CDR.cz - Vybráno z IT

PREVIEW - Ve Far Cry 3 poznáte definici šílenství

far-uvod
Znáte definici šílenství? Ve své podstatě by se dalo říct, že tahle věta se stala jakýmsi symbolem třetího dílu úspěšné série Far Cry. Poprvé zazněla při konferenci společnosti Ubisoft v rámci červnové americké výstavy Electronic Entertainment Expo (E3).

Definice šílenství není nikterak složitou záležitostí, a přesto je velmi zapeklitá. Tak se pojďme společně vydat po jejích stopách. Mladý cestoval Jason Brody vyráží se dvěma dalšími přáteli na plavbu po oceánu, kdesi mezi Thajskem a Filipínami. Na své cestě však naráží na ostrov, který sice není zaznamenán v námořních mapách, zato však oplývá neskonalou krásou a faunou. „Paradise,“ říká v prezentovaném traileru Jason poté, co se chystá zakotvit a vstoupit na pláž z jemného žlutého písku.

far6

Ano, je to skutečný ráj. Alespoň tak se situace jeví první den. Ten Jason společně se svým nejlepším přítelem a přítelkyní (zatím není známo, zda je mezi nimi nějaký milenecký vztah, či nikoliv) zakončuje posezením v místním baru. Ráno se probouzí ve stavu, jakoby mu po hlavě skákaly tisíce opic. Pravdou však je, že se dostal do spárů úplně jiných zvířat. Ty před jeho zrakem zabijí výše zmiňovaného spolucestovatele a Jasonovi tedy konečně dochází, co se to vlastně děje. Začíná tady boj o holý život.

Slušivý kabátek

Při vývoji Far Cry 3 se tvůrci opravdu inspirovali jihovýchodní Asií. Navštívili spoustu místních lokací a ostrovů podobných těm, na kterých se rozmanitý příběh titulu odehrává. Proto můžeme mluvit o velmi přesném zpracování panoramatu a prostředí obecně. Engine Dunia už sice má nějaká ta léta za sebou, pro třetí Far Cry z něj ale tvůrci tahají maximum. A je to dobře. Grafická stránka se zatím jeví velmi kladně a pestré barvy přesně vystihují atmosféru horkem politého ostrova.

far3

Než se však více rozpovídáme o technických aspektech hry, pojďme si říci něco o hlavní zápletce. Už jsme se dozvěděli, jak se Jason, tedy hlavní hrdina, na ostrov dostal. Co ale dál? Tvůrci zatím mlčí jako hroby o tom, jakým způsobem se z ostrova vrátíme zpět a zda se pokusíme zachránit dívku, která byla té osudné noci v baru s námi. Dokonce ani nevíme, jestli vlastně ještě žije. Nevadí, jsme za to velmi rádi.

Psychologické hrátky

Jak časem zjišťujeme, mimo cvokoidních povstalců, jež řídí člověk známý jako Vaas, jsou na ostrově také jeho původní obyvatelé, kteří se nám sem tam pokusí pomoci zlikvidovat bandu hrdlořezů, která na nás bude číhat téměř za každým rohem. Nebo stromem. A domem. Vozem ne. Vaas je něco jako místní diktátor. Je cholerický, rád zabíjí lidi pro radost a tím si buduje respekt. Na druhou stranu jde zcela jistě o velmi inteligentní postavu. A neříkáme to jen proto, že zná definici šílenství.

far1

Je až úchvatné, jakým způsobem si vývojáři hrají s hráčovou psychikou. Autoři z Ubisoft Montreal vypráví příběh tak intenzivně a uvěřitelně, že i v rámci traileru se jistě dokážete vžít hluboce do duše našeho hlavního hrdiny. A bude to prý ještě horší. Aby Jason přežil, bude muset zabíjet. Společně s ním budeme prožívat jeho první rande s palnou zbraní, jeho první usmrcení lidské bytosti, druhé, třicáté – a tím tedy sledovat, jakým způsobem se z psychologického hlediska rozvíjí a ubíjí. Jason není žádný elitní voják. Je prostý člověk, který nenávidí násilí a chce jen poznávat nové vzrušující oblasti. Na nejmenovaném ostrově je však vzrušení až příliš mnoho.

Nekonečný cíl

Far Cry 3 není žádná koridorová střílečka. Je pojata open-world stylem. To znamená, že kamkoliv budeme chtít, můžeme zajít. Vše, co vidíme na mapě, je dostupné. Nemusíme se držet žádné hlavní příběhové linky. Můžeme si dělat kde chceme, co chceme. V podstatě  prvek, na který jsme zvyklí z celé řady RPG her. Přesnou rozlohu ostrova zatím bohužel neznáme. Víme však, že nepůjde o zrovna malé prostory. Přemisťovat se po něm můžeme buď pěšky, autem, dokonce však i letecky, pomocí nejrůznějších vychytávek, které si však zatím tvůrci nechávají jako tajemství.

far2

Přestože jde o třetí díl série, návaznost na předchozí zpracování v něm určitě nehledejme. Každý fanoušek jistě ví, že první díl má na svědomí německé studio CryTek a objevuje se v něm řada nereálných prvků. Zato druhý díl od Ubisoftu už je realisticky pojatou tvorbou. Ani to však nic neznamená. Možná jedině to, že holky a kluci z Ubisoftu chtějí z obou předešlých dílů vzít to nejlepší, propojit to s novými nápady a moderními vymoženostmi aktuální doby, a tím tedy sestavit Far Cry 3, na který hráči rozhodně nezapomenou.

Na hranici přežití

„Šílenství. Šílenství je dělat stále ty samé věci dokola a dokola a dokola a doufat, že se něco změní,“ říká Vaas těsně před tím, než Jasona skopne ze skály do hluboké laguny v momentě, kdy má k noze přivázaný kámen. Pod hladinou vody kolem sebe vidíme spoustu těl, které na tenhle pád doplatily. Vaas je vážně šílenec. Nám se naštěstí z nabroušené kosy blížící se smrtky podaří uniknout a pokračovat tak dál, vstříc osvobození.

far5

Nepřátelé jsou všude. Neznamená to však, že nutně musí dojít k přestřelce. V rámci Far Cry 3 dochází k proměnlivosti počasí a střídání dne a noci. Pokud zrovna někde nikoho nemordují, žijí si povstalci naprosto běžný život. Támhle opravují auto, tuhle relaxují, vedle zase skládají zbraň na čas, v noci většina z nich spí. Právě díky tomu se nabízí možnost hrát Far Cry stealth formou. Tedy se tiše a nepozorovaně proplížit kolem, bez výstřelu jediné kulky.

Vzdálený pláč

Když se to však nepovede, je to průšvih. A začíná pořádný randál. Autoři nasadili do hry systém, který nazvali 360 stupňů. Pod tímto pojmem si představme ten fakt, že nepřátelé na nás půjdou ze všech stran a že budeme mít co dělat s tím se schovat, utíkat, natož pak je všechny zlikvidovat. Umělá inteligence není hloupá. A pokud se tak dáme na útěk, stejně nemáme jistotu bezpečí. Povstalci nás totiž stopují. Stopují nás nečekaně dlouho a dobře. Je to hold pech.

far4

Na tajemstvím, hrůzou a terorem pokrytý ostrov bychom se podle posledních informací měli podívat už 6. září letošního roku. Přestože je zatím hra plná ideálů a její zápory se dozvíme až po zahrání, tušíme, že nám Ubisoft nepředhazuje nepravdu. Mimochodem, už jsme vám říkali definici šílenství?

Michal "MichalPospíchal" Pospíchal

V roli novináře se na herní scéně pohybuje už více než 9 let. V historii prošel několika velkými redakcemi, jako BonusWeb.iDnes.cz, naposledy se v roli šéfredaktora podílel na tvorbě serveru inGamer.cz, který byl 1. ledna 2014 sloučen s herní sekcí CDR.cz, kde nadále vedl rubriku. V červenci 2014 se na vlastní žádost přesunul na post editora magazínu. Od roku 2016 píše také pro DIIT.cz o technických a všeobecných tématech.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku PREVIEW - Ve Far Cry 3 poznáte definici šílenství

Žádné komentáře.