CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Čeká nás možnost dobíjení elektromobilů za jízdy? První pokusy vypadají slibně

10 Wattů na skoro metr? No tak to už je skoro na dobíjení letadel ne? :D

Jinak Watt je jednotkou výkonu, tedy energie za jednotku času. Tedy pokud píšete přenesli, tak mohli přenést pouze nějaké množství energie, které buď udávejte v Joulech nebo když už se zmiňují ty baterie tak kWh. Ale rozhodně nepřenesli 10 Wattů ... leda tak 10 pánů se jménem Watt :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nebuďte hnidopich, myslím, že to všichni pochopili. Prostě dokázali trvale dodat výkon 10W na vzdálenost skoro metr.
Teď už jenom doladit ty Watty a metry a můžem frčet bez nabíječky klidne i na dovolenou v Chorvatsku.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Nemyslím, že bych byl hnidopich, když po tomto webu požaduji, aby respektoval základní veličiny jako výkon/příkon, energie a tak dále. Nebo se spokojíme se tím, že rychlost bude udávána pomocí liščích skoků a hmotnost v syslích bobcích vyprodukovaných průměrným syslem za letní sezonu?
Jinak těch 10W na vzdálenost přibližně jednoho metru by mohlo být fajn možná tak pro mobilní telefon, aby se mi nabíjel v klidu na stole, ale ne pro automobil, kde se pohybujeme úplně v jiných řádech, co se týká potřebného množství přenesené energie. Až budou schopni s vysokou účinností přenášet energii rychlostí 10kW a více na vzdálenosti několika metrů, pak to bude zajímavé pro automobily. A i pro ten mobil bych si dovedl představit, že smysl by mělo těch 10W spíše na vzdálednosti kolem 3-5 metrů. aby to pokrylo běžnou místnost.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

10W si zařídím i s přenosným solárním panýlkem na střeše auta, ale tvrdit že stačí to doladit a můžu jezdit autem a stihnu se dobíjet ze slunka bych si netroufl..

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Je fajn, že se jim povedlo přenést až devítinásobek energie oproti původním hodnotám, ale to neříká nic o tom jak efektivní to je nebo jaké množství energie to bylo.

Očekával bych, že autor článku zmíní alespoň to, že jim vzrostla účinnost z původních 10% na těžko uvěřitelných 92%.

A také mohl napsat něco o problému s rychlostí přenosu. Pokud bude systém instalován na silnici a auto nad ním projede, bude mít na přenos energie řádově milisekundy. Aby to mělo nějaký praktický přínos, byl by potřeba výkon v mega watech. Otázka je jak to automobil zvládne přijmout.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Proč je 92 % těžko uvěřitelných? Pro srovnání, jaká je např. účinnost transformátorů?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak cca 99,5% u hodně velkých, pro 10 VA bycho to viděl na stěží 60 %.
Intenzita mag. pole klesá s kvadrátem vzdálenosti. Proto se těch 92 % může zdát jako neuvěřitelných. Nicméně pokud nevyloží karty na stůl a jiný nezávislý tým nepotvrdí jejich objev, pak jsou to jen kecy a nikoliv věda.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

92% je skutečně těžko uvěřitelných, protože třeba u trafa milimetrová mezera mezi plechy značně snižuje účinnost.
Když už jsme u těch traf, všimli jste si, že klasické transformátorové zdroje do zásuvky se už prakticky nedají sehnat? - made in EU ůdajně kvůli malé účinnosti...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No ty zabil CoC Tier 1 nebo chceš li Efficiency Level VI. Hlavně kvůli tomu, že to trafiko žere jak prokopnutý i když ze zdroje neodebíráš žádnou šťávu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Trafo byl samozřejmě příklad zařízení podobného, ne příklad zařízení úplně identického. Ale že zařízením o něco složitějším než je pasivní trafo dokážeme přenést podobné množství energie na vzdálenost podstatně větší než jeden milimetr přeci není žádná novinka. Třeba MIT dosáhla asi 50% účinnosti na vzdálenost 2 m a 90% účinnosti na vzdálenost poloviční před více než deseti lety. Problém bude zřejmě spíš to pohyblivé uspořádání než vzdálenost. Vozidlům by snad mělo stačit něco kolem 20-30 cm.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problem neni jen bzdalenost a pohyb, ale taky nutny preneseny vykon. Pro auta je to proste nesmysl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono prvotní využití bych nečekal ani přímo na silnici, tedy někde pod vozovkou. Spíše bych to čekal typicky na parkovištích. Například takové parkoviště před obchodním domem, kam na hodinu zaparkujete auto ... proč by se ta hodina nedala využít k dobíjení ... bez nutnosti tahat se s nějakým kabelem a tak dále. Prostě auto může mít svoje ID, spáruje se s nabíječkou a vám pak přijde jen domů účet. Respektive to můžete mít jako bonus od daného hypermarketu, že od nějakého nákupu budete mít třeba půl hodiny zdarma.
V tomto směru by to byl obří pokrok oproti současnému systému X typů nabíječek s Y různými výkony a Z různými konektory ... kde se musíte tahat s kabely, což je prostě opruz.
Ale že by to někdo dával pod klasickou vozovku ... dovedu si představit, jak by to prodražilo cenu silnic a jak by to komplikovalo jejich opravy. To podle mne moc reálné nebude.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak jestli Vás obtěžuje zastrčit kabel do díry, to za Vás asi jezdí někdo jiný (s vozíkem).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Obtezuje. Uz jenom na to porad myslet totiz obtezuje. Kdyz jedete nakoupit, nedej boze s deckama, a nedejboze do vice obchodu a jeste nemate uplne rozmysleno co kde chcete a jestli vsechno stihnete abyste byli vcas doma na obed (=uplne standardni rodinna situace), tak to posledni co chcete je myslet jeste na to jestli mate dostatek energie, nasledny zapojovani kabelu a vytukavani neceho na nabijecce. A pak samozrejme prijdete k autu s plnejma rukama, v lete je rozehraty, vy do nej musite ty decka posadit aby vam na parkovisti nebehaly a pak zacnete nekde sundavat a motat kabel. Pakarna. Bezdrat by v tomhle pripade (a mnoha dalsich) byl zasadni a vitany ulehceni.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak jistě, jedete nakoupit s dětma do několika supermárketů a nestačí Vám dojezd 250 km+.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jak jste k tomu cislu dosel? Vy vzdy vyjizdite s plnou nadrzi z domu, i kdyz jedete treba jen na nakup? A jak jste prisel na nekolik supermarketu? Staci zaparkovat u jednoho, uvnitr je vicero obchodu, zkuste se tam nekdy podivat :-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Podle mne dobíjení achylovou patou není jde to dobít i z obyč zásuvky. Problém je kapacita a cena těch lithiových akumulátorů......

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nevim co mistr Francesco fetuje, ale kazdymu normalnimu cloveku je jasny, ze prenaset bezdratove a jeste za pohybu stovky az tisice W vykonu pro dobijeni aut na vetsi vzdalenost nez nekolik centimetru neni v praxi mozny. Nejen kvuli tomu, ze nejakej paprsek, byt velmi uzkej na zacatku, by po par metrech byl vzdy nasobne sirsi, ale proto, ze by bylo nutny zajistit, aby byl smerovam neustale na stejny misto na vozidle bez ohledu na to kam se zrovna otocilo. To znamena instalovat do verejneho prostoru hromady takovych vysilacu onoho paprsku a vsechny samozrejme odnekud napajet. A to proste ve meste, ale ani nikde jinde nelze. Uz davno vime ze do vozovky, ktera ma mizivou trvanlivost se nic takovyho dat nemuze, svodidla taky nejsou zdaleka vsude, sloupy taky ne a dalsi prekazky budovat nikdo nechce. Proto je dobijeni aut za jizdy necim na dalku z principu kravina.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak ... to vozidlo se má dobíjet tam, kde tráví nehnutě delší časový úsek. A prim v tom budou hrát nejprve obří parkoviště před obchodními domy a podobnými službami, kdy jim to bude sloužit jako přidaná hodnota pro zákazníka.
Samozřejmě pro skalní fandy elektromobilů je to problém, protože se tak zásadně omezuje dojezd vozidla a proto stále věří tomu, že by se vozidlo mohlo dobíjet za pohybu. Tomu je klidně možné věřit, ale zásadní předpoklad je, že nemáte žádné vzdělání v oblasti fyziky.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak za pohybu napájet i nabíjet jde trolejbusy i tramvaje jezdí docela dlouho. Blbost je snažit se za každou cenu to řešit bezdrátově, auto není mobil...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano. A je blbost srovnavat auto s tramvaji ci trolejbusem - omezeno vedenim je jasne, ze se neda jet kam potrebujes/chces.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To je ale jen úloha na teorii grafů. Je zapotřebí najít takový podgraf silniční sítě, který při minimální délce elektrifikace "uřízne" maximální počet ročních vozidlokilometrů. Třeba trolejbusy již přeci existují i v provedení, které nepotřebuje vedení všude.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Coze??? Vazne premyslite o zavedeni dratu pro auta jako maji trolejbusy??? Lol.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Proc ne stačí to mít jen ve vybraných místech třeba na křižovatce kde to auto stojí a čeká na dálnících v pravém pruhu kolem města atd.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ve meste to nikdo nechce. Uz ted vypada verejnej prostor priserne, jeste aby se k to mu pridavaly dalsi site a draty. Jel jste nekdy centrem Prahy? Kde jsou krizovatky kazdych 100 metru? Proste blbost, to nepujde. Na dalnici to samy, je nesmysl to delat jen pro nektera auta a jen nekde, to se nikdy nevyplati a prakticky to nebude fungovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jasne ony sou troleje blbost, sice už se po městě používají asi 100 let ale je to "blbost"...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Mozna zkuste napred cist. Je blbost je pridavat na kazdou krizovatku, co je na tom nejasnyho?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jasně je blbost přidávat něco co už tu je či bylo a normálně fungovalo... Co přesně na tom nechápete?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Moc prosim, ukazte mi na fotkach, ze tu nekdy na kazde krizovatce byly draty nad vsemi jizdnimi pruhy. Asi nic, ze jo. Pokud nenluvim s robotem ale inteligentnim clovekem, tak je snad nad slunce jasny, ze tramvaje nebo trolejbusy maji sve velmi peclive vybrane trasy, kde jako hromadna doprava obslouzi po hlavnich tepnach siroke okoli. Auta a jejich ridici se ale chovaji jinak. Potrebuji dojet na jina mista, neorganizovane a casto i pokazde jinak. To znamena pridam obrovskou kabelovou, sloupovou a trolejovou infrastrukturu do mist, kde nikdy nebyla. A to nikdo nechce nejen kvuli nevratnosti nakladu, ale i kvuli dalsimu optickemu zpraseni verejneho prostoru. Proste pak budou vsude videt draty. Uz si rozumime?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"nad vsemi jizdnimi pruhy"
Jasně místo přiznání a omluvení se za zbytečné bláboly budete vymýšlet podmínky a uhýbat od tématu...
Amísto "optického zaprasení" nás zaprasí exhalacemi to bude stopro lepší.....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Priznani k cemu ??? Jste slepy nebo se snazite trolit? Psal jste jasne ze to uz bylo a ja jasne pisu, ze zadne troleje pro auta v takovem rozsahu jaky je myslen pro nabijeni elektrovozu tu nikdy nebyl. To samy plati pro bezdrat. A nepisu nikde o tom ze bych radsi auta na spalovaci motor, to jste opet vedle.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Trolíte naprosto zbytečně a ignorujete uvedená fakta tj že troleje jsou ve městech používány od začátku hromadné dopravy a vymýšlíte úhybné manévry "zaplevelí" "ve všech pruzích" a "pro auta" "v takovém rozsahu".... Kdo chce problém řešit hledá způsoby, kdo nechce hledá jen výmluvy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ja ze trollim? Ok, zkusime to jinak. Reknete konkretne jak byste si takovou elektrifikaci vozidel dratama ve meste predstavoval. Uvazujme Prahu, jako mensi mesto v celosvetovem meritku.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Co je složitého pochopit na "v místě jako jsou pravé pruhy dálnic u měst a v ulicích města zejména tam jde se často stojí, jako jsou křižovatky"? Nevím proč bych měl vybírat konkrétní ulice v konkrétním místě, od toho jsou lidi co to navrhují a vědí jak to udělat, evidentně to jde, protože se to běžně dělá. Tečka. To co předvádíte je klasické trolení "ukažete mi ulici..." Zajděte si do města a mrkněte kde všude jsou natažené dráty, jezdí trolejbusy či tramvaje, přijde Vám to málo zřetelné??

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Dobra, zacneme tedy temi ulicemi. Protoze to je podle me nerealny, dat to kamkoliv jinam nez kde ted jsou tramvaje (v Praze trolejbusy nejsou) (=rozsirit pro auta). "zejména tam jde se často stojí, jako jsou křižovatky" - opet prosim, rozvedte to konkretneji. A neuhybejte nejakymi vykriky o mem udajnem trollingu, pokud se chcete dobrat vysledku diskuse.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pokracovat muzeme dobijenim samotnym. Ja o bateriich sice nevim tolik co inzenyri a chemici kteri je vyvijeji, ale zda se, ze vim stale o mnoho vic, nez Vy. Napriklad zadne z tech vysokoproudovych a velkokapacitnich baterii se nedaji nabijet v radu sekund (jak by to na krizovatkach bylo potreba). Nabijeci proud stoupa postupne, je rizen citlivou elektronikou, ktera si meri zdali baterie "prijimaji" dodavanou energii a neprehrivaji se u toho. Az pokud je mereni OK, prechazi se k silnejsimu nabijeni. A tento cyklus se opakuje neustale. Znamena to mimo jine, ze nez se zacne nabijet plnou energii, trva to desitky sekund az jednotky minut - z bezpecnostnich duvodu toto nelze obejit. Vidim to jako dalsi K.O. pro chvilkove nabijeni na krizovatkach, co myslite?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pak si rozebereme ty "pravé pruhy dálnic u měst" - jak konkretne si to predstavujete? Opet troleje (nad vozem?), nebo nejake kartacky? Nebo postranni trolej ve svodidlech a auto by vystrcilo nejakou tyc, jako ma trolejbus? Zkuste premyslet konkretne misto prehozeni na "odborniky", verim ze na to mate.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak ještě jednou, zajděte si do města (existují i jiná než praha a i v praze dříve trolejbusy jezdili běžně a v poslední době se opět zavádí) a podívejte se, nehledejte způsoby jak "něco nejde", ale jak to jde.... A pokud jste lenošný někam chodit koukněte na google tam je hafo obrázků!

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nemusite se bat, me neni 15 abych uz par mest nenavstivil. Vim kde trolejbusy jezdi a jakymi trasami. A taky vim ze maji urcitou vysku, vzdy stejnou, narozdil od aut. Takze zbabele neutikejte od argumentu a zodpovezte vyse polozene otazky. Protoze to je presne zpusob jak zjistit zdali to jde (da-li panbuh tak i rentabilne) ci nikoliv.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak když už jste trolejbus viděl, tak víte že je jedno jak je vysoký nedotýka se střechou ame má k tomu sběrače které se výšce přizpůsobí. A musíte vědět že to ení nic sležitého co by nešlo realizovat..... Prostě jen trolíte.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vyborne, posunujeme se dal. Jak dlouhe jsou ty sberace vzhledem k delce trolejbusu zrejme take vite. A proc jsou tak dlouhe, na prvni pohled strasne neumerne? Protoze je potreba vytocit zatacky. Auta, trebas dodavky nebo osobaky, ktere jsou nizsi nez trolejbusy, by potrebovaly tyto sberace jeste o kus delsi nez jsou ty trolejbusove, aby na trolej dosahly. Tak a ted mi zkuste tvrdit je to je v pohode, nacpat si na strechu vozidel vic jak ctyrmetrove tyce a nekolikadesitek kilovou elektroniku, vybudovat troleje pro dalsi pruhy nebo na krizovatkach ve mestech kde nejsou a to vse jen kvuli tomu, ze jakmile odbocim, uz stejne nenabijim, protoze tam trolej nevede. Jak rikam, zkuste si to domyslet trosku vic do detailu, ok?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ne neposouvame se dal, řešení existuje tečka. Stále jen hledáte proč to nejde místo jak to jde...
Jak říká klasik "Víte co zajeďte si do Pelhlřimova do místního krematoria ať víte do čeho jdete..." (Btw vím že Pelhřimově žádné krematorium není.)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ale posouvame, jen si jeste nechcete pripustit, ze jste nepriznal chybu, tak se snazim jit az na detail, abyste to pochopil a uznal. Tak jak je to s temi sberaci na autech? Pripada vam to OK? Uplne vidim treba Smart s petimetrovejma tycema na strese, paradni predstava :-)))

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nikoli já, ale vy neustále ignoorujete vlastní omyly a snažíte se ostatním vnutit demagogické nesmysly. Místo aby jste hledal možnosti jak zajistit sběrač i u menšího vozidla, tak vyneustále vymýšlíte "důvody proč to nejde"... a ještě navíc nesmyslným srovnáním se "smartem". Nikdo nebude předělávat stávající benzínová mini auta na elektriku s pantografem, je snad normální že kontruktéři volí takové řešení které je vhodné ne jako se nehodí Vám...
https://www.autoevolution.com/news/trolley-like-electric-trucks-to-start...
https://www.trucks.com/2017/10/11/old-trolley-technology-powering-trucks/
https://www.wired.com/2017/03/running-delivery-trucks-trolley-wires-isnt...
Víc asi nemá cenu s Vašim trollením řešit.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ale my se prece nebavime o kamionech, o tech vime davno, ty linky jsou uz 2 roky stary (a jeste porad to nikde nezavedli, proc asi). Bavime se autech ve meste na krizovatkach, takze zcela jasne osobni vozy nebo dodavky. Ale jsem rad, ze uz na to pomalu prichazite ;-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Bavíme se o možnosti nabíjení aut (jakýchkoliv ne jen těch co se Vám hodí) jinak než bezdrátově. Jsem rád, že na to snad jednou dojdete...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, jakychkoliv, tzn. i osobnich a dodavek. O kamionech uz vime, muzeme je z debaty klidne vynechat. Byl vyroben proof of concept, ale komercne to uspech nemelo. Duvody jsou stejne jako u ostatnich aut, proto se o neco podobnyho uz ani nikdo nepokousi. Jen vy to stale jeste nechapete. Nebo uz jste na to prisel ze je to nesmysl a proto se snazite vyhybat konkretnim odpovedim. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jinými slovy vaše stvrzení "to nejde" je asi tak relevantní jako že země je placatá... proto jen hledáte výmluvy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Technická realizace je tady vedlejší, já mluvil o tom problému "omezení vedením". Nicméně mám pocit, že Němci a Švédové snad zkoušejí právě ty "dráty pro auta" - prozatím snad pro kamióny.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ne, neni vedlejsi. To je prave to hlavni. Asi to nechcete chapat, ale kdyz vime ze prakticky nelze nikde nad vetsinou silnic delat dalsi slozitou a na prostor i finance narocnou infrastrukturu, tak nema smysl vynalezat jak bezdratove dobijet auta za jizdy. Je to ztrata casu i penez i vedecke kapacity. A vsadim se, ze je to placeno z dani grantama.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.