Amazon hledá místo pro své druhé ústředí. Má z čeho vybírat
Není se samozřejmě čemu divit, že takto pojatá výzva tolik láká. Vždyť to, co Amazon nabízí, se vskutku hned tak nevidí. 50.000 nově vzniklých pracovních míst, investice v řádu minimálně 5 miliard USD, radikální zvýšení prestiže a kvality života pro širokou oblast kolem nově vzniklého ústředí… všechno to a ještě mnohem více Amazon nabízí tomu, kdo uspěje.
A tak se stalo, že se po skončení lhůty pro podávání nabídek na úseku pro ekonomický rozvoj sešlo bezmála 240 oficiálních „vábniček“, snažících se přesvědčit vedení firmy (a zejména pak napřímo šéfa Amazonu, Jeffa Bezose), že právě ta či ona nabídka jest tou pravou, díky které bude Amazon profitovat na věky věků.
Podívejme se nyní na některé z těchto nabídek blíže a zkusme si na nich ilustrovat výjimečnost, monstrozitu či absurditu (jak kdo chce) světa globálních megakorporací, jejichž roční obrat tvoří násobky celého státního rozpočtu ČR. Vítejte ve světě, na jehož pochopení, natož pak uchopení, Vám zcela jistě nebude stačit pověstných 8 (či 9) tříd základky.
„Nechci slevu zadarmo…“
V prvé řadě vsází celá řada municipalit na přímé ekonomické výhody, jež je Amazonu schopna poskytnout. Počínaje bezkonkurenční výší zdanění zisků v případě takového Las Vegas, přes nabídku dotovaných pozemků u celé řady kandidátů až po daňové úlevy přesahující několik miliard dolarů, jako to například předvedlo New Jersey nebo Chicago.
Většina kandidátů však preferovala ve svých nabídkách důraz na některé z následujících kategorií:
- Kvalitní dopravní síť, blízkost zásadních dopravních uzlů včetně letiště
- Centrum vzdělanosti a velkého množství kvalifikované pracovní síly
- Dobré pozemkové možnosti vhodné i pro masivní budoucí expanzi
- Tradiční business prostředí s celou řadou již přítomných nadnárodních korporací
- Blízkost centrům státní moci, dobré klima, přátelští lidé atd.
Na tomto místě je třeba uvést, že mnozí kandidáti samozřejmě nabízejí celý komplex výhod a snaží se tím jít naproti samotnému zadání Amazonu (čítajícího 8 stran textu). Přičemž tam, kde se na první pohled nejsou schopni dobře popasovat s některým více či méně jasným požadavkem Amazonu, tak alespoň v průvodním dopise tuto svou slabinu neopomenou správně „okecat“.
Hlavně se odlišit
Jsou však i města, která celou akci pojala tzv. po svém a namísto toho, aby se co nejvíce snažila přiblížit taxativně vymezeným podmínkám Amazonu, přicházejí s něčím unikátním:
- Město New York v jednu chvíli nasvítilo své významné budovy (včetně Empire State Building) do Amazonovské oranžové (zřejmě ve snaze skrýt jeden ze svých zásadních nedostatků, kterým je zde cena bydlení)
- Starosta Kansas City pro změnu napsal 1.000 online recenzí výrobků, které Amazon prodává
- Tacoma ve státě Washington (k němuž náleží i Seattle, v němž sídlí nynější jediné ústředí Amazonu) si zase myslí, že by mohlo vyhrát díky tomu, že se Amazonu nebude chtít se rozšiřovat zbytečně daleko
- Tucson v Arizoně zase poslal do Amazonu jako dar obrovitý kaktus
- Fresno v Kalifornii oficiálně nenabídlo Amazonu vůbec nic z toho, co Amazon chce. Tvrdí, že beztak ze všeho nejdůležitější u takto obřího projektu je zajištění fungující komunity. Fresno tak nabízí Amazonu, aby peníze, které by za normálních okolností odvedl v rámci např. místních daní, směl místo toho využít ve prospěch místní komunity (sestávající zejména ze zaměstnanců Amazonu jako takového), a to zcela dle představ firmy samotné.
Jedno je tak jisté. Amazon má z čeho vybírat. Přičemž tak hodlá učinit někdy během příštího roku 2018. Samozřejmě se může i rozhodnout nepřijmout žádnou z nabídek a své rozhodnutí o výstavbě nového ústředí zcela zrušit nebo alespoň odložit. Ani jedno se však neočekává, spíše se diskutuje o favoritech celého tohoto neskutečného klání. A kdože je v popředí mediálního zájmu?
Na tuto otázku se přirozeně názory liší, ale až příliš často se začínají v éteru objevovat jména jako Atlanta, Pittsburg, Austin, Toronto, Dallas, Boston, Washington DC či San Jose…Jestli to bude některé z těchto měst, či snad vyhraje některý z kandidátů s neotřelou sebeprezentací, to ukáže až čas. Až se tak stane, rádi se s vámi o tuto novinu podělíme.
Diskuse ke článku Amazon hledá místo pro své druhé ústředí. Má z čeho vybírat