CDR.cz - Vybráno z IT

PREVIEW - Reinkarnace hry Tomb Raider nás zanese na pustý ostrov

Tomb Raider - Nahled (02)
Lara Croft je jméno, které přestoupilo hranice herního průmyslu a usadilo se i v myslích nehráčů. Někdo si jí spojí s Angelinou Jolie, jinému se vybaví označení „herní sex-bomba“, ale my, hráči, ji známe především jako více přitažlivý ekvivalent Indiana Jonese

Značka už chutnala jako salám z minulého týdne a je dobře, že si to v Crystal Dynamics uvědomili. Chtělo to změnu, a ta přišla - rozhodně to nebude Lara, jakou známe. Žádná neohrožená archeoložka, žádný ostřílený tomboy, jen mladá a zranitelná dívka, pro kterou je svět ještě neznámé místo; nezkušené ptáče, které bude okolnostmi donuceno postavit se na vlastní nohy a pokusit se přežít. A proto, aby přežila, bude muset dospět.

Plavba, při které neztroskotá ani jedna loď, nestojí ani za sklenici utopenců. Slečna Croftová po nás vrhá vyčítavé pohledy, proto nyní raději vyplavme z hlubokých vod černého humoru a povíme si, jak se Lara do celé té šlamastyky dostala. Jednoho krásného dne se tato relativně nevinná jedenadvacetiletá dívka připojila k plavbě průzkumnické lodi Endurance do oblasti Ďáblova moře. Avšak věci se zkomplikovaly, když se plavidlo ocitlo uprostřed strašné bouře, která ho přelomila vedví, a naše hrdinka se probrala vyvržená na pobřeží neznámého ostrova.

Tomb-Raider-Screenshot-(03)

Brzo zjistí jednu dobrou a mnoho špatných zpráv. Dobrá zpráva: kromě ní přežili ještě další lidé. Výběr ze špatných zpráv: neví, kde všichni jsou, ostrov je domovem spousty zlých chlápků s velkými zbraněmi a má hlad. Ano, dle prohlášení autorů si bude muset Lara zaopatřit potravu a pitnou vodu, aby měla sílu postavit se všem nebezpečenstvím, která na ni číhají. Jak se nejlépe čelí nepřátelům? Se zbraní v ruce.

Homō hominī lupus est

První zbraní, jíž Lara získá, bude luk. Vývojáři se dušují, že právě on bude jednou z nejdůležitějších věcí ve hře, a toto tvrzení nejspíše nebude daleko od pravdy. Luk budete používat téměř ke všem aktivitám kromě vázání tkaniček a provádění osobní hygieny. Kromě bezhlučného lovení oběda a nepřátel můžete sílu tětivy využít i na přepravu na jinak nedostupná místa – šíp s lanem se do spousty materiálů zabodne a když někam přivážete druhý konec, můžete přeručkovat. S kombinací lana a luku si užijete také mnoho další zábavy, například ničení podpěr domů a přitahování věcí.

Tomb-Raider-Screenshot-(02)

Moderní palné zbraně se ale také dostanou ke slovu. Lara totiž brzo zjistí, že není na ostrově sama a že místní obyvatelé nejsou nijak přívětiví. Ona jim oplácí stejnou mincí, tedy olovem, hned jak se jí bambitka do ruky dostane. Pokud ale máte hodně rádi Predátora, oceníte možnost využívat různých pastí, jako například již zlidovělou najednou-koukáš-že-visíš-hlavou-dolů.

Discas oportet, quamdiu est, quod nescias

Nová Lara se bude vyvíjet nejenom v oblasti hrudníku; dočkáme se i lehkého RPG systému, kdy si za získané XP budete moci vylepšovat dovednosti a arzenál. Zkušenosti naberete nejenom zabíjením, ale i průzkumem ostrova. A že bude co prozkoumávat! Z různých ukázek a obrázků na nás bafají starobylé sochy, poklady, artefakty, jeskyně a krypty. Za každé odhalené tajemství a objevený poklad se vám budou střádat zkušenostní body, které pak budete moci k jednotlivým schopnostem přiřadit v jednom z mnoha úkrytů.

Tomb-Raider-Screenshot-(04)

Úkryty samozřejmě nejsou tak luxusní jako sídlo Croftových, většinou se jedná jen o nějaké suché místo s ohništěm, ale začínající archeoložce to nijak vadit nebude. Mezi jednotlivými objevenými úkryty lze použít fast-travel systém, který by měl zamezit otravnému kodrcání se z jednoho na druhý konec ostrova. Přesto bude volný pohyb ostrovem důležitou složkou hry. Především kvůli již zmíněným cennostem, které budou často ukryty na obtížně dosažitelných místech, na které se budete muset dopravit pěkně po svých.

Vivere militare est

Už od prosince se ví, že titul bude disponovat i hrou více hráčů. Z poklidu nadočních oblouků na čela vyvstalo mnoho obočí, a s obočím vyvstala také logická otázka: Proč dávat multiplayer do jinak téměř výhradně singleplayerové série? Na to jsou obecně dvě možné odpovědi – buď pro hru představuje přínos, nebo je tam prostě jen tak „do počtu“. Zatím se zdá, že to druhé bude případ právě nové Lary.

Tomb-Raider-Screenshot-(01)

Multiplayer zatím moc přesvědčivě nevypadá. Nabídka se může od pohledu zdát chudá – tři herní módy, hratelné na pěti mapách, na kterých se bude prohánět až osm panáků, čtyři na každé straně. Ačkoliv na sobě možná nemá hvězdy a víry, přesto bychom neměli soudit knihu podle obalu. První, co by mohlo multiplayer ozvláštnit, je využívání prostředí a pastí, tedy prvků ze singleplayerové kampaně. Druhou věcí jsou potencionálně zajímavé herní módy – kromě obligátního team deathmatch se dočkáme i úkolověji zaměřené snahy (kupříkladu shromáždění lékárniček přeživšími v módu Rescue). Navíc, vývoj multiplayeru mají na starosti Kanaďané z Eidos Montreal, studia známého díky Deus Ex: Human Revoltion, ti snad vědí, co dělají.

Nový Tomb Raider je velmi ambiciózní dílko, my si však myslíme, že na to má. Emocionální příběh o přerodu Lary Croft z nezkušené dívky do ženy-bojovnice s krásnou grafikou a dostatečně rozmanitým gameplayem? Pokud to dopadne, necháme si to líbit.

František Šimůnek

V roce 2011 se stal členem redakce RecenzeHer.eu, odkud v dubnu 2012 odešel pracovat pro inGamer.cz na post redaktora. V pozici externího redaktora je od ledna 2014, kdy došlo k migraci inGameru pod herní sekci CDR.cz. Nejčastěji přispívá retro články.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku PREVIEW - Reinkarnace hry Tomb Raider nás zanese na pustý ostrov

Žádné komentáře.