Typy karoserií aut, rozdíly, a jak se v nich vyznat
Sedan
V praxi bychom také mohli tento typ vozidla nazvat jako tzv. tříprostorové vozidlo. Z tohoto názvu lze již usuzovat, že má oddělené tři prostory, což je prostor pro motor, pro cestující a pro zavazadla. Toto oddělení rozhodně nemají všechny modely a oddělení je zde nejen patrné okem, ale i praktické, protože při otevření kufru se nehýbe zadní sklo. To je i hlavní rozdíl mezi sedanem a liftbackem. Jako typického zástupce si můžete představit starý Mercedes nebo Škodu Superb.
Liftback
Liftback má nejblíže k sedanu, protože zde nalezneme velice podobný typ rozvržení, ale i silutetu vozidla. Z designového hlediska tak můžeme hovořit také o tříprostorovém uspořádání zvenčí, ale zevnitř již jasně poznáte, že jde pouze o dvouprostorové uspořádání. Zavazadlový prostor totiž není od prostoru pro cestující nijak oddělen. Zadní dveře se pak otevírají i se sklem, jak tomu je třebu u klasické Octavii.
Kombi
Kombi je u nás poměrně populární typ karosérie, protože nabízí především větší zavazadlový prostor. Tím získává kombi i svou typickou siluetu, která je nezaměnitelná. Rozhodně si ji nespletete se sedanem, kde střecha automobilu končí zhruba v prostoru nad zadními sedačkami. Od hatchbacku se zase liší o mnoho delším zadkem. Páté dveře se zde pak otevírají včetně skla nahoru, ale existují vyjímečné případy, kdy se otevírají jako skříň. Ze zástupců této kategorie můžeme jmenovat třeba typickou Škoda Octavia Kombi.
Zdroj: Shutterstock
Hatchback
Hatchback se vyrábí ve dvou variantách, a to třídveřové a pětidveřové a na rozdíl od kombíku nemá tak velký zavazadlový prostor. Díky tomu je také samozřejmě i na délku kratší. Zadek je zkosený a páté dveře se tak otevírají celé včetně okna. Tento typ karosérie bývá u modelu Ford Focus.
Shooting brake
V původním slova smyslu se jednalo o typ vozu speciálně uzpůsobený pro lovce zvěře, kde byl hranatý zadek, aby si měli kam dát úlovek či zbraně. Dneska se ale téměř výhradně používá u sportovních kombíků, protože přední část je spíše sportovní. Někomu tak může připadat tento typ podobný například hatchbacku či kombíku. Jako typická ukázka pak poslouží třeba Volkswagen Arteon.
Kabriolet
Na rozdíl od předchozího typu zná kabriolet asi každý a každý ho také na první pohled pozná – nemá totiž pernamentní střechu. Střecha je většinou plátěná či kovová, přičemž bývá složena v zavazadlovém prostoru. Z toho již vyplývá, že zde nemůžete čekat příliš prostorný úložný prostor. Vozidlo typu kabriolet má prostor pro maximálně pět pasažérů, ale většinou má kabriolet úpravu pouze pro dva pasažéry s jakousi provizórní lavicí pro občasné pasažéry. Pro ně jde však o silně nepohodlnou jízdu kvůli nedostatku místa na kolena. Řidiči tak využívají tento zadní prostor místo kufru. Jako kabriolet si můžeme představit Mercedes-Benz C kabrio.
Zdroj: Shutterstock
Roadster
Zjednodušeně řečeno lze říci, že se jedná o kabriolet, který má prostor pouze pro řidiče a spolujezdce a kde se nenachází ani žádné provizórní sedačky. S více spolujezdci zkrátka nikdo nepočítá, a tak zde nenaleznete ani zadní okna. Jako alternativu k roadster můžete také slýchávat Spider nebo Speedster. Je to zkrátka automobil pro požitek a nikoliv užitek. Jak názorný příklad uvedeme BMW Z4.
MPV
Když si přeložíme zkratku MPV dostaneme „víceúčelové vozidlo“ a jedná se o vozidla, která se pyšní vyšší karoserií, kde máte vyšší posazení jako je tomu například u dodávek. Zároveň nabízely vozy typu MPV i dostatek prostoru pro všechny cestující a byly využívány zejména rodiny s dětmi. Zde bychom uvedli jako zástupce třeba Ford Galaxy.
SUV
Automobily s karoserií typu SUV jsou křížencem mezi užitkovým vozidlem s dostatkem místa a vyšším posazením s lehce sportvním vzhledem. Výjimkou není ani pohon pro všechna čtyři kola. Některá SUV mohou dokonce působit jako terenní vozy díky vyššímu podvozku a robustní konstrukci. V této kategorii si velice rádi vybírají rodiny s dětmi a jako příklad uvedeme Kia Sportage.
Crossover
Jak už samotný název napovídá, tak crossover je v podstatě kříženec hned několika typů karosérií. V jednom modelu se vám tak může křížit teréňák s MPV, sporťákem a hatchbackem. V praxi existuje jednoduchá poučka – pokud nevíte, jaký typ vozidla to je, bude to pravděpodobně crossover. Ty jsou poměrně populární zejména pro cestování po městě a jako zástupce z této kategorie uvedeme Hondu CR-V.
Coupé
Vozidla s karosérií typu Coupé vždy sází na jistou eleganci a mohou připomínat sedan, který má i elegantně vyvedený zadek do ztracena. Coupé jsou zpravidla dvoudvéřové vozy, které ale mohou nabízet pět sedadel, i když se v dnešní době objevují i coupé se čtyřmi dveřmi. Uživatelé je využívají jako luxusní vozidlo na dlouhé cesty, které je elegentní a nebojí se vyšších rychlostí. Zde si představte třeba Volkswagen Passat CC.
Pick-up
Tento typ karosérie je populární spíše v Americe nebo u lidí, kteří žijí v horských oblastech na samotě. Pick-upy mají standardně uzavřený prostor pro cestující, ale zavazadlový prostor je plně odkrytý. Některé modely ale nabízejí, že tento zavazadlový prostor je zakrytý buď plně nebo částečně. Jejich doménou je především jízda v těžkém terénu a typickým příkladem je Nissan Navara.
Offroad
Již z názvu offroad je patrné, že se jedná o vozidla, která jsou určená pro jízdu v terénu mimo silnici. V praxi se tak jde o vozidla určená do těch nejhorších podmínek, která se do půlky zaboří v bahně. Jejich konstrukce i další funkce jsou koncipovány tak, aby nikdy nezradily cestující. Samozřejmostí je pak zvýšený podvozek. Tradičním zástupcem je pak Jeep Wrangler.
Furgon
Podle názvu by si někdo mohl myslet, že se jedná o francouzský název pro nějaký vymakaný osobní vůz. Zde by se ale zmýlil, protože se jedná o úplně obyčejnou dodávku jakou je třeba Peugeot Partner určenou pro převoz nákladu. Můžete je potkat denně, protože je velice často využívají přepravní služby.