CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Elektromobily dosáhly rekordního 54% podílu tržeb v Norsku

Nevim jestli zrovna dotovani bohacu, aby si ke sve Tesle mohli poridit jeste Audi e-tron, je ta spravna cesta k ekologii.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A vedia títo ekofašisti o tom že batérie týchto vozidiel sa nabíjajú elektrinou vyrobenou zväčša v tepelných elektrárňach ?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Těžko vědět něco co není pravda.
Norsko vyrábí přes 90% el.energie ve vodních elektrárnách.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dobře, a pokrývají tyto elektrárny i zvýšenou spotřebu nabíječek, nebo ji "dovážejí"?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dobře, Udělám pro vás výjimečně google... Exportují cca 15% produkce elektřiny.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Norové spotřebují ročně 23000 kWh elektřiny na hlavu, což samo o sobě odpovídá asi ročnímu nájezdu asi 115000 km na hlavu, nebo dennímu nájezdu přes 300 km na hlavu. Je celkem zřejmé, že s elektřinou pro elektromobilitu nemají sebemenší problém.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ne z tohoto to rozhodně zřejmé není. To kolik kdo spotřebuje nijak neříká kolik kdo vyrobí či kolik doveze... Pravda je že si to zvládli vyrobit sami bo mají hromadu vodních zdrojů.
V čr byla na hlavu spotřeba v roce 16 zhruba 6000kwh (60TWh na celé ČR čistá spotřeba). V norsku mají v roce 2018 145TWh. a menší počet obyvatel. Na druhou stranu oni tou elektřinou ve velkém i topí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Fajn a teď prosím z toho odfiltrovat dotace a nesmyslné zdanění ostatních aut..

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

V článku chybí ta nejdůležitější informace. V norsku je spotřební daň na spalovací automobil 100%. Na elektrický 0% plus dotace, plus dotovaná elektřina, plus dotované služby, plus nerovné výhody.

V daný moment vyjde elektroauto opravdu výhodněji. Norsko navíc není arktickou zemí, přestože je nejseverněji položenou zemí Evropského kontinentu. Díky ohřevu od Golfského proudu je v Norsku výrazně tepleji, nežli v sousedním Švédsku (v norsku je v lednu průměr 2 stupně, ve švédsku -3 stupně). Takže ani zima, která obecně elektromobilům moc nesvědčí, není problém.

Navíc norsko vyrábí podstatnou část energie z vody, takže jsou ty elektromobily jakž takž ekologické (neekologicky se vyrábí elektromobily mimo Norsko, tak to může být těm egoistickým sviním jedno).

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

No hlavně většinu svých peněz, mají z ropy, to se to hraje na ekologii, když to platí zbytek světa...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Presne tak. Tezit a prodavat spinavou ropu a ze zisku dotovat elektro auta a pak se prsit jak jsou eko je vazne ******.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak když to platí ten neekologický zbytek světa, tak to je snad v pořádku, ne? Někde se musí začít.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já bych začal třeba tím, že bych zrušil ty nesmyslné dotace a zvýhodňování.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, však já jsem také zastáncem uhlíkové daně. ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale Plho, co je asi tak uhlíková daň? Zase forma zvýhodňování, jen trošku otočená. A považovat elektromobily za emisně čisté je bohapustá blbost, elektřina opravdu nevzniká v zásuvce a akumulátory nepadají samy od sebe z nebe. Maximálně se můžeme bavit o tom, že se emise přesunou z měst ven, ale tím to hasne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Internalizace externalit je "forma zvýhodňování"? Když někomu zaplatíte vaší vinou rozbité okno, to je taky "forma zvýhodňování"? To jsou mi ale novoty...

"A považovat elektromobily za emisně čisté je bohapustá blbost"

Samozřejmě, proto se by se z nich uhlíková daň samo sebou platila také. Snad vás nenapadlo nic jiného?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono v Norsku to možná může nějak "fungovat", ale právě kvůli nesmyslným dotacím/zvýhodňování, specifickými zdroji elektřiny (vodní elektrárny pokrývající podstatnou část spotřeby) a hlavně zisky z ropy, kvůli kterým se vůbec ty dotace a spol. dají realizovat. I kdybych snad nad tím v Norsku přimhouřil obě oči a prohlásil, že to tak nějak bez ohledu na to křivení trhu může mít smysl, pak ve zbytku světa to je blbost. A to nemluvím o nárocích na přenosovou soustavu a o mnohých neduzích elektromobilů (dojezd, rychlost nabíjení, počet nabíjecích stanic...) ve srovnání s konvenčními auty.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Norsko si to prostě může dovolit, mají prachů z ropy, že neví, co s nimi. Navíc mají relativně malý počet obyvatel na velkém území a hodně vodních elektráren.
Ekologická návratovost EV bude tedy v Norsku lepší, než kdekoli jinde. Udává se, že EV se v zátěži na CO2 dostane na úroveň spalováku po nájezdu 170 000 - 200 000km.
V Norsku to bude asi méně.
Koukal, jsem, že výroba spalováku sebere cca 5-10 tun CO2 a Tesla tvrdí, že auto vyrobí s náklady 1,5 - 2t CO2. Nicméně do toho není započítána baterie a těžba apod. Proto se ve finále mluví o ujetých 200kkm.
Bonus EV ale je, že odsune smog z měst + řeší z velké části zvukové emise a z velké části i emise z brzd.

Aktuální stav ekologie při výrobě není úplně nejlepší, ale zase tu je obrovský prostor pro optimalizace a vývoj. Vypadá to, že do 4 let by se náročnost výroby baterií mohl snížit opravdu o desítky procent a cena to samé. Tím by se ta rentabilita ohledně tak diskutovaného CO2 docela zlepšila.

Mno nic, uvidíme za pár let. Norský experiment dobrý, aspoň ukazuje, že i přes úporné tlačení dotacemi to pořád nějak technicky lze zvládnout.
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Udává se, že EV se v zátěži na CO2 dostane na úroveň spalováku po nájezdu 170 000 - 200 000km."

Není to trochu pesimistické? Benzín pro nájezd 200000 km vygeneruje asi 30 tun oxidu uhličitého.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, je to podle pesimistického scénáře, který bere v potaz kompletní zatížení výroby baterií. I když EV jako takové údajně vygeneruje asi 2t CO2 a ty spalováky 6-10t CO2, tak údajně pokud se přihlédne k e všem faktorům u EV, tak i s baterií vygeneruje při výrobě cca 20t CO2.
Naproti tomu se samozřejmě staví aktuální downsize spalovací motory, který mají kolik? 100g na km? Tak nějak myslím.
A průměr v ČR na výrobu el je údajně kolem 600g CO2 na kWh.
Teď jsem samozřejmě pálím náhodná čísla, která jsem si neověřoval a nepřepočítával to, ale mám v plánu si ověřit dnešní stav a přepočítat to.
Něco ohledně toho v CZ vyšlo třeba zde:
https://www.auto.cz/jizda-cista-ale-co-vyroba-kolik-co2-vznikne-pri-vyro...

Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bylo by fajn konečně opustit celou tuhle hru na emise CO2 a skutečně se začít věnovat ekologii :-/.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak samozřejmě, že to není jen o CO2, ale CO2 jsou hlavní argumenty proti EV. Zvukové, brzdové aj. emise jsou pak tiše ignorovány.
Taktéž nevím, zda jsou v porovnávacích statistikách zahrnuty nutné servisní úkony a jejich zátěž na prostředí, protože u spalováku se bavíme o žraní oleje, pravidelné výměně oleje, výměně rozvodů a dalších věcí. U větších nájezdů jsou pak běžné průsaky, proto jsou pak ty motory tak zasrané od oleje.
Nedávno jsem se docela divil, jak větší benzínové obsahy žerou olej. BMW X3 (lehce starší verze) žere 1l na 1000km, reálně, z výroby. Dodge RAM 1500 má asi 1,5l na 3000km.
Ale chápu, že v EU těch velkých obsahů moc jezdit nebude.
Jsou to jen příklady.
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud se dívám na nejnovější čísla ohledně elektromobilů (https://www.oliver-krischer.eu/wp-content/uploads/2020/08/English_Studie...), tak nevím, kde se vzalo těch vašich 20 tun na baterii.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"zase tu je obrovský prostor pro optimalizace a vývoj"
Cože? A na základě čeho? Všechny ty technologie s výjimkou lithiových baterek jsou starší nebo shodné s auty na benzín či naftu...
A řeči o průlomu slýchám už od 80 let a skutek utek...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Občas sleduji, co je na výrobním poli Tesel nového a oni ty optimalizace dělají i v rámci ní. Samozřejmě nemohu porovnat s jinými automobilkami, ale zase třeba věřím rozborům Sandyho Munroa, který se k posledním modelům vyjadřuje dost kladně, a to jak o skeletu, tak i o některých komponentách (= ve smyslu, že to v jiné automobilce neviděl a ty minimalizace a optimalizace, co Tesla dělá, si musí vypůjčovat i z projektu SpaceX).
Jinak samozřejmě největší prostor pro optimalizace je na bateriích. Tam ten vývoj za posledních 7 let opravdu ušel obrovský kus cesty a to, co nás čeká v následujících třech letech také vypadá hodně zajímavě.
Zdar Max

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zajímavé já spíš narážim na nadávání majitelů tesly jak z nich dělají betatestery a jak je hafo věcí lagricové a stojí to jak kdyby to bylo celé ze zlata... To hlavní je pořád stejné jako před xx lety tj elektrický motor a baterie. Se zlepšují jen naprosto mimimálně. A proč taky když to, byť předražené, stejně všecko prodají...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Tak je to ale se vším, spokojení nejsou slyšet, jen ti, co nadávají. Za něco si může Tesla sama (stále má myslím nedobrou kontrolu kvality, takže kdo má smůlu, dostane horší kousek, kdo má štěstí, nesáhne na to) a něco je hodně těžko řešitelné a problém je společný i s jinými výrobci (třeba ten známý problém s klikama).
Jinak Tesla by měla mít motor asi na nejlepší úrovni, aspoň co jsem viděl porovnání s jinými značkami.
Baterie a celkovou úsporu také.
Pokud jde o vývoj, tak vaše prohlášení je podobné prohlášením typu: "Dnešní auta mají 4 kola stejně jako před 100 lety, žádný vývoj se neudál". Z principu se vývoj neudál, ale reálně se za 100 let dostaly motory, podvozky, kola, pneu a další věci úplně do jiné dimenze.
Obyčejný uživatel může pokrok na bateriích vidět třeba na telefonech. Staré telefony měly baterie o fakt směšných kapacitách a dnes jsou v telefonu podobně velké baterie, ale nabízí neporovnatelně větší kapacity a životnost (z mých zkušeností a zkušeností mého okolí mohu říci, že u lepších telefonů není problém 4 roky).
Každopádně svět EV není růžový, ale zase není černý. Vývoj jde dál a pokud půjde tak dobře jako doposud, tak by náročnost výroby aj. věci u baterií mohly rychle pominout / být značně minimalizovány.
Zdar Max

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ne není to tak se vším. rozhodně ne u výrobků za půldruhého mega. Tohle je naopak specialitka tesly...
A ne moje prohlášení není ani tak prohlášení jako konstatování faktu, že elektromobily se vyvíje déle než auta na spalovací motor....
A s těmi baterimeni do telefonů jste to dotrazil, když uvážím že byly doby kdy v mobilu baterka vydržela tak 5x déle než nyní a mimochodem už tehdy byly li-pol a to že měly menší kapacitu neznamená že byly horší, ony taky měly menší velikost, protože ji mobily úprostě nepotřebovaly bo tolik nežraly ...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Vývoj EV probíhá fakticky posledních cca 20 let. Samozřejmě před tím byly nějaké pokusy, ale pokud vezmeme vývoj v tom smyslu, že do toho někdo začne lít hodně peněz a věnovat se tomu naplno, tak to je posledních 15 let. To, že to před tím někdo zkoušel a měl nějaké úspěchy je nepopíratelné.

Pokud jde o ty baterie, tak nesmíte do toho plést nároky telefonu. Porovnávat baterie na základě toho, že v dnešním telefonu nevydrží 14 dní, to je úlet. Pokud bych dnešní telefon používal jako kdysi starý telefon, tak mi vydrží také hodně dlouho. Aktuálně mám výdrž 2-3 dny a to mám zapnutý data, vyřizuji emaily, občas zahraju nějakou hru atd.

Pokud ale porovnáme velikost baterie před 15 lety a tu dnešní a porovnáme kapacitu, tak jsme ale úplně někde jinde. Dřívější 400mAh má dnes při stejné velikosti cca 3000mAh a životností, rychlostí nabíjení (to se také posunulo hodně kupředu, vesměs mám telefon na 80% asi do 10min) a dalšími věcmi je také jinde.
Je třeba se na to dívat trochu objektivně a né plácnout, že dnešní telefony nevydrží tak dlouho, takže baterie stojí za hovno. To, že dnešní telefon není jen telefon, ale pro spoustu lidí dostatečná náhrada počítače, nelze ignorovat.
Zdar Max

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To není pravda, elektroauta se průběžně objevovala pokaždé když nastala nějaké "ropná krize", nebo v rámci provozů kde vadí spaliny a jak elektromotory tak baterie se vyvýjejí celou dobu i nezávisle na autech.
A to tvrzení o dřívějších 400mAh rovná se dnešních 2000 je blábol viz http://www.hybrid.cz/graf-kapacita-li-ion-baterii-v-case navýšení je tak 25% a to je informace ze "zaujatého serveru"....

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.