RECENZE – Návrat surové brutality v Mortal Kombat X

Mkx Title
V dnešní době jsou bojovky velmi ojedinělým žánrem, který přežil jen díky pár značkám. Nebo spíše studiím. Těmi nejpovolanějšími jsou asi pánové a dámy z NetherRealm Studios, kteří nám letos servírují Mortal Kombat X.

Už v roce 2011 jsme si mohli užít parádní návrat série Mortal Kombat v podobě devátého dílu, který sklízel převážně kladné kritiky, stejně tak Injustice: Gods Among Us, jenž sice nebyl plný krve a fatalit, ale nabídl hrdiny a padouchy z univerza DC Comics. Letos se nám na naše harddisky konzolí a počítačů dostává desáté pokračování zvučné značky a opět se nese v podobném duchu.

Mkx 04Mkx 03

Stejně jako výše jmenované tituly, i Mortal Kombat X obsahuje příběhovou část, která se snaží navázat na předešlý díl. To se sice daří, celkově ale scénář působí až příliš nezajímavě a obyčejně. Devátý díl byl v tomto ohledu příjemným překvapením, tentokrát se však jedná o krok zpět. Kampaň funguje dobře alespoň pro vysvětlení přítomnosti nových postav, kterých je ve hře celkem osm.

Nováčky jsou Cassie Cage, Jacqui Briggs, Takeda Takahashi, Kung Jin, Kotal Khan, D'Vorah, Erron Black a Ferra/Torr. První čtyři jsou potomci (nebo jinak příbuzní) již zavedených postav ze Země, druhá čtveřice je z Outworldu. Většina z nich ale bohužel působí značně recyklovaně. Cassie, jakožto dcera Johnnyho a Sonyi kombinuje oba jejich styly, Jacqui je ženskou verzí Jaxe a tak podobně. Nově působí jen Erron, Ferra/Torr a D'Vorah, přestože i zde je cítit malá inspirace z minulosti.

Mkx 09

Na výběr je naštěstí k dispozici i stará garda jako Kung Lao, Raiden, Sub-Zero, nebo Scorpion, takže celkový výběr není zas tak chudý. Samozřejmě velmi zamrzí absence Cyraxe, Noob Saibota, nebo třeba Sektora. Nehratelné jsou dokonce i postavy, které potkáte v příběhu jako Sindel, Baraka, Rain a Smoke. Toto omezení se tvůrci snaží kompenzovat různými variacemi hratelných postav. Každý charakter má na výběr tři různé typy, které ovlivní nejen vzhled ale i některé schopnosti. Výsledek ovšem není tak epochální, jak se asi čekalo. U některých postav totiž kromě vzhledu není rozdílný výběr moc poznat, naopak jiné nabízejí opravdu zajímavé výhody.

Na druhou stranu nebyly bojové hry nikdy kupované pro příběh (alespoň ne v první řadě). Mortal Kombat X ukazuje, v čem je síla žánru. Kromě klasických soubojů 1v1 tu máme oblíbené věže, mód Test Your Luck, který nabízí různé šílené minihry a modifikace, Krypta, kde je možné utrácet vydělané Koins a v multiplayeru nově Faction War (válku frakcí). Ten ale poměrně rychle ztratil smysl, protože většina hráčů se přidala ke klanu Lin Kuei, a získala tak silnou převahu nad čtyřmi zbylými frakcemi.

Mkx 12Mkx 08

Náplň nového Mortal Kombat nijak výrazně nevyčnívá nad zbylými bratry v sérii. Během soubojů je nutné navazovat komba pro efektivnější boj, na jehož konci se můžete "pokochat" brutálními fatalitami. Jejich míra obscénnosti nijak nepolevila.

Zůstaly nám i X-Ray útoky, které velmi detailně vyobrazují lámání kostí a další zranění. Novinkami jsou ale tzv. jednoduché fatality, kdy postačí stisknout dvojici kláves namísto celého komba, a provede se dokončovací útok. To je ale možné pouze v případě, kdy má hráč k dispozici odpovídající žeton. Dalším poměrně těžkým kombem jsou brutality, jejichž výsledkem je ale ukončení protivníkova života předčasně.

Mkx 11

Po grafické stránce je Mortal Kombat X opravdu pěknou hrou. Grafika se za sebe nemusí stydět, pozadí arén je dynamické, občas ale i rušivé. Konzole se mohou pyšnit stabilními 60fps. To samé se ale nedá říci o PC verzi, kterou jsme měli k dispozici. Port pro počítače obstarávalo studio High Voltage Software a o precizním převedení se opravdu mluvit nedá. Extrémní propady frameratu, padání hry nebo dokonce nemožnost hru spustit - to vše PC verzi provází a to i v případě, že s přehledem stroj splňuje doporučené požadavky.

Mkx 07Mkx 02

Poslední minus musíme dát DLC politice tvůrců. Ta je sice dobrovolná, ale značně nechutná. Pár nových oblečků? Jednoduché fatality? Kam se poděla ta radost z dokončení definitvní dehonestace protivníka tím, že se povedlo správně vyťukat těžké kombo? Odemčení všech předmětů v Kryptě a tím se připravit o zábavnou minihru v podobě dungeonu? Čtyři nové postavy? To je za 30 euro opravdu smutné. Zvlášť, když je PC verze v tak žalostném stavu.

Hledáte skutečnou next-gen bojovku? Jste na správné adrese. Mortal Combat X je opravdu dobrý nástupce, ale předchozí tituly od NetherRealm do země rozhodně nezadupe. Škoda.

Diskuse ke článku RECENZE – Návrat surové brutality v Mortal Kombat X

Úterý, 19 Květen 2015 - 14:53 | cyberreality | me tam chybi doomovky :)