Budoucnost létání dle Airbusu? Morfující sedadla a holografická technologie
Společnost Airbus, která je v současnosti největším výrobcem civilních dopravních letadel na světě, tvrdí, že v roce 2050 bude 70 % světové populace žít ve velkých městech a většina z nich bude muset cestovat. S tím souvisí také nárůst obezity. Téměř dvě třetiny lidí mají být obézních už v roce 2030. Airbus nechce nic ponechat náhodě a chce se na tento jev připravit. Čím více se bude měnit velikost člověka, tím více se tomu musí přizpůsobit také interiér dopravních prostředků.
První model upraveného letadla společnosti Airbus byl představen na konferenci TEDGlobal 2013 v Edinburghu. Tým konstrukčních inženýrů našel inspiraci pro svůj futuristický návrh v lidské kostře. Jeho design je odolný a zároveň má poměrně malou hmotnost. Teoreticky by se tak mohly snížit náklady na palivový příplatek. Airbus uvádí, že by se letadlo mohlo poskládat z částí, které by se vytiskly na 3D tiskárně z kompozitního materiálu.
Další novinkou by mohl být upravený tvar ocasu směrem vzhůru, který by odrážel hluk motoru nahoru, čímž by se rovněž snížila celková hlučnost. Vnitřek letadla je rozčleněn do nových zón, klasická sedadla jsou nahrazena ergonomickým posezením, jejichž tvar se může měnit v závislosti na postavě každého cestujícího. Každý pasažér by měl k dispozici vlastní holografickou pracovní plochu určenou pro práci i zábavu. Přední část sedadel by byla navíc vybavena monitorovacím systémem pro sledování životních funkcí.
"Létání by mělo být v budoucnosti pro lidi cenově přijatelné, ale také by mělo brát ohled na životní prostředí," řekl technik Airbusu Bastian Schaefer. Letadla zatím pohání ropa, ale firma se snaží najít řešení, které by umožnilo využívat i jiná alternativní paliva.
Osobně se mi tento návrh líbí, ale možná bych v letadle nepotřebovala tolik světla. Měla jsem možnost několikrát letět letadlem a popravdě, kdybych nad sebou viděla nebe, nebylo by mi to moc příjemné. Přece jen si připadám bezpečněji, když je plášť letadla celistvý, než aby se skládal z dalších částí, natož průhledných. Je to asi jako chodit někde ve výšce po skleněném chodníku.