CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Zamíří doprava budoucnosti na Slovensko? Hyperloop podepsal dohodu

Ha, konečně taky jednou první, se všemi výsadami :P :

"Představte si takové metro, kdyby dokázalo jet nadzvukovou rychlostí"
Má/musí jezdit podzvukovou rychlostí.

"uvolnil Mush projekt jako open source."
Tohoto vizionáře ještě neznám :))

"a má dosahovat maximální rychlosti až 1 300 km/h"
Nemožné v obvyklé atmosféře. Vaše zdroje uvádí ekvivalent Mach 1 v mph nebo 1200 km/h. I tak nereálné, ale lze to alespoň vydávat za teoretickou hodnotu.

"Podobné zrychlení cestování by mohlo znamenat pozitivní impuls pro slovenskou ekonomiku, kdy by změnilo cestování za prací a umožnilo distribuci produktů napříč zemí během chvíle."
kdy by -> kdyby / protože? Každopádně "kdy" pokud vím není spojka.

"v nevadské poušti"
N, stejně jako v České republice?

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

Spojení mezi Vídni a Bratislavou je výborný nápad - mezi těmito městy se hodně cestujte, na obou stranách je dost movitých zákazníků a trasa je poměrně krátká, takže realizace může být rychlá a náklady relativně nízké.

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

a ano je to tak ako pises .. doplnim [url=http://www.theverge.com/2016/3/10/11191516/hyperloop-transportation-tech... ] povodny clanok[/url]
.. ale stale to je z kategorie "snivajte s nami".. no mozno je to dostatocne sialene, aby to aj preslo ;) .. a napriek silnemu nadychu sci-fi ma to aj svoje racio - ako pilotny projekt si neviem predstavit lepsie miesto ako BA -VIE .. v podstate rovina, rozumna vzdialenost (vzhladom na naklady trasy ako aj atraktivny cas ~8min) ako aj relativne dostatok ludi (a ak by sa prepojili cez letisko) .. otazka rentability je druha vec, navratnost by asi bola otazna, aj ked ako atrakcia by si to mozno naslo dost cestujucich, ved kde inde by clovek mohol ist rychlostou takmer M1 ;) .. a ak by sa zabezpecilo nejake europske financovanie (bez slovenskych tunelov) tak preco nie .. a aj tak vacsia cast (~80%) by ostalo na Rakusko .. idealne, ak by to stavali rakusaci a nasi by participovali len pozemkom a podobne ..
co som zaregistroval, tak v amerike niekde stavaju skusobnu trat (cca 8km trat maju dokoncit do 2017), teda zatial to este nefunguje .. takze to nezacnu stavat buduci rok ani o dva ;) .. naviac je podpisane len "memorandum o spolupraci", ktore k nicomu nezavazuje a na zaklade ktoreho bude maximalne tak vypracovana analyza/studia realizovatelnosti

inak uz to medzi BA-VIE testovali pred cca 30-timi rokmi ;) [url=https://www.youtube.com/watch?v=zVQPjtWtWzY&feature=youtu.be ] prvy_hyperloop[/url] .. aj ked tam asi nesiel ~1000km/h .. :roll:

+1
-34
-1
Je komentář přínosný?

Na Slovensku mame za Bratislavou holu rit, mozno by mohla Bratislava vyhlasit samostatnost:) V niektorych okresnych mestach nefunguje ani MHD, ale budeme mat hyperSuperlup a potom clovek nema volit extremistov..

+1
+35
-1
Je komentář přínosný?

ano aj s tym sa da suhlasit .. ale ak by sa ustrazilo, aby to nebol hyperLUP, tak to moze v konecnom dosledku stat menej (pre Slovenkso) ako planovana elektricka do Viedne ..

+1
-26
-1
Je komentář přínosný?

to ma zaujima. ci to je z letiska na letisko :D

+1
+21
-1
Je komentář přínosný?

Aby to nedopadlo ako s tou jednokolajkou v Simpsonovcoch :)

+1
+31
-1
Je komentář přínosný?

Viděl bych to jako bratislavské metro, ale to se alespoň začalo kdysi stavět. :-) Také by memorandum o porozumnění měl podepsat někdo z Rakouska. Pochybuji, že by zrovna Slovensko či dokonce Bratislava měla takové přebytky prostředků, že by dokázalo ke stavbě financovat ještě několik dlouhých let zkoušek a certifikaci, protože bez určité garance bezpečnosti nelze přepravovat lidi. Jen schválení nového typu letadla je drahý proces na dlouhou dobu. Takto nevyzkoušená věc by byla o dost drsnější.

Každopádně bylo by super, kdyby se neustále neopakovaly ty vyvrácené nesmysly (jako že to neodpovídá fyzikálním možnostem) o rychlosti 1200 km/h. Taková rychlost, resp. o něco meší, bude, když se jim to podaří, maximální rychlost obtékání prudu vzduchu kolem tělesa kapsle, což vychází z faktu resp. Bernoulliho rovnice, že při zúžení průřezu rychlost prudění roste. Rychlost kabiny tedy bude hluboko pod, ve skutečnosti bude stejná a spíše menší jak u dopravních letadel, které létají tak tak rychle, aby na obtoku byly na hranici rychlosti zvuku. Tedy pod kolem Mach 0,85. Píše se o tom i na Wikipedii, tak to není těžké dohledat.

+1
+21
-1
Je komentář přínosný?

Jo, a po 30 letech od začátku výstavby metra nakonec budou v Petržalce rádi za obyčejnou tramvaj na úzkém rozchodu :-)

+1
-30
-1
Je komentář přínosný?

Neprehanaj, ze tramvaj v petrzalke. cely usek ma kolko ? Kez zavriem oci tak asi kilometer a 2 zastavky. Tolko vzruchu a kvoli nicomu. Ale ano elektricka uz k nam dorazila.

+1
-32
-1
Je komentář přínosný?

On je to spíše obrázek toho, kolik volných prostředků je k mání investování do veřejné dopravy. Metro resp. rychlodráha už asi nikdy nebude a do rozvoje sítě tramvají se investuje jen velmi pomalu opatrně. Kde by se najednou vzaly stovky milonů Euro na na Hyperlup. :-)

+1
+20
-1
Je komentář přínosný?

ked vedeli spanieli postavit z EU fondov tolko letisk a dialnic, tak si to snad tiez skupiny zo "spravnymi" kontaktami nejak zabezpecia ;) .. naviac, kedze este nic podobneho nikde nestoji, nie je s cim porovnavat vyslednu sumu, ktoru preto bude mozno nastavovat dostatocne vysoko ;)

+1
-30
-1
Je komentář přínosný?

Nerikali neco o vycerpani vzduchu z trubice?

+1
-25
-1
Je komentář přínosný?

Snížení tlaku, ano. Nicméně i letadla létají ve sníženém tlaku, zejména nadzvuková. A i tak funguje sonický třesk a nepříjemnosti nadzvukového proudění. Tomu se prostě nejde vyhnout a pokud tam nemá být vakuum, musí být proudění okola tělesa podzvukové. To je limit jak pro běžná (subsonická) letadla tak pro hyperloop.

+1
-28
-1
Je komentář přínosný?

Pokud já vím, tak tlak má být v tubusu desetina atmosféry. Na vrcholu světa je pro představu zhruba polovina.Čím nižší tlak tím je zvuková bariera dál.
Dalším rozdílem je teplota. Rychlost zvuku je totiž závislá i na teplotě. Čím vyšší teplota. Tím je opět vyšší rychlost zvuku.

Tak a jsme u jádra pudla. Snížený tlak a běžná okolní teplota. Lépe už si povede jen vakuum ...

Nejsem fyzik. Jdu na to selským rozumem. Pokud to někdo vyvrátí, rád se poučím.

+1
-33
-1
Je komentář přínosný?

Základní problém je, že na hranici supersonického proudění přestává selský rozum fungovat a začínají se v proudění dít divné věci. Proto to stálo tolik lidských životů překonat rychlost zvuku.

Na vrcholu světa nemůže být polovina, protože tlak klesá na polovinu své hodnoty vztažené k mořské hladine zhruba na každých 5 km výšky. Tedy geometrickou řadou. Tam kde létají dopravní letadla už je tlak pod 200 mb (standard na hladině moře 1000 mb), tedy pětina tlaku atmosféry. Concorde létal v 17 km kde bude tlak, nevím, 50 mb, takže dvacetina tlaku pozemní atmosféry. A přesto šířil sonický třesk a musel se vypořádávat s důsledky takového proudění (teplota, ultrasonický odpor atp.).

Takže vakuum nebo nic. Dokud se těleso pohybuje v plynu a je obtékáno, tak dojde na ultrasinické jevy. S tím se prostě nedá nic dělat. Každopádně je pravda, že s teplotou roste i rychlost zvuku.

To si fakt nevymýšlím, zkoumá se to opravdu důsledně:

In January 2015, a paper based on the NASA OpenMDAO open-source model reiterated the need for a larger diameter tube and a reduced cruise speed closer to Mach 0.85. It also recommended removing on-board heat exchangers based on thermal models from the interactions between the compressor cycle, tube, and ambient environment. The compression cycle would only contribute 5% of the heat added to the tube, with 95% of the heat attributed to radiation and convection into the tube. The weight and volume penalty of on-board heat exchangers would not be worth the minor benefit, and regardless the steady-state temperature in the tube would only reach 17–22 °C above ambient temperature.

+1
-29
-1
Je komentář přínosný?

Rychlost zvuku je 1 193 kilometrů za hodinu při atmosféře na úrovně moře suchém vzduchu a teplotě 0° C
Při 25° C je to už 1 247 kilometrů za hodinu.

Ke zbytku může dopomoci právě tlak.

Příští rok uvidíme zda se to Muskovi povede. Já tomu věřím. Ale je pravda že jsem velkým fandou Elona Muska.

+1
+27
-1
Je komentář přínosný?

Tak to já nikde nepopírám, ale všiml jste si, že přehlížíte to, že rychlost proudění ve zmenšeném prostoru kolem tělesa se výrazně zvýší, takže když proudění bude těsně podzvukové, rychlost tělesa bude výrazně podzvuková.

Jela-li by kapsle rychlostí těsně pod rychlostí zvuku, bude proudění kolem ní značně přesahovat rychlost zvuku, to je zákon obtékání těles. Proto rychlost musí být kolem Mach 0,85, obtékání pak bude těsně podzvukové a bude to OK.

Jinak jsem též zvědavý na výsledky.

+1
+24
-1
Je komentář přínosný?

Ano to chápu, stlačení vzduchu podél stěn vytváří vyšší tlak než zmiňovaných 0,1atm. To ale může být též o průřezu tunelu vůči průřezu kapsle. Např. obdélník v kruhu.

+1
+24
-1
Je komentář přínosný?
+1
-28
-1
Je komentář přínosný?

Rychlost zvuku v ideálním plynu se nemění v závislosti na tlaku. A ve vzduchu prakticky taky ne.

Měnit to teplotou v kovových trubkách je zjevně problematické. A asi i z důvodu bezpečnosti ne moc ideální, jen kvůli zisku nějakých řekněme maximálně 200 km/h.

Dal by se měnit změnou/příměsí jiného plynu. Problém je, že prostředí s vysokou rychlostí zvuku jsou povětšinu poměrně vzácné (helium, neon), nebezpečné/výbušné(vodík, metan) nebo nestálé(vodní pára). Otázka jak v takovém prostředí může stroj fungovat(turbína + plynový polštář). A zase trochu otázka bezpečnosti, v případě evakuace nebo naopak při nechtěném vniku vzduchu.

800-900 km/h zatím bohatě stačí. Až/jestli to někde postaví nebo ne-li až to bude běžná věc, můžeme se začít bavit o vylepšování...

+1
+25
-1
Je komentář přínosný?

Též myslím, že to bohatě stačí. I tak bude problémů k řešení až až než to bude lze považovat za legitimní dopravní systém k přepravě lidí. :-)

+1
-25
-1
Je komentář přínosný?

.

+1
-34
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.