Skvělé hodnocení aplikace nemusí nic znamenat: Často vzniká podvodem!
S více než milionem konkurenčních aplikací, snažících se získat potenciální kupce z řad majitelů iOS zařízení, se snaží vývojáři zaujmout všemožnými prostředky. Investování do masivní reklamy plné známých tváří či sázka na to, že je aplikace dost kvalitní, však nejsou všechno.
Před několika dny zveřejnil na Twitteru Simon Pang, tvůrce prototypovacího softwaru TapCase, následující obrázek. Popisek „Takto funguje hodnocení v App Store. Vítejte do reality“ mluvil za vše. Fotografie ženy sedící před spoustou iPadů a iPhonů vzbudila vlnu ohlasu.
Podle Panga byla žena na obrázku najata na hodnocení aplikací na zakázku. Se spoustou vytvořených účtů prý mohla z každého zařízení ohodnotit příslušnou aplikaci dle přání klienta, čímž aplikace dostala výrazný „doping“ do startu. Princip je prostý: vybrali byste si raději aplikaci s 20 kladnými hodnoceními, nebo tu, kde je ticho po pěšině? V masovém měřítku je psychologický efekt zřejmý.
Obrázek překonal velmi rychle 5 000 retweetů a jak se zdá, celá situace by mohla mít i oficiální dohru. Vyjádřil se například Barry Meade, zakladatel Fireproof Games, který dodal k celé situaci, že se jedná o běžnou praxi i u větších vývojářských domů. Zkrátka si za první kladné ohlasy zaplatí a aplikace se rychleji rozšíří a více vydělá.
Podle určitých teorií mohly podobné služby pomoci k úspěchu třeba legendární hříčce Flappy Bird. Nicméně pravý význam daného obrázku zatím zveřejněn nebyl, takže je těžké hodnotit, co je na situaci pravdy. Věříme však, že se podobné věci dějí a někdo si za ně rád nechá zaplatit.
Řešením by mohlo být například povolení hodnocení až po určitém čase stráveném v aplikaci, ale ani to se nezdá být ideální metodou. Problém se bude nepochybně týkat i ostatních platforem a řešení nakonec bude nejspíše zahrnovat důkladnější monitoring toho, kdo a hlavně jak často aplikace hodnotí.