„<em>Co se však stane, když by Google auto úmyslně překročilo rychlost a nabouralo? Kdo za to nese zodpovědnot? Stroj či člověk?</em>“
V první řadě bych rád zdůraznil, že je úplně jedno, jakou rychlostí auto pojede, zda povolenou, nebo nepovolenou. Speciálně pak u auta, které neřídí člověk.
Limity byly zavedeny právě proto, že auta řídí lidé a tito lidé nejsou dokonalí. Bohužel každý má své schopnosti jinde, ale limity platí pro všechny stejně, což je smutné, ale to by bylo na delší a úplně jinou debatu.
U stroje se - pokud je puštěn do ostrého provozu - předpokládá ona dokonalost, nebo alespoň vyspělost na takové úrovni, že limity mohou být zrušeny zcela, resp. dány softwarově tak, aby se prostě nic nestalo (protože ty limity jsou a priori právě proto, aby se nic nestalo, aspoň tak si myslím, že by mělo být při jejich vymýšlení uvažováno). To není o tom, jestli auto jede rychleji než padesát, jestli předjíždí na plné čáře a podobně (pokud dokáže vidět za horizont, klidně ať si předjíždí i do kopce). To je už čistě o tom, jestli auto obecně zvládne situaci, nebo ne. Software by měl být navržen tak, aby auto situaci zvládlo vždy.
Jestliže auta zrychlují právě proto, aby jezdila bezpečněji, je to v pořádku - ba co víc, nebál bych se uvažovat i o obecném zvýšení povolené rychlosti v určitých úsecích i pro lidi, a to právě proto, aby byla zvýšena bezpečnost provozu. Existuje nespočet míst, kde je rychlost omezena naprosto zbytečně, mnohde dokonce nesmyslně a nebezpečně (na takových úsecích pak často dochází opicejními hlídkami k dodatečnému zdaňování řidičů, kteří se neumějí proti takové buzeraci účinně bránit).
Pokud jde o odpovědnost, tady bych si dokázal jako v jediném smysluplném případě představit uplatnění objektivní odpovědnosti, neboť mezi provozovatele auta a auto nevsupuje další lidský nepředvídatelný faktor. Odpovědný by byl samozřejmě provozovatel autonomního vozidla, stejně jako je např. kolotočář odpovědný za to, že se kolotoč nerozbije a lidi z něj nespadnou vinou závady kolotoče (kolotoč i auto jsou jen stroje a na složitosti stroje nezáleží, je na uvážení každého, jestli na sebe vezme riziko závady jednoduchého, nebo složitého stroje). Nicméně si myslím, že je velmi nepravděpodobné, že by autonomní auto způsobilo nehodu. Opravte mě, jestli se pletu, ale mám pocit, že zrovna v případě Googlích aut se to ještě nikdy nestalo (vzpomínám si, že Google auto bylo účastníkem nehody, ale nezpůsobilo ji).
Změna situace by mohla nastat v tom (imho krajně nepravděpodobném*) případě, že jednoho dne budou všechna auta autonomní a do provozu nebude moci zasáhnout lidský faktor (např. tam nebude možné potkat chodce nebo cyklistu a podobně), popř. bude do provozu zasahovat pouze nějaký dispečer z nějakého velína. Pak by se dala odpovědnost převést buďto na výrobce, nebo na toho dispečera, podle toho, čí chyba se prokáže, že to byla.
<small>* nepravděpodobném proto, že pak by nebylo možné řidiče trestat za přestupky a stát si přece nezařízne tak skvělý zdroj příjmů - leda by si to vykompenzoval nějak jinak, ale silniční fašismus má právě tu skvělou vlastnost, že když se zdá, že se na pokutách vybírá málo, zavede se nějaké dementní opatření, jako je např. ona objektivní odpovědnost provozovatele praktikovaná v současném stavu, které ty příjmy dokáže efektivně a dynamicky zvyšovat, a ovce tomu ještě tleskaj, některé tupější i v případě, že to opatření dopadne i na ně.</small>
+1
-9
-1
Je komentář přínosný?
„<em>Co se však stane, když
WIFT https://cdr.cz/autor/wift
21. 8. 2014 - 10:13https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse„Co se však stane, když by Google auto úmyslně překročilo rychlost a nabouralo? Kdo za to nese zodpovědnot? Stroj či člověk?“
V první řadě bych rád zdůraznil, že je úplně jedno, jakou rychlostí auto pojede, zda povolenou, nebo nepovolenou. Speciálně pak u auta, které neřídí člověk.
Limity byly zavedeny právě proto, že auta řídí lidé a tito lidé nejsou dokonalí. Bohužel každý má své schopnosti jinde, ale limity platí pro všechny stejně, což je smutné, ale to by bylo na delší a úplně jinou debatu.
U stroje se - pokud je puštěn do ostrého provozu - předpokládá ona dokonalost, nebo alespoň vyspělost na takové úrovni, že limity mohou být zrušeny zcela, resp. dány softwarově tak, aby se prostě nic nestalo (protože ty limity jsou a priori právě proto, aby se nic nestalo, aspoň tak si myslím, že by mělo být při jejich vymýšlení uvažováno). To není o tom, jestli auto jede rychleji než padesát, jestli předjíždí na plné čáře a podobně (pokud dokáže vidět za horizont, klidně ať si předjíždí i do kopce). To je už čistě o tom, jestli auto obecně zvládne situaci, nebo ne. Software by měl být navržen tak, aby auto situaci zvládlo vždy.
Jestliže auta zrychlují právě proto, aby jezdila bezpečněji, je to v pořádku - ba co víc, nebál bych se uvažovat i o obecném zvýšení povolené rychlosti v určitých úsecích i pro lidi, a to právě proto, aby byla zvýšena bezpečnost provozu. Existuje nespočet míst, kde je rychlost omezena naprosto zbytečně, mnohde dokonce nesmyslně a nebezpečně (na takových úsecích pak často dochází opicejními hlídkami k dodatečnému zdaňování řidičů, kteří se neumějí proti takové buzeraci účinně bránit).
Pokud jde o odpovědnost, tady bych si dokázal jako v jediném smysluplném případě představit uplatnění objektivní odpovědnosti, neboť mezi provozovatele auta a auto nevsupuje další lidský nepředvídatelný faktor. Odpovědný by byl samozřejmě provozovatel autonomního vozidla, stejně jako je např. kolotočář odpovědný za to, že se kolotoč nerozbije a lidi z něj nespadnou vinou závady kolotoče (kolotoč i auto jsou jen stroje a na složitosti stroje nezáleží, je na uvážení každého, jestli na sebe vezme riziko závady jednoduchého, nebo složitého stroje). Nicméně si myslím, že je velmi nepravděpodobné, že by autonomní auto způsobilo nehodu. Opravte mě, jestli se pletu, ale mám pocit, že zrovna v případě Googlích aut se to ještě nikdy nestalo (vzpomínám si, že Google auto bylo účastníkem nehody, ale nezpůsobilo ji).
Změna situace by mohla nastat v tom (imho krajně nepravděpodobném*) případě, že jednoho dne budou všechna auta autonomní a do provozu nebude moci zasáhnout lidský faktor (např. tam nebude možné potkat chodce nebo cyklistu a podobně), popř. bude do provozu zasahovat pouze nějaký dispečer z nějakého velína. Pak by se dala odpovědnost převést buďto na výrobce, nebo na toho dispečera, podle toho, čí chyba se prokáže, že to byla.
* nepravděpodobném proto, že pak by nebylo možné řidiče trestat za přestupky a stát si přece nezařízne tak skvělý zdroj příjmů - leda by si to vykompenzoval nějak jinak, ale silniční fašismus má právě tu skvělou vlastnost, že když se zdá, že se na pokutách vybírá málo, zavede se nějaké dementní opatření, jako je např. ona objektivní odpovědnost provozovatele praktikovaná v současném stavu, které ty příjmy dokáže efektivně a dynamicky zvyšovat, a ovce tomu ještě tleskaj, některé tupější i v případě, že to opatření dopadne i na ně.https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726600
+
V USA maji takove pekne silnicni pravidlo, ze na krizovatce kde neni urcena prednost jedou auta v takovem poradi, v jakem prijela ke krizovatce.
Zajimalo by me, jak tochle chteji vyresit softwarovou cestou.
+1
-33
-1
Je komentář přínosný?
V USA maji takove pekne
petr22 https://cdr.cz/profil/petr22
21. 8. 2014 - 11:24https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseV USA maji takove pekne silnicni pravidlo, ze na krizovatce kde neni urcena prednost jedou auta v takovem poradi, v jakem prijela ke krizovatce.
Zajimalo by me, jak tochle chteji vyresit softwarovou cestou. https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726628
+
No zrovna tohle je uplne jednoduche - vyresi se to implementaci algoritmu "kdo driv prijde, ten driv mele" take davno znamy v IT jako FIFO.
Navic pocitace umi merit cas s presnosti na mikrosekundy, cemuz zadny lidsky ridic nedokaze konkurovat.
+1
+24
-1
Je komentář přínosný?
No zrovna tohle je uplne
Nalim https://cdr.cz/profil/nalim
21. 8. 2014 - 11:39https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseNo zrovna tohle je uplne jednoduche - vyresi se to implementaci algoritmu "kdo driv prijde, ten driv mele" take davno znamy v IT jako FIFO.
Navic pocitace umi merit cas s presnosti na mikrosekundy, cemuz zadny lidsky ridic nedokaze konkurovat.https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726633
+
Jednoduche za predpokladu, ze auto bude obsahovat is radar na kterem uvidi vsechna okolni vozidla.
+1
+16
-1
Je komentář přínosný?
Jednoduche za predpokladu, ze
petr22 https://cdr.cz/profil/petr22
21. 8. 2014 - 14:48https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseJednoduche za predpokladu, ze auto bude obsahovat is radar na kterem uvidi vsechna okolni vozidla.https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726693
+
21. 8. 2014 - 18:13https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseCož samozřejmě musí, jinak by se nemohlo řídit.https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726730
+
"Jednoduche za predpokladu, ze auto bude obsahovat is radar na kterem uvidi vsechna okolni vozidla."
1) Něco takového musí mít (radar nebo laser) aby mohlo detekovat překážky ve svém okolí.
2) I dnešní auta mají radary. Třeba u Volva je radar součástí systému automatického nouzového brzdění.
+1
-23
-1
Je komentář přínosný?
"Jednoduche za predpokladu,
JP01 https://cdr.cz/profil/jp01
21. 8. 2014 - 21:11https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse"Jednoduche za predpokladu, ze auto bude obsahovat is radar na kterem uvidi vsechna okolni vozidla."
1) Něco takového musí mít (radar nebo laser) aby mohlo detekovat překážky ve svém okolí.
2) I dnešní auta mají radary. Třeba u Volva je radar součástí systému automatického nouzového brzdění.https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726765
+
existujú aj divnejšie pravidlá, napr.: možnosť odbočiť doprava, aj keď je na semafore červená. Toto je pre európana dosť šok.
+1
+18
-1
Je komentář přínosný?
existujú aj divnejšie
disposable https://cdr.cz/profil/disposable
21. 8. 2014 - 13:19https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseexistujú aj divnejšie pravidlá, napr.: možnosť odbočiť doprava, aj keď je na semafore červená. Toto je pre európana dosť šok. https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726661
+
V Německu na tohle mají na mnoha místech zelené šipky - namalované na kusu plechu a přidělané k červené na semaforu.
+1
+18
-1
Je komentář přínosný?
V Německu na tohle mají na
Pety https://cdr.cz/profil/petyy
21. 8. 2014 - 18:15https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseV Německu na tohle mají na mnoha místech zelené šipky - namalované na kusu plechu a přidělané k červené na semaforu.https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726733
+
ano, ze zacatku wtf, ale kdyz si na to zvyknes tak naprosta parada, stejne jako ze semafory nezbytne nutne nejsou hned u zacatku krizovatky, a ty si musis vykroutit krk, ale byvaji hodne casto na druhy strane, takze pohodlne na ne vidim, nebo problikavani zeleny, kdyz se bude prepinat na cervenou, takze pri prijizdeni je jasny, ze to nestihnu a necham auto dojet nez pak zprudka brzdit ...
a takovy bliknuty zeleny z cerveny bez zluty je uplne jinaci svet :)
+1
-26
-1
Je komentář přínosný?
ano, ze zacatku wtf, ale kdyz
cyberreality https://cdr.cz/profil/cyberreality
22. 8. 2014 - 08:29https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseano, ze zacatku wtf, ale kdyz si na to zvyknes tak naprosta parada, stejne jako ze semafory nezbytne nutne nejsou hned u zacatku krizovatky, a ty si musis vykroutit krk, ale byvaji hodne casto na druhy strane, takze pohodlne na ne vidim, nebo problikavani zeleny, kdyz se bude prepinat na cervenou, takze pri prijizdeni je jasny, ze to nestihnu a necham auto dojet nez pak zprudka brzdit ...
a takovy bliknuty zeleny z cerveny bez zluty je uplne jinaci svet :)https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726828
+
Ta blikající zelená je i v některých evropských zemích. A ještě lepší je, když je doplněn odpočet.
+1
+16
-1
Je komentář přínosný?
Ta blikající zelená je i v
Marv-CZ https://cdr.cz/profil/marv-cz
22. 8. 2014 - 09:31https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseTa blikající zelená je i v některých evropských zemích. A ještě lepší je, když je doplněn odpočet.https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726843
+
Rychlostni limity jsou zde take proto, ze existuji fyzikalni zakony. Uvedu par souvislosti:
Dohledova vzdalenost k zabrzeni do vesnice (opravdu 200 nejde mezi vesnicemi co jsou 1km od sebe)
Dohledova vzdalenost v nasich kopich a zatackach (zkuste si projet neznamou klikatou silnici - u nas jsou alespon omezeni na 70, ale v rakousku by jste zakonne mohli jet 100 - ale nejde to protoze to jsou temer polni cesty)
Zatacka: odstrediva rychlost - mira prilnavosti povrchu/pneu - znova rychlostni omezeni (40/60/80 na najezdech), 130 jako ok pro rychlostni... dalnice jsou pry staveny na 180 (maji zvyseny polomer zatacek, aby sila nevzrostla natolik aby jste vyleteli)
Obecni komunikace ale nejsou zavodni okruh - takze se vam muze zdat ze rychlosti jsou podhodnoceny, ale musite uvazovat o tom, ze zde mate hodne dopravnich prostredku, ktere to proste jen tak tak davaji (napr. nakladaky/auta s vysokou bednou), ale vam se samozrejme jevi ze vase nove auto nema problem. Na zavodnim okruhu mate pak optimalizovane auta a kontrolovane podminky (a moznost projet si trat predem).
+1
-26
-1
Je komentář přínosný?
Rychlostni limity jsou zde
danieel https://cdr.cz/profil/danieel
22. 8. 2014 - 10:00https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseRychlostni limity jsou zde take proto, ze existuji fyzikalni zakony. Uvedu par souvislosti:
Dohledova vzdalenost k zabrzeni do vesnice (opravdu 200 nejde mezi vesnicemi co jsou 1km od sebe)
Dohledova vzdalenost v nasich kopich a zatackach (zkuste si projet neznamou klikatou silnici - u nas jsou alespon omezeni na 70, ale v rakousku by jste zakonne mohli jet 100 - ale nejde to protoze to jsou temer polni cesty)
Zatacka: odstrediva rychlost - mira prilnavosti povrchu/pneu - znova rychlostni omezeni (40/60/80 na najezdech), 130 jako ok pro rychlostni... dalnice jsou pry staveny na 180 (maji zvyseny polomer zatacek, aby sila nevzrostla natolik aby jste vyleteli)
Obecni komunikace ale nejsou zavodni okruh - takze se vam muze zdat ze rychlosti jsou podhodnoceny, ale musite uvazovat o tom, ze zde mate hodne dopravnich prostredku, ktere to proste jen tak tak davaji (napr. nakladaky/auta s vysokou bednou), ale vam se samozrejme jevi ze vase nove auto nema problem. Na zavodnim okruhu mate pak optimalizovane auta a kontrolovane podminky (a moznost projet si trat predem).
https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726856
+
No ja myslim, ze asi odpovednost padne na provozovatele vozidla, ale ten to stejne v pripade skryte chyby v SW/HW stejne prenese na vyrobce/prodejce vozidla.
Neboli pokud by nehoda byla zpusobena napr spatnym stavem brzd, protoze provozovatel vozidla se vykaslal na servisni prohlidku, tak zodpovednost je plne na nem.
Pokud byla nejake skryta HW chyba v brzdach, nebo chyba v SW (a chyby v SW jsou a BUDOU), tak za to objektivne nemuze provozovatel, ale vyrobce.
IMHO vyrobce techto vozu si musi prichystat slusny balik pro vyplaceni skod a take tym expertu, co u bude u kazde nehody posuzovat, zda se to stalo vadou v SW nebo zanedbanim provozovatele, nebo vnejsim cinitelem.
Jinak limity rychlosti se menit nemohou, dokud bude byt jen jedno auto rizeno clovekem. Teprve pote se moihou menit. Ale zase budou na silnici ruzne dokonala auta s ruzne dokonalym SW - na miste kde auto A se SW verze 1.2 muze jen bezpecne 115 km/h, tak tam muze jet auto B se SW verze 2.0beta treba 150 km/h. Jak tohle poresit bude trochu orisek.
+1
+17
-1
Je komentář přínosný?
No ja myslim, ze asi
Nalim https://cdr.cz/profil/nalim
21. 8. 2014 - 11:05https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseNo ja myslim, ze asi odpovednost padne na provozovatele vozidla, ale ten to stejne v pripade skryte chyby v SW/HW stejne prenese na vyrobce/prodejce vozidla.
Neboli pokud by nehoda byla zpusobena napr spatnym stavem brzd, protoze provozovatel vozidla se vykaslal na servisni prohlidku, tak zodpovednost je plne na nem.
Pokud byla nejake skryta HW chyba v brzdach, nebo chyba v SW (a chyby v SW jsou a BUDOU), tak za to objektivne nemuze provozovatel, ale vyrobce.
IMHO vyrobce techto vozu si musi prichystat slusny balik pro vyplaceni skod a take tym expertu, co u bude u kazde nehody posuzovat, zda se to stalo vadou v SW nebo zanedbanim provozovatele, nebo vnejsim cinitelem.
Jinak limity rychlosti se menit nemohou, dokud bude byt jen jedno auto rizeno clovekem. Teprve pote se moihou menit. Ale zase budou na silnici ruzne dokonala auta s ruzne dokonalym SW - na miste kde auto A se SW verze 1.2 muze jen bezpecne 115 km/h, tak tam muze jet auto B se SW verze 2.0beta treba 150 km/h. Jak tohle poresit bude trochu orisek.https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726613
+
Nevím co se to tak řeší, v případě ohrožení je možné překročit dovolenou rychlost v takovém případě soudy přihlédnou k okolnostem stejně jako by měl přihlédnout k okolnostem SW tohle samozřejmě je naprosto nutné zaimplementovat a každý člověk by to měl mít v hlavě stejně...
+1
-19
-1
Je komentář přínosný?
Nevím co se to tak řeší, v
Thunderm https://cdr.cz/profil/thunderm
21. 8. 2014 - 11:47https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseNevím co se to tak řeší, v případě ohrožení je možné překročit dovolenou rychlost v takovém případě soudy přihlédnou k okolnostem stejně jako by měl přihlédnout k okolnostem SW tohle samozřejmě je naprosto nutné zaimplementovat a každý člověk by to měl mít v hlavě stejně...https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726642
+
Jak se bude pocitac chovat, kdyz na nej bude nekdo trobit a blikat?
Jak se bude chovat pocitac, kdyz na nej bude nekdo delat sprosta gesta?
Vezme pocitac stopare?
Jake stanice si bude pocitac poustet v radiu?
+1
-30
-1
Je komentář přínosný?
Stale zustava par otazek:
petr22 https://cdr.cz/profil/petr22
21. 8. 2014 - 14:50https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseStale zustava par otazek:
Jak se bude pocitac chovat, kdyz na nej bude nekdo trobit a blikat?
Jak se bude chovat pocitac, kdyz na nej bude nekdo delat sprosta gesta?
Vezme pocitac stopare?
Jake stanice si bude pocitac poustet v radiu?
https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726694
+
V pripade, ze pocitac vyhodnoti, ze na nej nekdo troubi a blika naschval (tj. nikoliv ze blika protoze meni smer etc), mel by reagovat tim, ze zablika morseovkou nejakou peprnou nadavku.
Stopare vezme pouze v pripade, ze stopar bude mit sebou pekny notebook.
+1
-16
-1
Je komentář přínosný?
V pripade, ze pocitac
HKMaly https://cdr.cz/profil/hkmaly
21. 8. 2014 - 17:20https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseV pripade, ze pocitac vyhodnoti, ze na nej nekdo troubi a blika naschval (tj. nikoliv ze blika protoze meni smer etc), mel by reagovat tim, ze zablika morseovkou nejakou peprnou nadavku.
Stopare vezme pouze v pripade, ze stopar bude mit sebou pekny notebook.https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726717
+
Hlavně byl měl umět rozpoznat, že na něj někdo zablikal, protože o kus dál jsou policajti s radarem. Pak bude vědět, že rychlost překročit nesmí.
+1
+12
-1
Je komentář přínosný?
Hlavně byl měl umět rozpoznat
Marv-CZ https://cdr.cz/profil/marv-cz
22. 8. 2014 - 09:34https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseHlavně byl měl umět rozpoznat, že na něj někdo zablikal, protože o kus dál jsou policajti s radarem. Pak bude vědět, že rychlost překročit nesmí.https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726844
+
Místo toho, aby se auta s umělou inteligencí použila k uklidnění provozu a zvýšení jeho plynulosti při dodržování rychlostí, uvažujeme nad porušováním předpisů. Vážení, rychlostní limity tu nejsou pro srandu králíkům. Upozorňují na místa, která jsou nebezpečná a často tam umírají lidé. Rovinky jsou paradoxně často nebezpečnější, protože lidi jsou dost pitomí, aby zrychlovali, pouštěli volant, brali telefony a peskovali děti. Navíc stále jezdí po silnicích auta, která mají v tahu kulové čepy a udržet takové auto v rovné stopě je nemožné (líp se s tím zatáčí, paradoxně).
Až po silnicích nebudou jezdit idioti, můžeme se přestat bavit o rušení rychlostních limitů. Dokud se ale řidičák bude vydávat každému pitomci, rychlostní omezení tu budou a budou se zpřísňovat a bude se za to pokutovat.
+1
+6
-1
Je komentář přínosný?
Místo toho, aby se auta s
DrStr https://cdr.cz/autor/drstr
22. 8. 2014 - 14:25https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseMísto toho, aby se auta s umělou inteligencí použila k uklidnění provozu a zvýšení jeho plynulosti při dodržování rychlostí, uvažujeme nad porušováním předpisů. Vážení, rychlostní limity tu nejsou pro srandu králíkům. Upozorňují na místa, která jsou nebezpečná a často tam umírají lidé. Rovinky jsou paradoxně často nebezpečnější, protože lidi jsou dost pitomí, aby zrychlovali, pouštěli volant, brali telefony a peskovali děti. Navíc stále jezdí po silnicích auta, která mají v tahu kulové čepy a udržet takové auto v rovné stopě je nemožné (líp se s tím zatáčí, paradoxně).
Až po silnicích nebudou jezdit idioti, můžeme se přestat bavit o rušení rychlostních limitů. Dokud se ale řidičák bude vydávat každému pitomci, rychlostní omezení tu budou a budou se zpřísňovat a bude se za to pokutovat.https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-726963
+
Vzhladom na US speed limity sa ani nedivim ze sa tym google vozitkam nechce courat takym slimacim tempom :)
+1
+7
-1
Je komentář přínosný?
Vzhladom na US speed limity
AndyF1 https://cdr.cz/profil/andyf1
9. 9. 2014 - 14:50https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuseVzhladom na US speed limity sa ani nedivim ze sa tym google vozitkam nechce courat takym slimacim tempom :)https://cdr.cz/clanek/samoridici-google-auta-porusuji-rychlost-pry-kvuli-bezpeci/diskuse#comment-730929
+
„<em>Co se však stane, když by Google auto úmyslně překročilo rychlost a nabouralo? Kdo za to nese zodpovědnot? Stroj či člověk?</em>“
V první řadě bych rád zdůraznil, že je úplně jedno, jakou rychlostí auto pojede, zda povolenou, nebo nepovolenou. Speciálně pak u auta, které neřídí člověk.
Limity byly zavedeny právě proto, že auta řídí lidé a tito lidé nejsou dokonalí. Bohužel každý má své schopnosti jinde, ale limity platí pro všechny stejně, což je smutné, ale to by bylo na delší a úplně jinou debatu.
U stroje se - pokud je puštěn do ostrého provozu - předpokládá ona dokonalost, nebo alespoň vyspělost na takové úrovni, že limity mohou být zrušeny zcela, resp. dány softwarově tak, aby se prostě nic nestalo (protože ty limity jsou a priori právě proto, aby se nic nestalo, aspoň tak si myslím, že by mělo být při jejich vymýšlení uvažováno). To není o tom, jestli auto jede rychleji než padesát, jestli předjíždí na plné čáře a podobně (pokud dokáže vidět za horizont, klidně ať si předjíždí i do kopce). To je už čistě o tom, jestli auto obecně zvládne situaci, nebo ne. Software by měl být navržen tak, aby auto situaci zvládlo vždy.
Jestliže auta zrychlují právě proto, aby jezdila bezpečněji, je to v pořádku - ba co víc, nebál bych se uvažovat i o obecném zvýšení povolené rychlosti v určitých úsecích i pro lidi, a to právě proto, aby byla zvýšena bezpečnost provozu. Existuje nespočet míst, kde je rychlost omezena naprosto zbytečně, mnohde dokonce nesmyslně a nebezpečně (na takových úsecích pak často dochází opicejními hlídkami k dodatečnému zdaňování řidičů, kteří se neumějí proti takové buzeraci účinně bránit).
Pokud jde o odpovědnost, tady bych si dokázal jako v jediném smysluplném případě představit uplatnění objektivní odpovědnosti, neboť mezi provozovatele auta a auto nevsupuje další lidský nepředvídatelný faktor. Odpovědný by byl samozřejmě provozovatel autonomního vozidla, stejně jako je např. kolotočář odpovědný za to, že se kolotoč nerozbije a lidi z něj nespadnou vinou závady kolotoče (kolotoč i auto jsou jen stroje a na složitosti stroje nezáleží, je na uvážení každého, jestli na sebe vezme riziko závady jednoduchého, nebo složitého stroje). Nicméně si myslím, že je velmi nepravděpodobné, že by autonomní auto způsobilo nehodu. Opravte mě, jestli se pletu, ale mám pocit, že zrovna v případě Googlích aut se to ještě nikdy nestalo (vzpomínám si, že Google auto bylo účastníkem nehody, ale nezpůsobilo ji).
Změna situace by mohla nastat v tom (imho krajně nepravděpodobném*) případě, že jednoho dne budou všechna auta autonomní a do provozu nebude moci zasáhnout lidský faktor (např. tam nebude možné potkat chodce nebo cyklistu a podobně), popř. bude do provozu zasahovat pouze nějaký dispečer z nějakého velína. Pak by se dala odpovědnost převést buďto na výrobce, nebo na toho dispečera, podle toho, čí chyba se prokáže, že to byla.
<small>* nepravděpodobném proto, že pak by nebylo možné řidiče trestat za přestupky a stát si přece nezařízne tak skvělý zdroj příjmů - leda by si to vykompenzoval nějak jinak, ale silniční fašismus má právě tu skvělou vlastnost, že když se zdá, že se na pokutách vybírá málo, zavede se nějaké dementní opatření, jako je např. ona objektivní odpovědnost provozovatele praktikovaná v současném stavu, které ty příjmy dokáže efektivně a dynamicky zvyšovat, a ovce tomu ještě tleskaj, některé tupější i v případě, že to opatření dopadne i na ně.</small>
V USA maji takove pekne silnicni pravidlo, ze na krizovatce kde neni urcena prednost jedou auta v takovem poradi, v jakem prijela ke krizovatce.
Zajimalo by me, jak tochle chteji vyresit softwarovou cestou.
No zrovna tohle je uplne jednoduche - vyresi se to implementaci algoritmu "kdo driv prijde, ten driv mele" take davno znamy v IT jako FIFO.
Navic pocitace umi merit cas s presnosti na mikrosekundy, cemuz zadny lidsky ridic nedokaze konkurovat.
Jednoduche za predpokladu, ze auto bude obsahovat is radar na kterem uvidi vsechna okolni vozidla.
Což samozřejmě musí, jinak by se nemohlo řídit.
"Jednoduche za predpokladu, ze auto bude obsahovat is radar na kterem uvidi vsechna okolni vozidla."
1) Něco takového musí mít (radar nebo laser) aby mohlo detekovat překážky ve svém okolí.
2) I dnešní auta mají radary. Třeba u Volva je radar součástí systému automatického nouzového brzdění.
Googlí vozítka mají na střeše lidar.
existujú aj divnejšie pravidlá, napr.: možnosť odbočiť doprava, aj keď je na semafore červená. Toto je pre európana dosť šok.
V Německu na tohle mají na mnoha místech zelené šipky - namalované na kusu plechu a přidělané k červené na semaforu.
ano, ze zacatku wtf, ale kdyz si na to zvyknes tak naprosta parada, stejne jako ze semafory nezbytne nutne nejsou hned u zacatku krizovatky, a ty si musis vykroutit krk, ale byvaji hodne casto na druhy strane, takze pohodlne na ne vidim, nebo problikavani zeleny, kdyz se bude prepinat na cervenou, takze pri prijizdeni je jasny, ze to nestihnu a necham auto dojet nez pak zprudka brzdit ...
a takovy bliknuty zeleny z cerveny bez zluty je uplne jinaci svet :)
Ta blikající zelená je i v některých evropských zemích. A ještě lepší je, když je doplněn odpočet.
Rychlostni limity jsou zde take proto, ze existuji fyzikalni zakony. Uvedu par souvislosti:
Dohledova vzdalenost k zabrzeni do vesnice (opravdu 200 nejde mezi vesnicemi co jsou 1km od sebe)
Dohledova vzdalenost v nasich kopich a zatackach (zkuste si projet neznamou klikatou silnici - u nas jsou alespon omezeni na 70, ale v rakousku by jste zakonne mohli jet 100 - ale nejde to protoze to jsou temer polni cesty)
Zatacka: odstrediva rychlost - mira prilnavosti povrchu/pneu - znova rychlostni omezeni (40/60/80 na najezdech), 130 jako ok pro rychlostni... dalnice jsou pry staveny na 180 (maji zvyseny polomer zatacek, aby sila nevzrostla natolik aby jste vyleteli)
Obecni komunikace ale nejsou zavodni okruh - takze se vam muze zdat ze rychlosti jsou podhodnoceny, ale musite uvazovat o tom, ze zde mate hodne dopravnich prostredku, ktere to proste jen tak tak davaji (napr. nakladaky/auta s vysokou bednou), ale vam se samozrejme jevi ze vase nove auto nema problem. Na zavodnim okruhu mate pak optimalizovane auta a kontrolovane podminky (a moznost projet si trat predem).
No ja myslim, ze asi odpovednost padne na provozovatele vozidla, ale ten to stejne v pripade skryte chyby v SW/HW stejne prenese na vyrobce/prodejce vozidla.
Neboli pokud by nehoda byla zpusobena napr spatnym stavem brzd, protoze provozovatel vozidla se vykaslal na servisni prohlidku, tak zodpovednost je plne na nem.
Pokud byla nejake skryta HW chyba v brzdach, nebo chyba v SW (a chyby v SW jsou a BUDOU), tak za to objektivne nemuze provozovatel, ale vyrobce.
IMHO vyrobce techto vozu si musi prichystat slusny balik pro vyplaceni skod a take tym expertu, co u bude u kazde nehody posuzovat, zda se to stalo vadou v SW nebo zanedbanim provozovatele, nebo vnejsim cinitelem.
Jinak limity rychlosti se menit nemohou, dokud bude byt jen jedno auto rizeno clovekem. Teprve pote se moihou menit. Ale zase budou na silnici ruzne dokonala auta s ruzne dokonalym SW - na miste kde auto A se SW verze 1.2 muze jen bezpecne 115 km/h, tak tam muze jet auto B se SW verze 2.0beta treba 150 km/h. Jak tohle poresit bude trochu orisek.
Uz vidim ten nadpis: Kdo povolil autu s betaverzi software jezdit 150 km/h?
Nevím co se to tak řeší, v případě ohrožení je možné překročit dovolenou rychlost v takovém případě soudy přihlédnou k okolnostem stejně jako by měl přihlédnout k okolnostem SW tohle samozřejmě je naprosto nutné zaimplementovat a každý člověk by to měl mít v hlavě stejně...
Stale zustava par otazek:
Jak se bude pocitac chovat, kdyz na nej bude nekdo trobit a blikat?
Jak se bude chovat pocitac, kdyz na nej bude nekdo delat sprosta gesta?
Vezme pocitac stopare?
Jake stanice si bude pocitac poustet v radiu?
V pripade, ze pocitac vyhodnoti, ze na nej nekdo troubi a blika naschval (tj. nikoliv ze blika protoze meni smer etc), mel by reagovat tim, ze zablika morseovkou nejakou peprnou nadavku.
Stopare vezme pouze v pripade, ze stopar bude mit sebou pekny notebook.
Hlavně byl měl umět rozpoznat, že na něj někdo zablikal, protože o kus dál jsou policajti s radarem. Pak bude vědět, že rychlost překročit nesmí.
Místo toho, aby se auta s umělou inteligencí použila k uklidnění provozu a zvýšení jeho plynulosti při dodržování rychlostí, uvažujeme nad porušováním předpisů. Vážení, rychlostní limity tu nejsou pro srandu králíkům. Upozorňují na místa, která jsou nebezpečná a často tam umírají lidé. Rovinky jsou paradoxně často nebezpečnější, protože lidi jsou dost pitomí, aby zrychlovali, pouštěli volant, brali telefony a peskovali děti. Navíc stále jezdí po silnicích auta, která mají v tahu kulové čepy a udržet takové auto v rovné stopě je nemožné (líp se s tím zatáčí, paradoxně).
Až po silnicích nebudou jezdit idioti, můžeme se přestat bavit o rušení rychlostních limitů. Dokud se ale řidičák bude vydávat každému pitomci, rychlostní omezení tu budou a budou se zpřísňovat a bude se za to pokutovat.
Vzhladom na US speed limity sa ani nedivim ze sa tym google vozitkam nechce courat takym slimacim tempom :)
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.