CDR.cz - Vybráno z IT

Silnice znát nepotřebujete: Jaká autonavigace vás dostane do cíle nejrychleji?

PR článek
gps_navigace_cdr_1
S papírovou mapou není plánování trasy zrovna nejpohodlnější. V 21. století je jasnou volbou GPS navigace, která optimální trasu nalezne za uživatele a navíc zobrazí spoustu užitečných informací. Po jakém modelu z rozsáhlé nabídky ale sáhnout?

Navigace do auta prošly dlouholetým vývojem a na trhu v těchto dnech nalezneme širokou nabídku s rozdílnou výbavou a funkcemi. Kde jsou ty časy, kdy jsme byli okouzleni tím, že nepříliš vybavená krabička dokázala zobrazit naši polohu v mapě. Přenosné navigace toho v těchto dnech zvládají mnohem více a navíc se díky klesající ceně jedná o velmi dostupná zařízení.

gps_navigace_cdr_2

Hůře či lépe vybavených kousků je k dispozici spousta, proč jsou však rozdíly ve výbavě jednotlivých modelů tak veliké i po dlouholetém vývoji? Pojďme se společně podívat, jaké rozdíly je nutné při předvánočním výběru vzít v potaz a zda se na pultech obchodů najdou i kousky, které vyčnívají nad konkurencí.

Základním kritériem výběru navigací do našeho testu byla navigace s 5“ displejem a kompletní mapou Evropy.  První částí testu byla praktická zkouška v běžném provozu, dále jsme se zaměřili na rychlost výpočtu různých tras, obsáhlost bodů zájmu a intuitivní ovládání navigace. Test jsme se snažili obsáhnout pokud možno objektivně, tj. tam, kde lze cokoli změřit (délka vypočtené trasy, rychlost výpočtu, rychlost přepočtu trasy…), jsme tak učinili, jinde jsme museli samozřejmě napsat naše hodnocení, ke kterému jsme se ale snažili přistoupit bez předsudků a dřívějších preferencí.

gps_navigace_cdr (1)

Několik drobných postřehů ke všem testovaným navigacím

Perfektní rychlou odezvu na volbu v menu jsme zaznamenali u navigace Dynavix a Garmin. Prestigio reaguje také rychle, ale pouze v případě použití stylusu (to je ta tyčinka, co ji dříve mělo každé PDA). Největším zklamáním v komfortu ovládání pro nás bylo zařízení Mio, které reagovalo zpožděně, pohyb v menu byl velmi pomalý oproti všem konkurenčním modelům.  S komfortem užívání souvisí i rozlišení displeje – v tomto parametru zvítězil Prestigio a Dynavix s rozlišením 800x480 px, u všech ostatních konkurenčních modelů jsme se setkali s rozlišením 480x272 px.

Vykreslení polohy vozidla v mapě zcela jistě zvládnou všechny navigace, ale způsob a rychlost vykreslování mapy má vliv na to, jak uživatel vnímá příjemnost ovládání navigace. Pokud zoomování a posun v mapě trvá několik sekund, uživatel se rozhodně necítí komfortně. Tady bylo patrně nejlepší Prestigio využívající navigační software iGO, následované Garminem a Dynavixem.

Misc-Map-2-icon

Subjektivně nejošklivější mapu měl patrně Tomtom, odhadujeme, že na její vývoj Tomtom nesáhl několik let. V rychlosti výpočtu trasy tradičně vedl Garmin, bohužel v kvalitě navrhované cesty podle nás lehce zaostával. Garmin volí při výpočtu trasy spíše vyhlídkové jízdy – toto na druhou stranu částečně kompenzuje rychlost přepočtu trasy při opuštění té původně vypočtené. Bohužel jsme se ale také dočkali (při zadání dlouhé trasy) po 13 minutách výpočtu hlášení „Trasa je příliš dlouhá. Navigační pokyny budou přidány, až se budete blížit do cíle.“.

Tom Tom ve výpočtu nezaostával za ostatními, pokud jsme volili standardní nastavení pro výpočet tras. Pokud jsme ale zvolili např. dlouhou trasu a zakázali placené úseky nebo jsme zvolili krátkou trasu, Tomtom potřeboval na spočítání trasy z Prahy do Madridu několik desítek minut. Dynavix a Mio počítaly trasy spolehlivě s podobnou dobou potřebnou pro výpočet (viz tabulky dále), Prestigio ztrácel při výpočtu delších tras.

Navrhnout dobře uživatelské rozhraní je proces jistě složitý a ne vše vyhovuje každému, proto je možná dobré se při výběru navigace se zamyslet i nad vlastními prioritami pro užívání navigace. Obsáhlost a kvalita mapových podkladů je dnes srovnatelná u všech navigací (i když data Tomtom jsou stále asi o něco málo lepší), na výběr jsou ale další rozšíření jako např. u Tom Tom Speak&Go (bohužel bez češtiny) nebo vtipné hlášky Pavla Lišky u Dynavixu.

Jednotlivé zhodnocení dojmů k navigacím:

Garmin nüvi 2595 Europe Lifetime

  • Displej 5“, rozlišení 480x272 px
  • Vnitřní paměť: 8 GB, slot na microSD kartu
  • Vybavení: Bluetooth, RDS-TMC, Multimédia (foto, audio), radary
  • Mapy: Navteq
Garmin

Navigace Garmin má velmi přehledné základní menu a zadání cíle je snadné i pro úplného začátečníka. Bohužel, některé pokročilejší volby jsou umístěny ne zcela intuitivně a spíše proti logice pohodlného užívání navigace – například volba druhu trasy se nedá zvolit při zadávání trasy, ale před zadáním je nutné přejít do vlastního nastavení a tam požadovanou trasu vybrat. Grafiku jsme ohodnotili jako průměrnou (hlavně při srovnání s navigacemi s lepším rozlišením displeje), výpočet trasy je ovšem nejrychlejší ze všech námi testovaných modelů, nabízí ale pouze dvě varianty výpočtu trasy – rychlou a krátkou

 Komplikace při výpočtu trasy nastane, pokud se rozhodnete vyhnout např. placeným úsekům a dálnicím. V takový okamžik se výpočet trasy několikanásobně prodlužuje, pokud navíc zvolíte i velmi dlouhou trasu napříč Evropou, Garmin není schopen dopočítat a zobrazit celou trasu. Práce s mapou je rychlá a umožňuje plynulý pohyb tažením, stejně plynulý je zoom bez nutnosti opakovaného klikání. Příjemnou funkcí je autozoom, tato funkce přiblíží mapu například při průjezdu křižovatkou.

Klady a zápory:

+ rychlost výpočtu běžné trasy
+ autozoom
+ jednoduché, přehledné menu
- někdy ne zcela intuitivní ovládání
- mapy Navteq mají své mouchy
- slabší provedení přístroje

Mio Spirit 695 LM

  • Displej 5“, rozlišení 480x272 px
  • Vnitřní paměť: 4 GB, slot na microSD kartu
  • Vybavení: RDS-TMC, AV, Multimédia (foto, audio, video)
  • Mapy: Tomtom
Mio

Navigace Mio nás bohužel nenadchla prakticky ničím. Výčet jejích vlastností je spíše soupisem chyb – menší obsáhlostí  mapových podkladů počínaje (především v ČR, kde občas chybí nejen čísla popisná, ale rovnou celé ulice), ovládáním navigace (není příliš intuitivní) a pomalou odezvou dotykového displeje konče.

Při zadávání cíle se projevují další drobné mouchy, např. je nutné znát plnou adresu včetně čísla popisného, zadání samotného města navigaci ke spočítání trasy nestačí (anebo jsme nepřišli na to, jak to udělat). Zoomovaní a vykreslování mapy je pomalejší než u konkurence, upozorňování na aktuální místo při výběru cíle z mapy v podobě vyskakujícího okna v provedení bubliny je nezvyklé a někdy lehce komplikuje pohyb v mapě.

Zobrazení mapy je možné buď v 2D nebo 3D, změnu nastavení není ale možné udělat přímo v mapě.  Celkové provedení přístroje je horší (laciné plasty), rozlišení displeje je pouze standardní. Mio podle nás udělalo již kdysi dávno chybu, že ukončilo spolupráci s iGo, současný software prostě na konkurenci nestačí.

Klady a zápory:

+ fulltextové vyhledávání cíle
- špatná dotyková odezva displeje
- malá obsáhlost mapových podkladů
- neintuitivní ovládání

TomTom Via 135 M Europe

  • Displej 5“, rozlišení 480x272 px
  • Vnitřní paměť: 4 GB, slot na microSD kartu
  • Vybavení: Bluetooth, RDS-TMC, radary
  • Mapy: Tomtom
TomTom

Přestože je Tomtom lídrem na trhu navigací, ani jeho testovaný produkt nebyl zcela bez chybičky. Nainstalované mapy totiž pokrývají popisnými čísly necelou polovinu České republiky, a aby uživatel dostal podobná data jako např. u Garminu nebo Dynavixu (tj. prakticky všechna čísla popisná v ČR), musí si mapy aktualizovat. Menu je jednouché a přehledné, ovládání navigace je intuitivní. Tomtom má nádherné provedení navigačního přístroje, ale rozlišení displeje je pouze standardní, čímž trpí hlavně vzhled mapy.

Navigace má přehledné navádění do pruhů, používá technologii IQ routes a i jinak je její funkcionalita velmi dotažená. Rušivě na nás působily hlasové pokyny při zadávání trasy, navigační hlas by také mohl být méně syntetický. Navigace postrádá funkce jako je přehrávání multimédií nebo FM vysílač.

Klady a zápory:

+ velmi pěkný hardware
+ přehledné menu
- méně čísel popisných v ČR ve standardní instalaci
- mapa by zasloužila vylepšit

Prestigio GeoVision 5700

  • Displej 5“, rozlišení 800x480 px
  • Vnitřní paměť: 4 GB, slot na microSD kartu
  • Vybavení: Bluetooth, Multimédia (foto, audio, video)
  • Mapy: Navteq
prestigio

Prestigio překvapilo intuitivním ovládáním a fulltextovým vyhledáváním POI. Mapy Navteq jsou o trochu horší v porovnání s konkurencí. Provedení hardware je velmi pěkné, skoro stejně jako navigační software iGo při vysokém rozlišení displeje. Mírnou nevýhodou mohou pro někoho být rozsáhlé možnosti nastavení navigace a delší doba nutná pro výpočet trasy.

Prestigio zvolilo jinou strategii prodeje v porovnání s ostatními navigacemi – součástí navigace není předplatné aktualizace map. Navigace je tak sice o zhruba dvě tisícovky levnější než konkurence, tato zdánlivá výhoda se ale ztratí při dokoupení aktualizace map byť na dobu pouze jednoho roku.

Klady a zápory:

+ intuitivní ovládání
+ rychlá odezva displeje
+ pěkné provedení přístroje
- malá obsáhlost mapových podkladů
- chybí bezplatná aktualizace map
- pomalejší vykreslování mapy

Dynavix Lyra Evropa Lifetime

  • Displej 5“, rozlišení 800x480 px
  • Vnitřní pamět: 8 GB, slot na microSD kartu
  • Vybavení: Bluetooth, RDS-TMC, FM vysílač, Multimédia (foto, hudba, video), radary
  • Mapy: Tomtom
Dynavix

Dynavix je malým překvapením testu, kde zařízení Lyra podávalo vyrovnané výkony ve všech hodnocených kritériích. Provedení přístroje je kvalitní (zhruba na úrovni Prestigio, Tomtom se nám líbil ještě více), mapy standardně obsahují pokrytí celé ČR popisnými čísly. V rychlosti výpočtu trasy nebyl Dynavix nejrychlejším, ale neztrácel příliš, a rychlost výpočtu trasy nebyla ovlivněna dalšími nastaveními. 

Intuitivní ovládání a přehledné menu podtrhl displej s vysokým rozlišením a rychlou dotykovou odezvou. Hlasové pokyny Pavla Lišky jsou zábavné a v okamžik, kdy se vám Pavel omrzí (a hlášek je dost), stačí přepnout na příjemně znějící hlas Ilony, který je podle nás nejlepším hlasem pro navigace vůbec.

Klady a zápory:

+ vtipné hlasové pokyny Pavla Lišky
+ čísla popisná
+ chytrá trasa (využití technologie IQ routes)
- nemá fulltextové vyhledávání

Přehledné srovnání aneb kdo byl rychlejší

Jak už jsme psali na začátku testu, snažili jsme se o co možná nejobjektivnější srovnání testovaných navigací, i když některé kategorie nemohou být objektivně zhodnoceny už ze své podstaty.

tabulka_gps

Výsledkem našeho hodnocení je následující tabulka, kde jsme v jednotlivých kategoriích zhodnotili navigace mezi sebou s vědomím, že nejvyšší možný počet bodů znamená, že pro danou funkcionalitu už není co zlepšovat (takže takových ohodnocení jsme moc nerozdali, Tomtomu za provedení přístroje a Dynavixu za češtinu v podání Ilony). Protože navigace by měla především navigovat, dostaly kategorie „Navigace“, „Rychlost výpočtu trasy“ a „Mapové podklady“ dvojnásobnou váhu oproti ostatním.

tabulka_gps1

Výše uvedená tabulka nijak nezohledňuje cenu navigace, tu jsme si dovolili komentovat až v samotném závěru testu.

Závěrem: Garmin a Dynavix se perou o první příčku

Výsledné pořadí testu:

  1. Garmin
  2. Dynavix
  3. Tom Tom
  4. Prestigio
  5. Mio

1. Garmin nüvi 2595 Europe Lifetime

Garmin nakonec potvrdil očekávání některých členů testovacího týmu, v našem testu zvítězil a my ho zcela jistě můžeme doporučit ke koupi i přes mírně vyšší cenu, která je ale jistě kompenzována zárukou doživotní aktualizace map. Pokud si koupíte Garmin, máte s největší pravděpodobností navigaci na několik let vyřešenou.

2. Dynavix Lyra Evropa Lifetime

Mírným překvapením je pro nás druhé místo Dynavix, který skončil za Garminem jen velmi těsně. Dynavix nabízí pěkné navigační zařízení, doživotní aktualizaci map, spolehlivý navigační software, chytrou trasu a Pavla Lišku. I když jsme hlasové povely Pavla slyšeli už dříve, v současné verzi jsme nacházeli hlášky nám dříve neznámé, a to po dlouhou dobu.

Vzhledem k příznivější ceně v porovnání s Garminem a Tomtomem je tak Dynavix naším jasným nákupním tipem.

3. TomTom Via 135 M Europe

Na třetím místě skončil v hodnocení Tomtom, který mírně ztratil kvalitou displeje a grafiky map. Tomtom deklaruje také doživotní aktualizaci map, po bližším zkoumání licenčních podmínek si ale myslíme, že Lifetime program má oproti konkurenci omezení.

Je těžké odhadnout, jak bude běžný uživatel používat navigaci za pět let (třeba už PND zařízení nebudou existovat a vše se bude odehrávat v mobilních telefonech), Tomtom si ale každopádně v licenčních podmínkách nechává otevřená vrátka pro ukončení podpory a v takovém případě možná stojí za to zvážit nabídku konkurence.

4. Prestigio GeoVision 5700

S velmi malým odstupem skončila v hodnocení na čtvrtém místě navigace Prestigio. Tato polská značka nabízí pěkný hardware s displejem s vysokým rozlišením v kombinaci s navigačním software iGO.

Navigace je dokonce výrazně levnější než její konkurenti v testu a tušíte správně, že celá věc má háček – v ceně není zahrnuta aktualizace map. Ty je možné zakoupit dodatečně, ale v tu chvíli je výhodnost celé koupě tatam. Tento obchodní model Prestigio jednoznačně znevýhodňuje proti ostatním navigacím a i když samotná kvalita přístroje je velmi dobrá, případný nákup doporučujeme dobře promyslet.

5. Mio Spirit 695 LM

Poslední příčku v našem testu obsadila navigace Mio. Jako největší problém u ní vidíme způsob ovládání, na druhou stranu, naučit se lze leccos a v ceně je zahrnuta také Lifetime aktualizace map. Mio lze často nalézt ve slevových akcích, pokud je pro uživatele cena hlavním kritériem, lze volit i tuto navigaci.

tiskove "Tiskové zprávy" zpravy

více článků, blogů a informací o autorovi