Příběhy legendárních startupů #1: Airbnb nemělo na nájem, tak nafouklo matrace
Airbnb je v současné době světově proslulou platformou, nabízející nejrůznější druhy nemovitostí ke krátkodobému pronájmu. Nemusí se jednat jen o apartmány - v nabídce jsou celé domy, ale i pokoje, postele v hostelech nebo jedinečné architektonické úkazy (například hobití dům). Společnost Airbnb však žádné z těchto nemovitostí nevlastní - pronajímají je lidé druhým lidem.
Nápady vznikají na dně
Společnost Airbnb začala skutečně od píky. U jejího zrodu stáli spolužáci Joe Gebbia a Brian Chesky, kteří si v roce 2007 nemohli dovolit zaplatit nájem. Rozhodli se tedy proměnit svůj sanfranciský byt v jakýsi "bed and breakfast", neboli nocleh se snídaní.
Původní byt zakladatelů.
V San Francisku se tou dobou konala velká konference a místní hotely byly beznadějně zaplněné. První dva hosté jim zaplatili 80 dolarů za noc, přičemž jeden z nich (designér Amol) jim dokonce pomohl s jejich prezentacemi. "Být jedním z prvních hostů Airbnb bylo něco jako jako být na The Tonight Show, až na to, že jsem nevěděl, že jsem v The Tonight Show," uvedl Amol v roce 2012.
Gebbia s Cheskym brzy přišli na to, že jejich nápad má nepopíratelný potenciál. Kontaktovali jednoho ze svých spolužáků, Nathana Blecharczyka, který jim pomohl s vybudováním byznysu. Čtyři měsíce práce přinesly výsledek v podobě serveru Roommates.com. Poté se vrátili k práci na tzv. Air Bed and Breakfast.
Koncept stále pracoval s vizí pronájmu vzdušných matrací ve volném prostoru cizího bytu. Tehdejší vize ovšem nebyla ještě alternativa k hotelovým pokojům, ale spíše řešení situace při jejich přeplnění - například právě v průběhu blízké konference či výstavy, na kterou se slétnou lidé z různých koutů světa. Dalo by se říci, že přes řeku neviděli zakladatelé oceán.
Lenosti naproti
V létě roku 2008 se zakladatelé setkali se svými investory. Proces zarezervování noclehu zkrátili do pouhých tří kliknutí. Na investory to ale příliš velký dojem neudělalo a projekt Air Bed and Breakfast zůstával i nadále ignorován. Gebbia a Chesky museli marketing rozjet na vlastní pěst.
V době konání demokratické konference začali na ulicích prodávat cereálie, na jejichž krabici byla podobizna Baracka Obamy, ale také informace o jejich společnosti. Myšlenkou bylo upozornit na volná místa k ubytování v krizovém období přeplněných hotelů. Tato marketingová strategie firmě vynesla 30 tisíc dolarů.
Úspěch během konference rychle opadl.
Brzy si dvojice všiml Paul Graham, který oba zakladatele společnosti pozval na Y Combinator, prestižní startupovou platformu, pomáhající malým a začínajícím společnostem růst. Gebbia a Chesky si brzy uvědomili, že ubytování na nafukovacích matracích nebude atraktivní ani pro investory, ani pro zákazníky. Začali pracovat na tom, aby si lidé jejich společnost zamilovali.
Vy prodáváte nafukovací matrace?
V roce 2009 přešli na název Airbnb, aby se zbavili "stigmatu" představy o noclehu na nafukovacích matracích. V dubnu téhož roku získalo Airbnb investici ve výši 600 tisíc dolarů od společnosti Sequoia Capital. Společnost konečně začala růst.
Následující roky už byly jako horská dráha. Společnost začala sbírat popularitu a pozornost dalších investorů. Celkem proběhlo několik investičních kol, přičemž každé bylo několikanásobně úspěšnější než to předcházející.
V roce 2010 získali v investičních kole už přes 7 milionů dolarů, o rok později už významnějších 112 milionů dolarů (tehdejšího kola se zúčastnil i americký herec Ashton Kutcher). Tímto tempem pokračovala společnost i nadále.
Důležitý milník a globalizace
V roce 2011 působilo Airbnb již v 89 zemích světa a počet nocí, které si její zákazníci zabookovali, dosáhl rekordního jednoho milionu. Světlo světa konečně oficiálně spatřila i jejich mobilní aplikace. Společnosti se postupně podařilo vyřešit problematiku nespokojenosti hostů i hostitelů v podobě programu "Host Guarantee".
Na Airbnb si můžete pronajmout idomek na stromě nebo ve stylu Hobitína.
V roce 2014 došlo k dalšímu významnému redesignu. Airbnb získalo nové logo, které ovšem nebylo přijato zrovna dvakrát s pochopením. Společnost se také potýkala s legislativními problémy v některých městech. Na podporu společnosti se dokonce konaly i demonstrace. Nic však nezabránilo dalším investorským firmám, aby do společnosti vložily v roce 2015 neuvěřitelných 1.5 miliardy dolarů.
Po překonání nesčetných problémů se dá říci, že Airbnb je jedním z nejúspěšnějších startupů vůbec. Její hodnota je v současné době odhadnuta na 30 miliard dolarů. Zakladatelé projektu si nejvíce cení osobního propojení své komunity. "Když sdílíte prostor s někým, je to osobní, smysluplná zkušenost," říká Brian Chesky.
"Pomáháme lidem být více vynalézavější, co se týče prostoru, který již vlastní, a spojujeme lidi po celém světě. A vidíme sami sebe, jak toto děláme i v nadcházející dekádě," uvedl Joe Gebbia.
Diskuse ke článku Příběhy legendárních startupů #1: Airbnb nemělo na nájem, tak nafouklo matrace