iPhone mezi elektromobily: Čína chystá revoluci automobilového průmyslu
V Číně nyní začíná působit nová automobilka Byton (název firmy je zkratkou z Bytes on Wheels, tedy „bajty na kolech”), která chce ve světě automobilů způsobit podobnou revoluci, jako způsobil iPhone mezi telefony. Byton vlastní pouze dva koncepty s tím, že žádný z nich se ještě nezačal hromadně vyrábět. Na to si budeme muset počkat až na příští rok.
Tyto své koncepty představila letos na CES 2018 v Las Vegas. Jako hlavní „taháky“ vidí cenu, nadupanou výbavu i dojezd. Byton není jediným čínským modelem, který chce prorazit do světa automobilového průmyslu a případně ho ovládnout. Bohužel většina z těchto modelů zůstala jen modely a nikdy se na opravdové silnice nepodívaly. Odborníci však tomuto konceptu dávají velké šance.
Celou tuto značku vlastní čínská společnost Future Mobility Corp., která si za své investory vybrala internetového giganta Tencent, nebo automobilky Nissan, Tesla či BMW. Všechny tyto tři značky patří k hlavním lídrům na japonském trhu s elektromobily. To do značné míry ovlivnilo právě i Byton.
V Bytonu řidič nalezne obrovský displej o rozměrech 125 x 25 cm (49“), který má být doplněn třemi dalšími displeji. Tyto displeje bude prý možné ovládat jak dotykem, tak hlasem a gesty. Pro hlasovou komunikaci se připravuje Amazon Alexa, kterou prý budou nově obsahovat i vozy značky Toyota.
Díky vyspělé technologii, která by v automobilu neměla chybět, bude možné identifikovat řidiče na základě biometrických údajů. Mezi další vychytávky patří i kamerky, které rozpoznávají obličeje celé posádky, konektivita s 5G sítí, aj.
Technické údaje pro prémiovou verzi:
- Baterie: 95kWh
- Pohon: 4x4
- Elektromotor: 350kW
- Dojezd: 520km
- Rozměry: délka 4,8 m; šířka 1, 9m; výška 1,6m
- Cena: $45 000 (zhruba milion korun)
Technické údaje pro základní verzi:
- Baterie: 71kWh
- Pohon: zadní náprava
- Elektromotor: 200kW
- Dojezd: 400km
- Rozměry: délka 4,8 m; šířka 1, 9m; výška 1,6
První modely, které by měly být vypuštěny již v průběhu příštího roku, by měly obsahovat autonomní řízení 3. úrovně. Na 4. úroveň, tzn. elektromobil dokáže ve většině případů pracovat zcela samostatně, by se měly dostat až po updatu, který je plánovaný na rok 2020.
Diskuse ke článku iPhone mezi elektromobily: Čína chystá revoluci automobilového průmyslu