CDR.cz - Vybráno z IT

Ikony herního průmyslu: Brian Fargo, zakladatel Interplay a otec Wastelandu

Co mají společného Fallout, Baldur‘s Gate, Icewind Dale nebo kultovní Planescape: Torment? Všechny tyto kousky produkovalo Interplay, jehož zakladatelem byl Brian Fargo.

Ne vždy musí být významná osobnost ve videoherním průmyslu přímo vývojář. Brian Fargo se proslavil zejména jako vydavatel. Díky jeho podpoře vzniklo mnoho nezapomenutelných titulů a nemusel při jejich vývoji napsat jedinou řádku kódu nebo nakreslit koncept. Stačí mít schopného obchodního ducha, spoustu nápadů, cit pro design, špetku důvěry ve vize ostatních a lásku k videohrám.

Než se pustil do role producenta a vydavatele, začínal v 80. letech jako klasický vývojář. Už tehdy preferoval tvorbu náplně a pravidel před samotnou realizaci, i když se mu programování výrazně neprotivilo. Jako mnozí v této době i on začínal svou kariéru na stroji Apple II.

V roce 1983 se rozhodl založit firmu Interplay. Zpočátku se jednalo o čistě vývojářskou firmu, která nechávala své tituly distribuovat třetími stranami. Společnost se zviditelnila díky The Bard´s Tale a pokračování The Bard´s Tale II: The Destiny Knight. Publikování se chopilo Electronic Arts.

Pod zastřešením Activision vytvořilo Interplay adventury Borrowed Time a Tass Times in Tonetown. Asi nikoho nepřekvapí, že od roku 1988 se činnost firmy začala přesouvat právě z vývojářského pole na to vydavatelské. Takovou tendeci má zajisté každé studio, které kdy okusilo obchodní praktiky EA nebo Activision na vlastní kůži.

Od vývojáře k vydavateli

V roce 1988 vyšel legendární Wasteland, pravděpodobně jeden z nejdůležitějších titulů pro žánr RPG, zejména těch postapokalyptických. Z dnešního pohledu archaismus, relikt minulosti. Právě zde však začaly toulky zpustošenými planinami, potyčky s nemilosrdnými mutanty a střety s pochybnou lidskou morálkou. A hrdina dnešního článku nad celým projektem dohlížel a usměrňoval ho k budoucímu úspěchu.

Devadesátá léta, zlatý věk firmy Interplay. Baldur‘s Gate, Planescape: Torment, MDK, Stonekeep, Carmageddon, Lost Vikings, Rock ´n´ Roll Racing a seznam není zdaleka u konce. Brian Fargo se významněji podílel pouze na jedné hře. Na titulu, který myšlenkami navazoval na jeho největší úspěch z konce 80. let. Fallout byl pro něj jako druhý Wasteland (tedy do té doby, dokud neudělal Wasteland 2).

Fallout S 01

Nejenom, že v týmu Tima Caina působil jako odborný rádce, ale aktivně zasahoval i do vývoje a účastnil se testování. A netřeba zapomenout, právě Fargo navrhl, aby hra nesla charakteristický název Fallout (jaderný spad). Postapokalyptické RPG vyšlo v roce 1997 a je považováno za jedno z nejlepších, co kdy vzniklo. Tvorba Bethesdy se neustále musí vyrovnávat kritickému srovnávání s dvacetiletým staříkem.

Šťastná to léta v exilu

Na přelomu tisíciletí začala sláva Interplay mírně pohasínat i přes vydání velmi povedených exemplářů jako Giants: Citizen Kabuto, Icewind Dale, MDK2, Fallout Tactics: Brotherhood of Steel. Brian Fargo se rozhodl opustit vedení firmy, kterou vytvořil a pomohl vyzdvihnout na přední příčky videoherních vydavatelství.

V roce 2002 založil nové studio inXile Entertainment. Prvotinou v portfoliu společnosti se stalo akční 3D RPG The Bard‘s Tale. Velmi ambiciózní a dodnes dobře hratelný produkt, který však nijak neohromí. Návrat Briana Farga mezi velké hráče nastal roku 2012, kdy oznámil na Kickstarteru, že plánuje reinkarnovat značku Wasteland.

Hodně lidem zahrál na tu pravou notu a získal necelé 3 miliony dolarů na vývoj. Slovo dodržel. Wasteland 2 vyšel od dva roky později a sesbíral mnoho ocenění a fanouškovských ovací. Král je zpět, sláva králi.

V inXile pracují s maximálním zápalem a nasazením, a tak došlo v březnu 2013 na oznámení následovníka Planescape: Torment, Torment: Tides of Numenera. Přispěvovatelé zareagovali pozitivněji než na Wasteland 2. Nový Torment vybral ještě o milion více a vyšel letos v únoru. Veřejnost je spokojena přinejmenším jako s původním comebackem.

Tyto dva tituly jsou důkazem, že pokud se obsah dvacet let starých her trochu přeleští a nahodí se na něj nová fasáda, dokáže nejenom zabavit, ale i předčít současnou produkci za desítky milonů (ano 3-4 milonu dolarů lze ve videohrách stále považovat za nezávislý garážový vývoj). Fargovy kampaně též nesou podíl na katalizování crowdfundingu a přesedlání i relativně velkých firem na nezávislou tvorbu.

Odejít jako legenda

V současnosti Brian Fargo se svým týmem pracuje na dvou titulech. Na Kickstarteru vybral pro regulérní čtvrté pokračování Bard‘s Tale 1,5 milionu dolarů. Bude se jednat o klasický dungeon-crawler zasazený do univerza původních her poháněný Unreal Enginem 4.

Vyšší prioritu má nasazenou Wasteland 3, který loni v kampani na Figu získal opět slušné 3 miliony v amerických dolarech. Pokračování cílí na komplexitu, prohloubení původních mechanik a atmosféričtější vyprávění příběhu.

Brian Fargo se s týmem rozhodl již do základního designu naimplementovat multiplayer, který by rozšířil možnosti lidem, kteří by si chtěli hru užít po boku svých kamarádů. Zároveň však nemá nijak omezovat ty, kteří se chtějí do pustiny vydat na vlastní pěst. Celkově lze očekávat zvýšení produkční kvality oproti druhému dílu a dotažení povolených šroubků.

Kdyby tento článek vycházel o pár týdnů dříve, končil by optimistickou vyhlídkou na budoucí výtvory Briana Farga a inXile Entertainment. Tento praotec klasických RPG z 90. let však oznámil, že po dokončení třetího Wastelandu (prozatím stanoveno na rok 2019) opustí nejenom své vlastní studio, ale i celý videoherní průmysl.

Zvlášť po nedávných úspěších v podobě znovuoživení generacemi oceňovaných značek si hráči jen těžko dokáží představit, že by tento člověk opět odešel do ústraní, nyní nadobro. Pokud se tak skutečně stane, rozhodně to nijak nesníží význam Briana Farga pro fanoušky klasických RPG jako Fallout, Baldur‘s Gate nebo Planescape: Torment a celý videoherní průmysl.

Nebýt politiky Interplay, nemohly vzniknout odvážnosti popsané výše. Vděk Fargovi patří nejenom za to, že takové hry vůbec vznikly, ba dokonce za fakt, že dodnes vznikají a neklesají na kvalitě (alespoň v rámci inXile Entertainment). Neplést si zastaralé se starou školou.

DALŠÍ DÍLY IKON HERNÍHO PRŮMYSLU:
JOHN ROMERO a jeho přínos nejen v podobě DOOMaBez SHIGERU MIYAMOTA by nikdy nebylo Maria ani Zeldy
 

Michal Klacik

V roce 2010 začínal jako redaktor RecenzeHer.eu, od dubna 2012 působil na pozici editora serveru inGamer.cz. Počátkem roku 2014 se redakce i část obsahu inGameru přesunula pod CDR.cz. Tam nyní zastává pozici redaktora pro herní i IT rubriku.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Ikony herního průmyslu: Brian Fargo, zakladatel Interplay a otec Wastelandu

Žádné komentáře.