První automobil Ford se solárními panely: Jezdit budeme na krátké vzdálenosti skoro zadarmo, díky speciálnímu stanu se nabije za pár hodin!
Pohonné látky postupem času zdražují, fosilní paliva ubývají, ale přesto se alternativní zdroje energie pro pohon automobilů zatím příliš neuplatnily. Po celém světě si však nemalou oblibu získávají hybridy ve stylu populárního vozidla Toyota Prius, které se po uvedení v roce 1997 stalo prvním úspěšným hybridem na trhu.
Mezi hybridy se zařadí i nový koncept Ford C-Max Solar Energy, který automobilka nebere jako pouhou demonstraci technologií, ale dokonce jako reálný projekt. Hybrid kombinuje dvoulitrový spalovací motor, vedle nějž pod kapotou nalezneme standardní elektromotor o výkonu 68 kW. Hlavní rozdíl je zde proti klasickým hybridům ve způsobu dobíjení, který je kombinovaný a vedle klasické zásuvky můžeme sáhnout i po solárním panelu.
Jednotlivé křemíkové články solárního panelu jsou uchyceny na ocelové konstrukci automobilu, díky čemuž kopírují tvar karoserie. Panel není s plochou 1,5 m2 zrovna největší, ale i na to ve Fordu mysleli - chtějí k automobilu totiž dodávat speciální dobíjecí stan. Stan na sobě neukrývá další panely, jak by se dalo očekávat, ale speciální soustavu čoček, která usměrňuje dopadající světlo přesně na plochu panelu.
Jedná se o tzv. Fresnelovy čočky, což jsou vlastně klasické čočky odlehčené o všechny části, které se přímo nepodílí na lomu paprsku. Znamená to tedy, že výsledný stan bude výrazně lehčí, než kdyby výrobce sáhl po čočkách klasických.
Bez stanu střecha za den vyrobí maximálně 305 Wh elektrické energie, což není nijak moc a výrobce bohužel neudává, pro jakou zeměpisnou oblast hodnota platí. Při použití stanu dojde k nárůstu až na 8 kWh, což odpovídá 4 hodinám nabíjení ze zásuvky. Automobil tím má získat dostatek energie na ujetí trasy kolem 40 kilometrů. Když se nad tím zamyslíte, není to vůbec zlé. Pokud například dojíždíte do práce pouze několik kilometrů, může být podobný automobil ideálním řešením. Na jednu nádrž by poté neměl být problém ujet až 1 000 km.
Na více detailů si zatím budeme muset počkat, ale myšlenka elektromobilu, který díky speciální konstrukci stanu dobijeme prakticky zadarmo, se nám poměrně líbí. Ford to s nápadem solárně dobíjeného hybridu myslí vážně, což ostatně potvrdil prezentací testovací verze automobilu na letošním CES 2014. Jak se podobný nápad líbí vám?