CDR.cz - Vybráno z IT

SEO nelze vyřešit při tvorbě webu

PR článek
Určitá část lidí se mylně domnívá, že SEO již má nastavené od tvůrce webu a není nutné tyto služby řešit. „Velký omyl“, říká Michal Kuchař – jeden z předních SEO konzultantů ze společnosti SEOlight.cz.

SEO tedy nelze vyřešit s web developerem při tvorbě nového webu?

Spíše ne. Jsou případy kdy ano, ale jsou to spíše výjimky. Část provozovatelů www stránek si bohužel myslí opak. U většiny web developerů naleznete ve specifikaci webu nějakou zmínku o SEO. Méně fundovaný klient si pak myslí, že jednou provždy má tuto problematiku vyřešenou, protože developer slíbil, že je SEO součástí webového řešení.

Web developeři tedy lžou?

To netvrdím. Oni skutečně často SEO řeší. Problém je však spíše v rozsahu celé služby. SEO je totiž velmi komplexní činnost a nezahrnuje jen jednorázové nastavení webu. To bohužel velká část tvůrců webu ale opomíjí a v jejich podání je SEO jen nastavení webu či hůře – jen vložení SEO pluginu na web.

Co je SEO?

SEO je především o pochopení konceptu webu, jeho smyslu a bližšího poznání cílů klienta. Samotné SEO můžeme velmi laicky rozdělit na on-page a off-page faktory. On-page je nastavení webu a off-page je tvorba odkazů. Je to ale velmi omezené rozdělení. SEO prochází ohromných vývojem a stále více prvků spojených s webem je propojeno.

On-page faktory tedy dokáže nastavit web developer?

Ano, teoreticky ano. V praxi se to stává bohužel spíše výjimečně. Primární je pochopení webu a cílů klienta. Jinak je nutné pracovat se začínajícím e-shopem a e-shopem, který má již 10letou historii. Technologie se velmi rychle vyvíjí je tedy nutné sledovat nové trendy, které často začnou vyhledávače vyžadovat. Práce na on-page by tedy měly být pravidelné jako celé SEO. Pokud by byl web při své tvorbě dobře nastaven, za půl roku je na tom hůře.

Off-page faktory jsou tedy problém?

Často, bohužel, ano. Jen malá část firem především web developerů řeší pravidelně off-page faktory, tedy budování zpětných odkazů. V lepším případě se zaměří hlavně na jejich doménu, což je nastavení webu a zbytek nudné práce spojené s link buildingem opomíjejí.

A bez odkazů přední pozice nejsou?

Až na pár výjimek je práce na link buildingu většinou nutná. Zároveň je velkou součástí SEO.

Které projekty nemusí link building řešit?

Nedokáži přesně shrnout skupinu webů, jen vím, že jich není mnoho. Pokud je kolem webu určitá aktivní komunita, tak často přijde tvorba odkazů sama a přirozeně, jak by tomu mělo vlastně být.

Co zbytek webů?

Ty musí často budovat odkazy uměle. Pomocí různých PR článků atd.

Jaký typ odkazů považujete za nejvíce efektivní?

Dlouhodobě se nám tak jeví PR články. Ideální je kombinace PR článků na tematických webech. Ceny jsou bohužel často dosti neúměrné efektu.

Pokud to tedy shrneme - SEO se musí řešit dlouhodobě a součástí musí být jak On-page tak Off-page faktory?

Přesně tak. Ještě bych dodal pravidelnost. Z dlouhodobého hlediska především u tvorby odkazů je důležitá pravidelnost. Proto převážná část firem SEO nabízí formou měsíčních rozpočtů, kde dokáže zajistit pravidelnost vytváření odkazů. Odkazové portfolio je pak přirozenější.


Autorem článku je Michal Kuchař - SEO konzultant zaměřující se na SEO od roku 2009 a majitel společnosti SEOlight s.r.o. nabízející především SEO.