RECENZE – Píchněte si koňskou dávku humoru v South Park: The Stick of Truth

Zatímco v South Parku probíhá nelítostná bitva mezi lidmi a elfy o mocný artefakt, obyvatelé města jsou unášeni zákeřnými mimozemšťany. Co udělá vláda? Jak do toho zapadají zombie nacistické krávy? A co na to Al Gore?

Seriál South Park autorské dvojice Trey Parker a Matt Stone nejspíš není třeba nijak zdlouhavě představovat. O jeho oblíbenosti svědčí celých 17 sezón, během kterých baví diváky po celém světě, což z něj činí druhý nejdelší animovaný seriál všech dob, hned za žlutou rodinkou Simpsonových. Ačkoliv jsme se dočkali již několika herních zpracování seriálu, The Stick of Truth je rozhodně tou nejrozsáhlejší virtuální inkarnací South Parku, jakou si můžete zahrát.

Hned zprvu je však třeba podívat se pravdě do řitního otvoru. Humor South Parku rozhodně nesedne každému, a pokud se vám ze seriálu protáčejí panenky hrůzou nebo vám prostě jenom připadá nevtipně vulgární a nechutný, není prakticky žádná šance, že by vás hra čímkoliv zaujala. V takovém případě ale nejspíš ani nečtete tento článek, nebo jste přestali po první větě tohoto odstavce (a tedy jste si nepřečetli ani tuhle větu).

Douchebag

Do hry vstupujete jako „New Kid“, nové dítko, jehož rodiče si vybrali právě zdánlivě klidné městečko South Park jako nové bydliště. Proč se musela rodina přestěhovat je však zahaleno rouškou tajemství a nepamatuje si to ani hlavní hrdina, jemuž Cartman neřekne jinak než Douchebag. Nekompromisní rodič vás ihned vyžene do víru maloměsta hledat si nové přátele, čímž se dají do pohybu události, jež ovlivní život celého města a všech jeho obyvatel.

Jakmile se zapojíte do potyčky odehrávající se na ulici před vaším domem, dozvíte se, že ve městě právě probíhá nelítostná válka o mocný artefakt zvaný „Klacík pravdy“. Soupeří o něj armády lidí a elfů, jež se rekrutují jak jinak než z místní omladiny, stranou zájmu svých rodičů. Zatímco elfy, jejichž poznávacím znamením jsou zelené oblečky, vede v boji dobře známý Kyle, toho času elfí král, stranu lidí má pod svým vedením čaroděj Cartman. A právě ten udělá z našeho hrdiny nového příslušníka své armády.

Jednoho žida, prosím

South Park: The Stick of Truth je pravověrným RPG, a tak vás čeká klasická tvorba postavy, její vylepšování, volba speciálních schopností nebo shromažďování vybavení a nejrůznějšího harampádí. I když slovo „klasická“ není v tomto případě asi úplně nejpřesnější, protože každý aspekt hry má svá specifika vycházející z naturelu seriálu. Nebo snad znáte jinou hru, kde byste si mohli zahrát za žida?

Vybavení je spousta, mnohé se dá navíc ještě vylepšovat podle aktuální potřeby. Zvláštní pozornost si zaslouží speciální schopnosti, u nichž jsme se mnohdy opravdu pobavili. Ačkoliv je herní systém velmi jednoduchý, nemáte pocit, že byste byli o něco ochuzeni. Poměrně rychle se v něm zorientujete a snadno pochopíte zákonitosti herního světa.

Zabij ty bastardy, Kenny!

Vzhledem k tomu, že v ulicích města zuří válka, budete často narážet na situace, které je třeba vyřešit po zlém. Souboje probíhají v tahovém režimu, kdy máte dostatek času promyslet si, na koho a jak zaútočit. K dispozici jsou útoky na blízko, na dálku, magie a speciální útoky. Kromě elfů se vám do cesty postaví například feťáci nebo zombie nacistické krávy a víc snad už radši ani nebudeme prozrazovat.

Abyste však nebyli ochuzeni o možnost zahrát si za některou ze seriálových postav, můžete si do tandemu povolat jednoho z vašich spolubojovníků jako wingmana, využívat v boji jeho speciální schopnosti a poslouchat jeho hlášky. Některé útoky a schopnosti bychom se přitom nebáli označit za přímo legendární.

Pořádně silný koktejl

Protože se na scénáři hry podíleli autoři seriálu, můžete se těšit na bohatý příběh plný zvratů, který vtipně kombinuje ty nejnepravděpodobnější události, jaké se mohou v South Parku stát. Je to jako byste vybrali ty nejlepší epizody seriálu a smíchali je v jeden pořádně silný koktejl, ozdobený nespočtem narážek na všechno možné.

Na první pohled je zřejmé, že grafické zpracování se přísně drží animovaného stylu seriálu, což je jedině dobře. Autorům hry patří kredit za to, že dokázali vytvořit věrné prostředí seriálového městečka bezproblémově použitelné při samotném hraní. Po celém městě se můžete volně pohybovat, nasávat atmosféru a bavit se vtipnými detaily.

Jen musíte překousnout, že většina domů uvnitř vypadá prakticky stejně a sbírání nejrůznějšího všude možně se povalujícího harampádí po čase už přeci jen není taková zábava. Stejně tak ovládání, především na konzolích, je poněkud nemotorné a je třeba si na něj chvíli zvykat.

Drtivá většina vtipů ve hře je postavena na typických slovních přestřelkách a nadávkách tak, jak je znáte ze seriálu. Bohužel, oficiálního českého překladu se nedočkáme, proto pokud si chcete hru náležitě užít i bez znalosti anglického jazyka, nezbývá než doufat v neoficiální překlad. Co z toho vyplývá? Že jste se při hodinách angličtiny měli méně dloubat v nose!

Autoři South Park: The Stick of Truth se nezalekli vskutku ničeho. Podařilo se jim vytvořit hru, u níž máte při hraní pocit, že sledujete zatraceně povedenou epizodu seriálu a navíc jste její součástí. Zahrát si hru, která se nebere nijak vážně a dělá si legraci z velkých RPG, je nesmírně osvěžující zážitek. Pro fanoušky seriálu je pak výlet do virtuálního South Parku naprostou povinností.

Že není možné udělat dobrou hru podle nejsprostšího animovaného seriálu ve vesmíru? Omyl! Garantujeme vám, že vtipnější RPG jste ještě nehráli. A jestli lžeme, ať nás Cartman znásilní Klacíkem pravdy.

Jan Jindra

Původně jako externí redaktor se v roce 2011 přidal k týmu portálu RecenzeHer.eu, kde později zaujal post redaktora. O rok později na stejné pozici přešel pod křídla serveru inGamer.cz, s jehož redakcí od roku 2014 pokračuje na CDR.cz, znovu jako externí redaktor. Mimo internetové publicistiky se svými příspěvky podílí také na tvorbě tištěného herního časopisu Score.

Diskuse ke článku RECENZE – Píchněte si koňskou dávku humoru v South Park: The Stick of Truth