26. 11. 2014 - 10:20https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskusetohle bude EPIC at uz se to povede nebo ne! https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse#comment-746959
+
"v konfiguraci x-wing" - se autor moc diva na scifi. navic x-wing dal 2 a 2 kridla k sobe, tady se jen priplacnou k trupu. Nestacilo napsat symetricky umistena ctverice kormidel?
+1
+13
-1
Je komentář přínosný?
"v konfiguraci x-wing" - se
John Douberro https://cdr.cz/profil/john-douberro
26. 11. 2014 - 14:53https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse"v konfiguraci x-wing" - se autor moc diva na scifi. navic x-wing dal 2 a 2 kridla k sobe, tady se jen priplacnou k trupu. Nestacilo napsat symetricky umistena ctverice kormidel?https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse#comment-747040
+
Kdyby se dival, tak to nenapise. Asi mu to jen nekdo vypravel. Nebo to cetl.
+1
+18
-1
Je komentář přínosný?
Kdyby se dival, tak to
HKMaly https://cdr.cz/profil/hkmaly
26. 11. 2014 - 16:32https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuseKdyby se dival, tak to nenapise. Asi mu to jen nekdo vypravel. Nebo to cetl.https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse#comment-747059
+
Kdoví možná neměl na mysli nic specifického ze Star Wars.
+1
-22
-1
Je komentář přínosný?
Tak o mřížových kormidlech v
Ereb https://cdr.cz/autor/ereb
27. 11. 2014 - 13:26https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuseTak o mřížových kormidlech v konfiguraci x-wing se zmiňuje i samotný Musk na Twitteru
viz. https://twitter.com/elonmusk/status/536258543675252739
Kdoví možná neměl na mysli nic specifického ze Star Wars.https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse#comment-747287
+
Po shlédnutí videa mám dojem, že ten znovu-použitelný nápad na raketu je moc náročný na palivo. Pokud bude motor aktivní po celou část sestupného letu, pak SpaceX rakety ponesou nahoru zbytečně moc paliva a o to tedy méně užitečného zatížení.
Nemyslím si, že znovu vyrobení motorů a velkých nádrží (což je, zjednodušeně, vše co je v prvním stupni či dvou) je nějaký problém. Zejména ne problém, který by omluvil tahání takového množství paliva navíc...
Ale třeba se mýlím a pan Eon Musk to má dobře spočítané.
PS. fascinují mě tam ty pokusné krávy. Když to buchne, tak co? To bude test následků výbuchu rakety na živé organismy, jako...? Nebo co? :)))
+1
+17
-1
Je komentář přínosný?
Po shlédnutí videa mám dojem,
trodas https://cdr.cz/profil/trodas
26. 11. 2014 - 19:33https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskusePo shlédnutí videa mám dojem, že ten znovu-použitelný nápad na raketu je moc náročný na palivo. Pokud bude motor aktivní po celou část sestupného letu, pak SpaceX rakety ponesou nahoru zbytečně moc paliva a o to tedy méně užitečného zatížení.
Nemyslím si, že znovu vyrobení motorů a velkých nádrží (což je, zjednodušeně, vše co je v prvním stupni či dvou) je nějaký problém. Zejména ne problém, který by omluvil tahání takového množství paliva navíc...
Ale třeba se mýlím a pan Eon Musk to má dobře spočítané.
PS. fascinují mě tam ty pokusné krávy. Když to buchne, tak co? To bude test následků výbuchu rakety na živé organismy, jako...? Nebo co? :)))https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse#comment-747105
+
26. 11. 2014 - 21:04https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuseProblem s palivem to tak velky neni. Jeden let jim moc pekne zastavil na hladime more. Ted resi jak se trefit k parkovacimu mistu :).
Kravy jsou z Texasu, ty jsou na rany jako z kanonu zvykly: https://www.youtube.com/watch?v=EgGVkw9zjI8https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse#comment-747128
+
Palivo tvori menej ako 1% ceny rakety, toho sa moze plytvat, kolko chcu. Penalizacia maximalnej hmotnosti nakladu : ano, ta tam je, ale zdaleka to nie je take drasticke. Za prve, raketa nehori celou cestou. Robia sa 2-3 kratke zazehy, jeden na spomalenie pred vstupom do atmosfery a druhy pri samotnom pristavani. Raketa drvivu vacsinu casu preleti volnym padom a az na konci prudko zabrzdi, cim setria hodne paliva.
Za druhe, je rozdiel zdvihnut raketu, ktora je plna paliva, nesie na sebe druhy stupen rakety a este k tomu 13 tonovy naklad (dohromady cca 500-600 ton) a je rozdiel zabrzdit raketu, ktora je prazdna, nenesie ziadne dalsie stupne ani naklad a vacsinu rychlosti aj tak zbrzdi atmosfera. Vaha tohto stupna je len cca 20 ton(nikto to nevie presne, pre porovnanie plechovka od coly zvacsena na rovnaku velkost by mala steny daleko hrubsie ako falcon 9) a na samotne zabrzdenie staci len 1 az 3 % paliva, co uz je celkom fajn. A nemusi sa kvoli tomu vyhodit 9 z 10 motorov(10. je na druhom stupni), co tvori drvivu cenu rakety.
Samozrejme sa otvara otazka, kolko budu musiet stravit prace na falconovi, nez bude moct zase letiet, co sa vsak uvidi, az budu mat u seba kus, co sa vratil z vesmirnu, mozno uz buduci mesiac. Toto bol problem #1 u Space Shuttle a dovod jeho zrusenia, lebo postavit novu raketu vyslo na konci lacnejsie ako opravovat Space Shuttle na dalsi let.
Falcon ma oproti Space Shuttle niekolko vyhod. Space shuttle sa vracal do atmo rychlostou Mach 25, Falcon to robi pri Mach 5. Pokial si spravne pamatam, energia stupa kvadraticky od rychlosti, takze space shuttle potreboval velke tepelne stity aby zvladol 25x viacej tepelnej energie ako falcon, ktory pre zmenu nema tepelne stity ziadne, lebo ich nepotrebuje, takze to je prva vec ktoru netreba opravovat. Dalsia vec su boostery, tie Space Shuttle zahadzoval do mora, kde ich celkom slusne korodovala slana voda. Pri Falcone sa od zaciatku rata s pristavanim na pevnu plochu, takze slana voda v motore nie je problem.
+1
-18
-1
Je komentář přínosný?
Palivo tvori menej ako 1%
a a https://cdr.cz/profil/richard7854
27. 11. 2014 - 00:07https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskusePalivo tvori menej ako 1% ceny rakety, toho sa moze plytvat, kolko chcu. Penalizacia maximalnej hmotnosti nakladu : ano, ta tam je, ale zdaleka to nie je take drasticke. Za prve, raketa nehori celou cestou. Robia sa 2-3 kratke zazehy, jeden na spomalenie pred vstupom do atmosfery a druhy pri samotnom pristavani. Raketa drvivu vacsinu casu preleti volnym padom a az na konci prudko zabrzdi, cim setria hodne paliva.
Za druhe, je rozdiel zdvihnut raketu, ktora je plna paliva, nesie na sebe druhy stupen rakety a este k tomu 13 tonovy naklad (dohromady cca 500-600 ton) a je rozdiel zabrzdit raketu, ktora je prazdna, nenesie ziadne dalsie stupne ani naklad a vacsinu rychlosti aj tak zbrzdi atmosfera. Vaha tohto stupna je len cca 20 ton(nikto to nevie presne, pre porovnanie plechovka od coly zvacsena na rovnaku velkost by mala steny daleko hrubsie ako falcon 9) a na samotne zabrzdenie staci len 1 az 3 % paliva, co uz je celkom fajn. A nemusi sa kvoli tomu vyhodit 9 z 10 motorov(10. je na druhom stupni), co tvori drvivu cenu rakety.
Samozrejme sa otvara otazka, kolko budu musiet stravit prace na falconovi, nez bude moct zase letiet, co sa vsak uvidi, az budu mat u seba kus, co sa vratil z vesmirnu, mozno uz buduci mesiac. Toto bol problem #1 u Space Shuttle a dovod jeho zrusenia, lebo postavit novu raketu vyslo na konci lacnejsie ako opravovat Space Shuttle na dalsi let.
Falcon ma oproti Space Shuttle niekolko vyhod. Space shuttle sa vracal do atmo rychlostou Mach 25, Falcon to robi pri Mach 5. Pokial si spravne pamatam, energia stupa kvadraticky od rychlosti, takze space shuttle potreboval velke tepelne stity aby zvladol 25x viacej tepelnej energie ako falcon, ktory pre zmenu nema tepelne stity ziadne, lebo ich nepotrebuje, takze to je prva vec ktoru netreba opravovat. Dalsia vec su boostery, tie Space Shuttle zahadzoval do mora, kde ich celkom slusne korodovala slana voda. Pri Falcone sa od zaciatku rata s pristavanim na pevnu plochu, takze slana voda v motore nie je problem.https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse#comment-747159
+
Informace o tom, že "raketa nehori celou cestou. Robia sa 2-3 kratke zazehy, jeden na spomalenie pred vstupom do atmosfery a druhy pri samotnom pristavani" je pro mě nová, protože na videu byl raketový motor celou dobu v chodu. Žádné 2 krátké zážehy, nic takového...
Pak by to k něčemu být mohlo. Uvidíme ale, jak dlouho raketové motory vydrží opakované použití. Aby nezjistili, že - jako u Raketoplánu - s tím budou problémy.
"Robia sa 2-3 kratke zazehy, jeden na spomalenie pred vstupom do atmosfery a druhy pri samotnom pristavani. Raketa drvivu vacsinu casu preleti volnym padom a az na konci prudko zabrzdi, cim setria hodne paliva."
To se mi moc nezdá, protože něco ji musí nasměrovat na tu loď... Ale budiž, snad máte pravdu.
Nicméně první stupeň se typicky ven z atmosféry nedostane. Ten vyhoří kolem 60km výšky... (60km byl údaj pro Saturn V... podle tohoto videa to vypadá někde mezi 60,3 - 100,2km: http://youtu.be/6_Hm7hb4ZxM?t=1m56s ... to aby si čert vybral, jak vysoko 1 stupeň má jít... a do jaké míry jsou věrohodné ty údaje...)
Půjde jen o to, zabrzdit let prvního stupně tak, aby neodletěl na druhý konec světa... ale dosedl na dron-loď...
Pravděpodobnost úspěchu je 50/50 podle Muska, tak uvidíme.
+1
-18
-1
Je komentář přínosný?
Informace o tom, že "raketa
trodas https://cdr.cz/profil/trodas
27. 11. 2014 - 15:33https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuseInformace o tom, že "raketa nehori celou cestou. Robia sa 2-3 kratke zazehy, jeden na spomalenie pred vstupom do atmosfery a druhy pri samotnom pristavani" je pro mě nová, protože na videu byl raketový motor celou dobu v chodu. Žádné 2 krátké zážehy, nic takového...
Pak by to k něčemu být mohlo. Uvidíme ale, jak dlouho raketové motory vydrží opakované použití. Aby nezjistili, že - jako u Raketoplánu - s tím budou problémy.
"Robia sa 2-3 kratke zazehy, jeden na spomalenie pred vstupom do atmosfery a druhy pri samotnom pristavani. Raketa drvivu vacsinu casu preleti volnym padom a az na konci prudko zabrzdi, cim setria hodne paliva."
To se mi moc nezdá, protože něco ji musí nasměrovat na tu loď... Ale budiž, snad máte pravdu.
Nicméně první stupeň se typicky ven z atmosféry nedostane. Ten vyhoří kolem 60km výšky... (60km byl údaj pro Saturn V... podle tohoto videa to vypadá někde mezi 60,3 - 100,2km: http://youtu.be/6_Hm7hb4ZxM?t=1m56s ... to aby si čert vybral, jak vysoko 1 stupeň má jít... a do jaké míry jsou věrohodné ty údaje...)
Půjde jen o to, zabrzdit let prvního stupně tak, aby neodletěl na druhý konec světa... ale dosedl na dron-loď...
Pravděpodobnost úspěchu je 50/50 podle Muska, tak uvidíme.https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse#comment-747327
+
Veru, trafit sa je tazke :) Preto ma nova verzia tie mriezkovane klapky, aby vedela manevrovat bez motorov. Na videu sa sice moze zdat, za raketa hori vkuse, ale na youtube nikdy nie su casti letu, kedy raketa len nudne pada. Navyse pocas brzdenia horia len 1-3 motory(podla toho, o ktoru fazu brzdenia sa jedna), nikdy nie celych 9 a este k tomu su vyrazne uskrtene(jedna z vyhod Merlinu 1D, vie ist vykonom vynimocne nizko). Napriklad testovacie rakety F9R-Dev 1(ktora minula vybuchla pocas letu) a F9R-Dev 2 (aktualne prevazana na lety do 100 KM v Novom Mexiku) maju len 3 motory, lebo viacej na pristavanie ani netreba a F9R-Dev1 mal pocas vsetkych svojich letov az na ten posledny zapnuty len jeden jediny motor a co s nim dokazal si mozte najst na youtube :)
+1
-27
-1
Je komentář přínosný?
Veru, trafit sa je tazke :)
a a https://cdr.cz/profil/richard7854
27. 11. 2014 - 16:00https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuseVeru, trafit sa je tazke :) Preto ma nova verzia tie mriezkovane klapky, aby vedela manevrovat bez motorov. Na videu sa sice moze zdat, za raketa hori vkuse, ale na youtube nikdy nie su casti letu, kedy raketa len nudne pada. Navyse pocas brzdenia horia len 1-3 motory(podla toho, o ktoru fazu brzdenia sa jedna), nikdy nie celych 9 a este k tomu su vyrazne uskrtene(jedna z vyhod Merlinu 1D, vie ist vykonom vynimocne nizko). Napriklad testovacie rakety F9R-Dev 1(ktora minula vybuchla pocas letu) a F9R-Dev 2 (aktualne prevazana na lety do 100 KM v Novom Mexiku) maju len 3 motory, lebo viacej na pristavanie ani netreba a F9R-Dev1 mal pocas vsetkych svojich letov az na ten posledny zapnuty len jeden jediny motor a co s nim dokazal si mozte najst na youtube :)https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse#comment-747343
+
"Nemyslím si, že znovu vyrobení motorů a velkých nádrží (což je, zjednodušeně, vše co je v prvním stupni či dvou) je nějaký problém" budete se divit, ale prave prvni stupen tvori asi 2/3 ceny cele rakety, samozrejme vcetne motoru. Motor se zazehava az v konecne fazi padu, takze paliva totik potreba neni. Napr. oba probehle a uspesne pokusy s pristanim na vodni hladinu nasledovali po vyneseni plne nalozeneho dragonu k ISS, takze tolik paliva tam asi zustat nemohlo. Pro vynaseni tezsich nakladu nebo nakladu na GTO se pocita s falcon 9 heavy
+1
-28
-1
Je komentář přínosný?
"Nemyslím si, že znovu
super master https://cdr.cz/profil/walkeer
27. 11. 2014 - 11:00https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse"Nemyslím si, že znovu vyrobení motorů a velkých nádrží (což je, zjednodušeně, vše co je v prvním stupni či dvou) je nějaký problém" budete se divit, ale prave prvni stupen tvori asi 2/3 ceny cele rakety, samozrejme vcetne motoru. Motor se zazehava az v konecne fazi padu, takze paliva totik potreba neni. Napr. oba probehle a uspesne pokusy s pristanim na vodni hladinu nasledovali po vyneseni plne nalozeneho dragonu k ISS, takze tolik paliva tam asi zustat nemohlo. Pro vynaseni tezsich nakladu nebo nakladu na GTO se pocita s falcon 9 heavyhttps://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse#comment-747247
+
Jo taky se mi nejvíc líbily ty krávy, co se jenom tak líně zvedli, že co kdyby něco, ale jinak úplně v pohodě.
S tím palivem mě to taky napadlo, ale na druhé straně nic lepšího zatím nemáme. Takhle hrubý výkon dokážou podat jen rakety na tuhé nebo tekuté palivo.
Takže teď se nejdřív naučit s tím při přistání trefit na místo přistání a vůbec udržet takový kolos v kolmé poloze. Když jsem viděl jak se raketa různě naklání a docela bez problémů to srovnali, tak klobouk dolů.
+1
-24
-1
Je komentář přínosný?
Jo taky se mi nejvíc líbily
R-M-X https://cdr.cz/profil/r-m-x
26. 11. 2014 - 21:44https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuseJo taky se mi nejvíc líbily ty krávy, co se jenom tak líně zvedli, že co kdyby něco, ale jinak úplně v pohodě.
S tím palivem mě to taky napadlo, ale na druhé straně nic lepšího zatím nemáme. Takhle hrubý výkon dokážou podat jen rakety na tuhé nebo tekuté palivo.
Takže teď se nejdřív naučit s tím při přistání trefit na místo přistání a vůbec udržet takový kolos v kolmé poloze. Když jsem viděl jak se raketa různě naklání a docela bez problémů to srovnali, tak klobouk dolů.https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse#comment-747135
+
jsou to machri, o tom zadna a jeslikoz se jim to uz 2x povedlo do more, tak si myslim ze to daji budto na poprve, nebo napodruhe a to bude konecne opravdova revoluce v raketove technice.
+1
+15
-1
Je komentář přínosný?
jsou to machri, o tom zadna a
super master https://cdr.cz/profil/walkeer
27. 11. 2014 - 11:01https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskusejsou to machri, o tom zadna a jeslikoz se jim to uz 2x povedlo do more, tak si myslim ze to daji budto na poprve, nebo napodruhe a to bude konecne opravdova revoluce v raketove technice. https://cdr.cz/clanek/spacex-planuje-pristavat-s-raketami-na-lodich/diskuse#comment-747249
+
tohle bude EPIC at uz se to povede nebo ne!
"v konfiguraci x-wing" - se autor moc diva na scifi. navic x-wing dal 2 a 2 kridla k sobe, tady se jen priplacnou k trupu. Nestacilo napsat symetricky umistena ctverice kormidel?
Kdyby se dival, tak to nenapise. Asi mu to jen nekdo vypravel. Nebo to cetl.
Tak o mřížových kormidlech v konfiguraci x-wing se zmiňuje i samotný Musk na Twitteru
viz. https://twitter.com/elonmusk/status/536258543675252739
Kdoví možná neměl na mysli nic specifického ze Star Wars.
Po shlédnutí videa mám dojem, že ten znovu-použitelný nápad na raketu je moc náročný na palivo. Pokud bude motor aktivní po celou část sestupného letu, pak SpaceX rakety ponesou nahoru zbytečně moc paliva a o to tedy méně užitečného zatížení.
Nemyslím si, že znovu vyrobení motorů a velkých nádrží (což je, zjednodušeně, vše co je v prvním stupni či dvou) je nějaký problém. Zejména ne problém, který by omluvil tahání takového množství paliva navíc...
Ale třeba se mýlím a pan Eon Musk to má dobře spočítané.
PS. fascinují mě tam ty pokusné krávy. Když to buchne, tak co? To bude test následků výbuchu rakety na živé organismy, jako...? Nebo co? :)))
Problem s palivem to tak velky neni. Jeden let jim moc pekne zastavil na hladime more. Ted resi jak se trefit k parkovacimu mistu :).
Kravy jsou z Texasu, ty jsou na rany jako z kanonu zvykly: https://www.youtube.com/watch?v=EgGVkw9zjI8
Palivo tvori menej ako 1% ceny rakety, toho sa moze plytvat, kolko chcu. Penalizacia maximalnej hmotnosti nakladu : ano, ta tam je, ale zdaleka to nie je take drasticke. Za prve, raketa nehori celou cestou. Robia sa 2-3 kratke zazehy, jeden na spomalenie pred vstupom do atmosfery a druhy pri samotnom pristavani. Raketa drvivu vacsinu casu preleti volnym padom a az na konci prudko zabrzdi, cim setria hodne paliva.
Za druhe, je rozdiel zdvihnut raketu, ktora je plna paliva, nesie na sebe druhy stupen rakety a este k tomu 13 tonovy naklad (dohromady cca 500-600 ton) a je rozdiel zabrzdit raketu, ktora je prazdna, nenesie ziadne dalsie stupne ani naklad a vacsinu rychlosti aj tak zbrzdi atmosfera. Vaha tohto stupna je len cca 20 ton(nikto to nevie presne, pre porovnanie plechovka od coly zvacsena na rovnaku velkost by mala steny daleko hrubsie ako falcon 9) a na samotne zabrzdenie staci len 1 az 3 % paliva, co uz je celkom fajn. A nemusi sa kvoli tomu vyhodit 9 z 10 motorov(10. je na druhom stupni), co tvori drvivu cenu rakety.
Samozrejme sa otvara otazka, kolko budu musiet stravit prace na falconovi, nez bude moct zase letiet, co sa vsak uvidi, az budu mat u seba kus, co sa vratil z vesmirnu, mozno uz buduci mesiac. Toto bol problem #1 u Space Shuttle a dovod jeho zrusenia, lebo postavit novu raketu vyslo na konci lacnejsie ako opravovat Space Shuttle na dalsi let.
Falcon ma oproti Space Shuttle niekolko vyhod. Space shuttle sa vracal do atmo rychlostou Mach 25, Falcon to robi pri Mach 5. Pokial si spravne pamatam, energia stupa kvadraticky od rychlosti, takze space shuttle potreboval velke tepelne stity aby zvladol 25x viacej tepelnej energie ako falcon, ktory pre zmenu nema tepelne stity ziadne, lebo ich nepotrebuje, takze to je prva vec ktoru netreba opravovat. Dalsia vec su boostery, tie Space Shuttle zahadzoval do mora, kde ich celkom slusne korodovala slana voda. Pri Falcone sa od zaciatku rata s pristavanim na pevnu plochu, takze slana voda v motore nie je problem.
Informace o tom, že "raketa nehori celou cestou. Robia sa 2-3 kratke zazehy, jeden na spomalenie pred vstupom do atmosfery a druhy pri samotnom pristavani" je pro mě nová, protože na videu byl raketový motor celou dobu v chodu. Žádné 2 krátké zážehy, nic takového...
Pak by to k něčemu být mohlo. Uvidíme ale, jak dlouho raketové motory vydrží opakované použití. Aby nezjistili, že - jako u Raketoplánu - s tím budou problémy.
"Robia sa 2-3 kratke zazehy, jeden na spomalenie pred vstupom do atmosfery a druhy pri samotnom pristavani. Raketa drvivu vacsinu casu preleti volnym padom a az na konci prudko zabrzdi, cim setria hodne paliva."
To se mi moc nezdá, protože něco ji musí nasměrovat na tu loď... Ale budiž, snad máte pravdu.
Nicméně první stupeň se typicky ven z atmosféry nedostane. Ten vyhoří kolem 60km výšky... (60km byl údaj pro Saturn V... podle tohoto videa to vypadá někde mezi 60,3 - 100,2km: http://youtu.be/6_Hm7hb4ZxM?t=1m56s ... to aby si čert vybral, jak vysoko 1 stupeň má jít... a do jaké míry jsou věrohodné ty údaje...)
Půjde jen o to, zabrzdit let prvního stupně tak, aby neodletěl na druhý konec světa... ale dosedl na dron-loď...
Pravděpodobnost úspěchu je 50/50 podle Muska, tak uvidíme.
Veru, trafit sa je tazke :) Preto ma nova verzia tie mriezkovane klapky, aby vedela manevrovat bez motorov. Na videu sa sice moze zdat, za raketa hori vkuse, ale na youtube nikdy nie su casti letu, kedy raketa len nudne pada. Navyse pocas brzdenia horia len 1-3 motory(podla toho, o ktoru fazu brzdenia sa jedna), nikdy nie celych 9 a este k tomu su vyrazne uskrtene(jedna z vyhod Merlinu 1D, vie ist vykonom vynimocne nizko). Napriklad testovacie rakety F9R-Dev 1(ktora minula vybuchla pocas letu) a F9R-Dev 2 (aktualne prevazana na lety do 100 KM v Novom Mexiku) maju len 3 motory, lebo viacej na pristavanie ani netreba a F9R-Dev1 mal pocas vsetkych svojich letov az na ten posledny zapnuty len jeden jediny motor a co s nim dokazal si mozte najst na youtube :)
"Nemyslím si, že znovu vyrobení motorů a velkých nádrží (což je, zjednodušeně, vše co je v prvním stupni či dvou) je nějaký problém" budete se divit, ale prave prvni stupen tvori asi 2/3 ceny cele rakety, samozrejme vcetne motoru. Motor se zazehava az v konecne fazi padu, takze paliva totik potreba neni. Napr. oba probehle a uspesne pokusy s pristanim na vodni hladinu nasledovali po vyneseni plne nalozeneho dragonu k ISS, takze tolik paliva tam asi zustat nemohlo. Pro vynaseni tezsich nakladu nebo nakladu na GTO se pocita s falcon 9 heavy
Jo taky se mi nejvíc líbily ty krávy, co se jenom tak líně zvedli, že co kdyby něco, ale jinak úplně v pohodě.
S tím palivem mě to taky napadlo, ale na druhé straně nic lepšího zatím nemáme. Takhle hrubý výkon dokážou podat jen rakety na tuhé nebo tekuté palivo.
Takže teď se nejdřív naučit s tím při přistání trefit na místo přistání a vůbec udržet takový kolos v kolmé poloze. Když jsem viděl jak se raketa různě naklání a docela bez problémů to srovnali, tak klobouk dolů.
jsou to machri, o tom zadna a jeslikoz se jim to uz 2x povedlo do more, tak si myslim ze to daji budto na poprve, nebo napodruhe a to bude konecne opravdova revoluce v raketove technice.
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.