RECENZE – Ochutnejte Mudokona na dřívku v novém Oddworld New 'N Tasty

Oddworld 00 Title
Je až k neuvěření, že je tomu sedmnáct let, co se na našich obrazovkách poprvé objevil modrozelený tvor s velkýma očima, sešitou pusou a snahou zachránit sebe a své kolegy ze závodů RuptureFarms. Jeho jméno je Abe a po velmi dlouhé době se konečně vrací zpět.

Letošní rok velmi přeje různým remakům a remasterům, ale studio Just Add Water se rozhodlo jít na to s novým Oddworldem trochu jinak. Vzali původní koncept prvního dílu ze série Oddworld: Abe's Oddysee a hru prakticky vytvořili kompletně znovu. Žádné vylepšování textur, vyhlazování hran a navýšení rozlišení, ale čirá tvorba od píky.

Oddworld 01

Sledujeme tak osud Mudokona Abea, který pracuje (nebo spíše otročí) v potravinářských závodech RuptureFarms, které mají ale nemilé finanční problémy. Ředitel továren tak přichází s plánem o zavedení nové značky Mudokon Pops (pokud si představíte známou loutku José Jalapeno on a stick, získáte představu, o co jde). Tento plán se Abe náhodou dozví a rozhodne se udělat to nejšílenější - utéct a osvobodit co nejvíce kolegů.

Oddworld 02

Tento poměrně jednoduchý příběh v sobě ovšem skrývá poměrně velké množství humoru, jenž je hráčům servírován jak herními situacemi, tak velmi povedenými filmečky. Je trochu paradoxní, že vážná a vcelku brutální zápletka má ve výsledku silně komediální nádech, za který může Abeovo roztomilé mumlání, jeho občasná nešikovnost a opravdu vtipná komunikace s kolegy.

Nové původní zpracování

Pokud někdo hrál původní Abe's Oddysee, bude v hlavním menu jako doma. Usmívající se Abe hráče přivítá a celou dobu se příjemně směje. Přímo ve hře si pak nelze nevšimnout nového grafického kabátku, který je nyní 2,5D, kamera je dynamická, úrovně nejsou rozdělené na jednotlivá okna a svět je mnohem detailnější a živější. Na pozadí úrovní se totiž pořád něco děje a není vůbec neobvyklé se přistihnout při kochání se nad krásou zdejšího prostředí.

Oddworld 04

Každá kapitola má navíc svůj osobitý design, ať už se jedná o plechový interiér RuptureFarms či o pestrobarevné jeskyně. Tvůrci vsadili na engine Unity, aby byl zajištěn bezproblémový chod na všech platformách a dokázali s ním neskutečné věci. Mezi pomocné novinky pak patří možnost rychlého uložení. Pokud namítnete, že to hru až příliš zlehčuje, není tomu tak, jedná se čistě o dočasný pomocný bod mezi jednotlivými checkpointy.

Poctivá porce zábavy

Jelikož se v základu stále jedná o plošinovku, jsou náplní převážně hádanky, povětšinou řešené sepnutím správného tlačítka/páky nebo přesným načasováním. O nic snadného se nicméně nejedná. Už před lety byl Oddworld zapeklitou hrou a aktuální remake nikde nepolevuje a neodpouští. Přestože se tedy může New N' Tasty tvářit jako ideální hra pro menší sourozence, je určená spíše zkušenějším a hlavně trpělivějším hráčům. A to je zde možnost si obtížnost ještě navýšit.

Oddworld 05

Zajímavou novinkou je pak přidání lokální kooperace. Nejedná se však o možnost hrát zároveň ve dvou lidech, protože to neumožňoval ani originál. Zde je vše řešeno tak, že oba hráči mají svůj ovladač a kontrolu nad hlavním hrdinou si střídají po každém úmrtí. Jedná se o zajímavý koncept, který lze ale úplně jednoduše nahradit prostým podáváním jednoho ovladače dalším přísedícím.

Oddworld 08

Hru jde při normálním tempu dohrát za přibližně šest až osm hodin, přesto je bláhové počítat s tím, že by se jednalo o 100% dohrání a došlo by k záchraně všech 299 zaměstnanců (ano, původní počet 99 Mudokonů byl navýšen o dalších 200). A to jsme nezmínili, že hra obsahuje systém trofejí/achievementů za záchranu všech kolegů a výzvu v dohrání pod tři hodiny. Jak je asi patrné, prvek znovuhratelnosti tu rozhodně nechybí, takže se nikdo nemusí bát, že by se jednalo o jednorázovou záležitost.

Abe se po sedmnácti letech vrátil, aby ukázal, jak báječnou a nadčasovou hrou byl už v době prvního PlayStationu. Ze své zábavnosti neztratil nic. Snad jen vyšší obtížnost může odradit méně odhodlané hráče.

Diskuse ke článku RECENZE – Ochutnejte Mudokona na dřívku v novém Oddworld New 'N Tasty

Pátek, 21 Listopad 2014 - 14:46 | petr22 | A pro nektere ani nebude - treba pro linux s...
Úterý, 29 Červenec 2014 - 07:05 | Philip Fry | Asi by to chtělo dodat, že zatím hra vyšla jen na...