CDR.cz - Vybráno z IT

Štvou vás zelené koloběžky Lime po celé Praze? Koupí je Uber. Nastolí jim řád?

Startup Uber se rozhodl, že s největší pravděpodobností zakoupí jiný startup Lime. Po taxi službě chce ovládnout i sdílené elektrické koloběžky. Ty se však v potýkají v řadě měst, včetně Prahy, s nejrůznějšími problémy.

Uber je jeden z nejrychleji rostoucích startupů známý již po celém světě, dokonce i v Praze. Oblastí jeho zájmu byla až doposud samoříditelná vozidla, létající taxíky i obyčejná taxi služba. V nedávné době však Uber zakoupil startup Jump, díky čemuž získal flotilu červených kol, připravených na půjčení po různých městech.

Nyní si Uber „brousí zuby“ na další startup Lime, službu sdílení elektrických koloběžek. I tato služba se dostala až do Prahy, a to zhruba před dvěma měsíci. Za tu dobu si stihla získat spoustu příznivců, ale i odpůrců. V některých městských částech Prahy byl dokonce provoz těchto koloběžek přerušen.

Cena, za kterou by měl Uber zakoupit Lime, však ještě není známa, podle dosavadních zpráv by se ji veřejnost měla dozvědět ještě před koncem tohoto roku. Hovoří se o ceně v řádech miliard amerických dolarů.

Pokud bude vše (taxi, půjčovna kol, půjčovna koloběžek, aj.) sloučeno pod jednu službu, dá se pravděpodobně očekávat ještě rychlejší expanze než doposud. Uber totiž sám vyrábí své elektrické koloběžky, které však půjčoval přes svou novou značku Jump.

Uber není zdaleka jediným hráčem na trhu a ani nemá monopol. Především v USA má pak konkurentů víc než dost. Mezi ty hlavní patří např. Lyft, Alphabet (který vlastní i Google), nebo Waymo, které také nedávno také investovalo jistý obnos do Lime a teoreticky ještě může do celé transakce mezi Uberem a Lime zasáhnout.

Jak je to v Praze?

I když zpočátku v Praze neměly Lime dostatečnou marketingovou podporu, byly koloběžky přijaty překvapivě rychle. Objevily se na ulicích ze dne na den. Mezi hlavní nedostatky těchto koloběžek pak dozajista patří jistá neohrabanost a nedostatečný výkon, kdy podle testu nedokáže těžká kovová koloběžka vyjet ani z Vinohradské třídy na Náměstí Míru.

Na tento problém však reagoval provozovatel tím, že obratem nasadil novou řadu koloběžek od společnsti Segway. Tyto nové koloběžky jsou místo celokovového trupu částečně plastové, čímž jsou i o poznání lehčí. To spolu se změnou těžiště působí jistějším dojmem při jízdě. Mezi výhody pak patří i elektronické brždění, které funguje na principu dynama. Jinými slovy energie získaná rotací kol a třením při brždění putuje zpět do baterie.

Mezi největší problémy koloběžek obecně však bezpochyby patří pražské ulice. Koloběžky nemají nafukovací kola ani tlumiče, a tak se jízda po dlážděné ulici stává noční můrou. Samotné koloběžce se pak povolují šrouby a nezřídka z ní opadávají nejrůznější díly včetně řídítek.

Společnost Lime musela s Prahou podepsat tzv. Memorandum o rozvoji služeb sdílených kol. V rámci tohoto memoranda přebírá Lime odpovědnost za provoz dané služby. Problém je, že uživatelé jezdí bez dozoru provozovatele služby a zdá se, že ani nejsou dostatečně proškoleni a informováni, načež se chovají hrubě jak ke koloběžkám, tak k i k dalším lidem. Ti jsou pak rozhořčeni, když musejí na přechodech a chodnících doslova uskakovat z cesty.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Štvou vás zelené koloběžky Lime po celé Praze? Koupí je Uber. Nastolí jim řád?

Čtvrtek, 6 Prosinec 2018 - 05:13 | Redmarx | Nechapu proc Praha podepisuje nejake debilni...

Zobrazit diskusi