CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Steam má v rukou budoucnost herního průmyslu. Bez něj bychom si ani neškrtli

A pointou tohoto zbytečného článku je co? Váš vykastrovaný překlad vůbec neodpovídá zdrojovému článku o tom jak Steam udělal z DRM všední věc.
Prosím páně Čiháku, prečtěte si alespoň základy psaní článků:
https://jayeshchaubey.medium.com/accuracy-brevity-and-clarity-the-abcs-o...
https://iuuk.mff.cuni.cz/~andrew/EAP/john-swales-cars-article.pdf

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

čihák je zrejme alfa verzia nejakej AI, ktorá vie generovať zhluky slov sémanticky v poriadku, ale významovo dosť mimo zdrojových dát...

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Původně jsem myslel, že tu používají Gemini od Google, ale tvrdili mi tu, že ne. Navrh jsem jim používat Copilot, ale dostal jsem jen jednoduchou odpověď NE.
Čihák je ta nejhloupější AI, kterou někdo vymyslel. Sorry jako.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já nic netvrdil. Jen jsem psal k tvému komentáři, že nepoužíváme žádnou umělou inteligenci ani nebudeme používat Copilota. Teď ti drze ukradnu ukradenou hlášku. Tak sorry jako 。⁠◕⁠‿⁠◕⁠。

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Promiň ale zkoušel jsi číst někdy byť jediný článek od té hloupé AI, kterou nazýváte "Francesco" a my jí jmenujeme "čihák"?
Co to je, když to není pokus o AI?

Několikrát tu bylo odhaleno, že čerpáte (přepisujete) články z jiných webů, ale prostě není to jedna ku jedné, takže ani hodně špatný translátor to není. Co to teda je? ;-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nedokážu odpovědět; já osobně chodím kritizovat závažnější a více společensky existenční příspěvky, než že bych měl zapotřebí X let ostrakizovat příjmení svého kolegy pod každou diskuzí, pod každým článkem a stupňovitě to líčit skoro jako "zrůdnou nedefinovatelnou přítomnost", která nikdy neměla vzniknout. A jakmile bychom psali zase offsources, tak byste si pár z vás (kteří rádi útočíte ve jménu "čiháka") zase stěžovali, že to není podložené žádným vnějším zdrojem. Ve chvíli, kdy to napíšeme podle zdroje, je to taky blbě, protože se zase nejedná o doslovný překlad a tvrdíte, že to dělá AI.

Ale můžu vám některým doporučit pár internetových IT poraden, kde se tímto způsobem atakuje. Tam byste se vyřádili :-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nedovolil bych si jen tak někoho ostrakizovat, ani toho nemám zapotřebí. Já zásadně kritizuju tu vaší silně nedokonalou AI.
Je přeci jedno, jestli jí říkáte Francesco nebo čihák, to přeci není vůbec rozhodující. To důležité je, že ty ostatní AI se v průběhu času, tak jak mají více a více dat k dispozici, zlepšují. Kdežto vaše AI furt dokola to samé jako kolovrátek.
Já myslel svou kritiku dobře, říkal jsem si dostanou navíc zpětnou vazbu o tom, že tu entitu musí ještě hodně trénovat, než dokáže napsat něco, co by se trochu podobalo článku.
Když o to ale nestojíte, ok beru na vědomí a další dobře míněné rady si nechám od cesty.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Monopol? Autoři mají možnost vydat hru bez DRM na GOG. Mají možnost vydat hru s nižšími poplatky pro vydavatele na EGS. Řada vydavatelů má svoje platformy - Microsoft (Store), Ubisoft (Uplay), EA (Origin), Blizzard (Battle.net). Pro indie je tu hromada v čele s IndieGala, Itch.io atd.
Steam poskytuje nejvíce služeb, ale taky si za to účtuje nejvíc.
Nějak v tom nevidím ten monopol.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Monopol Steamu spočívá v jeho uživatelské základně. Dnes je nemyslitelné, aby PC hra nevyšla na Steamu, protože v menších obchodech neprodají vývojáři zdaleka tolik kopií, navzdory přetlaku her na Steamu.
Steam má dokonce své fanatické fanoušky, podobně jako Jablíčkáři. Valve de-facto vytvořilo z pouhého obchodu sociální síť s diskuzemi, sdílením obrázků, achievementů, modifikací a kosmetických blbostí, kterými si uživatele k sobě připoutalo.
Zároveň tak upozadilo vnímání pro uživatele neutrálních až negativních funkcí jako jsou skryté DRM, nutnost min. online aktivace, či rovnou vždy aktivního připojení, nebo uživatelská knihovna jen pro jednoho aktivního uživatele.

Stav před Steamem: Hry vycházely co nejvíce kompletní a opravené kvůli nákladům na vytvoření fyzických médií, před piráty byly chráněny fyzickými manuály, klíči a protikopírovacími ochranami. Záplaty na bugy a rozšiřující obsah (datadisky) vycházely samostatně a vyrobené originály (i funkční kopie) se i s klíčem daly sdílet či přeprodávat mezi více hráči.

Steam zavedl: Jedna kopie hry na jeden účet, zjednodušený proces instalace, automatické aktualizace obsahu s min. náklady pro vydavatele, day1 patche, předběžný přístup (aneb vydání rozbitých a nehotových her), aktivace online, hraní always online, své vlastní (snadno prolomitelné) DRM, DRM třetích stran (plus anti-cheat SW a jiné rootkity) a celou sociální síť: hodnocení her, mody, diskuze, sdílení úspěchů, skinů, kartiček a bůh ví čeho ještě.

Ostatní velké obchody vznikly víceméně jako reakce na Steam. HumbleBundle a GOG jako reakce uživatelů, ty vydavatelské potom jako reakce na potřebu stále větších zisků (proč se dělit, když nemusíme).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jasné. S tou sociální sítí souhlasím. Žádný jiný obchod nenabízí tolik přidané hodnoty ve formě diskuzí, návodů apod. Ale zneužívání pojmu "monopol" tomu nesvědčí.
Princip monopolu spočívá v tom, že zákazník nemá jinou možnost. Tady je možností spousta.
Pokud si vezmu definici monopolu z Wiki: "Monopol je obvykle chápán jako jedna z forem nedokonalé konkurence, kdy existuje jen jedna firma na straně nabídky. Může ale také jít o obecné privilegium, výhradní možnost rozhodovat. Monopol lze definovat i tak, že není možný vstup nových firem do odvětví (vylobované zákony, regulace)."
Bod 1 - Mohu říci, že existuje více firem na straně nabídky. Bod 2 - Steam nerozhoduje o tom, jestli vývojáři do hry přidají DRM nebo ne. Mohou, nemusí. Existuje jich více typů, pokud ano. Bod 3 - vstup nových firem do odvětví je pravda těžký, protože vyžaduje enormní kapitál, ale uvedl jsem příklady, kdy existuje alternativa.
I když Valve není svaté, rozhodně jde o jednu z etičtějších společností - zatím pod taktovkou Newella, která dělá většinu rozhodnutí ve prospěch zákazníků. To, že na tom jsou biti vydavatelé (Valve je spíše distributor), lze brát pozitivně i negativně, dle vlastního postoje.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V okamžiku, kdy vyvojář vydá hru na několika různých obchodech a Steam z těchto obchodů tvoří i 95 % všech prodejů, tak ztrácí (z finančního hlediska) možnost svou hru na Steamu nevydat. Prodělal by gatě.

Steam má v prodejích jednoznačnou dominanci. I v době kdy herní vydavatelé co nejvíc tlačili své obchody a vydávali pro ně hry exkluzivně (např. EA s Mass Effect 3) tak po několika letech to vzdali a hráči je dodnes kritizují za vlastní spouštěcí klienty. Uspěl snad jenom Blizzard s Diablo 3.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kde nakoupí zákazníci, určuje cena a popularita. Pořád se nejedná o monopol, pokud si mohu vybrat, kde daný software zakoupím. A třeba EGS má často ceny lepší. Jasné, je to vykoupené méně kvalitními službami, ale i tak. Zároveň podmínky pro vydání hry na Steamu jsou pro všechny stejné. Je to tak otevřená platforma, že na ní je problém s nekvalitním obsahem.
Furt v tom nevidím ten monopol. Dominanci ano. Apple třeba taky dominuje v některých oblastech a jistá forma náboženství z řad jeho zákazníků to jenom umocňuje. Ale taky se nejedná o monopol.
Microsoft dominuje na poli OS, ale existuje spousta alternativ, primárně z ekosystému distribucí Linuxu, či zmiňovaného Apple, že se o monopolu mluvit také nedá.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Někteří vývojáři primárně vydají hru na Epicu, s tím že na steam probublá později (Phoenix Point). A někteří další podmiňují hry nějakou další okolností (registrace na SE aby člověk hrál starou FF7, nebo nějaký MS/XBOX pass pro State of Decay).

Steam má silnou pozici, ale asi bych tomu neříkal monopol.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Je rozdiel medzi ekonomickym a pravnym chapanim monopolu. Ekonomicky, je to co si popisal. V pravnom zmysle slova je monopol kazdy, ktory ma dominantne postavenie na trhu take, ze si moze uctovat vysoke ceny.
Ano, Valve je zatial v poriadku, ale nikto netusi co sa stane az tam raz Gabe nebude. A ze blbcov chodi po svete pozehnane sa da ilustrovat napr. na EA.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

S tím souhlasím. Můžu se obávat, co se stane s mojí již velmi rozsáhlou Steam knihovnou, pokud by Valve změnila svoje postoje.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Asi bych se neřadil k fanatickým fanouškům Steamu a Valve, ale mám Steam rád hlavně proto, že na rozdíl od ostatních nekašle na nás, uživatele Linuxu. Mám rád i GOG, který se rovněž snaží. Blizzard sice na Linux z vysoka kašle, ale aspoň Linuxu nehází klacky pod nohy a všechny jejich hry, které hraji, spustím díky WINE. No a ten zbytek mě tedy nezajímá.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.