CDR.cz - Vybráno z IT

Je čas na přezutí pneumatik: Jak auto připravit na mráz?

Zdroj: Shutterstock

Příprava auta na zimní podmínky je klíčová pro bezpečnou jízdu během chladných měsíců. Od 1. listopadu do 31. března musí být vozidlo v České republice vybaveno zimními pneumatikami, pokud to vyžadují podmínky na silnicích. V tomto článku se podíváme nejen na to, proč jsou zimní pneumatiky důležité, ale i na další kroky, které by neměly být opomenuty, pokud chcete předejít nepříjemnostem během zimního provozu.

Každý řidič v České republice si musí od 1. listopadu do 31. března nasadit zimní pneumatiky, pokud to vyžadují podmínky na silnicích. Tato povinnost je upravena zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, a stanovuje, že pokud se na vozovce nachází sníh, led, námraza nebo se takové podmínky dají předpokládat, musí být vozidlo vybaveno zimními pneumatikami. V tomto článku se však podíváme nejen na samotné pneumatiky, ale i na další aspekty zimní přípravy auta, které mohou být stejně klíčové pro bezpečnou jízdu v chladných měsících.

Zimní pneumatiky: Proč jsou nezbytné a jak se liší od letních

Zimní pneumatiky jsou klíčovým faktorem, který zajišťuje bezpečnost na vozovkách za nepříznivých podmínek. Na první pohled se mohou zimní a letní pneumatiky zdát podobné, ale rozdíly mezi nimi jsou zásadní, zejména pokud jde o konstrukci a vlastnosti gumy.

Zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze speciální směsi, která je měkčí než směs použitá u letních pneumatik. Tato směs zůstává pružná i při velmi nízkých teplotách, což zajišťuje lepší přilnavost na kluzkém nebo zledovatělém povrchu. Letní pneumatiky naopak tvrdnou v chladu a jejich schopnost udržet přilnavost na vozovce výrazně klesá.

Další velký rozdíl spočívá ve vzorku běhounu. Zimní pneumatiky mají hlubší a členitější dezén s lamelami, které pomáhají odvádět vodu, sníh a bláto zpod pneumatiky, což výrazně zvyšuje trakci a snižuje riziko aquaplaningu. Letní pneumatiky mají naopak hladší vzorek, který je optimalizovaný pro vyšší rychlosti a lepší výkon na suché a mokré vozovce, ale za chladných podmínek neposkytují potřebnou přilnavost.

Zdroj: Shutterstock

Minimální hloubka dezénu: Jaký je zákonný požadavek?

Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu pro zimní pneumatiky na 4 mm. Tento požadavek je důležitý, protože snižující se hloubka dezénu výrazně ovlivňuje schopnost pneumatiky odvádět vodu a sníh, což zvyšuje riziko smyku. Pokud jsou pneumatiky opotřebované a mají menší hloubku než 4 mm, jejich schopnost udržet přilnavost k vozovce při sněhu nebo ledu je značně snížena.

Letní pneumatiky mají nižší minimální hloubku dezénu, která je stanovena na 1,6 mm. Přesto je pro bezpečnou jízdu obecně doporučováno vyměnit letní pneumatiky, když hloubka dezénu klesne pod 3 mm, zejména v deštivých podmínkách, kdy se zvyšuje riziko aquaplaningu.

Kdy nasadit zimní pneumatiky?

Zákon jasně říká, že zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 31. března, pokud jsou na vozovce zimní podmínky, tedy sníh, led nebo námraza. Pokud však meteorologové hlásí mrazy již v říjnu, měli by řidiči jednat proaktivně a pneumatiky vyměnit dříve. Jízda na letních pneumatikách v takových podmínkách nejen ohrožuje bezpečnost, ale může také vést k pokutě, pokud policie při silniční kontrole zjistí nedostatečné vybavení vozidla.

Další povinnosti před zimou: Kompletní příprava vozu

Zimní pneumatiky jsou sice základem, ale nejsou jedinou věcí, kterou musí řidiči před zimními měsíci zkontrolovat. Zde je několik dalších kroků, které by neměly být podceňovány.

  1. Výměna kapaliny do ostřikovačů
    Použití letní kapaliny do ostřikovačů v zimě může vést k zamrznutí a nefunkčnosti celého systému. Zimní směs je vyvinuta tak, aby odolávala teplotám pod bodem mrazu a účinně odstraňovala nečistoty z povrchu skla, jako jsou sůl a špína z vozovky. Bez správně fungujícího ostřikovače se rychle zhorší viditelnost, což může vést k nebezpečným situacím.
  2. Kontrola chladicí kapaliny
    Stejně jako u kapaliny do ostřikovačů, i chladicí kapalina musí být připravena na mrazivé podmínky. Pokud není správně namíchána, může dojít k zamrznutí chladicího systému, což může způsobit vážné poškození motoru. Doporučuje se zkontrolovat bod tuhnutí chladicí kapaliny a případně ji vyměnit za zimní směs, která odolá mrazu.
  3. Škrabka a smetáček na sníh
    Tyto základní pomůcky by měly být součástí výbavy každého vozidla. Po mrazivé noci může být čelní sklo pokryto vrstvou ledu, kterou nelze odstranit bez škrabky. Navíc zákon nařizuje, že vozidlo musí být před jízdou řádně očištěné od sněhu a námrazy, aby nedošlo ke zhoršení viditelnosti nebo k uvolnění sněhu během jízdy, což by mohlo ohrozit ostatní účastníky silničního provozu.
  4. Kontrola autobaterie
    Baterie je jedním z nejvíce zatěžovaných komponentů během zimy. Nízké teploty mohou způsobit její rychlejší vybíjení. Doporučuje se nechat zkontrolovat stav baterie a případně ji vyměnit, pokud je již starší a vykazuje známky opotřebení. Vždy je lepší být připraven než řešit problémy s nastartováním v mrazivém ránu.
  5. Startovací kabely a tažné lano
    Tyto dva prvky by měly být v autě vždy, ale v zimě jsou ještě důležitější. Baterie může selhat nečekaně, a pokud máte startovací kabely, snadno vám někdo pomůže nastartovat. Tažné lano může přijít vhod, pokud zapadnete do sněhu nebo dostanete smyk a potřebujete pomoc s vytažením vozidla.
  6. Písek nebo sůl
    Pokud se dostanete do situace, kdy se kola vozu protáčejí na ledu nebo ve sněhu, může vám pomoci posypání vozovky pod koly pískem nebo solí. Tyto materiály zlepšují trakci a usnadňují vyjetí z těžkých podmínek.

Zdroj: Shutterstock

  1. Zimní oblečení a deka
    Při nečekaném zdržení nebo poruše vozidla může být velmi nepříjemné čekat v zimě bez teplého oblečení. Mít v autě teplou deku a rukavice je praktické, zejména pokud musíte venku čekat na odtahovou službu nebo opravu.
  2. Kvalitní stěrače
    V zimních měsících stěrače dostávají zabrat více než v jiných obdobích roku. Sníh, led a špína ze silnic mohou rychle opotřebovat gumy stěračů, což vede ke snížení jejich účinnosti. Pravidelná kontrola a případná výměna stěračů před zimou je proto velmi důležitá.

Jízda v zimě: Co si pamatovat

Zimní jízda vyžaduje od řidičů vyšší opatrnost a změnu jízdních návyků. Sníh, led a námraza zhoršují podmínky na silnicích, což znamená, že musíte jet pomaleji a plynuleji, abyste měli svůj vůz pod kontrolou.

  1. Zachování bezpečného odstupu
    Na kluzké vozovce je brzdná dráha mnohem delší než na suchu. Mějte proto vždy dostatečný odstup od vozidla před vámi, abyste měli čas na případnou reakci. Náhlé brzdění může způsobit smyk, proto je důležité předvídat situace na silnici.
  2. Plynulé manévrování
    Při zatáčení nebo brzdění v zimních podmínkách je klíčové dělat vše plynule. Náhlé pohyby volantem nebo prudké brzdění mohou vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem. Před vjezdem do zatáčky zpomalte a jemně manévrujte volantem.
  3. Využívání motoru k brzdění
    Pokud je vozovka kluzká, je dobré využívat brzdění motorem. To znamená, že při zpomalování pustíte plynový pedál a zařadíte nižší rychlostní stupeň, což sníží rychlost bez použití brzd. Tento způsob zpomalování je bezpečnější a snižuje riziko smyku.

Závěrem: Připravte se včas

Zima se blíží a řidiči by neměli čekat na první mrazy, aby začali připravovat svá vozidla. Zimní pneumatiky jsou povinné a zajišťují bezpečnost na silnicích, ale nestačí jen vyměnit gumy. Kompletní zimní výbava, od kapaliny do ostřikovačů až po škrabku na led, je nezbytná pro bezpečnou jízdu.

Diskuse ke článku Je čas na přezutí pneumatik: Jak auto připravit na mráz?

Žádné komentáře.