CDR.cz - Vybráno z IT

PREVIEW - Snake se vrací, aby splatil své dluhy. V podobě Metal Gear Solid V

Metal Gear Solid Phantom Pain - Nahled
„Tohle bude můj poslední Metal Gear,“ řekl Hideo Kojima při oznámení Peace Walkera. Po vydání napsal Metal Gear Solid V a při odhalení vývoje si opět neodpustil svůj věčný slib. Ten chlapík to prostě nemohl neudělat.

Jestli to takhle půjde dál, časem trumfne i Karla Gotta (který sesazení z postu českého zlatého slavíka tedy určitě nečekal) s počtem vyřčení jeho ikonické hlášky. A ono to dál půjde, protože Kojimův aktuální zápich je něco tak velkého a v rámci série nového, inovativního, atraktivního, bezmezného, nápaditého a jiného, že se od toho nedokáže odlepit, ani kdyby ho rada starších polila technickým toluenem.

Metal-Gear-Solid-V-2

Kvůli čemu si nový MGS zaslouží tolik superlativů hned v úvodu? Začněme třeba tím, že nepůjde o jednu, ale rovnou dvě hry. Prvně oznámený Metal Gear Solid: Ground Zeroes se totiž ve výsledku ukázal být „pouze“ jakýmsi předvojem – samostatným prologem regulérního pátého dílu s podtitulem The Phantom Pain. Ano, Kojima si z nás vážně celou dobu dělal dobrý den, když titul vydával za tajemný projekt fiktivního švédského vývojářského týmu Moby Dick.

Dvojitá nálož

Z toho plyne jedna věc – japonský vtipálek je vážně génius. Ostatně zpropagovat svůj produkt v takovém měřítku ještě předtím, než byl prozrazen jeho skutečný název, to chce dost velkou kuráž, silné nervy a být trochu svině. Otázkou však zůstává, jakým způsobem budou obě záležitosti distribuované. Vyjdou zvlášť? V jednom balení za stejnou cenu? Jedna pouze formou stahovatelného obsahu? To jsou všechno moc pěkné dotazy, ale protože je Kojima na výstavě GDC nezodpověděl a PR Konami Jay Boor z vysvětlení udělal guláš, zatím nemůžeme nic potvrdit, ani vyvrátit.

Metal-Gear-Solid-V-3

Ground Zeroes má být plnohodnotný zážitek, nabízející v jiném a méně rozlehlém prostředí vše, co The Phantom Pain. Až na příběh, samozřejmě. Ten bude pojednávat o napadení a zničení základny Militaires Sans Frontières, již jste s Big Bossem (a.k.a. Naked Snakem) stavěli v původně PSP exklusivním Peace Walkeru. Je tedy jasné (z kontextu, obrázků, videí, odkazů, novinek, ehm...), že se opět chopíme role původního (nenaklonovaného) Snakea a podíváme se o pár let do minulosti. Pravděpodobně během obrany báze bude Boss vážně zraněn a upadne do komatu. V ten moment začíná druhá hra.

Metal Gear Hospital

Pokud jste viděli tohle video, pravděpodobně už máte jasno v tom, jak bude začátek The Phantom Pain vypadat. Jestli ne, pusťte si ho. Ústřední protagonista si v bezvědomí pobude dlouhých devět let, probudí se (z chronologického hlediska někdy počátkem osmdesátých let) prakticky nemohoucí na nemocničním lůžku, s amputovanou rukou, atrofovanými svaly a spoustou tlumicích látek v těle. Klidu k patřičné rekonvalescenci se ale zřejmě nedočká. Ať už tajemní ozbrojenci drží instituci pod palcem od začátku, nebo se ji rozhodli vyčistit až se zjištěním o Bossově bdělém stavu, čeká nás dost zajímavý útěk za asistence zafašovaného přívržence s hlasem Kiefera Sutherlanda.

 

Infobox

Moc rádi bychom vám sem vypsali konkrétní seznam platforem, na které Metal Gear Solid V vyjde, ale... neznáme ho. Potvrzeny byly konzole PlayStation 3 a Xbox 360, prezentovaná dema běhají na PC a spekuluje se o next-genu, ale Kojima mlčí. Bastard.

  

A jak to bude dál? Hideo ví a nepoví, bastard, ale očividně si po odpočinkovém Peace Walkeru chtěl střihnout zase něco hlubšího. Minimálně zpočátku zdá se půjde o pořádně psychotickou jízdu. Zdaleka přitom nenarážíme jen na zmíněnou, skoro až manhuntovskou ukázku gameplaye. V druhém traileru můžete mimo jiné vidět hořícího koně s plamenným rohem a křídly a neméně hořící, ovšem zatraceně větší a podivnější rybovitou věc. Metal Gearům nadpřirozeno nikdy nebylo cizí, ale tohle začíná být příliš. Naštěstí se má děj z osmdesáti procent držet reality, což mu sekne mnohem víc.

Pískoviště pro tichošlápky

Nejznačnějším rozdílem oproti předchůdcům bude v obou částech MGS V otevřený svět. V Ground Zeroes menší, v The Phantom Pain o fakt pořádný kus větší, ale vždy otevřený. To přináší úplně nový rozměr co do hratelnosti. Dříve jsme sice nebyli při průchodu hrou vyloženě omezeni, protože chytrý design lokací nabídl dostatek volnosti, ale v open-worldu by typické mechaniky série mohly nalézt výborné uplatnění a vize sandoboxového stealth titulu je přitažlivá jako námraza na zábradlí před školou.

Metal-Gear-Solid-V-4

Možná ještě zajímavěji působí možnost pokračování v hraní po dokončení příběhové kampaně i s vedlejšími questy. Tedy, ony tam nějaké „vedlejší“ questy zřejmě budou muset zůstat, aby na díky Fox enginu údajně nehorázně rozlehlé mapě stále bylo co dělat. Akorát máme obavy, aby nešlo jen o zbytečně nastavovaný prvek bez hlubšího významu. Pokračovat v GTA po splnění všech misí taky nebyla zábava, a to jde záležitost postavenou na dělání konin.

Hayters gonna hate

Mezi všemi skvělými zprávami se skrývá i jedna opravdu mrzutá. Projev Davida Haytera, který propůjčil hlas už Solidu Snakeovi v prvním Metal Gear Solid pro platformu PSX, a činil to samé prakticky ve všech pokračováních i v případě Big Bosse, v Ground Zeroes a The Phantom Pain neuslyšíme. Konami ho ohledně dabingu vůbec neoslovilo, jelikož se pojetí hry i protagonista značně změnili, a přestože se nejedná o restart série, takové rozhodnutí koresponduje s její evolucí.

Metal-Gear-Solid-V-1

My na to říkáme: „Kravina!“ Nejdřív nám Ubisoft vezme Michaela Ironsidea a teď ztratíme Davida Haytera? Kdo to bude příště, Jon St. John? Nový dabér překvapivě není až tak špatný, jak se dalo čekat, ale tady jde o princip. Hayterův hlas je pro Metal Gear stejně charakteristický, jako existencionální problémy všech Snakeů a s jeho absencí umře kus osobnosti každého z nich. Kdyby Davida nahradil Kurt Russel, aspoň by se Boss přiblížil své předloze, ale tohle je trochu podpásovka.

Znak římské pětky v názvu nahradil číslovku, protože V symbolizuje vítězství a vývojáři cílí právě na něj. Na výhru nad západní produkcí, která v posledních letech kvalitativně dohání japonskou a je tedy třeba nastavit nový standard. A že to v případě úspěchu bude sakra standard.

Martin Paytok

Po přispívání do několika digitálních magazínů se v roce 2009 usadil jako redaktor na serveru RecenzeHer.eu, odkud později odešel na post zástupce šéfredaktora inGamer.cz. Ten se v roce 2014 stal součástí herní sekce CDR.cz. Vedle psaní o hrách se dlouhá léta věnoval recenzování filmů pro XB-1. V současnosti působí jako externí redaktor časopisu SCORE.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku PREVIEW - Snake se vrací, aby splatil své dluhy. V podobě Metal Gear Solid V

Žádné komentáře.