Spotify prodělává na uživatelích ještě rok poté, co si zaplatí prémiovou verzi
Spotify je známá služba, která nabízí streamování hudby od vybraných vydavatelů, jako např. Sony, EMI, Warner Music Group, Universal a další. Zákazník buďto využívá bezplatnou verzi plnou reklam nebo platí měsíční předplatné ve výši 200 Kč za prémiovou verzi. Právě předplatné tvoří většinu z příjmů společnosti. Neplatícího uživatele samotné reklamy zdaleka nezaplatí.
„Spotify přichází o peníze pokaždé, když nový uživatel využívá služeb zdarma. Investory by to však z dlouhodobého hlediska nemělo ovlivnit,“ prohlásil finanční ředitel společnosti Spotify Barry McCarthy (pro zajímavost, od roku 1999 až 2010 byl finančním ředitelem společnosti Netflix).
Nákladnost bezplatného uživatele je dokonce natolik vysoká, že po jeho konverzi v platícího předplatitele trvá v průměru 12 měsíců, než měsíční poplatky převýší náklady na provoz jeho předešlého bezplatného poslechu hudby.
Spotify se však domnívá, že tyto finanční ztráty jsou klíčové pro budoucí růst služby a dočasnou ztrátovost na neplatících uživatelích vnímá spíše za formu propagace a marketingu, nezbytnou pro globální rozšíření. V budoucnu očekává McCarthy nárůst ziskovosti v rozmezí 30-35%.
Důvod, proč jsou pro společnost uživatelé bez Premium účtu ztrátový, je jednoduchý. Jedná se o přiznání licenčních poplatků za hudbu, která je skrze aplikaci přehrávaná. Od roku 2008, kdy společnost začala působit, zaplatila na poplatcích ~200 miliard Kč.