CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Místo oken OLED displeje? V letadlech se jich dočkáme do 10 let

Jenze tohle stejne v letadlech nebude, protoze desetina lidi by mela z takoveho pohledu srdecni zachvat, a kvuli nim by se to nikdy behem letu nezaplo. Mozna by to slo ve velkych letadlech, kde by byla jedna mistnost na tohle urcena. A sel by tam jen ten kdo by chtel.

+1
-28
-1
Je komentář přínosný?

Vzhledem k tomu jak dlouho trvá vývojový proces v letectví s ohledem na bezpečnost všeho možného, tak se toho nedočkáme myslím ani za 30 let a v economy dobytčácích pro obyčejné smrtelníky pak nikdy.

+1
-17
-1
Je komentář přínosný?

jooo nejni nad to čumět do televize místo z okna ... no a ještě nezapomenout přitom používat googlebrejle, protože bez nich by to nebylo to pravé ořechové

+1
-21
-1
Je komentář přínosný?

moc si to prestavit neviem sediet pri obrazovke 30cm blizko - budu to musiet byt aspon obrazovky z 24k rozlisenim ;)

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

Samozřejmě, že se to - troufám si říci NIKDY - nestane - tedy že se zruší okna. Vizionář nevizionář. Oni na to koukají je z té prima stránky, dáme telky místo oken. Nicméně lidi co se chtějí koukat z okna se chtějí koukat z okna a ne z 15 cm na obří displej. Dále to přidává spoustu elektroniky, která musí být opravdu bezpečná když se orosí, když v noci zmrzne, spousty kabelů spoustu desek - ale to jsou jen takové podružné záležitosti - určitě řešitelné, otázkou je za jakou (hmotnostní) cenu, když by to mělo být v tak megalomanském rozsahu.

A proč nikdy? Proč se musí zvedat roletky při startu a přistání, proč se zhasíná světlo? Protože ta okna jsou tam i pro nouzové situace, je to jediný zdroj světla a orientace po případné havárii - sedět v hliníkové trubce, kde zhasnou všecha světla i prima hi-tech OLED displeje by určitě patřilo k vrcholným zážitkům evakuací.

Nějaké využití by se jistě našlo, ale jako úplná náhrada oken, to nevídím optimisticky.

+1
+38
-1
Je komentář přínosný?

Právě že hmotnost je výhoda tohoto řešení a proč se o něm vůbec uvažuje. Absence oken znamená lehčí a pevnější trup (a tedy nižší náklady na provoz). I proto se mluví o OLED a ne o LCD - jdou natisknout na tenký a lehký materiál.
Nouzové osvětlení tam je vždy i teď (i v noci dochází k nehodám ;) ), takže z tohoto pohledu žádná změna.

Člověk se nesmí dívat na OLED, jako na něco hightech, ale jako na levný papír zítřka a potom pochopí, že to naopak směřuje do "dobytčáků" a okna budou v bussiness class.

+1
+19
-1
Je komentář přínosný?

Nicméně v letadle je bezpečnost na prvním místě, až pak jsou fičurky. A ta úspora hmotnosti může být jen zdánlivá výhoda - opravdu to bude lehčí? Samotný display ano, ale se všemi těmi záležitostmi okolo se té elektroniky a kabeláže nahromadí dost. Ta současná okénka totiž nejsou skleněná, ale jsou z polykarbonátu, tedy už nyní poměrně lehká.

Nouzové osvětlení tam je vždy, ale bohužel když dojde poškození zdrojů (baterií) či napájení kdekoliv po cestě, tak jaksi zhasne, že. :-) Proto se v noci na start a přistání zhasíná světlo, aby byli cestující přivyklí šeru.

A taky na záběrech z miniaturních kamer namířených do mnoha směrů bez slunečních clonek a s ošmudlanou optikou (kdo by čistil aerodynamické kryty před každým letem, že?) by nebyly tak pohádkově modré záběry jako jsou na vizualizacích, ale bílé nic moc obvykle, bílé nic s lens flary proti světu a jen po světle jakž takž obraz. Což lze už nyní pozorovat na různých pohledech kamer v "zábavních systémech letadel", kdy zatím co je z okna celkem normální lehce zamlžený pohled (mozek si to vyčistí), tak na záběru kamery bývá nedetekovatelné mléko. Jen zcela vyjímečně je tam něco opravdu dobře vidět. A to nemluvím o noci, kdy jsou okem krásně vidět města, vesnice, ale i hvězdy nebo polární záře a jaksi víme co produkují běžné kamery v noci. :-)

+1
+19
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.