Německo zvažuje zákaz herních lootboxů, podněcují hazard u nezletilých? [ANKETA]
V posledních letech se ve videohrách rozmohl takový nešvar. Od implementace tzv. lootboxů se pojem skloňuje s řadou vysvětlivek, žádnou ovšem oficiální, která by jasně definovala jejich účel, přínos a zejména pak následky či přímo povahu. Na jedné straně ale vždy stojí profitující vydavatelství či vývojářské studio, na straně druhé platící zákazník.
Některé bezplatné videohry si zakládají jediný zdroj příjmů právě na těchto mikrotransakcích. Trendu si však v poslední doně všimla i AAA produkce, která nepřímo penalizuje zákazníky, kteří za hru zaplatili plnou cenu a přesto mají mnoho obsahu skryto za platební branou. Nad morálností lootboxů komunita polemizuje už řadu měsíců. Dalším pojmem, se kterým jsou lootboxy mnohdy spojovány, je hazard.
Význam lootboxů spočívá v odměnění zákazníka, který do hry „vhodí“ pár korun a následně je odměněn náhodným doplňkem. Na základě toho, zda je získaný předmět užitečný nebo spíše nepoužitelný, tak zákazník buďto utratil své peníze zbytečně nebo získal jistou výhodu nad ostatními, kteří si daný předmět musí získat dlouhodobějším hraním, pokud vůbec. Případy se přirozeně liší hry ode hry.
Otázkou se začala zabývat i německá komise pro ochranu mládeže, která si nechala vypracovat novou studii na Univerzitě v Hamburku. Ta potvrdila, že se ve videohrách objevuje zvýšené množství hazardních prvků.
„Domnívám se, že je možné, že lootboxy porušují zákaz hazardních her pro děti a nezletilé,“ sdělil Wolfgang Kreißig, předseda komise pro ochranu mládeže. Zvažuje tak úplný zákaz či regulace, které by přítomnost lootboxů ve videohrách držely pod kontrolou. Rozhodnuto by mělo být v březnu 2018.
Německo není jedinou zemí, která by začala zbrojit proti existenci lootboxů. Obavy projevilo Spojené království, Austrálie, Nizozemsko, Belgie i některé státy USA. Jaký je váš názor na přítomnost lootboxů ve hrách?