Revoluce ve stavebnictví díky rozšířené realitě? Inspiraci našla v Google Cars
Amir Rubin, zakladatel a generální ředitel společnosti Paracosm, se o využítí AR i VR ve stavebním průmyslu rozpovídal v rozhovoru pro portál UploadVR.
Společnost Paracosm nabízí mobilní řešení pro stavařské týmy, a to jak hardwarové, tak i softwarové. Pro 3D design projektů v oblasti architektury, inženýrství a stavebnictví obecně používají profesionálové takzvaný Building Information Modeling, zkráceně BIM. Výsledná práce pak skvěle reprezentuje to, jak bude výsledný projekt vypadat. Mezi nejpopulárnější nástroje pro tvorbu BIM modelů patří například Autodesk Revit, ARCHICAD nebo Bentley Microstation.
Mezi dnešní měřící metody patří například použití laserových skenerů na stativu. Výstupy z těchto skenerů jsou následně porovnávány s daty z BIM modelu. Jsou výkonné a precizní, s přesností na 1mm a méně, ale pomalé - skenování 600 metrů čtverečních zabere dvě až čtyři hodiny, dalších několik hodin trvá post-proces. Taková metoda je značně náročná jak na čas, tak i finance, proto se používá zřídka.
Od Google Car ke stavbám
Jedním z nejvýznamnějších pokroků, kterým by rozšířená realita přispěla v oblasti stavebnictví a příslušných projektů, je takzvaný SLAM - Simultaneous Localization And Mapping. Původ této metody je v robotice, kdy umožňuje autonomním vozidlům procházet prostředí, ve kterém se ocitají poprvé. Používá data ze senzorů ke sledování polohy vozidla a mapování prostoru kolem něj.
Veškeré procesy ve SLAM musí probíhat velice rychle, a to z toho důvodu, že vozidlo je v neustálém pohybu a jsou zapotřebí výpočty v reálném čase. SLAM ke svým výpočtům navíc nepotřebuje GPS.
Pokud by se tato metoda aplikovala ve stavebnictví, mohli by stavaři procházet místem projektu a v reálném čase při zachycení extrémních detailů ho mapovat.
Jak by vypadalo použití SLAM ve stavebnictví v praxi?
Pracovnice stavby projde prostor se speciálním senzorem v rukou - to zabere pouze několik minut. Za chůze vytváří vysoce přesnou mapu celého prostoru, která se okamžitě nahrává do cloudu.
Software v cloudu srovnává mapu s vytvořeným BIM modelem, čímž vzniká věrné porovnání fyzické podoby s vytvořeným projektem. Díky tomuto srovnání lze také rychle opravit případné chyby. Software rovněž umožňuje sledovat postupné dokončování projektu.
Budoucnost Paracosm
Tým společnosti Paracosm nejdříve začal s projektováním v robotice, kde tvořil 3D mapovací software. Posléze si uvědomil, že největší příležitost se mu naskytne právě ve stavebnictví. Zanedlouho vyvinuli v Paracosm kromě softwaru i vlastní hardware, který měřil vzdálenosti pomocí laseru.
V současné době mohou zaměstnanci stavby procházet objektem a zachycovat prostory na příslušný hardware, Paracosm ale usiluje o to, aby tuto práci mohly v blízké budoucnosti vykonávat droni a roboti.
Po naskenování software automaticky srovná sesbíraná data s daty z BIM modelu - poté je možné další srovnávání. Software od Paracosm je dále schopný analyzovat průběh celého projektu a vyhledat potenciální nesrovnalosti, problémy a chyby.
A co dál?
Architektura, inženýrství a stavitelství jsou pro AR úrodným polem. Spotřebitelské přijetí této technologie je podmíněno nákupem příslušných brýlí a dalšího hardwaru, zatímco ve stavebnictví již pro toto použití existuje řada zajímavých a užitečných aplikací.
V červnu letošního roku oznámil Microsoft partnerství se společností Trimbl, poskytující poziční technologii a 3D modelování, a společností AECOM, jednou z největších světových firem na tomto poli, kvůli projektu brýlí pro rozšířenou realitu. Hlavní aspekt použití rozšířené reality v tomto směru zahrnuje holografické zobrazení BIM modelu, spolupráci mezi členy týmu a včlenění do stavebních plánů.
V srpnu tohoto roku se společnost Scope AR spojila s Martin Bros. kvůli vybudování koupelny výhradně za použití rozšířené reality na HoloLens. Experiment ukázal, že je možné vybudovat interiér v kontrolovaném prostředí bez fyzických stavebních plánů a svinovacího metru. Namísto těchto tradičních pomůcek byly použity 3D modely „plovoucí“ v prostředí rozšířené reality.
Hrstka začínajících společností nabízí nástroje, které uživatelům umožní prohlížet BIM modely v režimu virtuální reality a pomáhají designérům snáze vizualizovat jejich projekty. Všechny doposud vyvinuté systémy jsou však stále ještě poměrně nové a jejich používání není nijak zvlášť rozšířené.
Od běžného používání AR a VR nejen v oblasti stavebnictví nás ještě dělí nejspíš několik let, již teď ale mohou stavební firmy, architekti a inženýři využívat těchto pokročilých technologií ke zlepšení a zrychlení své práce.