CDR.cz - Vybráno z IT

PREVIEW - UnderRail představuje nezávislou kombinace Falloutu a Metro 2033

UnderRail - Nahled
Člověk často zapomíná na to, co kolem sebe má. Neuvědomuje si, že věci, které bere jako samozřejmost, mohou v okamžiku přestat existovat. Dům, pes, auto, chléb, čistá voda, svěží vzduch – ani jednoho si pořádně neváží, dokud o některé z nich nepřijde.

Dnes totiž neexistuje stoprocentní jistota v rámci čehokoliv. Adaptace na rychle se měnící podmínky je vyžadována.Touto otázkou se zabývají i mnohé videohry a vývojáři si tak na svá bedra nakládají toto velmi atraktivní téma. Post-apokalyptický svět láká především díky faktu, že představuje jakousi věštbu do budoucnosti, předpověď následujících událostí. Mezi nejčastější příčiny vzniku post-apokalyptického světa se řadí vyvrcholení dlouholetých mezinárodních konfliktů v jaderný holokaust.

UnderRail - Screenshot (02)

S.T.A.L.K.E.R., Metro 2033 a Fallout zobrazují život přeživších po takovéto katastrofě. Díky zvolené tématice se jedná o jedny z nejatmosféričtějších her vůbec. Aby došlo k maximálnímu dotažení onoho atributu až dokonce, je potřeba obrovské zručnosti. Indie studio Stygian Software prahne po zařazení se mezi vyjmenované legendy, a proto vyvíjejí náročný projekt se jménem UnderRail.

Co že to prý je?

„Co to je? Kde to zas vyhrabali? To bude nějaká hloupost,“ pomyslí si každý z vás. Zdání však někdy klame. Tento unikát se ukrývá na portálu Desura, kde jej firma prezentuje jako alfaverzi post-apokalyptického izometrického RPG. Krom toho se jedná o jeden z nejlépe uživatelsky hodnocených titulů na portálu (rating se v době psaní článku pohyboval okolo 9,7).

Příběh začíná v podzemním zařízení, které se nachází blízko železniční dráhy. Hráč se vžije do role jím pojmenovaného úspěšného absolventa testů s nadprůměrnými výsledky (obdobně jako v rámci Fallout 3). Místní vedoucí jej následně vyšle splnit pár úkolů, které prověří nováčkovy zdatnosti.

UnderRail - Screenshot (03)

Koncept se opírá o dobře fungující klasiky ze staré školy, ale mnoho okrášlujících prvků dotváří jakousi osobitost titulu. V pár ohledech tedy hráč zažije deja-vu, ale díky preciznosti vývojáře, který postavil obrovskou část jádra hry na myšlenkách z vlastní hlavy, bude dílo působit dosti originálně a jedinečně v rámci svého žánru.

Pan RPG

Atributy hlavního charakteru čítají seznam o několika řádcích. Díky nim si lze přizpůsobit herní styl dle vlastních potřeb. Je libo specialistu na zbraně? Žádný problém. Hráč spíše upřednostňuje tichý postup? Stealth nepředstavuje překážku.

Rozsáhlou část zde reprezentují psionické schopnosti, které lze taktéž vylepšovat. Ty se navíc projevují i v samotném příběhu. Hned ze začátku totiž NPC rozpoznají v hlavním hrdinovi talent, který v něm trenéři pěstují. Schopnosti lze následně využít v boji nebo při řešení příběhových záležitostí.

Soubojový systém ze staré školy

V takto stylizovaném RPG nesmí samozřejmě chybět odpovídající soubojový systém – tahový. Každý pohyb, použití útoku, vlastnosti nebo předmět, čerpá akční body. Dělí se na ty potřebné k přesunu z místa na místo, které nelze využít jinak, a na ty, které lze zkonzumovat jak pro akci, tak pro pohyb.

UnderRail - Screenshot (04)

Tuhé bitvy vyžadují vysokou míru soustředění. Jeden nepřítel se hravě udolá, ale pokud se jich vyskytne více a obklíčí hlavního hrdinu, dojde na situaci s minimem východisek. Vzhledem k velmi nízkému počtu lékárniček, munice a vysoké poruchovosti zbraňového arzenálu lze očekávat pravou hardcore zábavu, která zabere nejedno odpoledne.

Uvěřitelný design

S čím dále UnderRail exceluje? Rozhodně s designem. Tamější svět se sice noří do post-apokalyptického tónu, ale zároveň prostory pozůstatků civilizace vyzařují čistým, uhlazeným a moderním dojmem. Takže se zde mísí totálně zdevastovaná místa podzemních železnic a nemocničně svěží a bílými dlaždicemi vydlážděné lidské ubikace skládající se z několika pater.

I návrh veškerých předmětů vykouzlí hráčům úsměv na tváři. Objekty svým stylem nijak nevybočují a příjemně dotváří prožitek z vnímání okolí. I když se jedná o indie, nelze mluvit o nějakém šetření a minimalizaci. Prostředí tvůrce vybudoval s láskou a péčí. Nedochází tedy k pocitům záblesků, že něco vývojář neustále opakuje dokola a švindluje svou práci.

UnderRail - Screenshot (05)

Hráče taktéž může zarazit viditelná interaktivita prostředí. Postava totiž dokáže operovat s obrovskou částí herní plochy. Hrát si s vypínači osvětlení, počítači, krabicemi či třeba umyvadly. Jedná se o maličkosti, ale hodně maličkostí vytvoří rozsáhlý celek.

Moderní 2D kabátek

UnderRail se pyšní skvělým grafickým zpracováním. Izometrický 2D svět vyzařuje „starou školou“, ale detailnost a uhlazenost grafiky dává najevo, že se jedná o hru z tohoto desetiletí. Engine navíc dokáže dobře pracovat se světlem a stínováním (v rámci 2D).

Animace se řadí k průměru a spíše připomínají právě třeba Fallout. Hudba se hodí k tamější atmosféře. Dá se očekávat, že s plynoucím časem její kvalita ještě vzroste z pár smyček na úctyhodný koncert. Fyzika? No, fyziku tu nikdo nepotřebuje, že?

Upovídaná NPC

RPG bez dialogů neexistuje! V rámci titulu jsou všechny charaktery poměrně „upovídané“. Nikdy však hráč neuslyší jejich hlas. Komunikace probíhá výhradně textově. O to více však čtenáře vtáhne hloubka takového textu. Vedle přímé řeči se zde nachází i scénický popis dění (například když sekretářka mluví a rovná papíry).

UnderRail - Screenshot (01)

Nabízí se několik verzí odpovědí. Liší se tóninou reakce jako v Mass Effect 3. UnderRail však nerozlišuje, zda byla daná odpověď dobrá, nebo špatná – nechá vybrat hráče, která mu vyhovuje.

Tu kvalitu lze přímo cítit

I když se hra financuje z prodejů alfaverzí, tak jí nikdo nemůže upřít „tříáčkové“ zpracování. Preciznost grafického designu, rozsáhlé RPG mechanizmy, matematická detailnost enginu – tímto se mohou málokdy pyšnit i tituly s několikamiliónovým rozpočtem.

Každou chvíli navíc zákazníkovi, který si pořídil alfaverzi, zahlásá systém Desury, že Stygian Software opět uvolnil novou verzi jádra, která obsahuje nemálo oprav. Svět, který lze prozkoumat navíc čítá hned několik lokací, k nimž přibývají další. Vzhledem k tomu, že počet členů týmů tvoří jeden člověk, tak se jedná o až obdivuhodný výsledek.

Prozatím nadšení z atraktivního UnderRail trvá. Alfa verze nastřelila vše, co by se mělo objevit ve finální verzi. Již teď by se však mohly ukončit práce na titulu, protože obsahuje vše potřebné, aby se zařadil mezi legendy. Hlavně nějak dopracovat ten příběh, hudbu a neusnout na vavřínech.

Michal Klacik

V roce 2010 začínal jako redaktor RecenzeHer.eu, od dubna 2012 působil na pozici editora serveru inGamer.cz. Počátkem roku 2014 se redakce i část obsahu inGameru přesunula pod CDR.cz. Tam nyní zastává pozici redaktora pro herní i IT rubriku.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku PREVIEW - UnderRail představuje nezávislou kombinace Falloutu a Metro 2033

Žádné komentáře.