Avast přes dceřinou společnost prodával data uživatelů. Čtěte jejich vyjádření
Jednou z nejznámějších českých antivirových společností je bezpochyby Avast. Nyní se Avast těší celosvětovému zájmu médií, ale nedá se říct, že by o tento druh pozornosti stál. Zahraniční média (magazíny PCMag a Motherboard) totiž zjistila, že anonymní data, která prodává Avast přes svou dceřinou společnost Jumpshot, se dají poměrně snadno deanonymizovat a zjistit tak, od kterého uživatele pochází.
Celý problém spočívá v tom, že Jumpshot nabízí například data z vyhledávání z více než 150 stránek, jako jsou Google, Amazon, Netflix, Walmart, apod. Data se navíc sbírají ze zhruba 100 milionů zařízení a to i s časovou známkou s přesností na milisekundy.
Jeden z bývalých zaměstnanců Avastu, Petr Dvořák, doslova uvedl: „Je to venku. A co je nejhorší, tohle vše jen pro pět procent z obratu firmy, navzdory sedmdesátiprocentním maržím, které Avast tradičně ve svém hlavním businessu má. Smutný příběh rozpuštění vize, poslušných zaměstnanců a firemní chamtivosti.“
Avast sice neuvádí u žádného uživatele jeho telefon, e-mail nebo IP adresu, ale každé zařízení je vybaveno svým identifikátorem přiděleným od Avastu. Pokud tedy jeden uživatel mobilního telefonu využívá Avast a na stejném zařízení i služby od klienta Jumpshotu, může si tento klient jednoduše porovnat chování svých zákazníků s údaji zakoupenými od Avastu a hned zjistí, o koho se vlastně jedná.
Dnes vydal k této záležitosti oficiální tiskové prohlášení sama společnost AVAST, ve kterém oznamuje, že zahajuje všechny úkony potřebné k ukončení činnosti své dceřinné společnosti Jumpshot, Inc. a dodává: „Hlavním posláním Avastu je chránit své uživatele na internetu a poskytnout jim kontrolu nad jejich soukromím,“ říká Ondřej Vlček, generální ředitel Avastu. „Jakékoli praktiky, které ohrožují důvěru uživatelů, jsou pro Avast neakceptovatelné. Bedlivě střežíme soukromí uživatelů a proto jsme co nejrychleji přikročili k procesu ukončení činnosti Jumpshotu v návaznosti na pochyby některých uživatelů o poskytování dat Jumpshotu, které není v souladu s naším posláním a zásadami, které nás jako společnost definují.“