PREVIEW - Audi oznámilo novou A8. Rozhodně má co nabídnout
Plug-in Hybrid
A8 L e-tron Quattro pro rok 2017 je novým plugin-in hybridem a doplní stávající skvadru plug-in hybridů od Audi. Jmenovitě A3 Sportback e-tron a Q7 e-tron 3.0 TDI Quattro. Pod kapotou se skrývá silný přeplňovaný 3 litrový šestiválec. Není ovšem na pohon kol sám, pomáhá mu elektromotor, dohromady jejich výkon činí 330 kW (449 koní) a točivý moment je úctyhodných 700 Nm. Z nuly na sto to zvládne lehce pod 5 vteřin (4,9) a maximální rychlost je omezena na 250 km/h.
Jelikož se jedná o plug-in hybrid, musí se někde nacházet baterie. Ty se schovávají pod zavazadlovým prostorem. Mají kapacitu 14,1 kWh a skládají se ze 104 článků. I přes celkem slušnou kapacitu nezabírají baterie moc prostoru a zmenšují prostor zavazadelníku minimálně. Na elektřinu zvládne A8 L e-tron ujet přibližně 50 km, ovšem neznámou rychlostí.
Audi si pro tento model přichystalo i další novinku. Tím je bezdrátové nabíjení „Audi Wireless Charging“ (AWC). Jedná se podlahovou podložku, která se umí sama vysunout. Stačí nad ní zaparkovat, cívka se nachází pod přední nápravou, a nabíjení může započít. Nabíječka se zvedá proto, aby se snížily ztráty a efektivita mohla být nad 90 %. Její výkon je 3,6 kW.
Použití kabelů ovšem Audi nezakazuje. Jsou dva druhy, 3,6 kW a 7,2 kW. Záleží na tom, jaké napětí používáte. Se silnější zásuvkou je vůz plně dobitý přibližně za 2 hodiny. Zajímavá je možnost aktivace nabíjení pomocí aplikace myAudi v telefonu. Ta umožňuje i nastavení doby, kdy se má vůz nabíjet.
Další motorizace a umělá inteligence
Kromě hybrida uvedlo Audi i klasické motorizace zahrnující benzín i diesel. Mezi oturbené V6 patří 3.0 TDI (nafta) a 3.0 TFSI (benzín). Turbodiesel má výkon 210 kW (286 koní) a turbobenzín 250 kW (340 koní). Poté jsou v nabídce i dva osmiválce. 4.0 TDI produkuje 320 kW (435 koní) a 4.0 TFSI má sílu 338 kW (460 koní), ty se však začnou prodávat o něco později. Vrcholná verze má objem 6 litrů a jedná se o W12, jehož výkon bohužel není znám, nicméně přechozí generace dosahovala výkonu 500 koní.
Všechny motory budou spolupracovat s rozšířeným alternátorem, který slouží jako jádro 48 V elektrického systému. Tato hybridní technologie označovaná jako (MHEV, lehké hybridní vozidlo) umožní, že vozidlo může dobrzďovat při vypnutém motoru a zajistí i jeho snadné nastartování, čímž rozšiřuje systém start / stop. Díky tomuto vylepšení lze snížit spotřebu paliva až o 0,7 litru. Těžko říci, jak moc reálná hodnota to je.
Krom toho všeho Audi implementovalo i umělou inteligenci. Tedy, alespoň technologii tak nazývá. Pod názvem Audi AI se skrývá autopilot, který umí jezdit až 60 km/h. Je vhodný tedy na popojíždění v kolonách a jízdě po městě. Kromě toho umí i parkovat, a to i do garáže. Přitom nemusíte sedět v autě, stačí stát poblíž a posílat autu příkazy pomocí telefonu.
Nové vozy Audi A8 a A8 L se začnou v Německu prodávat na konci podzimu letošního roku. Cena A8 začíná na 90 600 € (cca 2,15 milionu) a A8 L na 94 100 € (cca 2,25 milionu). V obou případech jde samozřejmě o základní verze se základním motorem.
A co si o Audi A8 myslíte vy? Je vůz tím nejhezčím Audi za poslední roky?