Jakou cenu má vaše soukromí? Facebook nabízí 20 dolarů měsíčně
Mark Zuckerberg, zakladatel a hlavní šéf jedné z největších sociálních sítí Facebook, kdysi prohlásil, že soukromí je již dávno překonaný artefakt. Nezbytným prostředkem pro efektivní rozvoj Facebooku je o svých uživatelích vědět co možná nejvíce z jejich soukromí.
Díky těmto získaným datům může pak Facebook daleko efektivněji cílit zobrazovaný obsah i reklamu pro jednotlivé uživatele. Dalším důvodem proč je dobré znát svého uživatele co nejvíce je vývoj dalších aplikací a funkcí, které tyto data také využívají a umožňují Facebooku válcovat konkurenci.
V nedávné době se tak vedení Facebooku rozhodlo, že chce hromadně získávat data ze soukromý teenagerů a dospělých ve věku od 13 – 35 let výměnou za finanční kompenzaci . Spustila na iOS a Androidu aplikaci Project Atlas za jejíž použití svým uživatelům vyplácí krásných 20 dolarů za měsíc a k tomu jako bonus speciální prémie. Vyplacení je podmíněno ještě účastí v beta testovacích službách typu Applause nebo uTest.
Podle podmínek, které uvádí Applause při instalaci uděluje uživatel souhlas se sběrem veškerých údajů týkající se internetu a jeho používání, stejně tak jako nastavení a přehled nainstalovaných aplikací.
Facebook hid its identity but had intermediaries like uTest advertise to teens on Snapchat & Instagram that they could earn money via "social media research" aka selling their privacy. 3/ pic.twitter.com/9ohODeYXxM
— Josh Constine (@JoshConstine) 29. ledna 2019
Kvůli této aplikaci pro iOS vznikla již řada problémů a sporů. Jako hlavní důvod se uvádí fakt, že aplikace obešla testování firmy Apple. Podle serveru Tech Crunchnavíc aplikace zasílá získaná data přes VPN na adresu firmy Onavo. S touto firmou měl Facebook rozvázat spolupráci, protože nedodržela pravidla stanovená Applem pro sběr dat.