Hry umožňující mikrotransakce budou nově označovány štítkem
Růst mikrotransakčního mechanismu není nijak překvapivý. V minulém roce Ubisoft představil své zisky a stalo se tak prvně, kdy profit z mikrotransakcí převyšoval profit z distribuce samotné hry. Pro letošek také Activision Blizzard ohlásil další integraci mikrotransakčního systému do svých her. Další velcí vývojáři trend následují a o přítomnosti lootboxů se mnohdy neví až do samotného vydání hry.
Tento krok nepříliš pozitivně vítají samotní hráči her. Hráč, který se účastní klání bez dodatečných transakcí, nemívá vyrovnané šance proti platícím soupeřům. V minulosti se za reálné peníze nakupovaly speciální předměty, které nedávaly přílišné výhody, jelikož se jednalo o změny spíše kosmetické.
V současnosti si lze za reálné peníze nakoupit nejen značně vylepšené předměty (zbraně, brnění, životy) ale také rychlejší postup či vyšší level, čímž je neplatící hráč markantně znevýhodněn. Problém se však týká i kampaní pro jednoho hráče, kde jsou problémy se systémem zase jiné.
Mechanismus je do jisté míry akceptovatelný, pokud se jedná o model free-to-play, ale lootboxy se objevují i v plnohodnotných hrách s pořizovací cenou nad tisíc Kč, která s mikrotransakcemi dále bobtná. To vzbuzuje obrovskou nevůli v herním světě. Nepříliš hezkým příkladem je nedávno vydané Star Wars: Battle Front II.
Nákup krystalů ve hře Star Wars: Battle Front II
S rostoucím počtem her s tímto mechanismem se společnost ESRB (Entertainment Software Rating Board) na tyto hry zaměří a bude je označovat štítkem, aby o přitomnosti mikrotransakcí byli zákazníci řádně informováni. Štítkem se dále zvýrazní jakékoliv dodatečné platby ve hře, jako například placená rozšíření či možnost odstranění vložené reklamy za fixní poplatek.
Jako doplněk ESRB spustila stránku ParentalTools.org, která dává přehled o hrách a vysvětluje, jak zamezit dětem před hraním her, které mají obsah nevhodný pro mladistvé. Podle slov ESRB jde jen o první krok z mnoha, aby dala jasně vědět, jak mikrotransakce a další obchodně-herní principy fungují.
Dle mého názoru se totálního zákazu mikrotransakcí prozatím nedočkáme. Zisky vývojářů/vydavatelů jsou natolik lukrativní, že budou dělat vše pro jejich zachování.