raději zeptat někoho jiného.“
Dobře. Kolik konců bude Zaklínač 3 nabízet?
"Upřímně, nejsem schopen říct přesné číslo, protože je velmi těžké definovat pojem ending. Budete činit finální rozhodnutí ve finálních úkolech, ale také stovky a stovky dalších rozhodnutích skrze hru, a některé budou mít lokální dopady, ale některé i dalekosáhlé následky, takže ve výsledku zde bude nespočet různých stavů, ve kterých se bude svět nacházet a nespočet různých voleb. Některé postavy umřou, některé přežijí, některá království padnou a některá se chopí moci. To vše v závislosti na vašich rozhodnutích."
"Co však můžu říct s jistotou je, že konec hry nabídne tři epilogy. V druhém díle se nacházel pouze jeden epilog, který vám pověděl, jaké dopady měly vaše volby, a na jehož konci jste viděli storyboard, který shrnoval naprosto přesně, co se stalo. V Zaklínačovi 3 budete mít zcela odlišené epilogy v závislosti na vašich činech, které v závěru zrekapitulují vaše volby, takže ve výsledku zde bude mnohem více variant a nelinearity, než bylo v Zaklínači 2."
Toto je poslední díl zaklínačské série. Plánujete v budoucnu obnovit značku na základě Sapkowského předlohy?
"Co mohu s jistotou prozradit je, že toto je poslední dobrodružství Geralta z Rivie. Jedná se o úžasnou postavu, byl to úžasný zážitek pro něj psát nové příběhy, ale myslíme si, že se nacházíme v momentě, kdy nejlepší volbou je odejít a zavřít za sebou dveře. Raději budete mít fanoušky, kteří budou řvát: 'Kéž by vytvořili další hru!', než fanoušky, kteří budou naříkat: 'Ale no tak, další Zaklínač?'. Takže toto je definitivní sbohem Geraltovi, ale ne nezbytně celému světu Zaklínače.
Jedná se o hutný svět plný postav, které jsou stejně tak zajímavé jako Geralt. Možná se v budoucnu rozhodneme, že toto univerzum nabízí ještě nějaký příběh, který by stálo za to odvyprávět. A samozřejmě jsou zde ještě pozoruhodná místa, která Sapkowski popsal, a která jsme dosud neukázali, takže se po nich ohlédneme někdy v budoucnu. A také jsou zde další média, která jsou schopna odvyprávět příběh z univerza Zaklínače, jako komiksy nebo storyboard, na kterých pracujeme právě teď."
Poslední otázka. Kdy Zaklínač 3: Divoký Hon vstoupí na trh a pro jaké platformy bude dostupný?
"Zaklínač 3 bude dostupný pro PlayStation 4, Xbox One a samozřejmě také PC. A bude vydán někdy v průběhu příštího roku, ale nemohu říct přesně kdy. To ještě čeká na rozhodnutí. Netroufám si ani odhadnout, zda se bude jednat o jaro, léto, podzim či zimu. Někdy příští rok, to je jisté."
Diskuse ke článku [GC 2013] ROZHOVOR - Jakub Szamalek: Jedna z klíčových změn v Zaklínači 3 je rozsáhlost světa