CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Toyota vyvinula elektromobil do měst, který průměrný řidič nemusí nikdy nabíjet

proč to vypadá jako bych to zbastlil doma v garáži?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Protože použily monokrystaly,ty mají sice lepší účinnost ale prostě tak vypadají. Nehledě na to co už tu někdo psal co sníh,budovy atd. a navíc jsou monokrystaly háklivé i na bordel. Tak třeba bude i problém pár listů a půjde účinnost brutálně dolů. Tak bude majitel stále ve střehu s metličkou. Nejlépe by vypadal amorfní,ale ten je o dost větší na stejný výkon.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tím jsem myslel mechanické provedení

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Monokrystaly to nebudou. Nejspis to bude nejaka specialita od Spectrolabu nebo nekoho podobneho, coz jsou sikospektralni clanky napr. pro satelity, ucinosti se blizici ke 40%.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Rád bych viděl ten jejich "výpočet". Mimochodem i to tvzení "do města" a "celý den na slunku kde není horko" jsou protimluvy.....

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Podzemní garáže budou ten poslední problém...
- Co třeba vysoké budovy, které vrhají stín do ulic?
- Nebo zaprášené/zasněžené auto?

Jediný řešení elektoaut je vodíkový palivový článek.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A vodík se bude brát kde?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vodíku je všude jak... Svého času propagovali projekt kdy se soláry používaly na získání vodíku z vody. Akorát ten vodík se přecijen skladuje hůř než třeba propan..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Němci s vlaky na vodíkové palivové články propagovali, jak budou z přebytečné energie z větru vyrábět vodík a s ním pohánět tyto vlaky, které mají nasazeny v místech bez trolejí (jako náhradu za nafťáky).
Doteď berou el. na výrobu vodíku všude jinde, jen né z toho větru.
S klasickými bateriemi by to vlak nedával, ale rentabilita tohoto řešení bude asi hodně špatná.
I kdybychom zapomněli, jak je nerentabilní ten koloběh vodíku (výroba, dovoz, skladování, účinnost spalování atd.) a řekli si, že je to celé lehčí, než baterie a vyrovnali to s bateriemi, tak stále je zde problém s těmi palivovými články, do kterých se doplňuje vodík. Ten problém je, že jejich životnost je docela prachbídná, aspoň co jsem tak zjišťoval naposledy. A jejich výroba také není nic extra super cool.

Osobně vnímám vodíkové palivové články jako dobrou věc, kde nemohou být baterie, nebo kde je potřeba velká kapacita a nezáleží na ceně. Ale v dohledné době to nevidím jako náhradu baterií, je to příliš šíleně nerentabilní.
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vtip je v tom, že ty soláry mohou jít s cenou postupně tak dolů, že ta mizerná účinnost toho cyklu bude irelevantní. Ono i taková nafta se může jevit jako krajně nevýhodná v momentě kdy do ní započítáme i miliony let potřebné k jejímu vzniku.
Ono ideální skutečně by bylo mít každý na střeše panely a dobíjet si tím baterii do auta celý den. ALe ty baterky mají prostě furt mizernou husotu energie a životnost a není moc velká šance že se to změní. Nějaké palivo ideálně v kapalné stavu můžeme teoreticky skladovat léta v pohodě. Vodík je super i pro spalování protože v podstatě má nulové exhalace.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím o tom, že bychom měli až takový nadbytek vodíku. Pro auta má výhodu v tom, že je trochu skladnější než elektrika v baterkách. Ale... Pokud po autě nepožaduju velký dojezd, pak baterky mohou být výhodnější. Podle https://www.hytep.cz/cs/vodik/informace-o-vodiku/vyuziti-vodiku/637-ucin... (teď doufám, že jsem to správně pochopil, prolétl jsem to trochu rychle) je celková účinnost při pohonu vodíkem získaným elektrolýzou pod 20%. Celková účinnost pro elektřinu v baterkách je 27-31%. To znamená že jen náklady na ujetý kilometr budou u vodíku vyšší. Kdysi jsem byl u nějaké prezentace vodíkového pohonu a tam zmínili, že je perspektivní tam, kde je snadno dostupný vodík z chemické výroby (odpad z technologie) jen je problém, že se musí ještě čistit.

Co se týče těch solárních článků: Pro některé lidi to bude mít smysl, ale chce to je lépe zakomponovat do karosérie. Karosérie už by měla počítat s tím, že bude ty články nést a chránit, čímž by se podle mně měla ušetřit jak hmotnost tak cena (při masové výrobě). Pokud mám klasickou karosérii a na ni budu lepit články s vlastním pouzdrem budu tam mít spoustu nadbytečného materiálu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Nevím o tom, že bychom měli až takový nadbytek vodíku."
Ale no tak kam se člověk podívá je voda, my sami jsme většinou z vody...
Počítat do účinnosti elektrolýzu je blbost v momentě kdy náklady na ni budou minimální díky třeba energii ze slunce která by jinak akorát ohřívala poušť nebo střechu. Tam jde právě o tu skladovatelnost.
Ty soláry ve střeše auta jsou zatím bohužel dražší než to palivo které ušetří a vyžadují auto nechat celej den na sluníčku...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A ono se někomu vyplatí stavět technologii na výrobu vodíku když ji bude nakonec moct využít třeba jen 3 hodiny denně, protože jen třeba ty 3 hodiny je elektřiny skutečný nadbytek a díky tomu je levná?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale jen někde.. a navíc zas až tak levná není... Kolik hodin denně ten vodík bude využívat je irelevantní hlavní je že se vyrobí automaticky jeho výroba naovlivní jinou výrobu a že na rozdíl od elektřiny se dá celkem i skladovat.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To rozhodně irelevantní není. Nikdo nepostaví novou fabriku jen proto aby mohla většinu dne stát, protože v takovém případě se mu nevrátí investice. Když někdo postaví fabriku, snaží se aby jela. Proto spousta fabrik jede na 3 směny: aby vybavení, které stálo strašné prachy zkrátka jelo a pokud možno co nejdřív vydělalo to co bylo nutno investovat. Kdyby byla návratnost na technologie lepší, klidně by postavili dvě stejné fabriky vedle sebe a všichni zaměstnanci by mohli chodit normálně na ranní, což by zřejmě ocenili oni i jejich rodiny a zaměstnavatel by nemusel platit noční příplatky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jakou fabriku a proč by měl stát? Stát bude akorát to auto na vodík, když nepojede. Zařízení na jeho výrobu pojede třeba pulku dne, pojede automaticky a obsluha bude třeba jen pro údržbu či sběr paliva....

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak tady jdi v rozporu:
1. "Počítat do účinnosti elektrolýzu je blbost v momentě kdy náklady na ni budou minimální díky třeba energii ze slunce"
2. "Zařízení na jeho výrobu pojede třeba pulku dne, pojede automaticky"
Tak v 1) píšeš že chceš pro výrobu vodíku využívat levnou energii ze slunce což znamená jen pár hodin denně kdy kvůli přebytkům je energie opravdu levná (ale levná na úrovni distributora a výrobce, takže by fabrika na výrobu levného vodíku musela mít nejspíš nějakou úzkou vazbu na tyto subjekty ať už přirozenou nebo smluvní)
ve 2) píšeš, že to zařízení má jet stále.

Tak se rozhodni.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ne opravdu nepíšu nic z toho... slunko svítí +-půlku dne zvláště u rovníku.
A slunko svítí zadarmo celý "den" ne "jen pár hodin" denně... a opravdu půl dne není totéž co stále.
Energie obzvláště levná je u distributora podle tebe kolik? Nezapomeň že díky vlastním stanicím se ztrácí závislost na distributorovi navíc polovina z ceny energie jde právě na distribuci a výrobou takového vodíku se zajistí další konkurence atd.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Promiň to "stále" - to je půlnoční nedopatření.
Ale půl dne je pořád docela dost, energetické přebytky v síti jsou ale v řádu desítek minut až hodin. Vlastní stanice?? Promiň, ale to jako vážně čekáš, že každý kdo si pořídí auto si k tomu zároveň pořídí soláry na střechu a do garáže technologii pro elektrolytický rozklad vody??? To by ho to auto vyšlo vážně dost draho. Já to chápal tak že očekáváš fabriku, která bude v době energetických přebytků v síti ty přebytky využvat pro výrobu vodíku. Vlastní výroba je ještě větší utopie než jsem původně očekával.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nebuď takový pesimista. Vodík je jenom proton-elektronový pár. Protony umíme třeba v LHC, stačí přimíchat elektrony :-)))

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Elektronů je všude okolo dost. Mělo by stačit ty protony jen dost zpomalit aby si ty elektrony udrželi ;-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

zhruba 3m² na autě - tzn nevhodně naplacato, nikoli kolmo na paprsky
1m² udělá v laborce 200W

takže 600Wh
nejnižší spotřeba je cca 15kWh na 100km

56km = (teď budu moc hodnej) 7kWh

na jedný straně máme 0,6kWh v teorii (kolmej osvit, teplota do 25°C atd) a nadruhý straně 7kWh

no tak určitěé .......

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

jako chápu, že když na to 12 hodin v garáži svítili výkonem odpovídajícím Slunci v nadhlavníku, ze správnýho směru (tzn celou dobu kolmo), nasadili na auto přehuštěný galusky, zalepili všechny škvíry, vypli i světla, vyházeli z auta všechny zbytečnosti, posadili do toho 45kg žokeje, tak z toho na okruhu bez zastavování vymáčkli 56km do mrtě (tzn auto na odtahovku)
jo, to by se asi dalo

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud přestaneš míchat chybně jednotky, bude ten příspěvek možná dávat smysl (600Wh??) Takhle je to jen výstřel ze kterého je jasné jedině to, že pochybuješ, že se to auto za den nabije dost na těch 56km. Ale bez akceptovatelných argumentů.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Náhodnou je to celkem přesný výpočet typu "Back-of-the-envelope calculation". Vezmi si takový celkem oblíbený panel LG NeON 2 který při ploše 1.7m^2 a 1000W/m^2 dává max. 340W. Takže to máme tak 200W na 1m^2. Tak mi ukaž co mu tam nesedí.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Však to píšu. Nesedí tam jednotky což pak dělá bordel pokud se v tom má někdo další vyznat. Odkdy 3x200W je 600Wh?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Nevím jak tobě, ale mě je logika jeho příspěvku naprosto zřejmá. A druhém příspěvku uvádí i čas. Autor příspěvku to spočítal celkem přesně a byl ještě hodně, hodně štědrý. Zatímco ty argumentuješ pouze svými "jednotkami", ale ničím jiným.

Vezmi si modelový případ pro ČR. 3m^2 dobrých panelů mají v ČR roční produkci tak 500kWh. Což je průměrná produkce 1.4kWh za den. Při ekonomické jízdě je spotřeba Tesla S asi 18 kWh/100km. Řekněme tedy 9 kWh na těch 56 km. Takže z 3m^2 panelů musíš nabíjet skoro týden, aby si měl dostatek energie na těch 56 km. A to se tedy vyplatí...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já si třeba nemyslím že by panely na dobíjení baterek auta byly nesmyslná věc, a to i ty 3m^2. Já si jen myslím že je blbost ty panely mít přímo na autě. Na střeše garáže (doma a v práci) by byly daleko platnější, zvlášť když se počítá s tím že člověk ujede jen těch 50km...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale tady není diskuze o panelech na střeše. Samozřejmě že panely patří na střechu a nikoliv na kapotu či dokonce do cesty. Instalace 3m^2 je celkem hloupost. Na střechu garáže se bez problému vleze i 2kWp instalace [12m2]. A pak to dobájeni bude o něčem jiném.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já bych řekl že celá diskuze je tu právě o panelech na kapotě auta. Teda dokud sem zase někdo nezačne tahat politickou propagandu...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ono 3x200W okamžitýho výstupu je 600W ... což za hodinu udělá 600Whodin
za den 600Wdnů, ale v tom to nikdo nepočítá :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

je to myslene asi tak, ze 0,6 kW ti za den nabije baterku na dennu jazdu 56km

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já už se těmhle atrakcím jenom směju, protože k ničemu jinému než k smíchu to není.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.