CDR.cz - Vybráno z IT

Studio BioWare předvedlo svoji novou hru Anthem ve dvou vlnách beta testování

Během uplynulých dvou víkendů měl každý hráč možnost vyzkoušet si nově připravovanou hru od studia BioWare s názvem Anthem. Po těchto betách je vhodný čas k rekapitulaci a celkového zhodnocení stavu hry, které nám bylo prezentováno.

Anthem, sci-fi střílečka s otevřeným světem z pohledu třetí osoby, byla světu představena v rámci E3 konference již v roce 2017, a už od svého odhalení byli hráči rozděleni v názoru. Mnohé zamrzelo oznámení nutnosti být neustále online bez možnosti přejít do offline režimu a užít si hru jako singleplayer.

Studio sice přišlo s vyjádřením, že hráči budou moc hrát samostatně a hře to v ničem neubere, ale všem už tehdy bylo očividné, že Anthem je postaveno především na multiplayeru. Dále tu byly například otázky, jak moc se hra (krom zasazení, příběhu a pár maličkostí) bude lišit od her jako Destiny 1, Destiny 2 nebo i třeba Tom Clancy's The Division.

Čas pokročil, objevily se první trailery na hru, videa vysvětlující RPG prvky ve hře, samotné obleky – třídy, příběhové trailery a další. Tyto věci již byly sepsány a detailně rozebrány ve spoustě článků, ale nyní se podíváme na to, jak je na tom skutečnost.

Byly vyhlášeny dvě bety, kde měli hráči podle studia za úkol vyzkoušet, otestovat a posoudit funkčnost mechanik. Nalijme si čistého vína a přiznejme si, že tyto „bety” byly ve skutečnosti jen časově omezená dema, jelikož datum vydání je naplánováno na 22. února a je nepravděpodobné, že by se za ten necelý měsíc stihlo něco zásadního pozměnit. O tom, že se jedná o již dokončenou hru, pojednává i fakt, že daná beta měla velikost 44 GB, což na rozpracovanou hru ve stádium vývoje rozhodně nevypadá. 

Předminulý víkend byla hra v první betě přístupná pouze pro předplatitele a tři další lidi, které směl do hry každý z vyvolených pozvat. Tuto betu lze souhrnně popsat jako test serverů, nervů a načítacích obrazovek hry. Víc se valné většině hráčů nepodařilo. První den měli hráči problém se vůbec připojit a své oči mohli nechat pouze na úvodní obrazovce.

Druhý den se studio pochlapilo a dveře do hry hráčům konečně otevřelo. Přesněji řečeno majorita hráčů se dostala do města, představující hráčovo lobby, kde čekal začátek příběhové mise, která byla uvolněna v rámci bety. Více bohužel hráči (zase nutno podotknout většině) nepodařilo, jelikož při spuštění mise se dostali do nekonečné načítací smyčky. Poslední den byl den nejúspěšnější. Hra opustila načítací obrazovku a nechala hráče volně se pohybovat po „volných” prostranstvích hry.

Odezva studia na stav hry samozřejmě přišla okamžitě, ještě v průběhu uzavřené bety. Ukázalo se totiž, že nával hráčů do bety byl tak velký, že způsobil celkový výpadek EA serverů, během niž chvílemi nešel dokonce ani Origin launcher či uživatelská podpora. Nutno podotknout, že vývojáři dělali co mohli, aby přístup umožnili co nejrychleji a nejplynuleji. A podařilo se, což dokazuje i o mnohem lepší stav open bety následující víkend. Nechme problémy způsobené přetížením serverů stranou (i když u multiplayerové hry je to dost zásadní problém) a pojďme se podívat, jak se samotná hra hrála a jaké jsou z ní pocity.

Ve hře samotné je vidět, že hlavní důraz kladli vývojáři především na open-world složku (a i ta je diskutabilní) a na možnost volného pohybu v bojovém obleku. Svět jako takový je ohromující, překypující životem a zejména důvěryhodný. Divné jsou však i přes proklamovanou open-world složku načítací sekvence mezi lokacemi. Místo open-world hry jsem si mnohdy připadal jako v koridorovce s neustálými načítacími sekvencemi, když jsem procházel z povrchu do místních jeskyň.

Problém byl i pohyb v samotném obleku, respektive v letu. Osobně nevím, jak moc fungovalo létání na ovladači, ale s klávesnicí a myší působil let těžkopádně, kamera blokovala mnohdy výhled a jeskyně, kde se hráč mnohdy v rámci bety pohyboval, byly noční můrou a bylo mnohdy lepší jít zkrátka pěšky. Samozřejmě jako vždy to může být jen o zvyku v ovládání, ale nemůžu se zbavit pocitu nedotaženosti.

Samotné obleky, zbraně, schopnosti fungují tak jak by člověk očekával a BioWare nepřichází s ničím novým.  Jsou tu čtyři typy obleků, ve hře pojmenovaných javeliny, za které hráč může hrát. Je k dispozici Ranger, který má pozici v týmu univerzála, Colossus velký a těžkopádný javelin zastávající úlohu tanka, Interceptor nejmenší z javelinů a také nejvíce obratný a Storm který zastává úlohu „mága” a je adekvátní k útokům z dálky za pomocí svých schopností.

Ani u samotných soubojů neočekávejte nic, co byste jinde nezažili. Nepřátelé mají health bar a vy z něj postupně za pomocí svých zbraní a schopností ukrajujete. Všude létají číslíčka o zranění, které jste způsobili, z nepřátel padají malé kapsle munice, energie do štítů a životů. Po skončení mise je vám představen loot, který jste si odnesli a pár statistik které uvádějí, jak jste si vedli. Vše víše zmíněné je decentně zasazeno a nic nepřekáží ve výhledu na situaci, hráčovo HUD je uživatelsky přívětivé a po této stránce není moc co vytknout.

Mezi nedostatky hry lze hlavně zahrnout Motion Capture postav, animace obličejů, některé textury objektů a samozřejmě občasné bugy hry. Když se pohybujete ve městě a pozorně sledujete okolní postavy, budou vám některé jejich pohyby připadat zvláštní, hodně strojové.

U animace obličejů je situace daleko horší. Když přistoupíte k některé z postav a zacílíte svoji pozornost na obličej, všimnete si, že postavy často nemají žádné rysy, připadají vám jako ploché desky s očima, nosem a pusou, a zvláště pokud jsou ve stínu. Celková umělost v obličeji je až zarážející a s tím souvisí i pohyb rtů. Když k vám některá z vedlejších postav promluví, prvního čeho si všimnete, je právě nesoulad pohybu rtů s tím, co slyšíte. Téměř kvalitou připomínají úroveň her z minulého desetiletí, nebo minimálně nedávný Mass Effect: Andromeda, po němž si Bioware reputaci tedy rozhodně nevylepšil. 

Aby se jenom nekritizovalo, vývojáře lze pochválit za dobrou optimalizaci. 

Je otázkou, pro koho je Anthem určený. Nepřináší nic nového, pomineme-li příběh a jedinečné zasazení, které jinde neuvidíme. Někteří by mohli i tvrdit, že se jedná o Destiny v jiném kabátě. A je to pravda, spousta lidí dostalo zdarma Destiny 2 při loňské konferenci E3 a je na místě se tedy ptát, zdali dokáže BioWare těmto hráčům nabídnou něco víc.

Může se stát, že hlavní tahoun bude příběh, a poté se tedy vyplatí do hry investovat. Bohužel, o příběhu hry zatím mnoho nevíme a na finální zhodnocení si budeme muset počkat do 22. února, kdy Anthem vychází.

Zdroje: 

Pavel "Pavel Turnhöfer" Turnhöfer

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Studio BioWare předvedlo svoji novou hru Anthem ve dvou vlnách beta testování

Čtvrtek, 7 Únor 2019 - 10:01 | mejla | Chtělo by si to po sobě přečíst. Jsou tam...
Středa, 6 Únor 2019 - 22:55 | Redmarx | Ja tomu neverim, muj nazor je, ze je Bioware...

Zobrazit diskusi