Volant i řidič bude v autonomních autech vyžadován, prozatím...
Kalifornské úřady začaly jednat a pro autonomní automobily bez řidiče představily první návrh pravidel provozu na veřejných komunikacích. Ministerstvo motorových vozidel (DMV) v ustanovení mimo jiné nařizuje, aby byla v automobilu za jízdy neustále přítomna osoba s řidičským oprávněním. Nebude tedy možné, aby se vozidlo samo poflakovalo po silnici nebo vás přijelo vyzvednout z firemní schůzky. Vůz nesmí být ani chvilku bez dozoru člověka sedícího uvnitř, který by v případě kolize autonomního systému převzal řízení do svých rukou.
Další projednávanou podmínkou provozu samořídících automobilů na silnicích je, aby byla chráněna před kybernetickými útoky a měla ve své výbavě klasický volant pro manuální řízení. Automobilky tedy budou muset s volantem v interiéru i nadále počítat, alespoň ze začátku. Je totiž možné, že se nařízení po třech letech změní. Dle vyjádření bude výrobcům nejprve přidělena tříletá licence na leasingový prodej samořídících automobilů. Každý prodejce bude muset po tuto dobu vozidla testovat a získané informace o jejich bezpečnosti předat příslušným státním orgánům. Ke koncovému zákazníkovi se vůz dostane až po úspěšném absolvování speciálního výcviku.
Nasazení aut bez řidiče tedy ještě nějakou dobu potrvá, podle DMV mají výrobci technologie důkladně otestovat a získat tak více zkušeností. Jelikož je Kalifornie kolébkou vývoje většiny současných autonomních automobilových systémů řízení, pravidla, která v tomto státě vzejdou v platnost, budou s největší pravděpodobností považována za precedentní pro zbytek světa.
Stále však platí, že za všechny dopravní přestupky nebo nehody bude zodpovídat lidská bytost, nikoliv robot. Společnosti tedy budou muset při vývoji nových autonomních vozidel přehodnotit situaci, například Google nemá u svého modelu ani volant, ani pedály. V příštím roce se na toto téma uskuteční veřejná diskuze.