Docela by mě zajímalo, jak se prokazatelně určuje ten výkon, když to nikde není napsané.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Docela by mě zajímalo, jak se
WIFT https://cdr.cz/autor/wift
30. 11. 2023 - 14:03https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseDocela by mě zajímalo, jak se prokazatelně určuje ten výkon, když to nikde není napsané.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436864
+
Ten výkon je za mě blbost. Vysvětlí mi někdo, jak mám s dvě stě padesátkou vyjet kopec? Mám pětistovku a ani ta nedává prudký kopec. To přece s maximální rychlostí vůbec nesouvisí.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Ten výkon je za mě blbost.
PJ https://cdr.cz/profil/pavel-vlcek
1. 12. 2023 - 15:36https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseTen výkon je za mě blbost. Vysvětlí mi někdo, jak mám s dvě stě padesátkou vyjet kopec? Mám pětistovku a ani ta nedává prudký kopec. To přece s maximální rychlostí vůbec nesouvisí.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437042
+
For a 100 kg person riding an electric scooter in mountainous terrain, the power requirement will be higher than for flat terrain due to the increased demand for torque and power to climb hills. Here are some factors to consider:
Motor Power: Typically, electric scooters have motors ranging from 250 watts to over 2000 watts. For mountainous terrain and a rider weighing 100 kg, a motor with a power of at least 500 watts is recommended. More powerful motors, such as 750 watts to 1000 watts, would be even better for steep or prolonged inclines.
...
Můj názor je, že pravidla pro elektrické koloběžky s výkonem 250 - 1000 W by se v ČR měla změnit. V zemi, kde žiji, jsou klasifikovány jako mopedy třídy II. Pro ty platí podobná pravidla jako pro kola.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Je to tak. I ChatGPT
Salašnický Pes https://cdr.cz/profil/panam
1. 12. 2023 - 16:13https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseJe to tak. I ChatGPT doporučuje silnější motor:
For a 100 kg person riding an electric scooter in mountainous terrain, the power requirement will be higher than for flat terrain due to the increased demand for torque and power to climb hills. Here are some factors to consider:
Motor Power: Typically, electric scooters have motors ranging from 250 watts to over 2000 watts. For mountainous terrain and a rider weighing 100 kg, a motor with a power of at least 500 watts is recommended. More powerful motors, such as 750 watts to 1000 watts, would be even better for steep or prolonged inclines.
...
Můj názor je, že pravidla pro elektrické koloběžky s výkonem 250 - 1000 W by se v ČR měla změnit. V zemi, kde žiji, jsou klasifikovány jako mopedy třídy II. Pro ty platí podobná pravidla jako pro kola.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437047
+
Naše legislativa se řídí Nařízením EU č. 168/2013, které by měly mít implementovány ve své legislativě všechny členské země EU a které klasifikuje koloběžky od 250 W výkonu. Tak proč bychom se měli přizpůsobovat jakékoli jiné zemi?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Naše legislativa se řídí
qE2DR55vAA (neověřeno) https://cdr.cz
1. 12. 2023 - 19:43https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseNaše legislativa se řídí Nařízením EU č. 168/2013, které by měly mít implementovány ve své legislativě všechny členské země EU a které klasifikuje koloběžky od 250 W výkonu. Tak proč bychom se měli přizpůsobovat jakékoli jiné zemi?https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437072
+
Otázka je, co vše je v článku špatně. Vámi zmiňované nařízení je z roku 2013. Elektrické koloběžky se ve velkém objevily po roce 2018. Je-li pravda, že elektrické koloběžky s výkonem 250 - 1000 W a rychlostí pod 25 km/h nesmí na cyklostezky, pak by to nařízení mělo být změněno. Důvody jsem uvedl výše.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Otázka je, co vše je v článku
Salašnický Pes https://cdr.cz/profil/panam
1. 12. 2023 - 21:32https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseOtázka je, co vše je v článku špatně. Vámi zmiňované nařízení je z roku 2013. Elektrické koloběžky se ve velkém objevily po roce 2018. Je-li pravda, že elektrické koloběžky s výkonem 250 - 1000 W a rychlostí pod 25 km/h nesmí na cyklostezky, pak by to nařízení mělo být změněno. Důvody jsem uvedl výše.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437105
+
1. 12. 2023 - 19:12https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseVýkon bývá napsaný přímo na kole na motoru. https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437066
+
1. 12. 2023 - 22:10https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseA když tam není? ;) Tak smolík.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437115
+
V SR tento rok zahynulo pri kolízii s kolobežkou 16 ľudí...
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
V SR tento rok zahynulo pri
Gaunter https://cdr.cz/profil/anton-gajdos
30. 11. 2023 - 15:51https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseV SR tento rok zahynulo pri kolízii s kolobežkou 16 ľudí...https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436875
+
To zabil 16 lidí najednou? Tak to měl určitě víc než 250W :D
+1
-4
-1
Je komentář přínosný?
To zabil 16 lidí najednou?
Ondar https://cdr.cz/profil/ondar007
1. 12. 2023 - 06:35https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseTo zabil 16 lidí najednou? Tak to měl určitě víc než 250W :Dhttps://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436937
+
Potom jsou tu ještě tzv. pomocné motory. Nesmí být součástí nosné konstrukce (tzn. musí být odnímatelné, aby se zachovala pojízdnost i bez nich), z toho plyne, že nesmí být například v náboji kola (což má dnes drtivá většina, přesto to nikdo ale neřeší). Tam legislativa uvádí 1kW pro elektrický motor a 50ccm pro benzínový. U obou shodně musí být max. 25km/k při pohonu motorem. Dnes jezdí na ulici věci, co mají jak výkon větší než 1kW, mnohdy i násobně, tak i překračují max. povolenou rychlost, někdy také násobně. Motory jsou v nábojích, někdy i u obou kol. Je skoro dva roky, co se mi známý svěřoval, že už přes rok jezdí do práce na koloběžce. V každém kole 2kW, lítal na tom i přes 60km/h. Bez helmy, řidičáku, ničeho. Nikdo neřeší, dokud se něco nestane. Pak už je pozdě. A doplatí na to ti, co opravdu rychlost i sílu motoru dodržují dle vyhlášky, protože se to potom zpřísní pro všechny.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Potom jsou tu ještě tzv.
MatRio https://cdr.cz/profil/matrio
30. 11. 2023 - 16:04https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskusePotom jsou tu ještě tzv. pomocné motory. Nesmí být součástí nosné konstrukce (tzn. musí být odnímatelné, aby se zachovala pojízdnost i bez nich), z toho plyne, že nesmí být například v náboji kola (což má dnes drtivá většina, přesto to nikdo ale neřeší). Tam legislativa uvádí 1kW pro elektrický motor a 50ccm pro benzínový. U obou shodně musí být max. 25km/k při pohonu motorem. Dnes jezdí na ulici věci, co mají jak výkon větší než 1kW, mnohdy i násobně, tak i překračují max. povolenou rychlost, někdy také násobně. Motory jsou v nábojích, někdy i u obou kol. Je skoro dva roky, co se mi známý svěřoval, že už přes rok jezdí do práce na koloběžce. V každém kole 2kW, lítal na tom i přes 60km/h. Bez helmy, řidičáku, ničeho. Nikdo neřeší, dokud se něco nestane. Pak už je pozdě. A doplatí na to ti, co opravdu rychlost i sílu motoru dodržují dle vyhlášky, protože se to potom zpřísní pro všechny.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436876
+
Rozumný člověk má dávno sjednané minimálně pojištění osobní odpovědnosti, když už mu pojišťovna zatím neumožnila platit si povinné ručení.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jak doplatí?
Pety https://cdr.cz/profil/petyy
30. 11. 2023 - 17:09https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseJak doplatí?
Rozumný člověk má dávno sjednané minimálně pojištění osobní odpovědnosti, když už mu pojišťovna zatím neumožnila platit si povinné ručení.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436886
+
V tom samozřejmě máte pravdu, takto jsem to nemyslel. Ale třeba se budou utahovat zákony a zpřísňovat legislativa, jen kvůli těm pitomcům, kteří na tom teď lítají jak hovada.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
V tom samozřejmě máte pravdu,
MatRio https://cdr.cz/profil/matrio
30. 11. 2023 - 19:32https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseV tom samozřejmě máte pravdu, takto jsem to nemyslel. Ale třeba se budou utahovat zákony a zpřísňovat legislativa, jen kvůli těm pitomcům, kteří na tom teď lítají jak hovada.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436899
+
Myslím si, že by nějaké legislativní změny nastaly, i kdyby všichni koloběžkáři byli vzornými účastníky silničního provozu. Prostě jich už začíná být moc.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Myslím si, že by nějaké
Pety https://cdr.cz/profil/petyy
1. 12. 2023 - 08:30https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseMyslím si, že by nějaké legislativní změny nastaly, i kdyby všichni koloběžkáři byli vzornými účastníky silničního provozu. Prostě jich už začíná být moc.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436949
+
Bohužel je mezi tím vzájemný vztah. Takže čím víc narůstá počet koloběžkářů, tím víc narůstá počet těch, kteří se na tom chovají jak hovada.
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Bohužel je mezi tím vzájemný
MatRio https://cdr.cz/profil/matrio
1. 12. 2023 - 21:18https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseBohužel je mezi tím vzájemný vztah. Takže čím víc narůstá počet koloběžkářů, tím víc narůstá počet těch, kteří se na tom chovají jak hovada.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437102
+
Bohužel, cyklisté, stejně jako aktivisté, jsou chráněné skupiny a nesmí se kritizovat.
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Bohužel, cyklisté, stejně
pavell https://cdr.cz/profil/pavell
30. 11. 2023 - 18:34https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseBohužel, cyklisté, stejně jako aktivisté, jsou chráněné skupiny a nesmí se kritizovat.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436892
+
30. 11. 2023 - 19:54https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseTo bude ještě zajímavé.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436900
+
Něco se mi v tom článku zdálo divné, tak jsem ho prohnal ChatGPT. Ten potvrdil, že v tomhle směru je článek správně, nicméně upozornil, že (cituji): "Riding in Pedestrian Zones: Contrary to the information in your text, riding electric scooters in pedestrian zones is not allowed. Czech law states that sidewalks and pedestrian paths are reserved for pedestrians unless otherwise specified."(https://www.pravoprovsechny.cz/clanky/pravni-uprava-elektrokolobezek-v-c...) Česky: Na chodnících a v pěších zónách je jízda na elektrokoloběžce zakázána.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Něco se mi v tom článku zdálo
Salašnický Pes https://cdr.cz/profil/panam
30. 11. 2023 - 22:57https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseNěco se mi v tom článku zdálo divné, tak jsem ho prohnal ChatGPT. Ten potvrdil, že v tomhle směru je článek správně, nicméně upozornil, že (cituji): "Riding in Pedestrian Zones: Contrary to the information in your text, riding electric scooters in pedestrian zones is not allowed. Czech law states that sidewalks and pedestrian paths are reserved for pedestrians unless otherwise specified."(https://www.pravoprovsechny.cz/clanky/pravni-uprava-elektrokolobezek-v-ceske-republice-nemecku/#:~:text=Naopak%20na%20chodn%C3%ADc%C3%ADch%20a%20v,v%20z%C3%A1kon%20%C4%9B%20stanoveno%20jinak) Česky: Na chodnících a v pěších zónách je jízda na elektrokoloběžce zakázána.
https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436916
+
Také je zakázáno jezdit po přechodu pro chodce (nemyslím tím ten co je i pro cyklisty) a přesto každou chvíli někdo z nich, ať už kolo, nebo koloběžka, vlítne před auto a nutí ho zastavit. A to říkám jako neřidič.
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Také je zakázáno jezdit po
pavell https://cdr.cz/profil/pavell
30. 11. 2023 - 23:18https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseTaké je zakázáno jezdit po přechodu pro chodce (nemyslím tím ten co je i pro cyklisty) a přesto každou chvíli někdo z nich, ať už kolo, nebo koloběžka, vlítne před auto a nutí ho zastavit. A to říkám jako neřidič.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436917
+
"unless otherwise specified"
Tj. pokud to jiný předpis dovolí. A tudíž nikoli zakázáno. Viz. třeba nezletilí cyklisti.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
"unless otherwise specified"
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
1. 12. 2023 - 09:33https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse"unless otherwise specified"
Tj. pokud to jiný předpis dovolí. A tudíž nikoli zakázáno. Viz. třeba nezletilí cyklisti.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436968
+
Ovšem pozor, nezletilí cyklisté do dvanácti let a pod dozorem rodiče, který cyklistou není. Teda pokud to nezměnili.
To je jedna z nejhorších věcí co vídám: Rodič na kole na chodníku učí dítě že má jezdit na kole po chodníku (a přechodu).
Učit děti, že mají ignorovat zákony a být bezohlední, je asi nejzvrácenější věc, co jsem v životě viděl.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Ovšem pozor, nezletilí
pavell https://cdr.cz/profil/pavell
1. 12. 2023 - 09:38https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseOvšem pozor, nezletilí cyklisté do dvanácti let a pod dozorem rodiče, který cyklistou není. Teda pokud to nezměnili.
To je jedna z nejhorších věcí co vídám: Rodič na kole na chodníku učí dítě že má jezdit na kole po chodníku (a přechodu).
Učit děti, že mají ignorovat zákony a být bezohlední, je asi nejzvrácenější věc, co jsem v životě viděl.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436971
+
A pak je tu ještě super vychytávka, kdy se město rozhodne na původní chodník namalovat pruh pro cyklisty to je úplně na palici :0)
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
A pak je tu ještě super
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
1. 12. 2023 - 10:53https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseA pak je tu ještě super vychytávka, kdy se město rozhodne na původní chodník namalovat pruh pro cyklisty to je úplně na palici :0) https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436990
+
"Elektrické koloběžky jsou pohodlná, ekologická a zábavná vozidla"
- pohodlná? vždyť se na tom ani nedá sedět...
- ekologická? ten elektromotor a baterka jsou rozhodně méně ekologické než pedály na kole...
- zábavná? Jako že se zamějeme když si na tom nekdo nemale dr.ku?
Jinak je to podle mne dost nebezpčná věc obzvláště mně fascinuje, když se na tom prohání mezi auty na rozbité silnici někdo 60kou...
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
"Elektrické koloběžky jsou
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
1. 12. 2023 - 09:31https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse"Elektrické koloběžky jsou pohodlná, ekologická a zábavná vozidla"
- pohodlná? vždyť se na tom ani nedá sedět...
- ekologická? ten elektromotor a baterka jsou rozhodně méně ekologické než pedály na kole...
- zábavná? Jako že se zamějeme když si na tom nekdo nemale dr.ku?
Jinak je to podle mne dost nebezpčná věc obzvláště mně fascinuje, když se na tom prohání mezi auty na rozbité silnici někdo 60kou...https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1436967
+
> vždyť se na tom ani nedá sedět…
Jak na čem.
Něco v tomhle smyslu https://www.elektropower.cz/elektroskutry/sunra-sport/ jsem koupil před víc jak pěti lety, dodnes to spolehlivě funguje a celou dobu to bylo legislativně bez problémů kolo. Rychlostně to jezdí max. přesně 25 km/h (25 ukazovaly všechny radary, kolem kterých jsem s tím projel, někdy i méně, ale nikdy více), ale hmotnost to má přes 25 kg i bez baterek, natož s nima. Takže povinný ručení to potřebovat bude, pokud ten zgarb schváli i senát a podepíše automat na podpisy. Jen doufám, že to legislativně zůstane kolem, protože jestli ne, tak si s tím můžu jezdit tak po zahradě (mám takový podezření, že to není legislativně kolo už teď, protože mám obavu, že motor má přes 250W, ale nevím to jistě, nikde to nikdy nikdo nenapsal a změřit to nemám jak).
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Jak na čem.
WIFT https://cdr.cz/autor/wift
1. 12. 2023 - 16:09https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse> vždyť se na tom ani nedá sedět…
Jak na čem.
Něco v tomhle smyslu https://www.elektropower.cz/elektroskutry/sunra-sport/ jsem koupil před víc jak pěti lety, dodnes to spolehlivě funguje a celou dobu to bylo legislativně bez problémů kolo. Rychlostně to jezdí max. přesně 25 km/h (25 ukazovaly všechny radary, kolem kterých jsem s tím projel, někdy i méně, ale nikdy více), ale hmotnost to má přes 25 kg i bez baterek, natož s nima. Takže povinný ručení to potřebovat bude, pokud ten zgarb schváli i senát a podepíše automat na podpisy. Jen doufám, že to legislativně zůstane kolem, protože jestli ne, tak si s tím můžu jezdit tak po zahradě (mám takový podezření, že to není legislativně kolo už teď, protože mám obavu, že motor má přes 250W, ale nevím to jistě, nikde to nikdy nikdo nenapsal a změřit to nemám jak).https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437046
+
Vsadím se, že za chvíli zavedou i řidičskou skupinu oprávnění pro cyklisty, a pak i pro chodce - udělejte si řidičák za 10 000 Kč na nohy nebo na boty, nebo kolečkové brusle :D "Naučíme vás tam pěší značky a taky rychlost chůze, aby se co nejméně prdělo a neznečišťovalo ovzduší." Musíme být přece ekologičtí ve všem :D
(Je to samozřejmě tak moc absurdní a tupé, že se tomu maximálně můžeme smát, či nad tím vzlykat.) Zahradní traktůrky "pouze na zahradě" nesmějící se ani dotknout silnice v obci třeba se 120 obyvateli a třicítkové zóny v centru, jakbysmet.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Vsadím se, že za chvíli
Driscoll https://cdr.cz/autor/e7uj4a77db
1. 12. 2023 - 17:00https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseVsadím se, že za chvíli zavedou i řidičskou skupinu oprávnění pro cyklisty, a pak i pro chodce - udělejte si řidičák za 10 000 Kč na nohy nebo na boty, nebo kolečkové brusle :D "Naučíme vás tam pěší značky a taky rychlost chůze, aby se co nejméně prdělo a neznečišťovalo ovzduší." Musíme být přece ekologičtí ve všem :D
(Je to samozřejmě tak moc absurdní a tupé, že se tomu maximálně můžeme smát, či nad tím vzlykat.) Zahradní traktůrky "pouze na zahradě" nesmějící se ani dotknout silnice v obci třeba se 120 obyvateli a třicítkové zóny v centru, jakbysmet.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437052
+
Pamatuju si dřív že s tím traktůrkem bylo povolené silnici přejet či dojet k nejbližšímu výjezdu.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Pamatuju si dřív že s tím
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
1. 12. 2023 - 19:31https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskusePamatuju si dřív že s tím traktůrkem bylo povolené silnici přejet či dojet k nejbližšímu výjezdu.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437070
+
Zapomenul jse na ekologický poplatek za znečišťování veřejného prostranství odíráním materiálu z podešví a ošoupávání chodníků.
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Zapomenul jse na ekologický
melkor https://cdr.cz/profil/melkor-unlimited
1. 12. 2023 - 20:40https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseZapomenul jse na ekologický poplatek za znečišťování veřejného prostranství odíráním materiálu z podešví a ošoupávání chodníků.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437080
+
Jasně že je to blbost. Klidně ať to nechají, jak to je. Klidně ať to dají do toho 1kW i do toho náboje, stejně už to všichni porušujou, a max. rychlost bych dal i na 30km/h. Ale klíč je, to opravdu důsledně kontrolovat a pokud zjistí, že to má nějakej chytrolín víc/načipovaný/odemčený jak výkonově tak rychlostně, tak prostě dávat flastry natvrdo.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Jasně že je to blbost. Klidně
MatRio https://cdr.cz/profil/matrio
1. 12. 2023 - 20:49https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseJasně že je to blbost. Klidně ať to nechají, jak to je. Klidně ať to dají do toho 1kW i do toho náboje, stejně už to všichni porušujou, a max. rychlost bych dal i na 30km/h. Ale klíč je, to opravdu důsledně kontrolovat a pokud zjistí, že to má nějakej chytrolín víc/načipovaný/odemčený jak výkonově tak rychlostně, tak prostě dávat flastry natvrdo.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437084
+
Tak já na té stránce z odkazu vidím 500W. Ono teoreticky, pokud by policie chtěla měřit max. výkon a rychlost tady těch vozítek (včetně elektrokol), tak by jí na to stačilo vždycky vozit malé přenosné válečky, na který by se to vždycky postavilo a změřilo max rychlost a výkon předávaný na kolo. Na tom by asi nic moc tak složitýho ani nebylo.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Tak já na té stránce z odkazu
MatRio https://cdr.cz/profil/matrio
1. 12. 2023 - 20:07https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseTak já na té stránce z odkazu vidím 500W. Ono teoreticky, pokud by policie chtěla měřit max. výkon a rychlost tady těch vozítek (včetně elektrokol), tak by jí na to stačilo vždycky vozit malé přenosné válečky, na který by se to vždycky postavilo a změřilo max rychlost a výkon předávaný na kolo. Na tom by asi nic moc tak složitýho ani nebylo.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437075
+
Inteligentní policista nic vozit a měřit nemusí. Ty motory mají totiž daný výkon při daném napětí. Plus se to dá omezit ještě max proudem v elektronice. Stejně tak se dá i omezit max rychlost při které to přidává. Stačí mu jednoduše se podívat do nastavení nebo protočit zadní kolo naprázdno a kouknout na ukazatel výkonu (který tam třeba je). Stejně tak pokud zjistí že mám baterku 48v místo 24 tak výkon logicky nebude 250w atd.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Inteligentní policista nic
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
1. 12. 2023 - 20:19https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseInteligentní policista nic vozit a měřit nemusí. Ty motory mají totiž daný výkon při daném napětí. Plus se to dá omezit ještě max proudem v elektronice. Stejně tak se dá i omezit max rychlost při které to přidává. Stačí mu jednoduše se podívat do nastavení nebo protočit zadní kolo naprázdno a kouknout na ukazatel výkonu (který tam třeba je). Stejně tak pokud zjistí že mám baterku 48v místo 24 tak výkon logicky nebude 250w atd.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437077
+
Ale oni budou muset mít nějaký ty data z výstupu měření, aby to mohli zapsat do protokolu v případě pokuty. Ne jako, že odhadem atd., ale opravdu tvrdý data potvrzený měřrním, aby ten dotyčný, který to případně poruší, se potom nemohl na nic vymlouvat.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Ale oni budou muset mít
MatRio https://cdr.cz/profil/matrio
1. 12. 2023 - 20:42https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseAle oni budou muset mít nějaký ty data z výstupu měření, aby to mohli zapsat do protokolu v případě pokuty. Ne jako, že odhadem atd., ale opravdu tvrdý data potvrzený měřrním, aby ten dotyčný, který to případně poruší, se potom nemohl na nic vymlouvat.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437081
+
Ale na to aby si to jistil právě nic měřit nemusíš. Stačí mi například zjistit že používám vyšší napětí, nebo mám vyplý omezovač atd..
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Ale na to aby si to jistil
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
1. 12. 2023 - 20:48https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseAle na to aby si to jistil právě nic měřit nemusíš. Stačí mi například zjistit že používám vyšší napětí, nebo mám vyplý omezovač atd..https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437083
+
Já to chápu, ale tady nejde o to samotné zjištění, ale o to dokázání. Když dávají pokutu za rychlost řidičům třěba v autě, tak ho taky musí mít změřenýho, aby to bylo možný doložit a né říct, no my jsme mu tu pokutu dali, protože se nám zdálo, že jel víc, než bylo v daným useku povolený. Prostě to musí mít změřený a hotovo. Potom se z blbcama hádejte.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Já to chápu, ale tady nejde o
MatRio https://cdr.cz/profil/matrio
1. 12. 2023 - 21:02https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseJá to chápu, ale tady nejde o to samotné zjištění, ale o to dokázání. Když dávají pokutu za rychlost řidičům třěba v autě, tak ho taky musí mít změřenýho, aby to bylo možný doložit a né říct, no my jsme mu tu pokutu dali, protože se nám zdálo, že jel víc, než bylo v daným useku povolený. Prostě to musí mít změřený a hotovo. Potom se z blbcama hádejte.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437091
+
To ale nejde srovnávat překročení max povolené rychlosti je něco jiného jak překročení max výkonu zařízení to první se měří protože jiný způsob fakticky není a to druhé lze přímo odvodit či odečíst na daném zařízení. Registračku máš taky nalepenou na autě a stačí ji přečíst barvu auta taky rovnou vidíš a nemusíš ji kontrolovat měřením..
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
To ale nejde srovnávat
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
2. 12. 2023 - 12:47https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseTo ale nejde srovnávat překročení max povolené rychlosti je něco jiného jak překročení max výkonu zařízení to první se měří protože jiný způsob fakticky není a to druhé lze přímo odvodit či odečíst na daném zařízení. Registračku máš taky nalepenou na autě a stačí ji přečíst barvu auta taky rovnou vidíš a nemusíš ji kontrolovat měřením..https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437158
+
Jenže registračka je na autě povinná, zatímco na kole žádný údaj být nemusí a odstraňovat jakékoli údaje z kola není zakázané :).
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Jenže registračka je na autě
WIFT https://cdr.cz/autor/wift
4. 12. 2023 - 21:16https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseJenže registračka je na autě povinná, zatímco na kole žádný údaj být nemusí a odstraňovat jakékoli údaje z kola není zakázané :).https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437330
+
Tahle úvaha má hned několik chyb.
1. Těch věci podle kterých se dá určit výkon je hned několik a už vidím jak je každý poctivě odstraní.
2. I ten řídící komp má v sobě obvykle možnost ukazovat jaký výkon zrovna dodává a stejně tak různá nastavení .
3. Odkdy by tohle našim zákonodárcům vadilo, stačí upravot nařízení které ty povinnosti zavede...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Tahle úvaha má hned několik
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
5. 12. 2023 - 10:02https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseTahle úvaha má hned několik chyb.
1. Těch věci podle kterých se dá určit výkon je hned několik a už vidím jak je každý poctivě odstraní.
2. I ten řídící komp má v sobě obvykle možnost ukazovat jaký výkon zrovna dodává a stejně tak různá nastavení .
3. Odkdy by tohle našim zákonodárcům vadilo, stačí upravot nařízení které ty povinnosti zavede...https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437410
+
Lidé si koloběžky flashují, aby obešli nastavený výkon. Např https://techmaniak.cz/navod-jak-zvysit-vykon-elektrokolobezky-xiaomi/ Nike lidi nenavádí, aby jezdili po veřejných komunikacích, takže mu nic nemůžeš říct. Bude tvrdit, že lidé s tím budou jezdit u sebe na zahrádce.
Pokud s tím někdo vyjede na silnici, poruší zákon, ale policie mu to na místě těžko nedokáže.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Lidé si koloběžky flashují,
pavell https://cdr.cz/profil/pavell
5. 12. 2023 - 20:10https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseLidé si koloběžky flashují, aby obešli nastavený výkon. Např https://techmaniak.cz/navod-jak-zvysit-vykon-elektrokolobezky-xiaomi/ Nike lidi nenavádí, aby jezdili po veřejných komunikacích, takže mu nic nemůžeš říct. Bude tvrdit, že lidé s tím budou jezdit u sebe na zahrádce.
Pokud s tím někdo vyjede na silnici, poruší zákon, ale policie mu to na místě těžko nedokáže.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437527
+
Pokud budou opravdu chtít tak dokáží. Oni nejsou zas tak blbí jak se traduje (elspoň ne všichni). Když to jde chipnout tak to jde stejně snadno i přečíst.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Pokud budou opravdu chtít tak
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
5. 12. 2023 - 20:24https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskusePokud budou opravdu chtít tak dokáží. Oni nejsou zas tak blbí jak se traduje (elspoň ne všichni). Když to jde chipnout tak to jde stejně snadno i přečíst.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437532
+
Jako že Policajt někomu zabaví koloběžku a odveze do laboratoře na prošetření? To se bojím že bude potřebovat lepší důvod, než jen divný pocit.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jako že Policajt někomu
pavell https://cdr.cz/profil/pavell
5. 12. 2023 - 21:41https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseJako že Policajt někomu zabaví koloběžku a odveze do laboratoře na prošetření? To se bojím že bude potřebovat lepší důvod, než jen divný pocit.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437537
+
Máš dojem, že na načipování potřebuješ laboratoř?? Na to aby jsi zjistil jaká je max rychlost koloběžky ti například stačí nadzvednout hnané kolo do vzduchu a zmáčknout "pedál"....
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Máš dojem, že na načipování
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
5. 12. 2023 - 22:00https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseMáš dojem, že na načipování potřebuješ laboratoř?? Na to aby jsi zjistil jaká je max rychlost koloběžky ti například stačí nadzvednout hnané kolo do vzduchu a zmáčknout "pedál"....https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437538
+
Tak např. by to muselo být certifikované podobně jako radary a musela by existovat povinnost se té zkoušce podrobit. Což neexistuje, že ;).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Tak např. by to muselo být
WIFT https://cdr.cz/autor/wift
1. 12. 2023 - 22:11https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseTak např. by to muselo být certifikované podobně jako radary a musela by existovat povinnost se té zkoušce podrobit. Což neexistuje, že ;).https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437116
+
Jinak ano, na té stránce je napsáno 500 W. V době, kdy jsem to kupoval (od té doby to prošlo vývojem, já mám poměrně starou verzi ještě s gelovými olověnými články), nikdo o výkonu neříkal nic - bylo to tuším ještě před tím, než se tu začaly rozmáhat „sdílené koloběžky“. Jen se to prostě prodávalo s tím, že na to není zapotřebí řidičák, protože je to legislativou brané jako kolo. A celou dobu s tím nikdo neměl problém. Je to ani ne rok, co mě na tom s velkou diskotékou zastavili policajti a ze všech stran si to prohlíželi. Jediné, co je zajímalo, bylo, jestli jsem to neukrad, protože měli zrovna nahlášenou krádež podobného vehiklu a ausgerechnet jsem přesně odpovídal popisu pachatele :).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jinak ano, na té stránce je
WIFT https://cdr.cz/autor/wift
1. 12. 2023 - 22:18https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseJinak ano, na té stránce je napsáno 500 W. V době, kdy jsem to kupoval (od té doby to prošlo vývojem, já mám poměrně starou verzi ještě s gelovými olověnými články), nikdo o výkonu neříkal nic - bylo to tuším ještě před tím, než se tu začaly rozmáhat „sdílené koloběžky“. Jen se to prostě prodávalo s tím, že na to není zapotřebí řidičák, protože je to legislativou brané jako kolo. A celou dobu s tím nikdo neměl problém. Je to ani ne rok, co mě na tom s velkou diskotékou zastavili policajti a ze všech stran si to prohlíželi. Jediné, co je zajímalo, bylo, jestli jsem to neukrad, protože měli zrovna nahlášenou krádež podobného vehiklu a ausgerechnet jsem přesně odpovídal popisu pachatele :).https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437119
+
Já jsem měl něco podobnýho, ale víc to připomínalo klasickej skútr. 350W, 25km/h + šlapátka, který jsem teda sem tam využil na přišlápnutí do kopečku, nebo když už slábla baterka, která byla taky olovo/gel. Stálo mě to tehdy 15k na naše, somozřejmě čína. Myslím, že stejnej model jako tohle, akorát jsem to měl v šedé barvě: https://www.ekobikes.co.uk/wp-content/uploads/2017/11/red-bike-1-1-e1511...
A bylo to v poho, ale po cca 6-7 letech už byla ta baterka tak KO, že jsem to celý prodal.
Jak říkám, ja bych to klidně nechal, jak to je. Dal bych tam strop 1000W (50ccm spalovák) a max bych dal na těch 30km/h, s tím, že nad 15km/h by byla povinná i přilba. A nějaký to základní pojištění taky povinně.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Já jsem měl něco podobnýho,
MatRio https://cdr.cz/profil/matrio
1. 12. 2023 - 23:16https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseJá jsem měl něco podobnýho, ale víc to připomínalo klasickej skútr. 350W, 25km/h + šlapátka, který jsem teda sem tam využil na přišlápnutí do kopečku, nebo když už slábla baterka, která byla taky olovo/gel. Stálo mě to tehdy 15k na naše, somozřejmě čína. Myslím, že stejnej model jako tohle, akorát jsem to měl v šedé barvě:
https://www.ekobikes.co.uk/wp-content/uploads/2017/11/red-bike-1-1-e1511456329833.png
A bylo to v poho, ale po cca 6-7 letech už byla ta baterka tak KO, že jsem to celý prodal.
Jak říkám, ja bych to klidně nechal, jak to je. Dal bych tam strop 1000W (50ccm spalovák) a max bych dal na těch 30km/h, s tím, že nad 15km/h by byla povinná i přilba. A nějaký to základní pojištění taky povinně.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437126
+
Je to tak. Ale při 60tce nejsou ty turbulence zase až tak vysoké, při dvojnásobné rychlosti, kterou některé tyto stroje umí vyvinout, se však dá předpokládat, že tam je čert, smrťák na blízku. Samozřejmě hlavně pro ty, co na té koloběžce nemají sedátko a stojí při jízdě v takových rychlostech. Ale každopádně ano, ta velikost, dynamika, váha těchto koloběžek si nerozumí moc s rychlostmi, které dokážou vyvinout. S tím se proto nedá nesouhlasit.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Je to tak. Ale při 60tce
Driscoll https://cdr.cz/autor/e7uj4a77db
1. 12. 2023 - 17:07https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseJe to tak. Ale při 60tce nejsou ty turbulence zase až tak vysoké, při dvojnásobné rychlosti, kterou některé tyto stroje umí vyvinout, se však dá předpokládat, že tam je čert, smrťák na blízku. Samozřejmě hlavně pro ty, co na té koloběžce nemají sedátko a stojí při jízdě v takových rychlostech. Ale každopádně ano, ta velikost, dynamika, váha těchto koloběžek si nerozumí moc s rychlostmi, které dokážou vyvinout. S tím se proto nedá nesouhlasit. https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437055
+
Tož turbulence není to z čeho jsem trnul, Ty koloběžky maj často mrňavý kolečka a vté silnici je co pár metrů díra, že i na kole hrozí pád..
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Tož turbulence není to z čeho
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
1. 12. 2023 - 19:30https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseTož turbulence není to z čeho jsem trnul, Ty koloběžky maj často mrňavý kolečka a vté silnici je co pár metrů díra, že i na kole hrozí pád..https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437069
+
1. 12. 2023 - 15:49https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuseStačí, aby se nechovali jako hovada.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437044
+
Přesně tak. No a ti co se tak chovají, ať pěkně cálujou. Ono by je to časem přešlo.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Přesně tak. No a ti co se tak
MatRio https://cdr.cz/profil/matrio
1. 12. 2023 - 21:11https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskusePřesně tak. No a ti co se tak chovají, ať pěkně cálujou. Ono by je to časem přešlo.https://cdr.cz/clanek/elektricke-kolobezky-versus-zakony-na-jake-predpisy-musite-dbat/diskuse#comment-1437099
+
Docela by mě zajímalo, jak se prokazatelně určuje ten výkon, když to nikde není napsané.
Ten výkon je za mě blbost. Vysvětlí mi někdo, jak mám s dvě stě padesátkou vyjet kopec? Mám pětistovku a ani ta nedává prudký kopec. To přece s maximální rychlostí vůbec nesouvisí.
Je to tak. I ChatGPT doporučuje silnější motor:
For a 100 kg person riding an electric scooter in mountainous terrain, the power requirement will be higher than for flat terrain due to the increased demand for torque and power to climb hills. Here are some factors to consider:
Motor Power: Typically, electric scooters have motors ranging from 250 watts to over 2000 watts. For mountainous terrain and a rider weighing 100 kg, a motor with a power of at least 500 watts is recommended. More powerful motors, such as 750 watts to 1000 watts, would be even better for steep or prolonged inclines.
...
Můj názor je, že pravidla pro elektrické koloběžky s výkonem 250 - 1000 W by se v ČR měla změnit. V zemi, kde žiji, jsou klasifikovány jako mopedy třídy II. Pro ty platí podobná pravidla jako pro kola.
Naše legislativa se řídí Nařízením EU č. 168/2013, které by měly mít implementovány ve své legislativě všechny členské země EU a které klasifikuje koloběžky od 250 W výkonu. Tak proč bychom se měli přizpůsobovat jakékoli jiné zemi?
Otázka je, co vše je v článku špatně. Vámi zmiňované nařízení je z roku 2013. Elektrické koloběžky se ve velkém objevily po roce 2018. Je-li pravda, že elektrické koloběžky s výkonem 250 - 1000 W a rychlostí pod 25 km/h nesmí na cyklostezky, pak by to nařízení mělo být změněno. Důvody jsem uvedl výše.
Výkon bývá napsaný přímo na kole na motoru.
A když tam není? ;) Tak smolík.
V SR tento rok zahynulo pri kolízii s kolobežkou 16 ľudí...
To zabil 16 lidí najednou? Tak to měl určitě víc než 250W :D
Potom jsou tu ještě tzv. pomocné motory. Nesmí být součástí nosné konstrukce (tzn. musí být odnímatelné, aby se zachovala pojízdnost i bez nich), z toho plyne, že nesmí být například v náboji kola (což má dnes drtivá většina, přesto to nikdo ale neřeší). Tam legislativa uvádí 1kW pro elektrický motor a 50ccm pro benzínový. U obou shodně musí být max. 25km/k při pohonu motorem. Dnes jezdí na ulici věci, co mají jak výkon větší než 1kW, mnohdy i násobně, tak i překračují max. povolenou rychlost, někdy také násobně. Motory jsou v nábojích, někdy i u obou kol. Je skoro dva roky, co se mi známý svěřoval, že už přes rok jezdí do práce na koloběžce. V každém kole 2kW, lítal na tom i přes 60km/h. Bez helmy, řidičáku, ničeho. Nikdo neřeší, dokud se něco nestane. Pak už je pozdě. A doplatí na to ti, co opravdu rychlost i sílu motoru dodržují dle vyhlášky, protože se to potom zpřísní pro všechny.
Jak doplatí?
Rozumný člověk má dávno sjednané minimálně pojištění osobní odpovědnosti, když už mu pojišťovna zatím neumožnila platit si povinné ručení.
V tom samozřejmě máte pravdu, takto jsem to nemyslel. Ale třeba se budou utahovat zákony a zpřísňovat legislativa, jen kvůli těm pitomcům, kteří na tom teď lítají jak hovada.
Myslím si, že by nějaké legislativní změny nastaly, i kdyby všichni koloběžkáři byli vzornými účastníky silničního provozu. Prostě jich už začíná být moc.
Bohužel je mezi tím vzájemný vztah. Takže čím víc narůstá počet koloběžkářů, tím víc narůstá počet těch, kteří se na tom chovají jak hovada.
Bohužel, cyklisté, stejně jako aktivisté, jsou chráněné skupiny a nesmí se kritizovat.
To bude ještě zajímavé.
Něco se mi v tom článku zdálo divné, tak jsem ho prohnal ChatGPT. Ten potvrdil, že v tomhle směru je článek správně, nicméně upozornil, že (cituji): "Riding in Pedestrian Zones: Contrary to the information in your text, riding electric scooters in pedestrian zones is not allowed. Czech law states that sidewalks and pedestrian paths are reserved for pedestrians unless otherwise specified."(https://www.pravoprovsechny.cz/clanky/pravni-uprava-elektrokolobezek-v-c...) Česky: Na chodnících a v pěších zónách je jízda na elektrokoloběžce zakázána.
Také je zakázáno jezdit po přechodu pro chodce (nemyslím tím ten co je i pro cyklisty) a přesto každou chvíli někdo z nich, ať už kolo, nebo koloběžka, vlítne před auto a nutí ho zastavit. A to říkám jako neřidič.
"unless otherwise specified"
Tj. pokud to jiný předpis dovolí. A tudíž nikoli zakázáno. Viz. třeba nezletilí cyklisti.
Ovšem pozor, nezletilí cyklisté do dvanácti let a pod dozorem rodiče, který cyklistou není. Teda pokud to nezměnili.
To je jedna z nejhorších věcí co vídám: Rodič na kole na chodníku učí dítě že má jezdit na kole po chodníku (a přechodu).
Učit děti, že mají ignorovat zákony a být bezohlední, je asi nejzvrácenější věc, co jsem v životě viděl.
A pak je tu ještě super vychytávka, kdy se město rozhodne na původní chodník namalovat pruh pro cyklisty to je úplně na palici :0)
"Elektrické koloběžky jsou pohodlná, ekologická a zábavná vozidla"
- pohodlná? vždyť se na tom ani nedá sedět...
- ekologická? ten elektromotor a baterka jsou rozhodně méně ekologické než pedály na kole...
- zábavná? Jako že se zamějeme když si na tom nekdo nemale dr.ku?
Jinak je to podle mne dost nebezpčná věc obzvláště mně fascinuje, když se na tom prohání mezi auty na rozbité silnici někdo 60kou...
> vždyť se na tom ani nedá sedět…
Jak na čem.
Něco v tomhle smyslu https://www.elektropower.cz/elektroskutry/sunra-sport/ jsem koupil před víc jak pěti lety, dodnes to spolehlivě funguje a celou dobu to bylo legislativně bez problémů kolo. Rychlostně to jezdí max. přesně 25 km/h (25 ukazovaly všechny radary, kolem kterých jsem s tím projel, někdy i méně, ale nikdy více), ale hmotnost to má přes 25 kg i bez baterek, natož s nima. Takže povinný ručení to potřebovat bude, pokud ten zgarb schváli i senát a podepíše automat na podpisy. Jen doufám, že to legislativně zůstane kolem, protože jestli ne, tak si s tím můžu jezdit tak po zahradě (mám takový podezření, že to není legislativně kolo už teď, protože mám obavu, že motor má přes 250W, ale nevím to jistě, nikde to nikdy nikdo nenapsal a změřit to nemám jak).
Vsadím se, že za chvíli zavedou i řidičskou skupinu oprávnění pro cyklisty, a pak i pro chodce - udělejte si řidičák za 10 000 Kč na nohy nebo na boty, nebo kolečkové brusle :D "Naučíme vás tam pěší značky a taky rychlost chůze, aby se co nejméně prdělo a neznečišťovalo ovzduší." Musíme být přece ekologičtí ve všem :D
(Je to samozřejmě tak moc absurdní a tupé, že se tomu maximálně můžeme smát, či nad tím vzlykat.) Zahradní traktůrky "pouze na zahradě" nesmějící se ani dotknout silnice v obci třeba se 120 obyvateli a třicítkové zóny v centru, jakbysmet.
Pamatuju si dřív že s tím traktůrkem bylo povolené silnici přejet či dojet k nejbližšímu výjezdu.
Zapomenul jse na ekologický poplatek za znečišťování veřejného prostranství odíráním materiálu z podešví a ošoupávání chodníků.
Jasně že je to blbost. Klidně ať to nechají, jak to je. Klidně ať to dají do toho 1kW i do toho náboje, stejně už to všichni porušujou, a max. rychlost bych dal i na 30km/h. Ale klíč je, to opravdu důsledně kontrolovat a pokud zjistí, že to má nějakej chytrolín víc/načipovaný/odemčený jak výkonově tak rychlostně, tak prostě dávat flastry natvrdo.
Tak já na té stránce z odkazu vidím 500W. Ono teoreticky, pokud by policie chtěla měřit max. výkon a rychlost tady těch vozítek (včetně elektrokol), tak by jí na to stačilo vždycky vozit malé přenosné válečky, na který by se to vždycky postavilo a změřilo max rychlost a výkon předávaný na kolo. Na tom by asi nic moc tak složitýho ani nebylo.
Inteligentní policista nic vozit a měřit nemusí. Ty motory mají totiž daný výkon při daném napětí. Plus se to dá omezit ještě max proudem v elektronice. Stejně tak se dá i omezit max rychlost při které to přidává. Stačí mu jednoduše se podívat do nastavení nebo protočit zadní kolo naprázdno a kouknout na ukazatel výkonu (který tam třeba je). Stejně tak pokud zjistí že mám baterku 48v místo 24 tak výkon logicky nebude 250w atd.
Ale oni budou muset mít nějaký ty data z výstupu měření, aby to mohli zapsat do protokolu v případě pokuty. Ne jako, že odhadem atd., ale opravdu tvrdý data potvrzený měřrním, aby ten dotyčný, který to případně poruší, se potom nemohl na nic vymlouvat.
Ale na to aby si to jistil právě nic měřit nemusíš. Stačí mi například zjistit že používám vyšší napětí, nebo mám vyplý omezovač atd..
Já to chápu, ale tady nejde o to samotné zjištění, ale o to dokázání. Když dávají pokutu za rychlost řidičům třěba v autě, tak ho taky musí mít změřenýho, aby to bylo možný doložit a né říct, no my jsme mu tu pokutu dali, protože se nám zdálo, že jel víc, než bylo v daným useku povolený. Prostě to musí mít změřený a hotovo. Potom se z blbcama hádejte.
To ale nejde srovnávat překročení max povolené rychlosti je něco jiného jak překročení max výkonu zařízení to první se měří protože jiný způsob fakticky není a to druhé lze přímo odvodit či odečíst na daném zařízení. Registračku máš taky nalepenou na autě a stačí ji přečíst barvu auta taky rovnou vidíš a nemusíš ji kontrolovat měřením..
Jenže registračka je na autě povinná, zatímco na kole žádný údaj být nemusí a odstraňovat jakékoli údaje z kola není zakázané :).
Tahle úvaha má hned několik chyb.
1. Těch věci podle kterých se dá určit výkon je hned několik a už vidím jak je každý poctivě odstraní.
2. I ten řídící komp má v sobě obvykle možnost ukazovat jaký výkon zrovna dodává a stejně tak různá nastavení .
3. Odkdy by tohle našim zákonodárcům vadilo, stačí upravot nařízení které ty povinnosti zavede...
Lidé si koloběžky flashují, aby obešli nastavený výkon. Např https://techmaniak.cz/navod-jak-zvysit-vykon-elektrokolobezky-xiaomi/ Nike lidi nenavádí, aby jezdili po veřejných komunikacích, takže mu nic nemůžeš říct. Bude tvrdit, že lidé s tím budou jezdit u sebe na zahrádce.
Pokud s tím někdo vyjede na silnici, poruší zákon, ale policie mu to na místě těžko nedokáže.
Pokud budou opravdu chtít tak dokáží. Oni nejsou zas tak blbí jak se traduje (elspoň ne všichni). Když to jde chipnout tak to jde stejně snadno i přečíst.
Jako že Policajt někomu zabaví koloběžku a odveze do laboratoře na prošetření? To se bojím že bude potřebovat lepší důvod, než jen divný pocit.
Máš dojem, že na načipování potřebuješ laboratoř?? Na to aby jsi zjistil jaká je max rychlost koloběžky ti například stačí nadzvednout hnané kolo do vzduchu a zmáčknout "pedál"....
Tak např. by to muselo být certifikované podobně jako radary a musela by existovat povinnost se té zkoušce podrobit. Což neexistuje, že ;).
Jinak ano, na té stránce je napsáno 500 W. V době, kdy jsem to kupoval (od té doby to prošlo vývojem, já mám poměrně starou verzi ještě s gelovými olověnými články), nikdo o výkonu neříkal nic - bylo to tuším ještě před tím, než se tu začaly rozmáhat „sdílené koloběžky“. Jen se to prostě prodávalo s tím, že na to není zapotřebí řidičák, protože je to legislativou brané jako kolo. A celou dobu s tím nikdo neměl problém. Je to ani ne rok, co mě na tom s velkou diskotékou zastavili policajti a ze všech stran si to prohlíželi. Jediné, co je zajímalo, bylo, jestli jsem to neukrad, protože měli zrovna nahlášenou krádež podobného vehiklu a ausgerechnet jsem přesně odpovídal popisu pachatele :).
Já jsem měl něco podobnýho, ale víc to připomínalo klasickej skútr. 350W, 25km/h + šlapátka, který jsem teda sem tam využil na přišlápnutí do kopečku, nebo když už slábla baterka, která byla taky olovo/gel. Stálo mě to tehdy 15k na naše, somozřejmě čína. Myslím, že stejnej model jako tohle, akorát jsem to měl v šedé barvě:
https://www.ekobikes.co.uk/wp-content/uploads/2017/11/red-bike-1-1-e1511...
A bylo to v poho, ale po cca 6-7 letech už byla ta baterka tak KO, že jsem to celý prodal.
Jak říkám, ja bych to klidně nechal, jak to je. Dal bych tam strop 1000W (50ccm spalovák) a max bych dal na těch 30km/h, s tím, že nad 15km/h by byla povinná i přilba. A nějaký to základní pojištění taky povinně.
Je to tak. Ale při 60tce nejsou ty turbulence zase až tak vysoké, při dvojnásobné rychlosti, kterou některé tyto stroje umí vyvinout, se však dá předpokládat, že tam je čert, smrťák na blízku. Samozřejmě hlavně pro ty, co na té koloběžce nemají sedátko a stojí při jízdě v takových rychlostech. Ale každopádně ano, ta velikost, dynamika, váha těchto koloběžek si nerozumí moc s rychlostmi, které dokážou vyvinout. S tím se proto nedá nesouhlasit.
Tož turbulence není to z čeho jsem trnul, Ty koloběžky maj často mrňavý kolečka a vté silnici je co pár metrů díra, že i na kole hrozí pád..
Ja bych vsechny ty kolobezky zakazala. . . 😄
Stačí, aby se nechovali jako hovada.
Přesně tak. No a ti co se tak chovají, ať pěkně cálujou. Ono by je to časem přešlo.
Ako inak, inteligencia minuskarov nepochopila sarkazmus.
Dnešní mladí Věru Pohlovou už neznaj.
Asi mas pravdu. :-)
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.