CDR.cz - Vybráno z IT

TÉMA - Indie hry, které jste mohli znát

Kickstarter Uvodni
V našem dnešním tématu zavítáme na Kickstarter, kde si detailně rozebereme tři tituly, které mají jedno společné – ani jeden nedosáhl požadované částky na crowdfundingém serveru. Co k tomu vedlo, a co s nimi bude dál, zjistíme níže.

Kickstarter je často viděn jako místo, kam člověk přijde, vydělá tuny peněz, vytvoří svůj titul, stane se populárním a sveze se na vlně mainstreamového pokrytí. I my kolikrát bedlivě sledujeme, jak si který projekt vede, a brousíme si zuby na eventuální recenzi.

Den co den ovšem na Kickstarteru selhává projekt za projektem, pokrýt je všechny je nejen nemožné, ale i nezáživné, protože spousta z nich jsou zkrátka nesmyslné mišmaše bez hlavy a paty. Již v minulosti jste měli možnost svědčit pádu velkých a ambiciózních projektů jako Wildman, Victory, aj. No, a dnes si akorát rozšíříte své obzory.

Human Resources

Nebudeme vás zbytečně napínat a začneme s největší rybou na seznamu. Od tvůrců Plannetary Anhilation (dále PA), Uber Entertainment Inc., přišel na Kickstarter, jako blesk z čistého nebe, titul Human Resources.  Z toho měla být postapokalyptická RTS, ve které se ujmete role jedné z dvou frakcí. Buďto budete hrát za pravěkou chobotnici z jiné dimenze (zdravíme H.P. Lovecrafta), nebo za obří vraždící roboty (Arnold Schwarzenegger, někdo?).

Jak název něžně napovídá, tak hlavní surovinou by byli právě panikařící obyvatelé planety Země. Dále na seznamu sliboval titul velké bitvy, exploze, však to znáte... Premisa dobrá, takže na čem si to projekt vlastně vylámal zuby?

Kickstarter 01Kickstarter 02

Začít bychom mohli tím, že si nastavil až přehnaně moc vysoko laťku. 1.400.000 dolarů, to je téměř o půl milionu více, než tvůrci původně žádali na vytvoření PA. A ač jsme se na Kickstarteru již setkali s projekty, které dosáhli svého velmi ambiciózního cíle a dokonce jej dalece předběhli (PA jedním z nich), tak něco podobného automaticky očekávat je naprosté šílenství.

Kickstarter 03

A PA zmíníme znova, protože, světe div se, je dalším problémem, který Human Resources mělo. Lidé zkrátka nebyli největší fandové myšlenky, že tvůrci odcházejí od titulu, který se při svém vydání dal stěží nazývat dokončeným. Svého času chyběly celé dodatky, jenž byly slíbené, a dodnes ve hře najdete nejeden bug. 

Budoucnost Human Rosources je nejistá. Můžeme však říct, že titul, jak ho známe z Kickstarter stránky, je mrtvý. Tvůrci ale nevylučují možnost, že po určitém čase vzpamatovávání se a plakání v temném koutku přivedou Human Resources zpět a v jiné formě.

Flagship

O Flagship jste tady u nás už párkrát slyšeli. Ať už to bylo v rozhovoru nebo v oznámení tehdy začínající Kickstarter kampaně. A je pro to nejeden dobrý důvod. Pokud vynecháme, že se nám hra jednoduše líbí, tak jde o pokus Urban Logic Games o vytvoření strategické titulu z pohledu první osoby s podporou VR. Takový zvláštní koktejl udělaný ze Sins of Solar Empire, Homeworld, prvky FPS, Total Annhilation a Star Treku. Vypadá to ovšem tak, že jsme byli pouze jedni z mála fanoušků tohoto konceptu, protože, jak už vyplívá z přítomnosti hry v tomto tématu, titul svého cíle na Kickstarteru nedosáhl.

Kickstarter 07Kickstarter 08

Nad vysvětlením selhání není třeba moc přemýšlet. Zkrátka nebyl dost velký zájem, který by hru dotáhl až do cíle. Spekulovat by se ale dalo i nad podezřele předčasným ukončením kampaně. Tu totiž tvůrci zastavili celých pět dní před koncem, když projekt byl na 48,945 librách z 95,000. To je více než polovina. Grafy dokazují, že největší příspěvky získávají projekty ke konci své kampaně, a tak se naskýtá otázka, jestli tvůrci nenastavili laťku nízko naschvál, aby tak uměle vytvořili hype a následné přefinancování, které by odpovídalo skutečné ceně projektu.

Rozhodně by nebyli první, kteří to takto zkusili. Dále je tu druhá varianta, že provoz Kickstarteru se jim jednoduše nevyplatil udržovat. Spousta lidí věří, že vytvoření Kickstarter kampaně je věc, která vás téměř na nic nevyjde, opak je však pravdou. Je to totiž obrovský žrout času, a jak každý ví, čas jsou peníze. Ze stejného důvodu ukončil Uber Entertainment Inc. Human Resources. Čekání, na stejně nenadějný výsledek, se nevyplatilo.

Kickstarter 09

Titul ale ke svému konci ještě nedošel. Tým bude na Flagship nadále pracovat ve svém volném čase a pokusí se sestavit fungující alfu. Až se tak stane, uvažují o odstartování další kampaně. Přijímání financí mimo Kickstarter odmítají, sami to komentují následovně: „Zvolili jsme Kickstarter jako dotovací platformu, protože garantuje, že dostaneme budget na dokončení hry nebo vůbec nic. Cokoliv mezi by znamenalo, že bereme peníze bez jakýchkoliv záruk, a to my neděláme.“

Death to Spies 3

Death to Spies má za sebou dlouhou a smutnou historii. Už někdy v minulém roce se pokusil ruský tým Haggard Games zafinancovat svůj, již třetí, titul ze série Death to Spies, na Indiegogo, kde z plánovaných $80,000 vybrali pouhopouhých $982. Tvůrci se pak na rok stáhli do ústraní, aby mohli nadále pracovat na hře, ze které poté vydali demo a vyrazili za svým štěstím na Kickstarter.

Dopadlo to tak, jak jen můžete čekat. Na rozdíl od jejich předchozí kampaně se peněžně posunuli o cifru výše, a tak z $85,000 vybrali jen $9,401. Přitom pěkně vypadající kombinace Hitmana, Commandos a Splinter Cell zasazená do období druhé světové a studené války, mohla být slibná.

Kickstarter 04Kickstarter 05

Selhání projektu si nijak nedovedeme odůvodnit. Snad jediným možným vysvětlením je, že už zkrátka není zájem o čisté stealth hry – takové, jaké známe z dob dřívějších. Což je škoda, protože se pro ně určitě i dnes najde místo na trhu. Ke všem poskytnutým informacím měl Kickstarter Death to Spies 3 navíc i zmiňované demo, které si ještě teď můžete stáhnout a zahrát, což dokonce doporučujeme, protože se jedná o skutečně zajímavou záležitost, která má zatím ovšem velmi tmavou budoucnost.

Kickstarter 06

A co dál? Tvůrci z Haggard Games se ještě nevzdávají. Svůj plán B tedy ještě nikde podrobně nerozebírali, a tak na otázku „Co dál?“ máme zatím jenom toto krátké a suché prohlášení: „Restart Kickstarteru (s mnohem nižší laťkou) nebo/a Steam Early access (s předobjednávkami), to je zatím náš plán. Ještě jsme se nerozhodli. Každopádně se budeme snažit hru dokončit.“

A tím končí naše tragédie. Indie prohrává a Mainstream žije. S trochou štěstí se příště můžete těšit na tituly se světlejší budoucností.  

Pavel Vevera

Členem redakce inGamer.cz byl od samotného založení v roce 2012. Původně působil jako multisekční redaktor, přispívající jak články, tak video tvorbou, nakonec se však ustálil na textech. Jako externista od 1. ledna 2014 pokračuje v rámci herní rubriky CDR.cz, kam se redakce i část obsahu inGameru přesunula.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku TÉMA - Indie hry, které jste mohli znát

Žádné komentáře.