CDR.cz - Vybráno z IT

PREVIEW – DOOM má našlápnuto na správnou drsňáckou střílečku

nepřehlédněte
Doom Image 04
Pokud nepočítáme krátké útržky nebo neidentifikovatelné fotografie, tak se reinkarnace pravděpodobně nejikoničtější střílečky všech dob objevila poprvé letos na E3. Čtvrtý DOOM je ve vývoji a vypadá k světu. Shrňme si, co o něm zatím víme.

DOOM, jak se jednoduše nazývá reboot série, se poprvé ukázal na QuakeConu 2014, kde jej však mohli uzřít jen tamější návštěvníci. Svůj veřejný debut si odbyl až během E3 2015 v rámci konference společnosti Bethesda, která zaštiťuje legendární studio id Software. 

Po letech očekávání a především obav z toho, jak vývojáři navážou na odklon (v podobě DOOM 3) od původní filozofie hry, se mohli milióny přihlížejících přesvědčit o tom, zda-li vítězí v Bethesdě hlas lidu a kritiky nebo marketingu. Vyslyšeli ten správný. 

Doom Image 01

DOOM se distancuje od hororu, hutného příběhu, propracované zápletky nebo hvězdného hereckého obsazení. Titul přinese přesně to, co jsme od něj chtěli a pořád chceme, a tedy zatraceně velké zbraně, hodně munice a mnoho pekelných bastardů k postřílení. Toť vše, tečka. Přesně jak to má být.

Návrat ke kořenům na druhý pokus

V prvopočátcích vývoje a prvních verzích nového DOOMa to však bylo naopak. Tvůrci si naštěstí uvědomili, že se takto řítí do záhuby. Původní plány vyletěly komínem a k hráčskému štěstí se do konceptu pustily od začátku, jednodušeji, přímočařeji. Výsledek snažení mohl být viděn před pár dny a nutno poznamenat, že prozatím vypadá lépe, než jsme doufali.

Doom Image 03

Doteď uveřejněné záběry z hraní se opírají o brutální a krvavou akci. DOOM se tak nejvíce blíží k řežbám jako Serious Sam 3, Shadow Warrior, Hard Reset nebo i Wolfenstein: The New Order, ohlížíme-li se na tituly z posledních pár let. Dá se tedy očekávat, že hratelnostně se bude novinka od id Software držet na špici.

Lekačky byly vyměněny za hromady nepřátel majících jeden jediný cíl, roztrhat na kusy mariňáka. Umělá inteligence si rozhodně nebude hrát na uchazeče o Nobelovu cenu. Tvůrci naskriptují pro každý typ monstra specifický a jednoduchý typ chování. Spolčí-li se však zvěrstva i s ostatními pekelníky, tak hráč nebude vědět, kde mu hlava stojí.

A nyní se konečně dostaneme k tomu nejhlavnějšímu, k sakra velkým zbraním. Bere-li se to v rámci videoherního zbraňového arzenálu, tak na velikosti záleží. Zplozenci pekla budou čelit pořádným kvérům. Za zmínku rozhodně stojí vymodlená „dvouhlavňovka“, která umí nadělat z každého játrový prejt v okamžiku. Bez minigunu a raketometu bychom případně hru ani nekoupili.

Doom Image 05

Chuťovka přichází však až v podobě motorové pily, které se dostalo skutečně mnoho pozornosti. Řetěz umí v pohybu velmi věrohodně krájet protivníky ve splaškách krve na plátky nebo kostičky, skutečná lahůdka, že? Násilí groteskního rázu se promítlo i do soubojů beze zbraně, během nějž dochází na lámání kostí, vyrvávání srdcí a drcení hlav končetinami nebožáka, kterému se drtí hlava. 

Modifikace a multiplayer, lepší reboot jsme si ani nemohli přát

Krom ikonických zbraní zažijí návrat i další dvě neodmyslitelné součásti původní hry, které ji před více jak dvaceti lety vynesly na vrchol – multiplayer a modifikace. Hra více hráčů opět převede výbušnou akci z kampaně a přetransformuje ji tak, aby si ji užilo více uživatelů zároveň. Možná konečně odejde do zaslouženého důchodu pověstný multiplayer z Quake III. Nesmí chybět ani původní režim jeden na jednoho.

Bethesda podpoří i tvorbu map a modifikací do nového dílu hry DOOM. Hráči dostanou do rukou nástroj, který umožňuje měnit velmi rychle a intuitivně vzhled i herní logiku. A pozor, v tomto případě se nejedná o PC exkluzivitu, poštěstí se i konzolistům.

Doom Image 02

O vizuální stránku se stará nová verze idTechu. Už RAGE na páté generaci vyrážel dech a šestka dotahuje vizuál ještě dále. Krom optimalizace pro nové konzole se hráči mohou těšit na detailnější částicové efekty, vylepšené megatextury Johna Carmacka, realističtější osvětlení a ovšem i navýšení počtu polygonů v rámci jednotlivých modelů. Dá se očekávat, že DOOM i na průměrných, ba i dokonce slabších počítačích poběží plynule v rozumných nastaveních.

Nezbývá nic jiného, než se na nového DOOMa těšit a doufat, že id Software nezklame své pravověrné fanoušky. Snad se díky reinkarnaci dopracují k přiblížení tehdejších dob dnešní generaci hráčů. Šetřete penízky a dovolenou, popřípadě si snažte nasbírat předčasně dobré známky. DOOM se vrací a přinese s sebou zhoubu, Damoklův meč, která učiní přítrž nezáživným AAA střílečkám a ukáže, jak FPS vypadalo.

Michal Klacik

V roce 2010 začínal jako redaktor RecenzeHer.eu, od dubna 2012 působil na pozici editora serveru inGamer.cz. Počátkem roku 2014 se redakce i část obsahu inGameru přesunula pod CDR.cz. Tam nyní zastává pozici redaktora pro herní i IT rubriku.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku PREVIEW – DOOM má našlápnuto na správnou drsňáckou střílečku

Neděle, 28 Červen 2015 - 12:24 | JVc | Jo starej DooM a jeho more wadu a v podani "...
Pátek, 26 Červen 2015 - 19:24 | cyberreality | no ja doufam, ze odstrani ty lekarnicky co...
Pátek, 26 Červen 2015 - 15:36 | BTJ | Podle tech videi OK ........ ale to byl i Duke...
Pátek, 26 Červen 2015 - 12:18 | Jenda | A teď to nejpodstatnější .... bude podporovat...
Pátek, 26 Červen 2015 - 11:25 | Fip666 | Mam celkom obavy, ze to nebude az take dobre ......
Pátek, 26 Červen 2015 - 11:01 | Jan Novák | Hezká recenze, jen bych se vyjádřil k "Umělá...

Zobrazit diskusi