RECENZE – Ochutnejte Mudokona na dřívku v novém Oddworld New 'N Tasty
Letošní rok velmi přeje různým remakům a remasterům, ale studio Just Add Water se rozhodlo jít na to s novým Oddworldem trochu jinak. Vzali původní koncept prvního dílu ze série Oddworld: Abe's Oddysee a hru prakticky vytvořili kompletně znovu. Žádné vylepšování textur, vyhlazování hran a navýšení rozlišení, ale čirá tvorba od píky.
Sledujeme tak osud Mudokona Abea, který pracuje (nebo spíše otročí) v potravinářských závodech RuptureFarms, které mají ale nemilé finanční problémy. Ředitel továren tak přichází s plánem o zavedení nové značky Mudokon Pops (pokud si představíte známou loutku José Jalapeno on a stick, získáte představu, o co jde). Tento plán se Abe náhodou dozví a rozhodne se udělat to nejšílenější - utéct a osvobodit co nejvíce kolegů.
Tento poměrně jednoduchý příběh v sobě ovšem skrývá poměrně velké množství humoru, jenž je hráčům servírován jak herními situacemi, tak velmi povedenými filmečky. Je trochu paradoxní, že vážná a vcelku brutální zápletka má ve výsledku silně komediální nádech, za který může Abeovo roztomilé mumlání, jeho občasná nešikovnost a opravdu vtipná komunikace s kolegy.
Nové původní zpracování
Pokud někdo hrál původní Abe's Oddysee, bude v hlavním menu jako doma. Usmívající se Abe hráče přivítá a celou dobu se příjemně směje. Přímo ve hře si pak nelze nevšimnout nového grafického kabátku, který je nyní 2,5D, kamera je dynamická, úrovně nejsou rozdělené na jednotlivá okna a svět je mnohem detailnější a živější. Na pozadí úrovní se totiž pořád něco děje a není vůbec neobvyklé se přistihnout při kochání se nad krásou zdejšího prostředí.
Každá kapitola má navíc svůj osobitý design, ať už se jedná o plechový interiér RuptureFarms či o pestrobarevné jeskyně. Tvůrci vsadili na engine Unity, aby byl zajištěn bezproblémový chod na všech platformách a dokázali s ním neskutečné věci. Mezi pomocné novinky pak patří možnost rychlého uložení. Pokud namítnete, že to hru až příliš zlehčuje, není tomu tak, jedná se čistě o dočasný pomocný bod mezi jednotlivými checkpointy.
Poctivá porce zábavy
Jelikož se v základu stále jedná o plošinovku, jsou náplní převážně hádanky, povětšinou řešené sepnutím správného tlačítka/páky nebo přesným načasováním. O nic snadného se nicméně nejedná. Už před lety byl Oddworld zapeklitou hrou a aktuální remake nikde nepolevuje a neodpouští. Přestože se tedy může New N' Tasty tvářit jako ideální hra pro menší sourozence, je určená spíše zkušenějším a hlavně trpělivějším hráčům. A to je zde možnost si obtížnost ještě navýšit.
Zajímavou novinkou je pak přidání lokální kooperace. Nejedná se však o možnost hrát zároveň ve dvou lidech, protože to neumožňoval ani originál. Zde je vše řešeno tak, že oba hráči mají svůj ovladač a kontrolu nad hlavním hrdinou si střídají po každém úmrtí. Jedná se o zajímavý koncept, který lze ale úplně jednoduše nahradit prostým podáváním jednoho ovladače dalším přísedícím.
Hru jde při normálním tempu dohrát za přibližně šest až osm hodin, přesto je bláhové počítat s tím, že by se jednalo o 100% dohrání a došlo by k záchraně všech 299 zaměstnanců (ano, původní počet 99 Mudokonů byl navýšen o dalších 200). A to jsme nezmínili, že hra obsahuje systém trofejí/achievementů za záchranu všech kolegů a výzvu v dohrání pod tři hodiny. Jak je asi patrné, prvek znovuhratelnosti tu rozhodně nechybí, takže se nikdo nemusí bát, že by se jednalo o jednorázovou záležitost.
Verdikt
Abe se po sedmnácti letech vrátil, aby ukázal, jak báječnou a nadčasovou hrou byl už v době prvního PlayStationu. Ze své zábavnosti neztratil nic. Snad jen vyšší obtížnost může odradit méně odhodlané hráče.