RECENZE - Dead Space 3 odpočívá v pokoji, budiž mu vesmír mrtvý

Dead_Space_3_uvod
Třetí pokračování titulů s sebou v herní branži nese riziko, že se projeví skryté prokletí. Tím je nepsaná tradice, že se nejedná o stejně kvalitní díly jako u předchůdců, ba mnohdy danou sérii kazí. A proto i k Dead Space 3 přistupujeme mnohem obezřetněji.

Finální verdikt by se měl objevit na konci článku, ale tentokrát uděláme výjimku. Dead Space 3 je neskutečně rozporuplný. Rozdíly, které aktuální díl přináší, nemají s prvním Dead Space moc společného. Alespoň my si jich nevšimli. Titul, který pro svou dobu definoval na herní scéně žánr sci-fi hororů, je pryč.

Dead_Space_3_1

Už druhý díl zaznamenal zvýšenou akčnost, ale stále se držel pravidel svého předchůdce. Trojka většinu herní doby postrádá onu hutnou atmosféru, skličující strach z neznáma a panické stavy, když dochází zdraví, lékárničky jsou v nedohlednu, za to nekromorfů je kolem hodně. Na druhou stranu tu je hra s velmi zajímavými možnostmi, co se upravování zbraní týče, skvělou hudbou a solidně zpracovanou kooperací. Takže co z toho je vlastně dobré a co špatné?

Nekromorfové… všude samí nekromorfové!

Jak lze vytušit, to co nejnovějšímu přírůstku série Dead Space chybí, nebo spíš, co zde dostalo facku, ze které se nelze probrat, je atmosféra (tento fakt budeme v recenzi zmiňovat ještě mnohokrát). Ta je prostě pryč. Pravda, tvůrci se očividně snažili, aby zde zůstal jistý faktor strachu, bohužel to se podařilo pořádně jen v jediné pasáži hry. Jinak je hra převážně akční střílečkou.

Dead_Space_3_2

Úvodní prolog na zasněžené planetě, si udržel příjemný překvapivý moment, nicméně jakmile se hráč dostane do kůže Isaaca v jakémsi futuristickém městě, začíná adrenalinová řežba plná střílení. V inventáři sice stále zůstává plazmová řezačka, nicméně mnohem lepší zbraní v této části je přátelským vojákem darovaný malý samopal. Převážnou část totiž netvoří nekromorfové, ale vojáci unitologů, kteří chtějí Isaaca zabít. Nakonec se však staří zmutovaní přátelé také objevují, překvapivě v dosti hojném počtu.

Dead_Space_3_3

To má ve výsledku neblahý vliv na pocit strachu, který se nedostavuje. I kdybychom se neměli děsit toho, co na nás za rohem může vyskočit, nelze se bát ani o zdraví hlavního hrdiny, protože během prvních deseti minut stihl zaplnit 80 % inventáře lékárničkami. To, že je inženýr Clarke baští jak bonbóny, by bylo ještě v pořádku, ale aby je stejnou rychlostí doplňoval je bohužel smutné.

Převeliký vesmír

Jaké je ovšem uspokojení, když se hra přesouvá do vesmíru nad ledovou planetu, kde se nachází vraky vesmírných lodí stovky let starých a Isaacův úkol zní prozkoumávat je. V tuto chvíli se pojetí hry vrací k prvnímu dílu a příjemně na něj odkazuje. Bohužel nic netrvá věčně a po tomto, dá se říct vrcholu hry, se děj přesouvá na onu ledovou planetu a z Dead Space 3 je opět převážně střílečkoidní akce.

Dead_Space_3_4

Isaacův arzenál navíc už netvoří dělnické nástroje, které občas odkazovaly na klasické zbraně, ale úplně jimi nebyly. Nyní už se náš inženýr ohání převážně armádní výbavou, ať už to je zmíněný samopal na začátku, či útočná puška získaná později. Příjemným zpestřením je možnost zbraně modifikovat v širší míře, než tomu bylo v předchozích dílech. Máte-li zájem například o kombinaci brokovnice a plamenometu, není problém. Navíc je možné upravit arzenál o možnost alternativní munice, například výbušné.

Víc hráčů, víc mrtvol

Během příběhu nastanou okamžiky, kdy musí mít hráč nutkání rozmlátit klávesnici. Nejde o ovládání, které zůstává stejné jako v předchozích dílech, ale o nastavení obtížnosti. Ta se pohybuje od „tenhle souboj byl parádní výzva“, po „tenhle boss nejde dát“. Většinu kampaně není problém projít sólo, ale jsou momenty, kdy se vývojáři snad až moc upnuli na přítomný mód kooperace.

Dead_Space_3_5

Ta sama o sobě není vůbec špatná. Co na tom, že se ve dvou lidech pocit strachu snižuje ještě blíž k absolutní nule. Kooperativní režim urychlí řešení některých hádanek, zjednoduší některé proklínané souboje či donutí k zamyšlení jak rozebrat vybavení z padlých nepřátel. Opravdovou třešničkou jsou chvíle, kdy jedna z postav má halucinace, které druhý nevidí. Vskutku skvělý nápad.

Dead_Space_3_6

Bohužel kooperaci nelze hrát, v případě konzolí, na rozdělené obrazovce, ale pouze online. S cizím člověkem může být obtížnější se sehrát, dokonce se může stát, že k něčemu jako kooperace ani nedojde a každý hraje sólo s výpomocí jiného člověka. Naopak během komunikace se známým se lze připravit o zajímavé momenty, které mají alespoň malou šanci na vyděšení.

Technické a grafické zpracování má každý rád

Co ovšem nelze Dead Space 3 upřít je opravdu nádherné grafické zpracování. Počáteční město toho ještě příliš nenabídne, ale jakmile se na monitorech objeví vesmírné vrakoviště, či samotná ledová planeta, zůstane občas člověk stát s otevřenou pusou a má nutkání se pouze kochat. Ano nejedná se o takovou špičku jako je v Crysis 3 (recenze zde), kde grafická detailnost hraničí s maniakálností, nicméně se jedná o jasný nadprůměr.

Dead_Space_3_7

Silnou devízou Dead Space byl hudební a zvukový doprovod, který se ani v tomto dílu nenechá zahanbit. Danou atmosféru, ať jakkoliv (ne)děsivou, podtrhuje báječně s neuvěřitelným smyslem pro detail. Ovládání na PC je stejné jako v předchozích dílech, snad jen míření pomocí myši se nám zdálo poněkud jemnější a tím pádem příjemnější.

Černé, bílé… Či snad šedivé?

Možná, že takhle to všechno zní jako by byl Dead Space 3 velmi špatným titulem. To není pravda. I tento díl má několik povedených nápadů, které z něj dělají velmi dobrý titul. Ať se jedná o úpravy zbraní, zajímavý kooperativní režim nebo nutnost se na planetě skrývat před mrazem, protože oblek není dostatečně „high-tech“ aby si s nástrahami přírody poradil.

Dead_Space_3_8

Jak je psáno výše, tento díl je rozporuplný. Dead Space 3 prostě neděsí. Možná nás jeho předchůdci natolik proškolili, že se už nebojíme a jediné co nám rozdrásá nervy je Amnesia. Nebo se prostě tvůrci pustili do vod, která nemá právě s předchůdci nic společného a značce to tím pádem ublížilo.

Hodnoceni-4Verdikt

Hodnotit Dead Space 3 není lehké. Hra má své kvality a tím pádem je kvalitním titulem. Bohužel je to zároveň třetí pokračování stejnojmenné série, jejíž přednosti byly v hutné hororové atmosféře a všude přítomném strachu. A to vše zde chybí. Výsledek je takový, že Dead Space 3, je dobrý akční lehce děsivý titul, ale špatný Dead Space.

Diskuse ke článku RECENZE - Dead Space 3 odpočívá v pokoji, budiž mu vesmír mrtvý