Tesla předvedla bleskovou výměnu baterie elektromobilu a ukazuje budoucnost
Asi každý z nás si už někdy položil otázku, jak bude svět vypadat za několik desítek let, kdy už bude ropy opravdu málo a jaké zdroje pro pohon automobilů budeme místo ní používat. Využití ropy samozřejmě sahá mnohem dále než jen k výrobě pohonných hmot, náš zájem ale nyní zůstane v této oblasti. Alternativ se nabízí hned několik, například biopaliva či vodíkové kapsle. Obě možnosti jsou ale nákladné, náročné na realizaci a u vodíku navíc hrozí velké nebezpečí kvůli jeho výbušným vlastnostem. Vše tedy nasvědčuje tomu, že naší budoucností je využití elektrické energie a pohon našich miláčků obstarají velkokapacitní akumulátory.
Už dnes existuje několik výrobců, kteří se ke této skutečnosti uchýlili také a pod jejich rukama tak vznikají mnohdy docela futuristická auta. Výhodami elektromotoru jsou rozhodně jeho menší rozměry, takřka tichý chod a v neposlední řadě i to, že nevypouští žádné výfukové plyny a je tak šetrný k životnímu prostředí (když opomeneme samotnou výrobu akumulátorů). Nevýhodou může být nižší výkon. Velmi známým výrobcem takovýchto vozítek je i Tesla Motors ze Silicon Valley v americké Kalifornii, kterou založil podnikatel a vizionář Elon Musk, jehož příběh jsme vám přinesli na konci května (v odkazu). Kromě toho, že společnost vyráběla sportovní elektromobil Tesla Roadster a nabízí i elegantní sedan Tesla Model S, přichází nyní s řešením často spekulovaného problému, jak budeme akumulátory ve vozech dobíjet a kolik nám to vezme času.
Samotné dobití akumulátoru je věc zdlouhavá a zabere i několik hodin. Proto je zatím nereálné, že bychom s autem přijeli ke stanici podobné těm dnešním čepacím a elektromobil si pro pokračování v jízdě jednoduše a rychle dobili. Mnohem přívětivější se zdá výměna vybitého akumulátoru za jiný plně nabitý a jak by mohla vypadat ukázala Tesla Motors v praxi.
S elektromobilem zajedete na přesně vytyčené místo, kde vás zastaví spomalovací retardér. Dále už se o vše postará automatická jednotka ukrývající se pod rovinou vozovky. Ta nejdříve baterii uchytí, demontuje z karosérie auta a zasune do kapsy, v němž se zařízení ukrývá. Následně vezme novou nabitou baterii a stejným způsobem ji nahradí za tu původní. Vše proběhne opravdu rychle za zhruba 90 sekund a porovnání s běžným tankováním plné nádrže ve voze Audi demonstruje video na plátně. Ve výsledku se tedy dozvíme, že za stejný čas, který zabere zaplacení a natankování plné nádrže, je Tesla stanice schopna vyměnit akumulátory u dvou elektromobilů.
Výstavba stanice by měla podle Muskových slov vyjít na zhruba půl milionu amerických dolarů a první by se měly objevit ještě letos v okolí Los Angeles. Samotná výměna akumulátoru prý bude stát mezi 60 a 80 dolary, což je přibližně stejně jako za 15 galonů benzinu v Americe. V přepočtu by nás tedy vyšla jedna výměna na zhruba 1500 Kč a vzdálenost, kterou budeme schopni na novou baterii ujet, je odhadována na necelých 300 kilometrů. To je vzhledem k výše zmíněné sumě docela málo, dá se ale očekávat, že čím více bude tato technologie rozšířená, tím menší poplatky za ní nakonec budou. Kromě zařízení pro výměnu akumulátoru bude součástí stanic i zázemí pro jeho rychlé dobití za dobu 30 minut.
Narozdíl od ostatních výrobců elektromobilů se očekávání Tesla Motors vyplnila, jelikož prodala už tisíce vozů a hodnota jejích akcií se letos skoro ztrojnásobila. To značí opravdu velký zájem jak z řad investorů, tak i samotných zákazníků a z toho lze tedy snadno vyčíst, že takovýmto směrem automobilový průmysl opravdu směřuje.