RECENZE - Marvel Heroes MMO, s velkou značkou přichází velká zodpovědnost
Na filmových plátnech se rok co rok objevují střídavě hrdinní příslušníci světa Marvel a oslovují svým na mnohá desetiletí bohatým univerzem mladé generace fanoušků. Videoherní průmysl však u této značky poslední dobou silně stagnuje a kromě herních adaptací jednotlivých filmů, které se veskrze setkávají s negativními známkami, si hráči jen zřídkakdy přijdou na své.
Čtenáři a znalci komiksů se budou v Marvel Heroes cítit jak ve svém živlu, neboť mnoho postav, se kterými bude hráč v průběhu hry interagovat, je možné znát právě z předlohy. Divák inspirovaný k této hře pouze filmovými adaptacemi bude v drtivé většině případů tápat nad původem některých charakterů, které nemá šanci ze snímků znát, stejně tak mnozí hratelní hrdinové budou bez patřičných znalostí předlohy působit mezi populárnějšími jako kůl v plotě a v hráči na první dojem vyvolají nechápavé výrazy.
Gazillion se však pokusil uchopit svůj titul nejen sequelově, ale také naučně – v nově navštívených oblastech budete dostávat vedlejší úkoly spočívající v přebíhání od jedné postavy k druhé. Každá z nich vám převypráví několik odstavců k historii konkrétního místa, aby každý mohl být alespoň částečně v obraze. Původ hratelných hrdinů je zároveň střípkovitě odhalován skrze načítací obrazovky, kde jsou po krátkých větách náhodně popisovány důležité události z jejich života.
Interaktivní komiks co pokouší štěstěnu
O příběh se postaral sám autor Brian Michael Bendis, jeden z předních tvůrců současného světa Marvel. Děj je vyprávěn z velké části animovanými cutscénámi, které jsou kresleny v tematickém stylu kreslíři původních komiksů. Nádech komiksového světa Marvel je taktéž krásně vyplněn zásobou hlášek a citátů, kterými se budou míjející se hrdinové navzájem častovat. Tato atmosféra je však krapet podlomena nesrovnalostí, že v jednu chvíli se na jednom místě může nacházet půl tuctu Hulků, což všímavé hráče donutí se vnitřně zasmát při každém podobném povšimnutí.
Samotnou hru ještě před zahájením prologu otevírá volba jednoho z pěti startovních hrdinů – Daredevil, Storm, Thing, Scarlet Witch nebo Hawkeye. Tuto volbu je nutné učinit bez jakéhokoliv ohmatání si mechanik daného hrdiny a je tedy třeba volit čistě podle osobního vztahu k dané postavě. Tuto volbu nelze zvrátit ani po odehrání prologu, nicméně je vám ihned po jeho ukončení darována náhodně druhá postava z téhož výčtu. Stejná ruka osudu se dotkne hráče po prvním ukončení hlavní příběhové linie, kdy je mu darován třetí hrdina, ovšem také pouze z výčtu startovních hrdinů.
Nadále je vše již jen na hráči, jeho štěstí, nervech a vytrvalosti. Farmení jednoho jediného dropu náhodného hrdiny se může vyšplhat i na více než 60 hodin herního času. Krom toho tento drop může představovat i postavu, kterou hráč již vlastní – v takovém případě je danému hrdinovi vylepšena ultimátní schopnost. V případě nezájmu připlatit si hraní mikro-transakcí se běžný smrtelník může téměř rozloučit s hraním za svého oblíbeného hrdinu, pokud se nenachází ve startovní pětici.
Superhrdinská kostymérna
Mimo hrdiny se do speciálních předmětů také řadí kostýmy, které představují jedinou možnost vizuální odlišitelnosti od ostatních hráčů, neboť hra neoplývá real-time equipem. Každá postava má řadu kostýmů, které jsou inspirované jak komiksovou předlohou, tak filmovými adaptacemi, vyberou si tedy podle svého gusta obě sféry fanoušků. Za pomocí craftera je možné do těchto obleků dále umístit různé vizuální efekty, které slouží však pouze pro okrasu.
Nabídky a schopnosti craftera i obchodníků je možné zlepšovat darováním přebytečného lootu namísto jeho prodávání. Farmení, které ve většině her tohoto typu postrádá po určitém čase smysl, dostává nový rozměr a je třeba si vymezit balanc mezi penězi a zkušenostmi obchodníků. S dostatečnou úrovní craftera je například možné rarity proměňovat a ze vzácného předmětu vytvořit předmět epický. Všechny rarity předmětů mají navíc od začátku po maximální úroveň stejnou prodejní hodnotu a hraním za postavy nízkého levelu tedy časově ani peněžně netratíte.
Filmový zážitek
Co je třeba ve prospěch Marvel Heroes vyzdvihnout v porovnání s konkurencí stejného žánru, jsou hratelné postavy a jejich herní zpracování. Na to, jak těžký úkol si vývojáři zadali, když se rozhodli pro vytvoření desítek jedinečných postav s unikátními talentovými stromy, se jedná o skvěle odvedenou práci. Běžně se setkáváme u ostatních her se základním rozřazením mezi válečníka, mága a lotra, zde se nachází více než dvacet rozdílných postav, z nichž každá má tři talentové větve.
Ačkoliv je u některých hrdinů patrný líný rukopis, kdy některé jejich mechaniky jako by jiným z oka vypadly, naleznete zde většinou schopnosti, které byste si u takového hrdiny přesně představovali. Každý útok má také svoji specifickou animaci inspirovanou věrně předlohou či filmy, a souboje tak skutečně vystihují temperament dané postavy.
Zážitek z bojů vám nezkazí ani ostatní lidé při expení, jako tomu mnohdy u MMO her bývá. Jakýkoliv zásah do souboje vás zapojí do konfliktu, ze kterého získáte plný podíl z odměn bez ohledu na počet zainteresovaných hráčů. Nikdo vám ani nemůže ukrást váš loot, neboť každý hráč má svoji specifickou, ostatním neviditelnou, kořist. V otevřených lokacích tak mohou pobíhat až stovky hráčů, aniž by si navzájem lezly do zelí. Kromě běžného expení v oblastech čas od času započne event, který může vyústit až v epický boss fight za přítomnosti všech okolních hráčů.
Přišel jsem, viděl jsem, dohrál jsem
Problém celého počinu však nastává v momentě, kdy dohrajete hlavní linii a zjistíte, že před vámi leží jen to, co již máte za sebou. Své dovednosti můžete vždy sice porovnat v PvP oblastech, obsahem hraní se však v tomto momentě stávají především daily questy sestavené z deseti pětiminutových instancí, které jste již prošli v rámci hlavní linie, v celkem šesti verzích obtížnosti, jejichž principem je doprovázet vás při expení až na samotnou hranici 60. levelu.
Odměnou za každodenní projití vám bude vždy speciální karta, která obsahuje náhodně kosmetické doplňky, reset talentů nebo hodinový boost na zkušenosti či šanci dropu vzácných předmětů. Jediná motivace, která v této fázi žene kupředu, je touha po získání nového hrdiny a zopakování celé této patálie od píky.
Verdikt
Obrovské naděje vkládané do Marvel Heroes se bohužel nesetkaly s kladnou odezvou. Bez licence Marvelu se jedná o průměrné akční RPG, které navíc v pozdější fázi hry silně strádá. Ve výsledku prozatím působí titul jako nedodělaná beta, která se už neměla na co vymluvit a musela se svým nedodělaným obsahem na trh.
Diskuse ke článku RECENZE - Marvel Heroes MMO, s velkou značkou přichází velká zodpovědnost