CDR.cz - Vybráno z IT

Rolls-Royce a EasyJet otestovali nový proudový motor s vodíkovým pohonem

Když se řekne britská značka Rolls-Royce, tak se každému asi vybaví luxusní automobily. Nyní se tato automobilka rozhodla otestovat novinku – proudový motor s vodíkovým pohonem pro letadla. Konkrétně se jedná o motor s turbínou Rolls-Royce AE-2100A, který sice vypadá standardně, ale jednou by mohl způsobit takřka revoluci v letecké dopravě.

Zdroj: Shutterstock

Tento prototyp má za sebou dokonce již první testování, a to na Salisburské pláni ve Velké Británii. Na vývoji se pak nepodíleli jen vývojáři ze společnosti Rolls-Royce, ale také z letecké společnosti EasyJet a mimo jiné i ve spolupráci s britskou vládou. K vodíku vzhlížejí ekologové, jako k slibně vyhlížející ekologické alternativě.

Konkrétně v leteckém průmyslu by se mohl nový princip zasloužit o růst celého průmyslu a zároveň významné snížení emisí. Alan Newby, vedoucí leteckých a kosmických technologií v Rolls-Royce, dokonce prohlásil, že snahou společnosti je dostat se v emisích na nulu. Proto si také v Rolls-Royce vybrali vodík, protože toto palivo neobsahuje uhlík, a tak logicky nemůže vznikat CO2.

Na tom se shoduje Rolls-Royce i EasyJet, protože zástupci EasyJetu uvedli, že pohánět obrovská komerční letadla pouhými bateriemi je prakticky nemožné. V tuto chvíli je ale vodíkový pohon stále ještě otázkou budoucnosti, protože je potřeba vyvinout nejen motor, ale upravit i celé letadlo. Kapalný vodík totiž objemově zabírá 4x více místa, než stávající letecké palivo.

Navíc kapalný vodík je potřeba udržovat během letu při velmi nízkých teplotách, protože vodík se zkapalňuje až při – 253 stupních Celsia. Před samotným spalováním však musí znovu změnit skupenství na plyn. Další otázkou je ještě problém s výrobou a získáváním vodíku. I když samotné spalování vodíku žádné emise neprodukuje, tak pro jeho získání je zapotřebí několikanásobně více elektrické energie, než kolik energie ve skutečnosti uvolní. To je i důvod, proč je prozatím vodík nepoužitelný pro vytápění domů nebo pohon osobních automobilů.

Diskuse ke článku Rolls-Royce a EasyJet otestovali nový proudový motor s vodíkovým pohonem

Čtvrtek, 1 Prosinec 2022 - 18:00 | super master | samozrejme, ze se drive jednalo o jednu a tu...
Čtvrtek, 1 Prosinec 2022 - 09:54 | NTFSynergy | Nezmazali, iba je skrytý - takúto poctu dostanú...
Čtvrtek, 1 Prosinec 2022 - 07:47 | pavell | Smazali nám článek o 3d tisku domů. :(
Čtvrtek, 1 Prosinec 2022 - 07:39 | Pety | Výroba a zkapalňování vodíku sežere spoustu...
Středa, 30 Listopad 2022 - 10:44 | molnart | "Nyní se tato automobilka rozhodla otestovat...

Zobrazit diskusi