Zdenda versus AMD
Naprosto výstižné a bohužel pravdivé. Autorem recenze* není nikdo jiný, než známý „fanda zelených“ Zdeněk Obermaier. Zdenda prostě nemá AMD rád. Pro obhajobu malých (a obecně všech) počítačů s grafickou kartou nVidia však našel velice zajímavý argument. A sice, že herní vývojáři používají výhradně grafiky Quadro, nikoli FirePro, a tedy že hry budou vždy tvořeny jen pro grafiky nVidia.
*http://pctuning.tyden.cz/hardware/pc-sestavy/27363-geforce-experience-small-pc-velka-konkurence-konzolim
Takovou hloupost jsem už dlouho neslyšel. Ano, vývojáři používají grafiky Quadro, ale k práci v CAD programech (tvorba modelů a textur) a pro rychlé zobrazení scény k umístění objektu. Rozhodně nepoužívají Quadra k renderování výsledné hry a už vůbec to neznamená, že by render byl automaticky optimalizován na grafiky nVidia, tím spíše na Quadra.
Zdeněk si také myslí, že nVidia stále zůstane dominantní – že „PC-like“ konzole s AMD grafikou a AMD procesorem nic nezmění a že herní enginy nedoznají žádných optimalizací. No já si rozhodně myslím opak – tahle generace konzolí tu bude zase nějaký ten pátek a vývojářům se rozhodně vyplatí silně optimalizovat, kor když konečně budou moci (na rozdíl od předchozí generace) promítnout tyto změny všude. Engine utvoří jeden, který poběží na PC, XboXu i PS a optimalizují ho, jak nejlépe dovedou, aby z poměrně slabých grafik v konzolích vyždímali co nejlepší výsledek, aby mohli hlavně do budoucna počítačům konkurovat.
V dalším kole obhajoby se Zdeněk zaměřil na modularitu počítače. Nejen, že jako konkurenci konzolí za něco mezi 10 a 15 tisíci ukazuje herní „minipočítač“ za 40 tisíc, který je velký asi jako 3 XboXy. Dále dodává, že budou k dispozici i verze, které budou stát pod 20 tisíc (a ne zrovna výkonnostně nad XboXem/PS). A ke všemu přidává, že takový počítač klidně můžete na rozdíl od konzole „upgradovat a jet dál“. Za cenu tohoto počítače máte XboX One a jako upgrade si můžete koupit jeho nástupce za dalších (doufejme) snad nemnoho let… A hned po tom ještě jeho nástupce, kterému už asi počítač nVidie bude stačit jen po upgradu v ceně dalších dvou XboXů… A teď ještě koupit nějaké hry…
V diskusi se objevila spousta kontrujících příspěvků, na které Zdeněk raději nereaguje – lidé totiž mají pravdu a on už nemá žádné „zelené obrázky“, kterými by mohl mávat ve větru. V jednom má ale Zdeněk pravdu: počítače toho prostě umí více a jsou plně multifunkční. I když XboX možná bude umět více, než si myslíme, díky integrovaným Windows 8.1. Nicméně periferie k počítačům jsou zaprvé „trochu jiné“, zadruhé Sony Move ovladač jsem ještě k PC neviděl, zatřetí takové ovladače nejsou vždy 100% funkční, protože „PC verze“ má ovládání překopané na klávesnici, a začtvrté jsou navíc i celkem drahé.
Velikost je irelevantí a věřím, že kdyby hry neměly „konzolovou exkluzivitu“ a ovladače byly připojitelné i k PC, že by konzole přestaly existovat – neměly by důvod. A možná se tak stane nyní; když konzole sdílí stejnou architekturu s PC, portování už nemá problémy s kompatibilitou a tedy není důvod, proč by autor hry omezoval své prodeje „konzolovou exkluzivitou“. Navíc prioritou konzolí měla být cena, ale výkonu konzole dosáhnete na svém aktuálním počítači upgradem cirka v ceně konzole. Jediným argumentem pak může být čas, o kterém se v diskusi hovoří – konzoli zapnete a hrajete, PC se teprve nalogoval do Windows… A začíná otravovat s aktualizací. ;)
Osobně mám ale zkušenost s PS2, kdy tato konzole taky najížděla celkem dlouho, stejně jako posléze i samotná hra. PCčku by navíc pomohlo SSD, které do konzole nedáte a kterým se dá získat rychlostní výhoda. Tedy padne i tento argument.
A jaký bude pak vlastně argument pro koupi konzole?