Rolls-Royce a EasyJet otestovali nový proudový motor s vodíkovým pohonem
Zdroj: Shutterstock
Tento prototyp má za sebou dokonce již první testování, a to na Salisburské pláni ve Velké Británii. Na vývoji se pak nepodíleli jen vývojáři ze společnosti Rolls-Royce, ale také z letecké společnosti EasyJet a mimo jiné i ve spolupráci s britskou vládou. K vodíku vzhlížejí ekologové, jako k slibně vyhlížející ekologické alternativě.
Konkrétně v leteckém průmyslu by se mohl nový princip zasloužit o růst celého průmyslu a zároveň významné snížení emisí. Alan Newby, vedoucí leteckých a kosmických technologií v Rolls-Royce, dokonce prohlásil, že snahou společnosti je dostat se v emisích na nulu. Proto si také v Rolls-Royce vybrali vodík, protože toto palivo neobsahuje uhlík, a tak logicky nemůže vznikat CO2.
Na tom se shoduje Rolls-Royce i EasyJet, protože zástupci EasyJetu uvedli, že pohánět obrovská komerční letadla pouhými bateriemi je prakticky nemožné. V tuto chvíli je ale vodíkový pohon stále ještě otázkou budoucnosti, protože je potřeba vyvinout nejen motor, ale upravit i celé letadlo. Kapalný vodík totiž objemově zabírá 4x více místa, než stávající letecké palivo.
Navíc kapalný vodík je potřeba udržovat během letu při velmi nízkých teplotách, protože vodík se zkapalňuje až při – 253 stupních Celsia. Před samotným spalováním však musí znovu změnit skupenství na plyn. Další otázkou je ještě problém s výrobou a získáváním vodíku. I když samotné spalování vodíku žádné emise neprodukuje, tak pro jeho získání je zapotřebí několikanásobně více elektrické energie, než kolik energie ve skutečnosti uvolní. To je i důvod, proč je prozatím vodík nepoužitelný pro vytápění domů nebo pohon osobních automobilů.