CDR.cz - Vybráno z IT

TÉMA - Fakta o neúspěchu značky Gothic. Kdo byl skutečným viníkem?

S oznámením Risen 3: Titan Lords padly spekulace o tom, zda se Piranha Bytes nevrátí ke značce Gothic, na kterou znovu získaly práva. Připomeňme si, jak to tehdy s historií obou souvisejících sérií bylo a kdo je vinen z neúspěchu druhé zmiňované.

V sobotu se nám pod ruku dostala informace o tom, že populární německé studio Piranha Bytes připravuje třetí díl své "nové" série Risen, tentokrát s podtitulem Titan Lords. V rámci této zprávy jsme v článku nakousli i fakta týkající se spekulací herní scény nad tím, zda další hra z kanceláří tohoto vývojářského týmu bude právě Risen, nebo Gothic, ke kterému v roce 2012 znovu získali licenci. 

Dostáváme tak příležitost zabrouzdat videoherní historií a vytáhnout na povrch fakta ohledně celé kauzy zpackaného Gothic 3, předání značky jinému studiu, krachu vydavatele a zpětnému návratu licence původním majitelům z Piranha Bytes. Vezměme to tedy hezky popořadě.

Když Piranha Bytes na herní trh přišli s oznámením prvního dílu série Gothic, tak trochu přinesli nový svěží proud ve vnímání RPG žánru jako takového. Hra nabízela neotřelé prvky, působivé vyprávění příběhu, řadu skvělých mechanik a nebylo tak vůbec překvapením, jaká komunitní základna kolem titulu prakticky ihned vyrostla. Druhý díl navázal řadou vylepšení, hezčí grafikou a i pojetí příběhu se dočkalo značného posunu. Naprostá většina fanoušků série tvrdí, že právě Gothic 2 je vůbec nejzdařilejším kouskem v historii značky. 

Gothic 3 už je nicméně kapitola sama pro sebe. Piranha Bytes se pokusili předčít svou dosavadní tvorbu a veřejnosti naservírovat opravdový herní zážitek. To se bohužel nepodařilo dle plánu. Hra totiž vyšla s řadou bugů, přičemž některé z nich ji dělaly jen velmi obtížně hratelnou. Na klíčovém americkém trhu šlo o propadák, a to se odrazilo i na kritickém hodnocení recenzentů. Na Metacritic si Gothic dodnes drží hodnocení 63 %, a to nevíme, zda některé servery nehodnotily hru až zpětně po vydání opravných patchů.

Ano, Piraním totiž nebylo lhostejné, že hra vypadá, jak vypadá a vývojáři si jasně byli vědomi nedostatků, které přináší, proto začali intenzivně pracovat na velkých balících opravných patchů. Ovšem, chyba nebyla na jejich straně. Upsali se totiž rakouskému vydavatelství JoWooD, které poskytlo finanční prostředky na tvorbu série a mělo tedy právo posledního slova. Datum vydání Gothic 3 se neúprosně blížilo a Piranha Bytes žádali svého publishera o odklad, aby mohli doladit nešvary, které titul přinášel. JoWooD však požadavek striktně zamítl a na vydání v termínu trval.

Snad aby ze sebe smetl špínu, při přípravách čtvrtého dílu se JoWooD rozhodl vyměnit vývojářské studio a oslovil další německý tým, tentokrát Spellbound Entertainment, kteří neměli s podobným stylem her zkušenosti. To ovšem Piranha Bytes ve výsledku spíše pomohlo. Přišli sice o svou milovanou značku, dokázali se tím však odtrhnout od neschopného vydavatele a napravit si reputaci zbrusu novou sérií Risen šířenou pod významnou společností Deep Silver.

Na Spellbound byla vidět velká snaha vyšvihnout se na zkušenostní level Piranha Bytes a napodobit Arcania: Gothic 4 zaběhnutému stylu jak jen to je možné, ani to se ovšem nepovedlo. Čtvrtý Gothic tedy nebyl co býval a nenabízel to, na co byla komunita a fanoušci zvyklí. To hráče rozdělilo na tři tábory. Jeden zůstal věrný původním tvůrcům a společně s nimi se přeorientoval na značku Risen, jiní zůstali věrní Gothicu ať se děje co se děje a poslední skupina si zahraje první tři díly, ale tím pro ně slavná éra značky končí.

Zatímco Risenu se dařilo, s Gothicem to šlo po Arcanii prudce z kopce. JoWooD po neúspěchu zkrachoval a značka se na pár měsíců uložila k ledu. "JoWooD už nemá práva na vývoj dalšího dílu série Gothic. Příští rok smlouva vyprší a značka bude opět v našem plnohodnotném vlastnictví," řekl v roce 2011 spoluzakladatel Piranha Bytes Michael Hoge v rozhovoru pro britský EuroGamer. Když se totiž Piranha Bytes vydavatelství upsali, poskytli jim práva na Gothic pouze na dobu určitou, jejíž lhůta vypršela v roce 2012.

Právě proto se objevily spekulace o tom, zda se po Risen 2: Dark Waters pustí Piranha Bytes opět do série Gothic a pátým dílem znovu sjednotí komunitu, nebo budou pokračovat ve svém novém pirátském směru. Na otázku, zda se autoři vrátí ke značce Gothic manažer Dan Oberlerchner řekl: "To je nebezpečná otázka a současně velké tajemství. Vážně, o tomhle nemůžeme hovořit."

Jak vidno, vývojáři se nakonec rozhodli pro pokračování Risenu, nic však nevylučuje fakt, že pátého Gothicu se přeci jen někdy můžeme dočkat. Jaký máte vztah k sériím vy? Ocenili byste raději vznik Gothic 5 nebo jste nadšeni z oznámení Risen 3: Titan Lords?

Zdroje: 

Michal "MichalPospíchal" Pospíchal

V roli novináře se na herní scéně pohybuje už více než 9 let. V historii prošel několika velkými redakcemi, jako BonusWeb.iDnes.cz, naposledy se v roli šéfredaktora podílel na tvorbě serveru inGamer.cz, který byl 1. ledna 2014 sloučen s herní sekcí CDR.cz, kde nadále vedl rubriku. V červenci 2014 se na vlastní žádost přesunul na post editora magazínu. Od roku 2016 píše také pro DIIT.cz o technických a všeobecných tématech.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku TÉMA - Fakta o neúspěchu značky Gothic. Kdo byl skutečným viníkem?

Žádné komentáře.