CDR.cz - Vybráno z IT

Lyft bude muset řidičům sdělit, kolik si mohou skutečně vydělat

Zdroj: Shutterstock

Soudní spor vedený proti společnosti Lyft odhalil znepokojivá tvrzení o výdělcích, která firma uváděla ve svých reklamách pro řidiče. Lyft měl ve svých marketingových materiálech přehánět potenciální výdělky, slibovat vyšší sazby a garantované částky, aniž by zcela vysvětlil podmínky.

Společnost Lyft souhlasila s tím, že svým řidičům bude sdělovat skutečné výdělky, které si mohou vydělat na její platformě, a doloží je důkazy. K této dohodě došlo v rámci urovnání soudního sporu, který proti Lyftu podalo americké Ministerstvo spravedlnosti a Federální obchodní komise (FTC). Soudní spor společnost obvinil z klamavých a zavádějících tvrzení, která používala ve svých reklamách v letech 2021 a 2022. Tyto reklamy byly zveřejněny v období, kdy se poptávka po přepravě po pandemických omezeních začala obnovovat.

Podle FTC Lyft v reklamách sliboval řidičům výdělky až 43 dolarů za hodinu v některých lokalitách, což mělo působit atraktivně pro nové řidiče. Tyto částky ale vycházely z údajů nejúspěšnějších řidičů a nezohledňovaly průměrné výdělky všech řidičů na platformě. Výdělek byl navíc v reklamách nadsazen až o 30 % oproti skutečnosti a zahrnoval i spropitné od zákazníků. Společnost tak ve svých kampaních prezentovala neúplné a zavádějící informace, aniž by jasně uváděla, že jde o výdělky pouze těch nejlepších.

Zdroj: Shutterstock

Zavádějící reklamní kampaně a pokuta za nepravdivé informace

Lyft rovněž sliboval, že pokud řidiči během určitého časového období dokončí stanovený počet jízd, dostanou garantovanou částku. Například reklama slibovala výdělek 975 dolarů za 45 jízd během víkendu. FTC však tvrdí, že společnost neupřesnila, že tato částka je garantována pouze jako rozdíl mezi skutečným výdělkem řidiče a uvedenou částkou. Řidiči byli v domnění, že garantovaná částka bude vyplacena nad rámec běžného výdělku jako bonus za dosažení určitého počtu jízd. FTC upozornila, že tyto mylné informace společnost poskytovala i po říjnu 2021, kdy ji komise upozornila na své obavy týkající se reklamních tvrzení.

Nový systém transparentnosti výdělků

Začátkem tohoto měsíce Lyft spustil novou „nástěnku výdělků“, která ukazuje řidičům odhadovaný hodinový výdělek za jednotlivé jízdy a jejich celkové denní, týdenní a roční výdělky. Tento nástroj však podle FTC stále nezajišťoval úplnou transparentnost. Na základě soudního vyrovnání nyní Lyft musí zveřejňovat pouze realistické odhady výdělků, které odrážejí průměrné příjmy, a to bez zahrnutí spropitného. Také musí jasně uvádět, že v případě garantovaných výdělků bude řidičům vyplácet jen rozdíl mezi skutečným výdělkem z jízd a slíbenou garantovanou částkou. Tento krok má zajistit větší důvěru mezi společností a jejími řidiči a odstranit případná nedorozumění.

Lyft zaplatí 2,1 milionu dolarů jako pokutu

V rámci vyrovnání bude Lyft také nucen zaplatit pokutu ve výši 2,1 milionu dolarů za klamavé reklamní praktiky. Tento finanční postih má nejen kompenzovat poškozené řidiče, ale také působit jako varování dalším společnostem, že reklamy, které neodrážejí realitu, budou podléhat sankcím.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Lyft bude muset řidičům sdělit, kolik si mohou skutečně vydělat

Žádné komentáře.