Raytheon vyvíjí rozhraní rozšířené reality pro nová bojová vozidla pěchoty
Americká vojenská agentura DARPA zabývající se výzkumem pokročilých obranných projektů vypracovala plány ohledně možného nástupce bojových vozidel pěchoty. Má jim být GXV-T a zaměřila se u něho na 5 hlavních kritérií, které mají toto vozidlo odlišit od současné generace pozemních obrněných vozidel.
Jsou to:
- zredukovat hmotnost a rozměry vozidla o 50 %
- snížit počet členů posádky na polovinu (řidič + střelec), případně se o obsluhu postará jen jedna osoba
- zvýšení rychlosti vozidla o 100 % (vozidlo by mělo dosahovat rychlosti kolem 150 km/h)
- vozidlo si poradí s 95 % terénu (různý povrch, extrémní stoupání apod.)
- stealth prvky (potlačení detekce v oblasti viditelné, tepelné a akustické stopě vozidla)
Vozidlo by se mělo obejít bez těžkého pancéřování, aby mohlo excelovat v celkové manévrovatelnosti. Místo toho bude vybaven dvěma systémy na ochranu posádky. Měl by to být systém aktivní ochrany ve formě jakéhosi balistického štítu, kdy po zaregistrování vypálené střely (třeba z RPG) se rychle přesune balistický štít (dodatečné pancéřování) na předpokládané místo dopadu střely. Další obranou vozidla mají být úhybné manévry (v nich má GXV-T přímo excelovat), kdy se rychle změní pozice vozidla.
O vývoj rozhraní (náhlavní soupravy pro posádku), které využívá augmentovanou realitu (tedy skutečný obraz doplněný o další informace) se postará společnost Raytheon. Posádka bude vlastně celou dobu "uvězněna" v monolitické kapsli bez oken, takže okolní obraz bude přítomným zprostředkován pomocí kamer a výstupů z okolních senzorů. Nechybí samozřejmě kamery s vysokým rozlišením (samozřejmostí je i noční režim) a lidar. Dále se budou posádce zobrazovat na náhlavní soupravě doplňkové informace o aktuálním rozmístění nepřátelských sil v blízkém okolí (podle toho odkud jde nepřátelská palba) a spojeneckých sil. Díky kamerám by měla posádka získat pohled na bojiště pokrývající 360 stupňů.
Kontrakt na vývoj systémů pro GXV-T nezískal jen Raytheon, ale i dalších 7 subjektů. Jsou to Honeywell, Carnegie Mellon University, Leidos, QinetiQ, Southwest Research, Pratt & Miller a SRI International.