CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Porovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu

Zase hromada nesmyslů. Když si popovídáte s majiteli, tak reálná spotřeba je okolo 19-23kw. Při nabíjení na stanici tak provoz vychází dráž než diesel. Velmi by mě zajímalo kde se dá koupit 75kwh baterie za 200k, protože tak málo nestojí ani malé baterie do hybridů. Realita je dvakrát až třikrát horší. Nižší servisní náklady také neplatí jak ukazují německé statistiky. A co se týče hlučnosti tak to, že je Ev tišší platí jen do rychlosti 30kmh. Od této rychlosti je převládající hluk od pneumatik a vyšší hmotnost, znamená více hluku. Emisní přínos je diskutabilní. Málokteré Ev za svůj krátký život zvládne vyrovnat svůj emisní dluh z výroby.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Těmi majiteli myslíte AutoFórum? Stejně jako u fosilů neplatí jedny informace pro všechna auta. Spotřeba 6,6 kW z Praha-východ do Prahy, protože Praha je v ďolíku (zpátky do kopce 13,X a průměr cesta tam a zpět 11,X - na jaře a na podzim, kdy neběží klimatizace a topení). Není jen Audi Q-Tron, na druhé straně je třeba Hyundai Ioniq Electric. Nabíjení odpovím kolegovi níže, ale u (moderního) dieselu nezapomeňte taky na vysoké servisní náklady po záruce (pokud teda nejezdíte např s protrženým filtrem pevných částic). Cena baterie: Některé automobilky vám řeknou, že baterie stojí víc než auto (jakou inteligenci člověk musí mít, aby tomu věřil?). Jiné mají oficiální ceny v servisu a nesnaží se vás natáhnout (namátkou Tesla a Nissan - zrovna u Tesly nedávno klesla cena ze 400 tisíc na 250 tisíc). Německé statistiky nezohledňují, že Tesly nemusí do servisu (pylový filtr si vyměníte sám), takže pak jedou po delší době, až když je skutečně nějaký problém. Hluk, zvláště od dieselu, fakt neslyšíte, když to auto trápíte na dálnici? A emise EV vyrovná po nějakých 100-120 tisících, což je u Pepíků "voňavka". Po postupném odstavení uhelných elektráren dřív. Plus lokální emise, kde neudržovaný moderní diesel vypustí 40x víc jedovatých oxidů dusíku než Jaguar 6válec benzín z roku 1986 (verze pro Švýcarsko, nedávno to na laboratoři měřili).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak nějak. Můj Tesla Model 3 ještě za 2 roky a 21k km v servisu nebyl a žádné pravidelné prohlídky nejsou. Zatím jsem platil jen za výměnu kol zimní - letní a zpět. Co se týče spotřeby, tak na dálnici 130 km/h si to vezme kolem 12 kWh/100km, po městě i míň než polovinu. A když nabíjím doma ze soláru (ušetří cca 90% energie), tak jezdím za cca 7kč/100km. Mimo domov jsem zatím za ty 2 roky nabíjel 3x a stálo mě to asi 600? Stačí mít dost na dojez domů 😁 Jako není špatný mít doma sporťák, co jezdí v podstatě zadarmo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Však jsem to vysvětlil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Aha, tady ještě někdo čte noviny a věří, co v nich píšou 😁 Holt Tesla neinzeruje, tak nemají důvod ji vychvalovat...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak když maj v názvu "Pravda" ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zase ty solary a dobíjení zdarma. Tímhle nesmyslem argumentují všichni zastánci EV. Nějak zapominaš na investici do soláru a bateriového úložiště. Takže za 600kc nedobijiš ani omylem. A aby to mělo nějakou rozumnou kapacitu tak se bavíme tak o 400k investici. A stejně tak se zapomíná, že většina lidí si ani solár postavit nemůže, protože bydlí v bytech. A 12kwh na dálnici? Bez tyhle pohádky vyprávět někam jinam. https://www.youtube.com/watch?v=vz4qnwNKxt4
A ne Tesla 3 fakt sporťák není. https://www.youtube.com/watch?v=0tdhYevUGwM

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Většina elektormobilistů soláry nemá. Stačí vhodný tarif na elektřinu a vhodně nabíjet a jezdíš za halíře. A ano, sporťáky se na Teslu nechytaj.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

pozrite si to video vyssie co kolega postoval.
to co tvrdite su uz vyslovene bludy

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Máš nějakou transpilaci nebo shrnutí toho 50minutového videa? Já jezdím elektorauty roky...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nelze vůbec porovnat provoz bateriového auta při nákupu elektřiny ze sítě a vlastní FVE.
Samozřejmě, když si ůžete postavit FVE o takovém výkonu, že s tím živíte elektroauto, tak máte náklady minimální.
Ovšem musíte mít na tu investici, řekl bych tak 3/4 milionu.
Ale drtivá většina lidí musí jezdit na cizí zdroje a v tom případě je lepší LPG.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pokud máš EV, tak dostaneš jiný tarif na elektřinu. My např nemáme FVE (musíme nejdřív zrekonstruovat střechu). A FVE si často lidi kupují i pro barák samotný, takže se nesplácí jen autem. Navíc často kupují za polovinu tebou zmíněné částky, stačí na denní nájezd a provoz domu. Časem dokoupí druhou půlku, v tu dobu bude ještě levnější výroba panelů.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tak LPG je asi uplne najlacnejsie zo vsetkych pohonov. Skoda, ze sa to kvoli kadejakym polenam z depostickej EU nemohlo rozsirit dalej

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já proti LPG nic nemám. Ale někomu může vadit nemožnost parkovat v podzemních garážích (LPG klesá ke dnu - muselo by se odčerpávat, CNG ke stropu - mnohem snažší řešení větráním, EV jen doutná - i ten jeden Jaguar ePace tady v Česku jednoduše odtlačili do výtahu).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

BEV je jednoducho drahsi:
- drahsi nakup
- drahsi servis
- drahsie poistky
- vacsia strata pri sekundarnom predaji
- jedina vyhoda je uspora pri nabijani, ale iba ak mozte nabijat doma. inak aj to je drahsie

A to ci je BEV ekologickejsi je velka otazka, do ktorej vstupuje vela premennych. Vyborna prednaska na tuto temu
https://www.youtube.com/watch?v=MfVK6_r4alw

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Cenová hadina, od které jsou EV stejně drahé na pořízení jako ICEV, se stále snižuje. A i ta pod ní dorovnaj cenu po pár letech v celkových nákladech (TCO, total cost of ownership - palivo, servis, ..).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

- drahsi nakup - to už brzy platit nebude
- drahsi servis - pouze pokud nabouráš a to jen někdy, žádný pravidelný servis a výměny čekoholiv není třeba
- drahsie poistky - pouze dočasně, v US už Tesla nabízí vlastní pojistku, v EU má být už brzy
- vacsia strata pri sekundarnom predaji - protože ceny nových klesají a když koupím nové za míň, tak je mi fuk, že staré prodám taky za míň
- jedina vyhoda je uspora pri nabijani, ale iba ak mozte nabijat doma. inak aj to je drahsie - hodně záleží co koupíš a kde nabíjíš

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Když má nové EV dvojnásobný dojezd za stejnou cenu, tak samozřejmě starému cena klesne. Zas ale už i AutoFórum zoufá, jak jsou pro Čechy EV levná (Češi kupují 80 % aut jako ojetiny).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

aha, takze zasa len sluby. uz to malo byt lacnejsie pred 15 rokmy, holat stale neni. Ale treba vydrzat.
heh, takze BEV ziadny servis nepotrebuje :D
Tak to hej chlapi, nemate chybu

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ceny na nabíjecích stanicích cca 7-10 Kč? Kde? Třeba E.ON má cenu pro registrované 12.50 (dobíjení z AC vůbec neberu v potaz - čekat půl dne na nabití fakt nechci). Pro neregistrované 15,- pro dobíjení do 150 kW, 17,80 pro rychlé dobíjení nad 150kW. Na hromadě nabíječek je to ještě dražší.
Tohle není novinařina ale holá demagogie.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Třeba Tesla super charger. 10.20 - 11.30 podle času.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Třeba [dosaď nejdražší nabíječky]" je taky demagogie. Nehledě na to, že 90 % nabíjení je doma/v práci/veřejná AC nabíječka , takže vás netrápí, že jednou za čas na dlouhé cestě budete na rychlonabíječce platit jako lidi s benzínem (pro celkové náklady vás zajímá průměr). Samozřejmě pokud jezdíte jen dálky, tak zatím je lepší spalovák. Však elektroauta mají ještě 10 let čas (kde byla před 5 nebo dokonce 10 lety?).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

prvy elektromobil tu bol este skor ako prvy spalovak. tolko k casu potrebnemu na vyvoj

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Holt chvíli trvalo, než baterky dostatečně zlevnily - než se jich začalo vyrábět dost.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

80 % té historie tu byly jen olověné baterky. A i ty motory měly znatelně nižší účinnost.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Byl tu dřív, akorát, že ještě nebyla elektřina. Takže čekali na objev elektřiny a natažení drátů... :-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

On ani ten benzín nebyl.
Akorát že se to vyjevilo jako dobrá možnost, jak využít nějaký derivát ropy a vznikl velice funkční systém.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ze začátku byl benzín hodně levný, šlo o odpadní produkt, kterého se potřebovali rafinérie zbavit. Hlavní byla nafta pro náklaďáky a lodě a kerosen pro letadla.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jezdil jsem do pracovat do Německa. Každý týden 2x 800km. Dal jsem tuhle trasu do kalkulátoru trasy Tesly. Výsledek? Na těch 800km bych strávil 4h na nabíječkách a v cíli měl vybité auto. Takže minimálně 8h týdně ztráta času. V případě kolegy by to bylo ještě horší, protože pokračoval dalších 200km do Zlína. Ev je na delší trasy za trest. Nebo když je potřeba táhnout větší přívěs. Pro mě je Ev použitelné na 80% tras. Na zbytek potřebuji jiné auto. Hodně lidí může mít jen jedno auto. Pak o Ev nemá ani smysl uvažovat. A jako druhé auto je dost drahé. Co mě štve je kategorie malých levných aut s malou spotřebu. EU je v rámci boje s CO2 zcela zabila. O vývoji Ev se dá posledních 50 let říci že revoluce je jen 10 let před námi. A pořád nepřichází. Zajímavé bylo řešení s elektrolytem, které řešilo dobíjení. Z 0% na 100% za 5 minut Ale skončilo to na kapacitě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je nějaká blbost, ne? Dal jsem cvičně trasu na sever do Polska, 970km, 4 zastávky u superchargerů, 17+33+14+43 minut a zbyde 43% baterky. A to mám LiFePol, která se nabíjí pomalu. 13h cesta z toho 1.8h odpočinek není od věci.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

On je ten typ, co čůrá za jízdy do PET láhve, kterou předtím vypil.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je klasická reakce elektromobilistů - "dlouhé pauzy jsou normální, nechápu co na tom nechápete".
Upřímně je mi vlastně fuk jak kdo argumentuje. Jsem svéprávný a umím si sám rozhodnout co potřebuji a co a jak využiji.
11 hodin za volantem je dlouhá doba, ale 13 hodin na cestě ještě delší, zvlášť když vezete rodinu přes noc. Střídat se dá po dvou hodinách, a nepotřebuji sedět 2 hodiny u kafe. Stejně jak psal kolega někde kolem - na 80% cest je to ok, zbytek lepší spalovák. Zastávám že jedno auto v rodině stačí, takže u mě zatím spalovák. Jezdím trasu jižní morava - východní čechy nebo Praha (Chýně) a zpět. Obě cesty cca 300, plus drobné pojíždění v místě bez možnosti dobití (pokud nejsem e-kafař) - co mi z toho vyleze?
Nabíječky nesleduji, jen jsem zažil ukázku kámoše s pracovním elektrem v Brně ve Vaňkovce - tuším 19 kaček / kW.
Za mě ať si každý koupí co chce, jen bych prosil při psaní článku trochu nastudovat fakta a uvádět je do kontextu a nevytahovat jen to co se komu hodí.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

S 19 Kč ho pěkně natáhli. A sám zmiňujete děti - kolikrát asi budete stavit kvůli nim? Zkušenosti lidí, co jeli s rodinou k moři, ukazují - při chytrém plánování - téměř nulové zpoždění.

> Zastávám že jedno auto v rodině stačí, takže u mě zatím spalovák.

To vás moc není. V 11milionovém Česku je 6 a půl milionu aut. Skoro každá rodina má 2+, takže levné ojeté EV poslouží jako daily car a jednoho spalováka si nechají na dlouhé cesty. Není kam spěchat, spalováky si koupíte ještě i za 10 let (a pak jako ojetiny).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

hej, vsetko je krasne a ruzove. A k tomu to este ani servise nepotrebuje :D

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Oproti době kdy jsem to počítal naposled se to trochu zlepšilo. Nicméně ani teď to není žádná sláva. A kalkulačka už raději neodhaduje procenta baterie. Nicméně na nabíječkách bych strávil 60+75+10min a ještě bych si musel udělat zajížďku k nabíječce. Takže výsledek je 9h pro naftovou Octavii (které ještě zbyde třetina nádrže) a 12h pro model 3. Jezdili jsme tři řidiči a střídali se po třech hodinách. Tyhle hodiny "odpočinku" na nabíječkách by mi jen kradli hodiny opravdového odpočinku v posteli.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takže celé auto plné řidičů, kteří se prohazují. Tohle fakt zatím není usecase pro elektroauta.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A přesto nám je nutí jako jediné možné řešení do budoucna. (Syntetická paliva se dočkala slabé podpory teprve nedávno). Jinak tohle je pořád úsek, který je schopný uřídit jeden řidič. Už jsem měl i sluzebku do Modeny a zpět. 2x 1400km, dva řidiči.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nikdo vám je nenutí, třeba budou i jiné alternativy. I když je fakt, že těžko něco překoná účinnost elektromotoru, nabíjení baterie, výroby elektřiny a jejího dálkového přenosu. U syntektických paliv bude úspěch, pokud budou jen 2x dražší než normální (aktuálně jsou 3x dražší, ale buďme optimisti).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ten zákaz prodeje spalovacích motorů, zákazy vjezdu starších vozidel byly teda co?Aktuálně jsou syntetická paliva (konkrétně hvo100) za podobnou cenu. Ale ještě se nečarovalo se spotřební daní (což Ev čeká také). Elektřina se špatně skladuje a transportuje do nedostupných míst. Navíc množství potřebné energie si vyžádá masivní investice do infrastruktury. Syntetika má v tomhle výhodu. Lze využít existující infrastruktury. Btw nabíjení baterie moc účinné není. 10-15% ztráta energie.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro srovnání: V Česku jsou veřejné nabíječky využité ze 2 %. Ve špičce není problém popojet pár km na další.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

NeAI Čihák se zase předvedla, taková snůška nesmyslů na pár řádcích, to tu už dlouho nebylo. Přitom AI Francesco alias ČIhák se tak snaží, aby úroveň článků nešla nad svůj standard, jenž je proklatě nízko. Ale tentokrát to nestačilo ani na standard žáka prvního stupně základní školy.

Kdybych měl ty nesmysly popisovat, tak bych vám to musel přepsat celý a to fakt nebudu, hrůza!

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

V první řadě - jsem petrolhead a tak i zemřu ;-). Za druhé - dělám v oboru, který je součástí energetiky, spolupracuji se specialisty distribuce a měření v PRE a ČEZ. Vím jaké jsou v oboru problémy, jak se k nim staví operátoři i regulátor. Tím je obecně dán můj postoj k elektromobilitě na území ČR. Na druhou stranu, nejsem ani dogmatik a dokážu uznat výhody tam, kde skutečně jsou. A jsem městský člověk, takže moje jsou převážně i městské problémy (jak daleko, s jakým nákladem a jak často někam cestuji).

Takže, článek se alespoň snaží, i když z něj jak bolavý palec trčí snaha protežovat EV. O skutečných cenách energie na veřejných stanicích viz ostatní příspěvky - já jen podotknu, že to navíc tato elektřina zatím není zatížena spotřební daní. Ročně je to z fosilních paliv cca 90GKč do státního rozpočtu, jak dlouho myslíte, že si stát nechá takové prachy utíkat? Pokus více danit fosil, aby se pár vyvolených mohlo vozit "zadarmo", žádná vláda neustojí.
Dotace 200.000Kč? To je snad vtip, ne? Jen pro firmy a jen v případě nákupu vozu nějakou formou financování.
Silniční daň, dálniční známka, parkování zdarma - viz spotřební daň. Jen dokud bude dost zdrojů jinde, pak mají i EV utrum.
Zkrátka, výhodu mají jako obvykle ti, kteří mají zdroje - mají barák, mohli si dovolit FVE, nabíjejí doma. Zbytek nás má smůlu - já, například, v 6.patře na sídlišti EV nenabiju. Než mi někdo odpoví, že můžu nabíjet na veřejných bodech PRE u trafaček, nezapomínejte na to co jsem napsal na začátku - znám pražskou distribuci, vím kolik a kde jsou DTS (distribuční trafo stanice) a vím, které jsou vhodné k instalaci wallboxů. Na mém sídlišti je jen zhruba třetina DTS osazena wallboxy, ke zbytku se nedá dojet autem. A to v mém blízkém okolí dělá 2 (slovy DVĚ !!) nabíjecí místa na zhruba 1000 domácností. Nezanedbatelná výhody Prahy je ovšem v tom, že má obrovskou rezervu, průměrná zátěž DTS je jen asi 35%, takže kapacita je k dispozici. A už nějakou dobu běží program nabíječek připojených na sloupy veřejného osvětlení. Ale problém jsou peníze (jako vždycky) - budeme v Praze chtít platit násobně vyšší ceny energie aby bylo z čeho zaplatit nabíječky? Protože Němci (přes několik firem patří PRE bavorské zemské vládě) svoje zisky reinvestovat nechtějí, radši zdraží.

Koukám, že jsem se rozkecal a od EV uhnul ke skutečnému problému elektromobility - infrastruktuře a cenotvorbě. Takže na závěr - z mého pohledu, Škoda Citigo / VW eUp apod., mají smysl (městská nákupní taška). Śkodovky Kokodáky a podobné obludnosti, včetně velkých sedanů, smysl nemají - jen omezený smysl měly vlastně i jejich fosilní verze.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pokud nehodláte zemřít v nejbližších cca 5ti letech, tak se vám s největší pravděpodobností stane, že si EV koupíte. A téměř jistě to nebude Škoda. Buď Tesla nebo nějakej číňan. Ceny baterek klesají, ale kvůli zeleným mozkům ceny spalováků už nikdy dolů nepůjdou. A to, že infrastruktura je blbá dnes, neznamená že bude i za pár let. Až bude větší poptávka, bude i nabídka. Pokud můžete nabíjet doma, tak už dnes je blbost EV nemít.

A stejně nejspíš to je všechno jedno až tu za pár let budou jezdit robotaxi, kde cena za kilometr bude postupně daleko nižší, než náklady na vlastnění vlastního vozu. 😁

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to ze maju baterie zlacniet pocuvam uz 15 rokov. a stale su drahe.
Infrastruktura je beh na dlhe trate, chce to vela investicii.
A ako pisal kolega vyssie, doma nabijat nemoze. Treba citat s porozumenim

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím o kolik za 15, ale za posledních 20 let zlevnily baterky na desetinu. Snad nevěříte, že baterka stojí víc než auto? Tesla výměnu za novou nedávno zlevnila ze 400 na 250 tisíc.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tak tu https://www.portalridice.cz/clanek/elektromobil-a-cena-jeho-baterie
pisu, ze 360k
co mi nepride, zrovna malo

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Záleží taky na ceně auta. U Tesly za 4 miliony je baterka za 400 tisíc jen 10 % auta. Naopak u Leafa zas baterka stojí o dost min (taky je menší kapacity).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

nie, opat zle. pise sa tam o baterii pre teslu 3. a ta sa da kupit pod milion CZK.
cize cca 40% ceny auta. Noveho auta.
Ked to auto bude mat 8-9 rokov a bude treba vymenit bateriu, tak ta cena auta mozno nebude ani tych 400 000. A keby aj, tak to mame 100% ceny auta.
super deal

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nie, opat zle. Pro Model 3 nedávno zlevnila ze 400 tisíc na 250 tisíc. A i u spalováků běžně oficiální ceny v servisu jsou bez problému 25 % ceny auta. A i u baterek umí garážníci měnit i jednotlivé články. Mimoto na palivu ušetříš na novou baterku.

Co se týče ojetin, spousta jich tu jezdí i 10 let starých, např náš Leaf gen1, a můžu ti říct, že baterka to auto přežije (aktuálně zdraví 76 %). Případně nová za desítky tisíc, co jiní lidé už měnili (pokud chci originální malou kapacitu).

A znám dokonce tady lidi, co si přivezli např. dodávku z Německa bez baterek a nainstalovali si lionku sami. Články jsou velmi levné (za posledních 20 let zlevnili na desetinnu) a práci si uděláš sám (to je stejné jako s barákem - buď is ho z části postavíš sám, nebo zaplatíš někoho jiného).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud 360 k po slevě na desetinu, tak bychom tu měli zajímavý argument. :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nedávno zlevnila Tesla základní baterku ze 400 tisíc na 250. Takže je předpoklad, že pokles cen baterií se nezastavil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Fanušci EV jsou jak kolovrátci.

Jasně píše, že v 6. patře si asi FVE nenainstaluje, takže nabíjení doma se nekoná. Infrastruktura se sama od sebe nevybuduje, tyhle kecy šíří jen lidé, kteří si myslí, že se elektřina bere v zásuvce, zdravím lidi ze strany zelených.

Ceny elektromobilů nijak zvlášť neklesají a než se dostanou na poloviční ceny, kolik stojí spalováky, bude to ještě mnoho let trvat. Vlastně ne, kecám, EU prostě zdraží spalováky o půlku nahoru, aby se to vyrovnalo a běžný člověk neměl auto žádné.

Ve snech zelených se bude jezdit s robotaxi a zakáže se cyklistika, protože jinak si s těma pumpičkářema to robotaxi poradí definitivně. Motoristé, co auta rádi řídí, by tomu i fandili, ale ne za cenu, že budou sedět doma a chodit maximálně pěšky!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Většina lidí nemá FVE, i když bydlí v baráku. A v Praze jezdí spousta Tesel a taky tu nemají na bytovce soláry (o smysluplném výkonu vzhledem k počtu bytů).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Že někdo jezdí Teslou neznamená, že má nižší náklady.
Většina lidí, kteří jí mají, si jí pořídili bez ohledu na to, kolik je provoz stojí.
Často pro iluzi, že tím nějak prospívají životnímu prostředí.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Neznám nikoho, kdo si v mém okolí koupil EV kvůli ekologii. A bez ohledu na cenu provozu můžete říct o všech drahých autech (proč si nekoupil Dácii?).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

velmi, velmi dobry koment

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> já jen podotknu, že to navíc tato elektřina zatím není zatížena spotřební daní.

Já jen podotknu, že elektřina JE zatížena spotřební daní:

"Sazba daně z elektřiny je pro všechny zákazníky stejná a činí 28,30 Kč/MWh. Připočítat musíme ještě DPH, které je aktuálně 21 %, čímž se dostáváme na 34,24 Kč/MWh."
https://www.vemexenergie.cz/poradna/ostatni/co-je-to-dan-z-elektriny/

EDIT: Daně se budou zvyšovat, za levicových i pravicových vládách, protože demografie. Ale s téměř 100% pravděpodobností pro všechna auta, ne jen pro elektrická. Např. na Islandu daň za kilometr budou mít i spalovací, jen o párlet později.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jinak teda, asi je to zbytečné psát zrovna sem, ale osobně jsem velký příznivec elektromobility. Nicméně uměle zdražovat kvůli EV spalováky nebo chtít mít 100% elektromobilitu, je debilovina hodná EU.

EV je dobrý do města. (tečka)

Časem EV pokročí a bude to vhodné i na různé delší jízdy, ale zatim to je v plenkách. Naprosto nesmysl je mít v EV supertěžkou baterii, která je zodpovědná za enormní spotřebu energie, když jezdim po městě 20km denně.
Jenže, když pak chci jet delší cestu, tak co s tím.
Zatím nic, ale řešením jsou modulární uživatelsky přidělatelné baterie, které si prostě před cestou nakonfiguruju, jak potřebuju.
Časem to být může, pokud se do toho EU nebude srát, ale zatím, jak říkám, je to v plenkách, celá EV je o minimálně 20 let předčasná.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono strašně záleží na tom, který EV si koupíš. V podstatě vše, co jsem vyzkoušel, stálo za prd. A s Teslou (nejlevnější model 3) jsem už 2 roky naprosto spokojen. Manželka taky. A koupil jsem ji na cesty do práce (160km jedna cesta). V zimně to je tak tak, v létě zbejvá i 40% baterky po 320km cesty. A na popojíždění po městě to je úplně super. Hlavně to je úplně jiný svezení a požitek z jízdy. Hlavně to nízký těžiště kvůli baterkám v podlaze a akcelerace 😁 Já už bych neměnil a vy si můžete brblat co chcete.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo, Tesla 3 ok, za mě jediný použitelný elektromobil, který se v ČR prodává. Ale i ta Tesla je zbytečně těžká na popojezd po městě. Ta baterie, kdyby byla modulární,tak by to bylo výhodnější.
Jinak ale sorry, nemám a ani bych nedal 1.100.000 za auto, limit mám 550.000, teda přesně polovinu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Časy se mění. Model 3 už je levnější než vyšší modely oktávek (a to Tesla má v základu prakticky vše, ne holobyt, jen tam není samořízení). Modulární baterie je u ní blbost, když chceš nižší cenu (je součástí karoserie).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Fajn, za deset let klesne kapacita baterie o 20%, možná. Může se podělat nějaká silová elektronika. Co mě může potkat u Oktávky v dýzlu? Rozvody, EGR, DPF, za deset let začnou umírat různá čidla kolem motoru a DPF... Budete to svědomitě řešit originálními díly a servisem? Do toho každý rok olej, filtry. Ono to není tak jednoznačné, co vyjde na údržbu levněji.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Na Teslu máš 4 roky záruku. A pak už je stejně čas koupit novou 😁 A 8 let na to, že kapacita baterky neklesne pod 70%.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jojo, zaplatit každé čtyři roky míč. A za ušetřené peníze poletíme na dovolenou na Bali. :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zrovna Tesly si proti jiným EV drží cenu jedni z nejlíp.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takže má ta čtyřletá záruka smysl, nebo nemá?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dlouhá záruka znamená, že si výrobce věří, že výrobek vyrobil dobře.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Údržba spalováku je pořád levnější než nová baterie do EV, ale hlavní problém je víc než dvojnásobná pořizovací cena.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Žiješ v minulosti. Tesla zlevnila baterii ze 400 na 250 tisíc. A teď mi řekni, kolik stojí nový motor, převodovka nebo fitlr částic ve spalováku (oficiální v servisu). Ta hranice, kde jsou EV dražší než ICEV, se nebezpečně posouvá, a až Pepíci pochopí význam zkratky TCO, tak to bude hukot. Pokles ceny spalováků v odprodeji brutální, asi jako když Apple přešel z PowerPC na Intel a pak z Intelu na ARM (jinak si Macy naopak cenu velmi dobře drží).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

k tomu TCO:
BEV je jednoducho drahsi:
- drahsi nakup
- drahsi servis
- drahsie poistky
- vacsia strata pri sekundarnom predaji
- jedina vyhoda je uspora pri nabijani, ale iba ak mozte nabijat doma. inak aj to je drahsie

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tímhle jsi tu už tapetoval. Kdo tě platí?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

je to nutne, ked pises stale dokola tie iste koniny

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale ty píšeš dokola doslova stejný sled písmenek. Se řídíš Goebbelsem?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Motor není zas tak drahá záležitost. Okolo 100k.
Filtr, pokud je jen zanesen, tak jde vyčistit. Ale dost se kradou. Pak to bejva 25-75k podle výrobce. Převodovky umírají výjimečně. Spíše umírají díly okolo. Rozptyl bude větší podle toho o jakém typu převodovky se mluví. Když se podíváš na seznamy dílů co měnili (a jak často) lidí v Ev s velkým nájezdem, tak je to taky slušná rána přes kapsu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A co se v EV mění kromě baterie? Která teď zlevnila skoro na polovinu? A garážníci umí vyměnit i jednotlivé články a někteří výrobci (myslím třeba oblíbený Enyaq) mají baterii modulární, takže to po částech umí i oficiální servis? Zbytek (motor, reduktor , nabíjecí elektronika a mechanika) jsou opravy na půl dne a jednotky tisíc, když to umíš. Mimoto u nájezdů, o kterých mluvíš, na rozdílu ceny paliva vyděláš na několik baterek (takhle fungují taxikáři, že baterky drtí rychlonabíjením).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tahle autopůjčovna byla už dávno vysvětlená. TLDR lidi si užívali skvělý výkon a akceleraci a s těmi auty blbli více než s běžnými. Vznikalo tak více škod. A autopůjčovna musí opravovat v oficálním servisu což je drahé i u spalováků.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

a nielen kupna cena, ale aj rychly pokles hodnoty pri predaji ojazdeneho vozidla

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Což je právě dobře, protože 80 % Čechů kupuje ojetiny.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jenže je kupují tak staré, že už je velké riziko úmrtí baterie. A na novou mít nebudou. Číňani tohle řeší pronájmem baterie. Jenže jak dlouho tu službu budou nabízet? A kolik budou kupci levných aut ochotni měsíčně platit? Spíš to vypadá, že se Evropa změní na klub veteranistu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Asi nevíš, že baterie většinu aut přežije. I těch starých, s horší chemií. Rodiče mají Leaf gen1, baterie stará 10 let a zdraví 76 %. Servis nula, jezdí za halíře a Nissan nabízí novou baterii oficiálně v servisu za výrobní náklady (z bouračky o třetinu levnější).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to je zasa logika. ked predavas auta, tak po nicom inom netuzis, len aby jeho hodnota letela dole.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale 80 % Čechů už ho koupilo levné, pak už o tolik cena neklesne. EV si drží cenu lépe než ICEV.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mám BMW s německým zázrakem jménem N42, který je komplikovanější než většina současných motorů. Za poslední 2 roky jsem vyměnil většinu čidel. Motor měl několikrát otevřen. Rozvody jsou dobré na dalších 200tkm. Olej měním častěji podle nájezdu a zatížení (ne podle predepsanych 25tkm). Nedělá mi to problém. :) Diy opravy u Ev jsou trošku komplikovanější. Co se týče běžné údržby u Ev, tak výměna kapalin se dělá také. Jen je méně častá. Pak tu máš díly které se u Ev opotřebovávají více. Klouby, ložiska, silentbloky, pneu. Podle statistik co dělali Němci to vycházelo nakladově podobně.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A teď si představ, že ten tvůj motor by měl někdo, kdo se v něm neumí hrabat nebo nechce. By se nedoplatil.

Bráchovi kamarádi opravují jak spalovací, tak elektrická auta. Nabíjecí mechanika a elektronika, ložiska v ekektromotoru, výměna oleje v reduktoru, ... Opravy za půl dne práce a tisíce korun - v servisu chtěli desetitisíce, i přes sto tisíc. Je ale fakt, že ani spalovací auta už neumí servisy opravovat - jen vyměňují díly. Mimochodem jako správní elektromobilisti kupují a opravují jen spalováky s 6 a více válci, naposled Jaguar z roku 1986.

Tesla dává volně ke stažení celou dokumentaci, aby si lidi mohli opravovat auto sami nebo aby to uměli garážníci v jejich okolí. A Nissan Leaf je zas tak jednoduchý, že lidi umí přeprogramovat jednotku po výměně baterie za větší a výměna baterie jde podle návodu na YouTube. V Norsku umí i vyříznout a vyměnit jednotlivé články baterie.

PS: Ne všechna EV mají chlazení baterie kapalinou. Bráchi Hyundai Ioniq Electric je chlazen větrákem. Leaf a Dacia Spring dokonce vůbec. A tu kapalinu už Hyundai výrazně zlevnil (už ji nevyměňuje ani celou).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Brzdy. Zrovna nedávno jsem četl (údaje ze servisů), jak velmi rychle se opotřebovávají brzdy u elektroaut. Proto EU chce zavést vysavače u brzd. Dokonce uváděli až 3 krát více z důvodu větší brzděné hmotnosti elektroaut.
To samé mi tvrdí spolupracovník, jež má elektrické i benzin BMW + navíc dřívější opotřebení pneu u elektrokáry.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Až na to, že brzdy se u elektroaut neopotřebovávají. Problém je opačný - jak se nepoužívají, tak reznou. Proto třeba VW u ID3 zvolil vzadu bubny místo kotoučů.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

CITACE: Tesla zmiňuje, že brzdy musí být pravidelně kontrolovány a pro brzdové destičky, stejně jako pro kotouče, vydala dokonce i servisní limity. To samozřejmě lze vnímat jako bezpečnostní pojistku, aby automobilku nikdo nemohl žalovat. Nicméně je tím znovu dokázáno, jak moc si Musk nedává pozor na to, co říká či v tomto případě píše.
Abychom tedy vše sesumírovali, rovnou uvedeme, že brzdové destičky Tesel skutečně nemusí být nikdy vyměněny. Nicméně k takové situaci může dojít jen za předpokladu, že majitel vozu bude jezdit v podstatě jen ve městě jako Mirek Dušín a svému autu nikdy plně nenabije akumulátory. Jak moc to bude reálné - či časté - si jistě dokážete představit sami. Připomenout navíc musíme opačný extrém, kdy jednomu z majitelů nového Modelu 3 brzdy na okruhu vydržely jen 15 km ostré jízdy. Je to jistě též výjimečná záležitost, nejlépe ale ukazuje, jak moc nejsou slova „doslova nikdy měnit” dalece vzdálena realitě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Však o tom píšu. Jak se brzdy neopotřebovávají, tak kotouče reznou a mezi kotouče a destičky se usazuje sajrajt z vozovky. Takže se musí občas zkontrolovat, protože bys je v USA mohl žalovat, když by brzdy nebrzdili, když se dostaneš do kritické situace. Normální člověk je prostě jednou za čas prošlápne. PS: Na okruhu odrovnáš nezávodní brzdy na spalováku brzdy úplně stejně.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Hlavně by jsi je měl pravidelně používat. Protože pak je budeš potřebovat a účinek nikde. Stačí lehkej deštík a vrstvička povrchové koroze udělá své. Na okruhu brzdy u Ev dostávají víc na prdel. Je třeba zastavit vyšší hmotnost a že začátku i z vyšších rychlostí. A jejich dimenzování často není úplně ideální k výkonům, které auto předvádí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

K brzdění se přidá i rekuperace, takže větší hmotnost je kompenzována. Problém je na klouzavém povrchu, např sníh. Dost lidí se vybouralo, když machrovalo.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To ti moc nepomůže a ještě zvýšíš zátěž baterky. Trojka performance se na okruhu moc dobře nepředvedla. https://www.youtube.com/watch?v=0tdhYevUGwM Hraje si na sportovní sedan ale nemá na to.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Model 3 je pro maminy, druhé auto do rodiny. To je jako bys řekl, že škodovky RS jsou sportovní. Přitom Model 3 Long Range (ten nejpomalejší) má větší akceleraci a maximálku než Enyaq RS.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

par postov vyssie si pisal, ze sportiaky sa na teslu 3 nechytaju.
A teraz je to pre maminy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, sporťáky se nechytají ani na Model 3 pro maminy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To vsetko sposobuje emisie naviac.
A to znova otvara otazku ekologickosti takychto aut

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hlavní problém jsou oxidy dusíku a pevné částice rozbité na tak malé, že projdou přes plíce do krve. CO2 místně problém není a globálně zde nebudu řešit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

takto to porovnavaju asi ti blbci v Bruseli, co odklepli eauta od 2035. Budem reagovat len na nabijanie.. tu v panelaku je 60 bytov, ked si kazdy vyhodi predlzovacku z okna, tak tu bude 60 ks tak 50-150m predlzovaciek. Okamzite na baraku vyhodi tie 3x64A istice a bude po nabijani. Ked tam daju silnejsie, aby to utiahlo, tak zacne dymit ta mala rozvodna tu asi 20m odomna, lebo nebola stavana na to, aby nabijala naraz x stoviek elektroaut. Takze pan z bruselu nech si vy*ere oko a elektroauta nech ponukne tym, co ich mozu a chcu mat, nam nech da svaty pokoj. Nech radsej zadotuje preasfaltovanie celeho sidliska, lebo to nikto za 40 rokov, co existuje nerobil a dost zle sa ide aj elektrokolobezkou uz..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Prosím nechte toho. Někdo už rozhodl, co je pro vás nejlepší, tak se s tím smiřte a neodporujte. Internetová diskuse není na vyjadřování názorů!
Už nám tu chybí jen aby nějaký rozvraceč odkázal na tu studii z roku 2017 (tuším), že elektromobily jsou větší zátěž pro přírodu, než spalovací motory. Nebo ještě hůře, zkusil spočítat jak by se musela rozšířit naše elektrorozvodná síť, aby se to vůbec utáhlo! Také jsem našel článek od bloombergu, že se elektromobily špatně opravují a proto končí na vrakovištích a necpu to sem. Chovejte se prosím jako spořádaný občan, ano?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

2017? A to si myslíte, že to za těch 7 let nikdo nevyvrátil? A elektřiny máme dost už teď, pokud bychom nevyváželi (nepočítejte nabití celé baterie každý den, ale jen na denní nájezd - už teď jsou baterie tak velké, že mnozí nabíjí jen jednou týdně). Plus nástup elektromobility potrvá desítky let: 2035 konec prodeje nových, průměrné stáří aut v Česku 16 let, takže polovina aut - ne všechna - zde bude elektrická okolo roku 2050 (to už bude mimochodem polovina odpůrců elektra mrtvá na věk). Navíc co Babiš nedokázal za 8 let - téhle vláda zařídila stavbu několika dalších reaktorů.

EDIT: O snadnosti oprav EV píšu v komentáři o něco výše.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Prosím nenavážejte se do mne, vaše pózování jako fanoušek EV, pod kterým napadáte mne, skromného podporovatele nařízení EU mne uráží. Jasně jsem řekl, že novinové zprávy studie zde nemají co dělat, protože osobní pocit je vše. Já naopak plně podporuji, aby malé děti v Africe těžily kobalt, protože zbohatlíci v EU musí mít možnost vozit se v drahých autech a dát tím najevo svou nadřazenost. Matky samoživitelky musí platit daně, aby bylo z čeho EV dotovat!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Do nikoho se nenavážím. Jen vysvětluju věci, jako např že kobalt se těží pro odsiřování v rafinériích pro spalovací auta a polovina tesel už žádný kobalt v baterii ani nemá ("A děti v Africe nebudou mít co žrát."). A jestli zbohatlíkem myslíte auta za milion, tak to už je hranice, od které již dnes stojí spalovací a elektrická auta stejně (ale elektrická mají pak levnější provoz). Mimochodem matky samoživitelky dostávají od státu více, než kolik mu dávají (a kde je tatínek?).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Uznávám, že se tu plácám napůl z legrace. Hlavní věc, která mi vadí je, že je lidem cpáno co si mají myslet, a že se někdo snaží něco protlačit pomocí dotací. Ale nic to nemění na faktu, že někteří lidé zde tlačí své dojmy víc než vše ostatní. Je to pak těžké se ovládnout a nešvejkovat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Máš i nějaké vlastní názory, nebo budeš jen linkovat? Uhelné elektrárny stejně zavíraj a místo toho postavíme jaderné reaktory.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ano jasne. tie baterie su uz take velke, a ten dojazd taky ohromny, ze hadam sa ani nikomu nepodarilo najst vzdialenejsi ciel na tejto planete ako ma dojazd jeho bateria.
pan kolega, ste smiesny

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kamarádi jezdí elektroauty přes celou Evropu, co tam máš dál?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

narychlo prve auto, co som nasiel benzin vs elektro - hyundai kona. 102kW benzin vs 99kW elektro. 24590 vs 41990€. Spotreba benzinu pisu 6,2 ale pocitajme 7, ok? Cenovy rozdiel tam mame 17400€. Na 10 rokov to mam 1740€ rocne. Za 1740€ pri 1,6€ benzine mam 1087 litrov benzinu, co je 15500 km. Cize ak kupim take iste benzinove auto, mozem 10 rokov jazdit 15500km rocne. Zadarmo. Takze kolko stoji elektrina ma ani nemusi zaujimat, lebo uz teraz je to ovela vyhodnejsie. A len tak btw. 155000 km pri 15kWh/100km by malo byt 23250kWh, co je okolo 3500€, ked to teda nabijas doma.
edit: a ked to spravim naopak, ze rovnaka cena, tak +/- v cene kona elektro mam 2.0 TDI Superb combi, to je uplne ina trieda auta. Urcite by som kupil tu Konu :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

plus este usetrite na poistke.
A ked bude predavat spalovak tak ho predate za viac penazi ako BEV.
Ked sa to cele zrata, je ten rozdiel v prospech spalovaku este vacsi.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pojistku si brácha vyjednal už levnou, líná huba holé neštěstí. A ICEV v ceně těch EV, co zmiňuješ, ztrácí na ceně úpně stejně. To nezávisí na typu pohonu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

nuz diktatura je diktatura.
A samozrejme budovanie infrastruktury je narocne a beh na dlhe trate

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Však máme přes 10 let do konce prodejů ICEV a pak ještě 15 let, než budou EV většina aut.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No, Francesco, klobouk dolů. Tolik příspěvků jsi v diskuzi snad nikdy neměl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nemá CDR diskuse nějaké rozumné API? Možná by stálo zato natrénovat nějaké AI, aby tu pokračovalo. :)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.