Dlouhá cesta filmu z kina do našich domovů: Paramount ji chce zkrátit na 14 dnů
Není to o nějakém vstřícném kroku směrem k fanouškům, kteří si touží svůj oblíbený "biják" založit co nejdříve do své filmotéky. Za vším jsou peníze a především nedostatečně využitý potenciál reklamy, která doprovází (poměrně dost často velmi masivně) uvedení nového filmu na plátna kin.
Podle zahraničního deníku The Wall Street Journal Paramount Pictures doufá, že se mu podaří bez problému prosadit snížení "čekací" doby mezi promítáním v kině a následnou digitální distribucí na internetu a to konkrétně na 14 dní, kdy by už hlavní velké multiplexy měly své (před)premiéry za sebou. Tento nový model by chtěl vyzkoušet ještě letos na podzim se svými dvěma novými nízkorozpočtovými filmy (Paranormal Activity: The Ghost Dimension a Zombie Apocalypse), další snímky v příštím roku by pak na základě zkušeností už standardně šířil podle tohoto nového harmonogramu.
I když se to tak možná na první pohled nezdá, je to poměrně zásadní změna ve srovnání s aktuálním stavem. Filmová studia typicky čekají nejméně 90 dnů od prvních oficiálních uvedení v kinech, než pustí do světa digitální kopie pro domácí promítání. Záměr je totiž zřejmý: dostat diváky na pokladny kin co možná v nejdelším možném časem, po který dokáže daný snímek lákat. Ceny vstupného jsou z velké části diktovány právě filmovými distributory.
„To prostě musíš vidět!“
Film jako takový je zajímavým prodejním artiklem. Jeho základní filozofie prodeje je postavena na exkluzivitě a osobním zaujetí. Proces uvedení filmu je úmyslně nastaven tak, aby největší pozornost získal na samotném začátku a posléze určitou dobu lákal tím, že pokud jej chcete „prostě teď vidět a už nečekat“, musíte si na něj zajít do kina.
Tento styl má ovšem také druhou stranu mince. Filmové společnosti investují do reklamy při uvedení do kin miliony dolarů, které daný snímek v jejich očích pro propagaci zkrátka potřebuje. Jenže po čase musí alokovat peníze znovu, aby je vynaložily pro připomenutí ve formě nové reklamy, že je ten samý film už připraven pro sledování v pohodlí domova. Právě se změnou distribuce by mohly reklamy flexibilně reagovat na poptávku a především šetřit náklady spojením informací o všech možnostech diváckého sledování. Pro studia by to tak mohly být zároveň „nové peníze“ pro další filmové projekty, kterých není nikdy dost.
Zkrácení doby by mohlo mít i podstatný vliv na pirátství. Kratší čas k online dostupnosti v návaznosti na přítomné internetové služby nabízející shlédnutí nového filmového snímku by mělo dle Paramount Pictures více lidi motivovat k legálnímu pořízení a ve výsledku i částečně eliminovat nežádoucí pirátské kopie a různě šířené rádoby ripy. Za předpokladu, že se doba uvedení zkrátí a uživateli se nabídne kvalitní distribuční a legální platforma, mělo by pirátství dostat zásadní ránu co do důvodu nabytí daného filmového snímku. Měl by se tak snížit počet diváků obracejících se k pirátství převážně proto, že pro ně doposud neexistoval žádný legitimní způsob, jak by mohli zaplatit za shlédnutí v prostředí svého domova.
Ani samotná kina by z toho neměla vyjít naprázdno. Paramount Pictures v tomto směru uvádí, že ze snímků, kterých se nový harmonogram distribuce dotkne, bude na základě partnerských smluv kinům vyplácena část příjmů právě z online distribuce. Jak dlouho a jaký způsobem však zatím upřesněno nebylo.